InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Een kalender voor alle gezindten

Een kalender voor alle gezindten

Een kalender voor alle gezindten De kalender die in grote delen van de wereld, en zeker in de zakenwereld wordt gebruikt, wortelt in de romeins/christelijke cultuur. Het is de gregoriaanse kalender die voortborduurt op de juliaanse kalender die door Julius Caesar in 45 v. Chr werd ingesteld. Wordt het niet tijd voor een kalender voor alle gezindten? Een kalender die wel gebaseerd is op de 365 en een kwart dagen die de zon om de aarde draait.

Een kalender die ieder jaar op zondag begint

Misschien heeft u zich dat wel eens afgevraagd, waarom zwalken de dagen van de week zo rommelig door het jaar? Vooral rond Kerst is dat soms hinderlijk. Het ene jaar valt het precies in een weekend en krijg je het gevoel dat er een paar vrije dagen van je af gepikt worden, het andere jaar zit je met vier zogenaamde feestdagen opgescheept. Dat komt grotendeels door culturele tradities, maar ook omdat onze tijdrekening gebaseerd is op drie astronomische verschijnselen:
  1. De baan om de zon in 365,24 dagen
  2. De omwenteling van de maan rond de aarde in 29,53 dagen
  3. De omwenteling van de aarde om haar eigen as, 24 uur

Ik ga u niet vervelen met de details van de astronomie van deze drie verschijnselen. Daarover is ook veel geschreven. Ik vraag me alleen af of het mogelijk is een kalender te maken die met alleen deze drie verschijnselen rekening houdt en maakt dat we ieder jaar (bijna) dezelfde kalender kunnen gebruiken. Ieder jaar ziet er hetzelfde uit, 1 januari valt altijd op zondag. De vraag is alleen hoe je het probleem oplost van de overblijvende dag in een gewoon jaar en de overgebleven twee dagen in een schrikkeljaar. Een dergelijke probleem hoef ik niet zelf op te lossen, dat is al gedaan.

De wereldkalender, bedacht en afgeschoten

India deed in 1956 in een commissie van de Verenigde Naties een voorstel om over te gaan op een interculturele kalender, de zogenaamde World Calendar. Deze kalender was in 1930 ontworpen door mw. Elisabeth Achelis. Zij richtte daarvoor een speciale organisatie op de World Calendar Association. Mw. Achelis loste het probleem van de overblijvende dagen op door per jaar altijd één en in een schrikkeljaar twee feestdagen in te lassen. Let wel: internationale feestdagen.Tot aan de Tweede Wereldoorlog kon haar voorstel op veel steun en sympathie rekenen. Vooral onder economen had deze kalender veel voorstanders. Maar leiders van belangrijke religieuze groeperen agiteerden heftig tegen deze kalender. Zij wilden liever zelf uitmaken welke dag van het jaar een feest- of rustdag is. Terwijl de charme van deze kalender juist is dat de kalender zelf niets met religie te maken heeft en iedereen vrij is daarin zijn eigen feestdagen te plannen.
Maar door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog raakte het idee helemaal in de versukkeling.

Hoe werkt deze kalender precies?

  • De kwartalen zijn onderling gelijk, ieder 91 dagen, 13 weken en 3 maanden.
  • De vier kwartalen hebben dezelfde structuur met dezelfde opeenvolging van 31, 30 en 30 dagen.
  • Iedere maand heeft altijd 26 werkdagen en 4 of 5 zondagen.
  • Ieder jaar begint op zondag 1 januari, de eerste werkdag is altijd maandag 2 januari.
  • Ieder kwartaal begint op een zondag en eindigt op een zaterdag.
  • De kalender is eeuwigdurend gemaakt door het jaar op de 364ste dag te laten eindigen op zaterdag 30 december. Dan volgt er een extra dag die gelijk is aan 31 december. Dit wordt Werelddag, een feestdag voor iedereen.
  • Schrikkeldag is op dezelfde manier toegevoegd aan de maand juni. Ook dit wordt een feestdag voor de hele wereld.

Er zijn dus twee "extrakalendriale" dagen Werelddag (notatie: 31/12/jjjj) en Schrikkeldag (notatie: 31/06/jjjj). Op 31 december vieren we dat de Aarde weer een rondje om de zon gemaakt heeft. Heel neutraal. Om de vier jaar is er een schrikkeljaar. Dan vieren we Schrikkeldag en dat doen we fijn in de zomer. De Verenigde Naties kunnen van deze feestdagen ook themadagen maken waarop aandacht kan worden besteed aan zaken van mondiaal belang zoals Vrede, Voedselvoorziening, Schoon water, de positie van kinderen, het Milieu etc. Een ander groot voordeel is dat Eerste Kerstdag, 25 december, altijd valt op een maandag.

Heftig verzet

In 1955 waren vooral de verenigde Staten modicus tegen deze kalender. Religieuze leiders met grote politieke macht maakten hevig bezwaar tegen het feit dat een keer per jaar het weekritme werd verstoord en in schrikkeljaren zelfs twee keer. Dit is tegen de wil van God die de week eens en voor altijd heeft ingesteld op 7 dagen.
Echter, juist het feit dat de Gregoriaanse kalender een sterk westelijk en religieus accent heeft, zou in een verder globaliserende wereld een argument kunnen zijn voor de invoering van een wereldkalender.
In 1920 'heerste' de Westelijke wereld direct en indirect over bijna over bijna 50% van de inwoners van de Aarde, in 2010 zal dit nog maar 11,5% zijn (Huntington 1997). Invoering van een neutrale kalender waar ook het bedrijfsleven veel voordeel van zal hebben in Global Village (de Aarde) is daarom helemaal geen gek idee. De World Calelendar Association bestaat overigens nog steeds en streeft naar invoering van deze kalender in 2012.
© 2008 - 2019 Meeldauw, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van de kalenderDe kalender heeft alles te maken met astronomie. Een jaar is precies de tijd die de aarde nodig heeft om rond de zon te…
Van Egyptische jaartelling naar gregoriaanse kalenderVan Egyptische jaartelling naar gregoriaanse kalenderIn de tijd van de opkomst van de landbouw bestond er behoefte aan het weten in welke periode van het jaar men leefde. Da…
De christelijke jaartellingDe christelijke jaartellingIn de christelijke jaartelling wordt uitgegaan van de geboorte van Christus. Zo kan een bepaalde periode in de tijd word…
Waarom heeft februari maar 28 dagen?Waarom heeft februari maar 28 dagen?Het Concilie van Trente nam de aanpassing van de juliaanse kalender over. Deze aanpassing werd voorgesteld door de Napol…
Het schrikkeljaarHet schrikkeljaarHet jaar 2008 was het en het jaar 2012 en 2016 zijn het ook: een schrikkeljaar. Het is voor ons allen vanzelfsprekend da…
Bronnen en referenties
  • Huntington, S (1997) Botsende beschavingen. Anthos, Baarn.

Reageer op het artikel "Een kalender voor alle gezindten"

Infoteur: Meeldauw
Laatste update: 08-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!