InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De moord op Theo van Gogh

De moord op Theo van Gogh

Theo van Gogh werd op 2 november 2004 vermoord. Hij was vooral bekend door zijn provocerende columns waarin hij oa. Marokkanen geitenneukers noemde. De moordenaar was Mohammed B., een Islamitisch fundamentalist.

De moord op Theo van Gogh

Op dinsdagmorgen 2 november 2004 rond 9 uur 's ochtends werd Van Gogh vermoord. Hij fietste door de Linnaeusstraat in Amsterdam-Oost, op weg van huis naar zijn kantoor, toen hij door een andere fietser, Mohammed B., onder vuur werd genomen. Terwijl hij zich probeerde te redden werd hij door zeven kogels getroffen. De 26-jarige dader plantte vervolgens een mes in Van Goghs lichaam met een brief aan Ayaan Hirsi Ali, en stak vervolgens een ander mes tot aan de ruggengraat in zijn borst. Mohammed B. vluchtte vervolgens, maar werd door de politie al snel opgepakt. Hij verklaarde later dat hij het liefst door de politie was neergeschoten. Mohammed B. werd op 26 juli 2005 door de Rechtbank in Amsterdam schuldig bevonden aan de moord en veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf.

De gevolgen van de moord op Theo van Gogh

Mohammed B. pleegde de moord uit terroristisch oogmerk. Het was zijn bedoeling het volk bang te maken, om de spanningen in maatschappij te vergroten. In de rechtbank verklaarde hij dat hij geen spijt heeft, het zo weer zou doen en dat hij liever vermoord was door de politie. Sinds dien is er meer aandacht voor terrorisme in Nederland. Een actueel voorbeeld is de hofstadgroep, waartoe Mohammed B. ook behoorde. Deze groep is een tijd lang in de gaten gehouden door de AIVD en later gearresteerd. Onlangs zijn ze veroordeeld voor verschillende misdrijven.

Inmiddels zijn er een aantal maatregelen genomen om dit probleem op te lossen: de geheime dienst kreeg extra geld, onder meer om naar haatzaaiende imams en radicaliserende moslims te speuren; migranten die de staatsbelangen schaden, raken hun Nederlandse nationaliteit kwijt; moskeeën die een broedplaats van radicalisme zijn, worden dichtgespijkerd. Ook is er gepleit voor een stop op buitenlandse imam, optreden tegen websites die het moslim-extremisme propageren en het weren van internationale islamitische televisiezenders die oproepen tot haat jegens joden en christenen.

Een ander aspect van de moord is de aantasting van de vrijheid van meningsuiting. De moord werd gezien als een aanslag op het vrije woord. Er werd gedacht dat Theo van Gogh werd vermoord omdat hij scherpe columns schreef over moslims en ook meewerkte aan de film Submission van Hirsi Ali. De politiek was erg duidelijk: aan de vrijheid van meningsuiting wordt niet getoornd. Deze moord kan ook worden gezien als een aanval op de democratie. In een democratie is de vrijheid van meningsuiting namelijk essentieel. Als mensen niet meer hun mening kunnen of durven te verkondigen, kunnen ze dat deel van de bevolking dat hen eventueel steunt niet meer vertegenwoordigen
© 2007 - 2018 Krohndehli, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De moord op Theo van Gogh"

Infoteur: Krohndehli
Gepubliceerd: 22-02-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!