InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Fair Trade: eerlijke handel, eerlijke producten

Fair Trade: eerlijke handel, eerlijke producten

Fair Trade: eerlijke handel, eerlijke producten Fair Trade, te term zien we steeds meer opduiken op producten in winkels en tijdschriften, maar wat is Fair Trade?

Fair Trade, eerlijke handel

Fair Trade betekent letterlijk "eerlijke handel". Naar Nederland geïmporteerde producten worden nog al eens op een oneerlijke manier verkregen. Suiker- of cacaoboeren krijgen bijvoorbeeld veel te weinig betaald voor hun handelswaar, zodat de opkopers er veel meer geld aan kunnen verdienen. Zo wordt de welvaart bij de verbouwer kleiner en bij de doorverkoper groter. Ook wordt er voor de productie van bepaalde producten in arme landen gebruik gemaakt van slaven en/of kinderen. Kinderarbeid staat regelmatig ter discussie in de media, naar onze maatstaven is het "not done". Kinderen horen een onbezorgde jeugd te hebben en naar school te kunnen om te leren.

Fair Trade, welke producten?

Fair Trade producten zijn onder te verdelen in food- en nonfood producten. De nonfood artikelen bestaan o.a. uit kleding, stoffen en kunstnijverheid. Daarnaast zijn er restaurants, banken, tassenleveranciers etc. die duurzame producten verkopen. Ook bij de wereldwinkels in Nederland en België kun je terecht voor duurzame producten. De foodproducten zien we steeds vaker in de supermarkten verschijnen. De merken Fair Trade Original en Fairglobe (beiden hebben het Max Havelaar keurmerk) zijn de bekendste. Deze merken leveren o.a. de volgende producten:
  • chocolade
  • koffie
  • thee
  • rijst
  • kruiden
  • hagelslag
  • pindakaas
  • hazelnootpasta
  • honing
  • bananen
  • sinaasappelsap
  • rietsluiker.
Winkelketen Lidl is onlangs begonnen met uitbreiding van haar assortiment van Fairglobe producten. De Fair Trade Original producten worden bij diverse supermarkten verkocht, o.a. Albert Heijn, Jumbo en Super de Boer. Ook het warenhuis V&D verkoopt Fair Trade producten. Voor verkoopadressen van Fair Trade producten kijk je op de Website van Fair Trade. Ook kun je hier regelmatig zien wanneer er producten zijn toegevoegd aan het assortiment.

Zijn de Fair Trade producten duur?

De producten verkregen uit eerlijke handel zijn soms iets duurder dan de producten die we gewend zijn te kopen. Echter dit weegt niet op tegen de hulp die je met het kopen van Fair Trade producten biedt aan de handelaars in arme landen. Zij kunnen door een kleine investering van onze kant een beter leven opbouwen in hun eigen land. Bovendien wordt de balangs tussen arm en rijk op deze manier beter.

Fair Trade Shops

Buiten dat je voor Fair Trade producten terecht kan bij wereldwinkels is er ook een aantal Fair Trade Shops in Nederland. Dit zijn leuke, kleurrijke winkels, de moeite waard om eens te bezoeken. De Fair Trade Shops bevinden zich in:
  • Amsterdam
  • Den Haag
  • Nijmegen
  • Arnhem
  • Utrecht
Voor meer informatie en adressen kijk op www.fairtrade.nl
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.fairtrade.nl

Reageer op het artikel "Fair Trade: eerlijke handel, eerlijke producten"

Reactie

Lirael, 14-08-2011 14:03 #1
Ik ben helemaal voor Fair Trade. Wat me alleen verwart is dat bijvoorbeeld chocoladehagelslag van dat merk bij de natuurwinkel bijna 2 keer zo duur is dan bij bijvoorbeeld een supermarkt. Gaat dat extra geld naar de boer, of toch naar de natuurwinkel? Ik vermoed het laatste, en dat stuit me toch wel tegen de borst.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 24-07-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!