InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Het Gedoogbeleid
mijn kijk op

Het Gedoogbeleid

Het Gedoogbeleid Hoe vertel ik het aan mijn zoontje? Dat wijst zich vanzelf bij een avondwandeling in het park waar de inspiratie voor het oprapen ligt...
Papa gaat met zijn zoontje van zes het pas aangeschafte hondje uitlaten in het park. Vraagt het ventje: ''Papa, wat doet die meneer achter die boom met die andere meneer?''
De vader: ''o, die zijn aan het gedogen.''
''Wat is gedogen, Papa?''
''Nou, dat is iets wat van iedereen mag, alleen als ik het jou ooit zie doen en je overleeft het op den duur dan sla ik je alsnog kort en klein; onthou dat maar goed.''
''Ja maar Papa, hondjes mogen dat ook he? En die ga je niet slaan toch?''
''Nee hoor, want die weten niet beter.''
''Waarom staan ze achter een boom?''
''Nou, ze wonen thuis in kasten en daar is het natuurlijk best donker, dus af en toe wil er een uit zijn kast en zoekt hij een vriendje en zoeken zij een boom.''
''Maar hij (het ventje wijst beschuldigend naar de achterste heer) plast tegen die andere meneer.''
''Ja weet je die kan niet goed meer zien, hij heeft te lang in zijn kast gezeten.''

Pa trekt Kareltje mee naar huis en laat het Park in het vervolg maar links liggen... Maar als er niemand kijkt kruipt Kareltje thuis in de kast want hij denkt: ''als ik hier heel lang blijf staan dan mag ik later tegen papa plassen en tegen iedereen en dan wordt niemand boos op mij.''

Kinderen en het Gedoogbeleid

Kinderen hebben vaak een hele andere kijk op de werkelijkheid dan volwassenen dus ook op het Gedoogbeleid in Nederland. Laten wij de tweede kamer verzoeken verzoeken voor dergelijke gelegenheden een draagbaar kamer scherm verplicht te stellen. Want onze jeugd is zo al 'wijs' genoeg!

Enkele artikelen in de krant betreffende kinderen en het Gedoogbeleid:
  • Kinderen slachtoffer gedoogbeleid (Katholiek Nieuwsblad)
  • Drugs in de klas
  • Je laat je eigen kind toch niet verdrinken (Bezinningscentrum.nl)
  • 'Het belang van het kind (Sos-papa.com)

Verschillende Gedoogbeleid in Nederland

Men vraagt zich wel eens af waarom we eigelijk nog een wetgeving hebben als er toch zoveel gedoogd wordt. Als er iets strafbaars wordt gedaan dan wordt dat vaak afgedaan door een klein taakstrafje etc. uit mom van het gedoogbeleid.

Voorbeelden gedoogbeleid:

  • Fiscaal Gedoogbeleid
  • Gedoogbeleid rond prostitutie (momenteel is het gewoon gelegaliseerd)
  • Gedoogbeleid rond het illigaal bouwen (bv. een moskee ipv een bezinningsplaats voor alle godsdiensten)
  • Gedoogbeleid voor te hard rijden: te hard rijden en niet bekeurd worden. wel worden er voor grote bedragen verkeersdrempels aangelegd. Brandweer en ambulances hebben daar veel hinder van.
  • Gedoogbeleid bij de politie: De rechters leggen vaak een opschorting op omdat ze vinden dat de agenten eventueel nog een zware tuchtsanctie kunnen verwachten. (Meestal beperkt die tuchtsanctie alleen tot een waarschuwing)
  • Gedoogsituatie Homo Ontmoetings Plaatsen (HOP's): (openbare) plaatsen waar mannen sexuele contacten zoeken met andere mannen. Vaak komen hier klachten over van de omgeving.Het wordt gedoogd in zo verre dat het mag maar alleen als de 'troep' (condooms,tissues etc) opgeruimd worden en het achter een boom gebeurd (bij voorkeur snachts).
  • Gedoogbeleid Alcohol
  • Gedoogbeleid sekten In Nederland hebben we vrijheid van Godsdienstuiting, echter hebben sommige sekten hier een gevaarlijke visie over.
  • En wellicht de bekenste: het Nederlandse gedoogbeleid tav softdrugs.
  • Etc Etc...

Gedoogbeleid, Gelijkheid, Gelegaliseerd

Ook spreekt men weleens over een Gedoogbeleid op de Euthanasie. Euthanasie is een vast bestanddeel van een moreel verantwoorde praktijk en valt dus niet onder het gedoogbeleid. Ook een huwelijk tussen twee dezelfde sexen is geen voorbeeld van het gedoogbeleid. Homeosexuelen worden hierin gelijk gesteld aan hetero sexuele verhoudingen. En prostitutie is in veel gevallen gelegaliseerd...

Het is vaak heel moeilijk aan te geven wanneer iets nou gedoogd wordt, gewoon gelegaliseerd is of op de wet van gelijke behandeling is afgestemd.

Gedoogbeleid buitenland

Het Nederlandse ‘gedoogbeleid’ kennen ze in het buitenland niet. De straffen voor drugssmokkel zijn in het buitenland bijna altijd hoger dan in Nederland. Prostitutie is illigaal. En niet in alle landen is een homo huwelijk toegestaan. Het Gedoogbeleid voorkomt problemen maar brengt ook zeker nieuwe problemen met zich mee. Mede doordat in Nederland zoveel gedoogd wordt komen veel mensen uit het buitenland naar Nederland toe om eens van de gedoogdcultuur te 'proeven.'

Gedoogbeleid Armoede (buitenland)
"kinderen zijn concurrent van hun eigen ouders"

Het armoede-argument speelt vaak nog een grote rol dat op veel plekken in de wereld kinderarbeid gedoogd wordt. Kinderen moeten meehelpen of er zelfs alleen voor zorgen dat er brood op tafel komt. Het resultaat hiervan is dat we door het gedoogbeleid toestaan dat kinderarbeid bestaat en we er alleen voor zorgen dat de arbeidsomstandigheden verbeteren en hiermee de kinderarbeid dus eigelijk in de hand werken.
© 2008 - 2019 Monalisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gedoogbeleid: coffeeshops in NederlandIn Nederland zijn er minder drugsproblemen dan in de V.S., Frankrijk, Engeland of Duitsland. Dat komt door het Nederland…
De regels rondom softdrugsDe regels rondom softdrugsNederland heeft een in de wereld uniek beleid wat betreft softdrugs. Onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan om dru…
Aids en ProstitutieMensen werkzaam in de prostitutie worden vaak gezien als een groep die een vergroot risico loopt om besmet te raken met…
Wat is euthanasie?Euthanasie is het opzettelijk levensbeëindigend handelen door een ander dan de betrokkene op diens verzoek. Tenminste, z…
Bronnen en referenties
  • http://www.homo-emancipatie.nl/Sociale_Veiligheid/Geweld_op_de_baan.html
  • http://www.kinderarbeid.nl/pics/onzewereld_kinderarbeid.pdf

Reageer op het artikel "Het Gedoogbeleid"

Infoteur: Monalisa
Gepubliceerd: 03-07-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!