Heb jij te maken met (een) narcistische ouder(s)?

Heb jij te maken met (een) narcistische ouder(s)? Kinderen van narcistische ouders komen er vaak op volwassen leeftijd pas achter dat zij met ouders met een narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS) zijn opgegroeid. Eerder in hun leven hebben zij echter doorgehad dat er thuis iets niet klopte, waar zij niet precies de vinger op konden leggen. Door de gaslighting, manipulatie, devaluatie, en onvoorspelbare gemoedstoestanden van hun narcistische vader en/of moeder, ontstaat bij hen de overtuiging dat zij zelf schuld hebben aan de ellende die de thuissituatie met zich meebrengt/bracht. Deze kinderen krijgen vroeg of laat te maken met klachten, zoals een negatief zelfbeeld, depressie, angstklachten, burn-out, paranoïde gedachten en weinig zelfvertrouwen. Vaak ontstaat pas op volwassen leeftijd bij hen het besef dat deze klachten zijn veroorzaakt door de invloed van de narcistische ouder(s), waardoor zij dan pas kunnen beginnen met herstel en behandeling van hun klachten. Helaas zijn ouders met NPS zich vaak niet bewust van hun ziekte.

Hoe kom je erachter of je een kind bent van narcistische ouders?

Wat zijn narcistische ouders?

Hoewel bij de narcistische persoonlijkheidsstoornis (NPS) een opgeblazen gevoel van zelfbelang en behoefte aan bewondering centraal staan, zijn ouders met deze stoornis zich er vaak niet van bewust dat zij lijden aan een extreem gevoel van minderwaardigheid en onzekerheid. Kinderen verlangen naar liefde en genegenheid van hun ouders, welke zij niet of slechts in beperkte mate krijgen van hun narcistische ouder(s). Hoewel de meeste ouders onvoorwaardelijk van hun kinderen houden, is de liefde van narcistische ouders helaas voorwaardelijk. Deze voorwaardelijke liefde is eigenlijk geen echte liefde te noemen en berokkent kinderen veel schade toe. Het geven van voorwaardelijke liefde is een vorm van al dan niet bewuste manipulatie en is van invloed op de houding, eigenwaarde en het gedrag van de kinderen van de narcistische ouder(s). Narcistische ouders willen graag dat hun kinderen hen bewonderen en hun positieve zelfbeeld bevestigen, waarbij zij door hun gevoelens van minderwaardigheid en onzekerheid nauwelijks kritiek of een mogelijke afwijzing kunnen verdragen.

Wolf in schaapskleren

Narcistische ouders lijken vanaf de buitenkant vaak lief, zorgzaam en betrokken bij hun kinderen. Helaas is dit grotendeels schijn, want wat zij aan de buitenwereld laten zien komt niet overeen met wat zij aan hun kinderen laten zien. Hierom lijkt het vaak alsof een narcistische ouder een masker op heeft voor de buitenwereld, dat afgaat als de narcist alleen is met zijn/haar gezin. Narcistische ouders maken, afhankelijk van de vorm van narcisme waar zij aan lijden, bewust of onbewust gebruik van manipulatie, gaslighting en devaluatie van hun kinderen. De narcistische ouder schept bij zijn kinderen verwarring door zijn/haar onvoorspelbare gemoedstoestanden, woedeuitbarstingen, uitspraken en gedragingen. Zo kan de narcist zijn/haar kind eerst ergens voor complimenteren en het kind daar even later voor de grond in boren. Ook projecteert een narcistische ouder zijn/haar eigen kwalijke karaktereigenschappen op zijn/haar kinderen, wat in de praktijk veel weg heeft van indoctrinatie. Dit doet de narcistische ouder niet per se allemaal heel bewust (lees: de kwaadaardige narcist echter wel), maar de narcistische ouder meent er recht op te hebben nu deze zich bedreigd voelt in zijn/haar zelfbeeld.

Opgroeien met narcistische ouders

Kinderen van narcistische ouders mogen van hun ouder(s) veel niet zeggen, doen of voelen. Niet van alle kenmerken hoeft sprake te zijn om te kunnen spreken van een narcistische ouder, maar kinderen van een narcistische ouder mogen bijvoorbeeld niet: een andere mening hebben, eigen levenskeuzes maken, opkomen voor zichzelf als zij worden beledigd of gedenigreerd en/of gekwetst, opkomen voor zichzelf wanneer zij onterecht ergens van worden beschuldigd, verdrietig of gelukkig zijn wanneer de narcistische ouder dat niet is, boos worden wanneer hen onrecht wordt aangedaan, een bedreiging vormen voor het zelfbeeld van de narcistische ouder(s) door de positieve en negatieve ontwikkelingen van deze kinderen en hun prestaties, het idee opwekken dat zij gelukkig zijn zonder de invloed van de narcistische ouder(s), verwachten dat hun narcistische ouder(s) rekening houdt met hun behoeften en gevoelens, een veilig en liefdevol thuis ervaren, op liefde en genegenheid van hun narcistische ouder(s) rekenen, en zelfwaardering en een positief zelfbeeld opbouwen. Narcistische ouders willen op verschillende manieren een stevige vinger in de pap hebben in het leven van hun kinderen om ervoor te zorgen dat zij afhankelijk van hen blijven.

Waarom het belangrijk is om te weten of je een kind bent van narcistische ouders

Van nature geloven kinderen in de onvoorwaardelijke liefde en oprechtheid van hun narcistische ouder(s), waardoor zij soms niet willen en/of kunnen denken aan de geestelijke mishandeling die zich heeft afgespeeld en zich vaak nog steeds afspeelt. Op jonge leeftijd en als puber zijn de kinderen van narcistische ouders zich niet altijd bewust van de geestelijke mishandelingen en zijn zij nog afhankelijk van hun ouders, waardoor zij zich hier nog niet goed tegen kunnen weren. Als kinderen op volwassen leeftijd emotioneel afhankelijk blijven van hun narcistische ouder(s), kunnen zij zich vaak (nog steeds) niet weren tegen de geestelijke mishandeling waar zij mee te maken hebben. Echter is het heel belangrijk voor kinderen van narcistische ouders om zich bewust te worden van deze nare stoornis om te kunnen beginnen met herstel van het narcistisch misbruik, het behandelen van de klachten die daaruit zijn ontstaan en om te weten hoe zij in de toekomst met hun narcistische ouders kunnen omgaan op een manier zodat hen zo min mogelijk schade wordt aangericht. Pas als bij kinderen van narcistische ouders het besef ontstaat dat de persoonlijke kenmerken en het gedrag van hun ouder(s) wel erg veel overeenkomsten vertoont met NPS, kunnen de puzzelstukjes voor hen op hun plaats vallen waardoor zij kunnen beginnen met bewustwording en herstel.

Lees verder

© 2020 Aucourant, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixel2013, Pixabay
  • https://www.psyq.nl/persoonlijkheidsstoornis/narcistische-persoonlijkheidsstoornis

Reageer op het artikel "Heb jij te maken met (een) narcistische ouder(s)?"

Infoteur: Aucourant
Laatste update: 12-11-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!