Brand door je telefoon aan de oplader - kan dit?

Brand door je telefoon aan de oplader - kan dit? Brand veroorzaakt door je telefoon tijdens het opgeladen. Kan dat? Ja, dat kan zeker! Er kan ook brand ontstaan door de oplader die in het stopcontact zit, zonder dat er een telefoon aan verbonden is. Na het opladen van je telefoon is het verleidelijk om de oplader in het stopcontact te laten zitten, maar dit kan brandgevaarlijke situaties met zich meebrengen. Het opladen van je telefoon als je slaapt, is makkelijk, maar dit kun je beter niet doen. Want brandgevaar schuilt in een klein hoekje.

Brand door verkeerd opladen

Als de batterij van een telefoon versleten is, kan een telefoon tijdens het opladen erg warm worden, soms zelfs zo heet dat je ze bijna niet meer kunt vastpakken. Deze batterij kan versleten zijn door langdurig gebruik, of door het gebruik van een verkeerde oplader. Het heet worden van de batterij kan ook gebeuren als de lader kapot is, of als de telefoon opgeladen wordt met een onjuiste lader. Vaak met laders die gekocht worden bij discounters of bij een goedkope buitenlandse postorder. De telefoon kan dan ‘overladen’ worden. Dit betekent dat de oplader niet ophoudt met laden als de telefoon vol is. Door batterijen te overladen, beschadig je de batterij. Er ontstaan gasbubbels in de batterij, waardoor de druk in de batterij oploopt tot hij barst en ontbrandt.

Originele telefoonopladers stoppen met laden als de batterij vol is en gaan als de batterij bijna vol is minder snel laden waardoor overladen van de accu voorkomen wordt.

N.B. Niet alleen telefoons aan de oplader of de oplader van de telefoon die nog in het stopcontact zit, kunnen brand veroorzaken. Denk bijvoorbeeld ook aan laptops die aan de oplader liggen, of batterijen van digitale camera's die aan het opladen zijn.

’s Nachts opladen

Als je je telefoon veilig wil opladen, dan kun je er het beste bij blijven. Je kunt ingrijpen als je merkt dat je telefoon oververhit raakt. Als je je telefoon (in de nacht) oplaadt terwijl je slaapt, dan kun je niet ingrijpen als deze oververhit raakt. Stel dat je je telefoon in je slaapkamer aan het opladen bent en hij ligt tegen het gordijn aan, dan heb je al snel een groot probleem als je hij in brand vliegt.

Herkennen van oververhitting

Als je telefoon oververhit raakt merk je dit aan een aantal dingen: er komt een sterke lucht van het apparaat af, er komen vonken uit het apparaat of er lekt vloeistof uit het apparaat.

Wat moet je doen als je telefoon oververhit raakt?

Als je merkt dat je telefoon oververhit raakt zijn er een aantal dingen die je kunt doen: haal onmiddellijk de lader uit het stopcontact, leg de telefoon buiten neer en buiten het bereik van andere brandbare materialen. Als er brand ontstaat en je kunt niet zelf blussen, bel 112.

Onthoud dat je eigen veiligheid voorop staat en verplaats geen oververhitte apparaten als je daarmee jezelf verwondt.

Voorkomen van oververhitte telefoons of opladers

Het voorkomen van oververhitte telefoons is natuurlijk het beste. Immers, voorkomen is beter dan genezen. Je kunt zelf een aantal dingen doen waardoor het risico op brand tijdens het opladen van je telefoon aanzienlijk afneemt.
  • Gebruik de juiste opladers voor de juiste apparaten. Heb je een telefoon waarvan de oplader kapot is, koop dan een nieuwe originele oplader en geen goedkoop namaakmerk. Een namaakmerk levert niet altijd de juiste spanning voor het apparaat.
  • Als apparaten lang en intensief zijn gebruikt, laat deze dan afkoelen voordat je ze gaat opladen of weer gaat gebruiken.
  • Haal de stekker uit het stopcontact als het apparaat is opgeladen.
  • Leg de telefoon niet in de volle zon
  • Als de batterij van je telefoon beschadigd is, koop dan een nieuwe originele batterij.
  • Let op de plek waar je het apparaat tijdens het opladen weglegt. Zorg dat het apparaat eventuele warmte kwijt kan.

Dus let erop hoe je je telefoon oplaadt en zorg ervoor dat je de opladers na het laden uit het stopcontact verwijderd. Hierdoor verlaag je het risico dat de opladers of telefoons in brand vliegen, met alle gevolgen van dien.
© 2020 Linda1205, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een powerbank?Een powerbank is een mobiele oplader voor onder andere mobiele telefoons, tablets en laptops. Je kunt een powerbank zien…
Voorkom brand door oververhit elektriciteitssnoerVoorkom brand door oververhit elektriciteitssnoerEen brand voorkomen willen we allemaal, maar elk jaar ontstaat er toch weer brand door oververhitte elektriciteitssnoere…
Platte daken en hun brandgevaarPlatte daken van vóór 1980 zijn vaak uitgevoerd in hout. Dat levert gevaar op voor snel overslaan van brand van het ene…
ICE-contacten instellen op je telefoon voor noodgevallenICE-contacten instellen op je telefoon voor noodgevallenWat als u terechtkomt in een noodsituatie en u bent buiten bewustzijn? Hulpdiensten willen contact opnemen met uw famili…

Diftar: een variabele afvalstoffenheffingDiftar: een variabele afvalstoffenheffingDiftar staat voor “gedifferentieerde tarieven”. Diftar is een systeem waarbij de hoogte van de afvalstoffenheffing wordt…
Jaaroverzicht: wat gebeurde er in 2019Jaaroverzicht: wat gebeurde er in 2019Dat het weer van slag is door de klimaatveranderingen blijkt wel uit de extreme weersomstandigheden waarmee de wereld in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Andreas160578, Pixabay
  • https://fortmarkenbinnen.nl/blog/brandgevaar-door-opladers/
  • https://nos.nl/artikel/2201624-s-nachts-je-smartphone-opladen-vergroot-risico-op-brand.html
  • https://www.rtlnieuws.nl/nederland/artikel/3722136/steeds-meer-woningbranden-door-oververhitte-telefoonopladers
  • https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/vaker-woningbrand-door-het-s-nachts-opladen-van-mobieltjes-klopt-dit-wel~b1cce1dd/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Reageer op het artikel "Brand door je telefoon aan de oplader - kan dit?"

Infoteur: Linda1205
Gepubliceerd: 13-01-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!