InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Coaching: diverse soorten

Coaching: diverse soorten

Coaching: diverse soorten Coaching is de Engelse term voor het Nederlandse begrip "ondersteunen". Een coach is iemand die een ander op een specifieke manier begeleidt. Deze manier is onder meer afhankelijk van de situatie, omstandigheden en wensen en eisen. Uiteraard kan je niet alleen gecoached worden, maar ook zelf een opleiding of cursus tot coach volgen.

Vormen van coaching

Er zijn verschillende vormen van coaching, elk gericht op een andere doelgroep en elk met andere middelen en uitgangspunten.

Spirituele coaching

Spirituele coaching kan helpen bij moeilijke en ongrijpbare situaties in het leven. Een medium helpt bij het verhelderen van de problemen en een proces voor verbetering. Spirituele coaching richt zich op de verbinding met het zelf en dit zelf optimaal te leren benutten en ontwikkelen.

NLP coaching

NLP staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren. Doel van NLP coaching is een blijvende gedragsverandering teweeg brengen door middel van het in kaart brengen van de normen en waarden van een persoon en de gewenste verandering. NLP gaat ervan uit dat het geheel van de persoon meer dan de som der delen is en probeert met dit basisidee te werken aan verandering.

Persoonlijke coaching

Persoonlijke coaching: is gericht op het verdiepen van het bewustzijn van de coachee voor wat betreft de effecten ven het eigen gedrag. De bedoeling is dat de coachee in beweging komt. Coaching is de ander leren te leren.

Business coaching

Het doel van business coaching is een meetbare verandering in de productiviteit, omzet en winstgevendheid van een bedrijf of organisatie teweeg brengen. Business coaching kan ondersteuning bij dit proces bieden. Business coaching focust zich onder andere op leidinggeven, strategisch nadenken, de juiste keuzes maken en een goede werksfeer creëren.

Financial coaching

Financial coaching richt zich op het adviseren op financieel gebied. Allereerst wordt de huidige financiele positie geanalyseerd en vervolgens het doel. De nadruk wordt gelegd op mogelijke knelpunten en oplossingen hiervoor.

Mental coaching

Mental coaching wordt voornamelijk toegepast bij mensen met een geestelijke en/of lichamelijke aandoening, bijvoorbeeld depressie of burnout. De mental coach biedt de persoon informatie over de ontwikkelingen op behandelgebied en medicatie, ondersteunt de partners en familieleden van cliënten en begeleidt bij medicijngebruik.

Team coaching

Bij teamcoaching zoekt men naar de collectieve patronen in de groep qua denken en gedrag. Hiermee wordt het bewustzijn van het team vergroot waardoor men mogelijke knelpunten aan kan pakken en kan zien wat er al helemaal goed gaat in het team. De onderlinge productiviteit en competentie wordt verbeterd.

Executive coaching

Executive coaching is bedoeld voor ervaren managers die zich in de toplaag van een bedrijf bevinden en bij tijd en wijlen behoefte hebben aan een onafhankelijke en mogelijk confronterende gelijkwaardige gesprekspartner. Er is onder andere aandacht voor het omgaan met beladen informatie en kennis, balans tussen werk en privé en carrière maken.

Management coaching

Een managementstijl kan coachend zijn. Hiermee vergroot men de betrokkenheid bij de werknemers en het gevoel dat ze gewaardeerd worden wordt versterkt. Werknemers gaan zich extra verantwoordelijk voor en betrokken bij een product of proces voelen. Hierdoor kunnen zij zichzelf en elkaar motiveren wat een betere werksfeer en betere prestaties creëert.

Job coaching

Bij job coaching worden handvatten aangeboden om het werk te verbeteren of hoe een geschiktere baan te vinden. Er wordt gericht om competentieontwikkeling. Een werknemer kan met behulp van job coaching ook heel goed inzicht krijgen in zijn functioneren en manieren om zijn werkgedrag te verbeteren.

Opleiding tot coach

Sommige mensen willen niet bij een coach op bezoek, nee, die willen zelf coach worden. En gelukkig is er een enorm breed aanbod aan coaching cursussen, coaching opleidingen en coaching workshops.

Cursussen coaching

In een dergelijke cursus leert men wat coaching precies in houdt en wat de succesfactoren zijn. De nadruk wordt gelegd op leiding geven, communicatie, structuur, de juiste vragen stellen, feedback geven en ontvangen en uiteraard coachingsvaardigheden.

Coaching bureau

Wanneer je eenmaal een opleiding of cursus tot coach afgerond hebt kan je gaan sollicteren bij een coaching bureau. Je kan kiezen voor een coachingbureau dat gespecialiseerd is in een specifiek type coaching of bij een algemeen coachingbureau gaan werken.
Gerelateerde artikelen
Verschil coaching en therapie: een vergelijkingVerschil coaching en therapie: een vergelijkingTussen coaches en therapeuten bestaan duidelijke overeenkomsten, beiden werken met mensen, werken met de problemen van a…
Wat is coaching?Wat is coaching?Je eigen coach hebben die je steunt, motiveert en stuurt klinkt fantastisch! Maar, wat is coaching? Is coaching therapie…
Coaching vaardighedenCoaching vaardighedenKan iedereen een coach worden? Kan iedereen een coach zijn? Een deel van de kracht van coaching komt vanuit de coach zel…
E-coaching (online coaching)E-coaching (online coaching)E-coaching is een relatief nieuwe manier van coachen waarbij je niet wekelijks op vaststaande momenten bij de coach op b…
Kenmerken van coachenKenmerken van coachenCoachen is gericht op de toekomst van de cliënt. Iedereen heeft namelijk een toekomstperspectief. Coachen richt zich op…

Reageer op het artikel "Coaching: diverse soorten"

Infoteur: Melod
Laatste update: 20-07-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!