InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Seriemoordenaars: kenmerken en overzicht

Seriemoordenaars: kenmerken en overzicht

Seriemoordenaars: kenmerken en overzicht Seriemoordenaars heb je in alle soorten en maten, maar ze hebben allen één ding gemeen: ze hebben verspreid over een langere periode twee of meer mensen vermoord. Sommige bronnen beweren zelfs dat iemand pas seriemoordenaar genoemd kan worden als hij drie of meer mensen om het leven heeft gebracht. Ze opereren over de gehele wereld en dus ook in Nederland. Maar wat is een seriemoordenaar precies, en welke seriemoordenaars zijn het meest bekend? In de lijst zijn alleen seriemoordenaars opgenomen waarvan bewezen is dat ze een seriemoordenaar zijn.

Inhoud

Wat is een seriemoordenaar?

Er bestaan diverse soorten moordenaars, zoals spree killers, massamoordenaars en seriemoordenaars. De term seriemoordenaar is voor het eerst genoemd in de jaren dertig van de twintigste eeuw door een Duitse politiechef uit Berlijn: Ernst Gennat. De Duitse term die hij hiervoor gebruikte, was serienmörder. Dit deed hij om de Duitse seriemoordenaar Peter Kürten te omschrijven.

Een seriemoordenaar is iemand die verspreid over een langere periode meerdere moorden pleegt, vaak allen op vergelijkbare wijze. Om iemand als seriemoordenaar te kunnen bestempelen, moet vastgesteld zijn dat de betreffende moordenaar minstens twee slachtoffers maakt in verschillende, verder niet-gerelateerde misdrijven. Deze definitie is voor het eerst genoemd op een symposium van de FBI en stamt uit 2005.

Kenmerken van een seriemoordenaar

Vaak wordt gezien dat seriemoordenaars een seksuele stoornis hebben en een ernstig negatief zelfbeeld. Ook hebben de meeste seriemoordenaars een sadistische persoonlijkheidsstoornis of sadistische karaktertrekken. De moord die ze plegen is vaak het hoogtepunt van een heel proces die zij doormaken. Een aantal van de bekende seriemoordenaars keert na de daad terug naar de plek van de moord (de plaats delict), of de plek waar zij de slachtoffers hebben begraven, achtergelaten of bijvoorbeeld gecremeerd.

Vaak nemen seriemoordenaars na de moord een souvenir mee naar huis. Dit is iets wat van het slachtoffer is geweest, en de dader meeneemt om er later nog eens naar te kijken en zo een deel van het gevoel van het moorden te herbeleven. Voorbeelden van souvenirs die meegenomen worden kunnen zijn:
  • Kledingstukken
  • Stukjes haar
  • Sieraden
  • Tassen
  • Ringen

Er is eigenlijk geen vast patroon in te ontdekken wat de seriemoordenaar als souvenir zou kunnen uitkiezen, dit is erg persoonsgebonden. Wel wordt vaak gezien dat een seriemoordenaar zich aan een bepaald souvenir houdt. Iemand die altijd haarlokjes meeneemt na de moord, zal bij latere moorden hoogstwaarschijnlijk geen kledingstukken als souvenir meebrengen naar zijn woning.

Spiraal van de seriemoordenaar

De reden waarom een seriemoordenaar doet wat hij doet, is van persoon tot persoon verschillend. Toch kan er wel gezegd worden dat seriemoordenaars allen handelen uit een soort duister gevoel dat ze niet kunnen onderdrukken, hoe graag ze dit ook willen. Het plegen van de moord en de rituelen en handelingen die kort daarna volgen, zorgen ervoor dat de seriemoordenaar zich 'vrij' of 'bevrijd' voelt. Ze voelen zich op dat moment erg gelukkig. Deze gevoelens kunnen het beste vergeleken worden met een drugsverslaafde die net heroïne heeft gespoten. Zodra de drugs beginnen uit te werken, wordt de drugsverslaafde onrustig en de onrust blijft groeien tot het moment dat hij weer een shot heroïne heeft genomen. Zo kan je de tijdsspanne van een seriemoordenaar ook bekijken. Het plegen van de moord (de drug) geeft voldoening, maar al snel komt de onrust terug. De drang om weer te gaan moorden, wordt groter en groter, tot hij geen weerstand meer kan bieden aan de onrust en druk, en dus opnieuw een moord pleegt.

Hoe lang er tussen twee opeenvolgende moorden zit, verschilt per seriemoordenaar. De ene moordenaar kan er jaren over doen voordat hij weer moet moorden, terwijl een andere seriemoordenaar binnen een paar dagen alweer een nieuw slachtoffer om het leven moet brengen. Wel staat vast dat de duur tussen twee moorden steeds wat korter wordt. Dit wordt ook bij drugsverslaafden gezien: het lichaam begint aan de 'drug' te wennen, en heeft steeds meer drugs en steeds sneller drugs nodig om het gelukzalige gevoel te blijven houden of de stress te onderdrukken.

Motieven van een seriemoordenaar

Seriemoordenaars kennen dus allemaal verschillende motieven om te gaan moorden. Toch wordt er vaak gehandeld vanuit een bepaald gevoel, wat soms vanuit hunzelf komt, maar soms ook door een gebeurtenis uit het verleden is ontstaan. Soms kan iemand de drang om te moorden gewoon niet weerstaan, en zal zich daarom tot een seriemoordenaar ontwikkelen. Andere seriemoordenaars hebben in het verleden een – voor hun – traumatische gebeurtenis meegemaakt, en kunnen die (deels) verwerken door te gaan moorden. Zo kan iemand in zijn jeugd hebben meegemaakt dat hij meermaals mishandeld of zeer gekleineerd is door een roodharige, slanke vrouw van rond de 1.70 meter met sproeten in haar gezicht. Door zich later op slachtoffers te richten die aan dezelfde omschrijving voldoen, kan de moordenaar voor zijn gevoel eindelijk eens optreden tegen het onrecht dat hem vroeger door die roodharige vrouw is aangedaan. Hoewel zijn slachtoffers dus niets met zijn verleden te maken hebben, zal hij zich er wel beter door voelen, omdat hij zijn demonen op deze manier kan straffen. Doordat hij vroeger niet voor zichzelf heeft kunnen opkomen, besluit hij nu het heft in eigen hand te nemen en ervoor te zorgen dat er nooit meer een roodharige vrouw met die specifieke omschrijving hem kan overheersen.

Seriemoordenaars over de gehele wereld

Op elk continent en in elke windstreek zijn seriemoordenaars actief (geweest). Het is dus geen regiogebonden fenomeen of een type moordenaar dat maar in een beperkt aantal landen actief is. Seriemoordenaars kwamen heel vroeger ook al voor, alhoewel de term seriemoordenaar pas sinds de jaren 30 in gebruik is genomen. Dit is dan ook de reden dat de meeste seriemoordenaars die vandaag de dag bekend zijn, hun misdaden hebben gepleegd tijdens of na de jaren dertig van de twintigste eeuw.

A

  • Wolfgang Abel (Europa)
  • Rodney Alcala (The Dating Game Killer) (VS)
  • Alfabetmoorden (onopgelost) (VS)
  • Beverley Allitt (Angel of Death) (Europa)
  • John Eric Armstrong (VS)
  • Valeri Asratjan (Europa)
  • John Ausonius (Laserman) (Europa)
  • Axeman of New Orleans (onopgelost) (VS)

Alfabetmoorden

De alfabetmoorden zijn een serie moorden die aan het begin van de jaren zeventig van de negentiende eeuw plaatsvonden in Rochester, New York. Hierbij werden drie jonge meisjes verkracht en gewurgd gevonden. Deze zaak heeft de naam ‘alfabetmoorden’ gekregen, doordat zowel de voornaam als de achternaam van de meisjes met dezelfde letters begonnen:
  • Carmen Colon, 10 jaar oud
  • Wanda Walkowicz, 11 jaar oud
  • Michelle Maenza, 11 jaar oud

Daarnaast werden de lichamen van de meisjes gevonden in een stad die met dezelfde letter als hun namen begon:
  • Churchville (Carmen Colon)
  • Webster (Wanda Walkowicz)
  • Macedon (Michelle Maenza)

Tot op de dag van vandaag (2019) is de moordenaar van deze meisjes nog niet gevonden. Er was een sterke verdachte, die zes weken na de laatste moord zelfmoord had gepleegd. Echter werd in 2007 op basis van DNA-onderzoek uitgesloten dat hij de dader was. De oom van Carmen Colon was in haar moordzaak ook verdachte, maar hij heeft in 1991 zelfmoord gepleegd. Daarna volgde nog een verdachte: Kenneth Bianchi, een ijsverkoper in Rochester. Hij zou ijs hebben verkocht vlakbij de plaatsen waar de lichamen van de meisjes gevonden waren. Kenneth bleek een seriemoordenaar te zijn, betrokken bij de Hillside Stranglers, maar onderzoek heeft uitgewezen dat hij niets te maken heeft met de alfabetmoorden.

Een andere seriemoordenaar, die ook slachtoffers met gelijke beginletters van voor- en achternaam uitkoos, actief in Californië in 1977, blijkt na DNA-onderzoek ook niets met de moorden op deze meisjes te maken te hebben. De slachtoffers van deze seriemoordenaar (Joseph Naso) zijn:
  • Roxene Roggash
  • Pamela Parsons
  • Tracy Tofoya
  • Carmen Colon (een andere Carmen Colon dan het jonge slachtoffertje van de Alfabetmoorden)

Anno 2019 is er nog steeds geen verdachte of schuldige aan te merken op de alfabetmoorden. Naar verwachting worden de alfabetmoorden dan ook nooit opgelost.

B

  • Leslie Bailey (Europa)
  • Joe Ball (Bluebeard of South Texas) (VS)
  • Francisca Ballesteros (Europa)
  • Daniel Barbosa (Beest van de Andes) (Latijns-Amerika)
  • Jürgen Bartsch (Duitsland)
  • Erzsébet Báthory (Gravin Dracula) (Europa)
  • Sawney Bean (Europa)
  • Martha Beck en Raymond Fernandez (Lonely Hearts Killers)
  • Marie Alexandrine Becker (België)
  • Michel Bellen (Wurger van Linkeroever) (België)
  • Levi Bellfield (Europa)
  • Robert Berdella (The Kansas City Butcher) (VS)
  • Slachter van Bergen (onopgelost/dader onbekend) (België)
  • David Berkowitz (Son of Sam) (VS)
  • Paul Bernardo (Canada)
  • Kenneth Bianchi en Angelo Buono jr (Hillside Stranglers) (VS)
  • Bible John (John Bible) (Europa)
  • Richard Biegenwald (VS)
  • Mohammad Bijeh (Teheraanse woestijnvampier) (Azië)
  • Donato Bilancia (Monster van Ligurië) (Europa)
  • David en Catherine Birnie (Moorhouse Murders) (Australië)
  • Robert Black (Europa)
  • Elfriede Blauensteiner (Zwarte Weduwe) (Europa)
  • Wayne Boden (Vampire Rapist) (Canada)
  • Rostislav Bogoslevsky (Azië)
  • William Bonin (Freeway Killer) (VS)
  • Nicolae Bonner (Azië)
  • Ian Brady (Moors murders) (Europa)
  • Jerry Brudos (Lust Killer) (VS)
  • Thug Buhram (Azië)
  • Carol Bundy en Doug Clark (Sunset Strip Killers) (VS)
  • Ted Bundy (VS)
  • John Bunting (Snowtown Murders) (Australië)
  • Angelo Buono jr en Kenneth Bianchi (Hillside Stranglers) (VS)
  • William Burke (Europa)

Elfriede Blauensteiner

Elfriede Blauensteiner, bijnaam Black Widow, is een Oostenrijkse seriemoordenares waarvan bekend is dat zij minstens 3 mensen heeft vermoord met gif. Sommige bronnen beweren echter dat het om minstens 5 vastgestelde slachtoffers ging. In 2003 is deze seriemoordenares overleden aan een hersentumor.

Volgens de bronnen die beweren dat ze 5 slachtoffers heeft omgelegd, vergiftigde Blauensteiner onder andere haar man, 2 van haar minnaars, een rijke (ex-)buurvrouw die haar testament net had aangepast in het voordeel van Blauensteiner en een onderhoudsman van haar appartement (omdat hij zijn gezin mishandelde).

C

  • José Luis Calva (Latijns-Amerika)
  • Shen Changping (Azië)
  • Shen Changyin (Azië)
  • George Chapman (Europa)
  • Richard Trenton Chase (Vampire of Sacramento) (VS)
  • Luigi Chiatti (Monster van Foligno) (Europa)
  • John Christie (Europa)
  • Reg Christie (Europa)
  • Leonarda Cianciulli (Europa)
  • Doug Clark en Carol Bundy (Sunset Strip Killers)
  • Eric Edgar Cooke (Australië)
  • Adolfo Constanzo (peetoom van Matamoros) (Latijns-Amerika)
  • Dean Corll (Candy Man) (VS)
  • António Luís Costa (Europa)
  • Richard Cottingham (Torso Killer) (VS)
  • Mary Cotton (Europa)
  • John Martin Crawford (Canada)
  • Thomas Neill Cream (Canada)
  • Gordon Cummins (Blackout Ripper) (Europa)
  • Andrew Cunanan (VS)

Richard Trenton Chase (Vampire of Sacramento)

Richard Trenton Chase (geboren: Sacramento, 23 mei 1950 – overleden: San Francisco, 26 december 1980) is een Amerikaanse seriemoordenaar en tevens necrofiel en kannibaal. Hij was actief van december 1977 tot januari 1978 en heeft 6 mensen vermoord, waarna hij hun bloed dronk en van hun vlees at. Doordat hij hun bloed dronk, had hij al snel de bijnaam ‘Vampire of Sacramento’ gekregen.

Hij had een heel moeilijke jeugd gehad met diverse psychiatrische aandoeningen, had problemen met drugs en drank en leed bovendien aan waanideeën. Uiteindelijk sloeg hij door en begon hij met het in zijn woning doden van dieren en deze rauw op te eten, waaronder de kat van zijn moeder. In 1975 liet hij zich vrijwillig opnemen in een psychiatrisch ziekenhuis nadat hij bloedvergiftiging had opgelopen door bloed van een konijn in zijn aderen te spuiten. Terwijl hij was opgenomen werd hij erop betrapt twee vogels hun bloed te hebben gedronken. In 1976 stond hij weer buiten de muren van de instelling en werd gedacht dat hij geen gevaar voor zijn omgeving meer vormde.

Ruim een jaar later, op 29 december 1977, schoot hij vanuit zijn auto Ambrose Griffin (51) neer. Een maand later schoot hij de zwangere Teresa Wallin dood in zijn eigen woning, verminkte haar en had seks met haar overleden lichaam. Een paar dagen later heeft hij een vrouw (Evelyn Miroth) en haar vriend (Dan Meredith) gedood in hun eigen woning. Ook het zoontje (6) en het neefje (22 maanden) van Evelyn vermoordde hij. Met het lichaam van Miroth had hij na haar dood seks, en hij nam het levenloze lichaam van het neefje mee naar zijn eigen huis. Hier dronk hij zijn bloed en at hij de organen van de peuter op.

Richard Trenton Chase werd al snel gearresteerd, omdat er tijdens de moord op Evelyn Miroth en haar gezin iemand aan de deur stond. Dit meisje belde bij de buren aan omdat er niemand open deed, waarna de buren de politie belden. In het huis trof de politie naast de lichamen ook handafdrukken en zoolafdrukken van Chase aan in het bloed.

In 1979 werd hij veroordeeld tot executie in de gaskamer voor zes moorden. Zover kwam het echter nooit, in 1980 pleegde hij zelfmoord met een overdosis antidepressiva in zijn gevangeniscel.

D

  • Jeffrey Dahmer (Milwaukee cannibal) (VS)
  • Özgür Dengiz (Kannibaal van Ankara) (Europa)
  • Karl Denke (Europa)
  • Paul Denyer (Frankston Serial Killer) (Australië)
  • Albert DeSalvo (Boston Strangler) (VS)
  • The Doodler (onopgelost) (VS)
  • Nannie Doss (Giggling Granny) (VS)
  • John Duffy en David Mulcahy (Railway Killers) (Europa)
  • Peter Dupas (Australië)
  • Marc Dutroux (Beest van België) (België)
  • Amelia Dyer (Babyfarm Murderer) (Europa)
  • Nikolaj Dzjoemagaliev (Metal Fang) (Azië)

Marc Dutroux (Beest van België)

Marc Dutroux is een seriemoordenaar uit België. Hij is veroordeeld voor de ontvoering van 6 meisjes, en de moord op 4 van hen. Naast zijn veroordeling voor de moorden is hij ook tot levenslang veroordeeld voor ontvoering, gijzeling en verkrachting. Ook staat hij terecht voor de moord op één van zijn handlangers, Bernard Weinstein. Hij is geboren in de Belgische plaats Elsene, op 6 november 1956. De meisjes die door Dutroux ontvoerd waren, zijn:
  • Mélissa Russo (overleden)
  • Julie Lejeune (overleden)
  • An Marchal (overleden)
  • Eefje Lambrecks (overleden)
  • Sabine Dardenne
  • Laetitia Delhez

Dutroux had in totaal 3 handlangers, namelijk:
  • Michelle Martin (zijn tweede vrouw)
  • Bernard Weinstein (vermoord door Dutroux)
  • Michel Lelièvre

April ’98 is Dutroux ontsnapt uit een gerechtsgebouw, maar werd 4 uur later weer gearresteerd door een boswachter in de Ardense bossen. 22 juni 2004 is Dutroux officieel veroordeeld tot een levenslange celstraf en tien jaar tbs.

E

  • Volkert Eckert (Europa)
  • Willem van Eijk (Beest van Harkstede) (Nederland)
  • Kenneth Erskine (Stockwell Strangler) (Europa)
  • Francisco Garcia Escalero (Europa)
  • Staf van Eyken (Vampier van Muizen) (België)

Willem van Eijk (Beest van Harkstede)

Willem van Eijk is één van de weinige seriemoordenaars die ooit in Nederland hebben geleefd. Zijn bijnaam is het Beest van Harkstede en hij is veroordeeld voor vijf moorden tot een levenslange gevangenisstraf.

F

  • February 9 Killer (onopgelost) (VS)
  • Raymond Fernandez en Martha Beck (Lonely Hearts Killers) (VS)
  • Rodolfo Fierro (De Slager) (VS)
  • Marie Fikácková (Europa)
  • Albert Fish (Werewolf of Wysteria) (VS)
  • Kathleen Folbigg (Australië)
  • Michel Fourniret (Monster van de Ardennen) (Europa)
  • Leonard Fraser (The Rockhampton Rapist) (Australië)
  • Frans Fuchs (Europa)
  • Sataro Fukiage (Azië)
  • William Patrick Fyfe (Canada)

Michel Fourniret (Monster van de Ardennen)

Michel Fourniret is een Franse seriemoordenaar en kreeg in de media al snel de bijnaam ‘Het monster van de Ardennen’. Hij is geboren op 4 april 1942 en werd op 28 mei 2008 veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf, zonder vervroegde vrijlating. Hij is veroordeeld voor ontvoering, verkrachting en moord op 7 meisjes en vrouwen uit Frankrijk en België.

Al voordat hij aan het moorden ging, is hij in ’66 al in de cel belandt wegens voyeurisme en diverse geweldsdelicten, evenals in ’73. In ’87 moest hij de cel in wegens verkrachting, maar was na enkele maanden alweer op vrije voeten.

Hij heeft in totaal zeven jonge meisjes en vrouwen vermoord, dit zijn Fourniret zijn slachtoffers:
  • Isabelle Laville (verdwenen: 11 december 1987, gevonden 11 juli 2006)
  • Fabienne Leroy (verdwenen: 3 augustus 1988, gevonden 4 augustus 1988)
  • Jeanne-Marie Desramault (verdwenen: 18 maart 1989, gevonden 3 juli 2004)
  • Elisabeth Brichet (verdwenen: 20 december 1989, gevonden 3 juli 2004)
  • Natacha Danais (verdwenen: 21 november 1990, gevonden 24 november 1990)
  • Céline Saison (verdwenen: 16 mei 2000, gevonden 16 augustus 2000)
  • Mananya Thumpong (verdwenen: 5 mei 2001, gevonden 1 maart 2002)

De meeste van zijn slachtoffers zijn teruggevonden in de Ardennen. Naast het feit dat bewezen is dat Fourniret de ontvoerder, verkrachter en moordenaar van bovenstaande slachtoffers is, zijn er sterke vermoedens en aanwijzingen dat hij nog twee slachtoffers op zijn naam heeft staan: een Engelse au pair (Joanna Parish) en een 9-jarig meisje (Estelle Mouzin).

Michel Fourniret is uiteindelijk opgepakt nadat in juni 2004 zijn vrouw Monique Olivier de politie op de hoogte had gebracht van Fournirets daden. Olivier heeft ook een celstraf gekregen, omdat zij als medeplichtige van Fourniret wordt gezien. De reden dat zij haar man uiteindelijk had aangegeven, was omdat zij te horen had gekregen dat de vrouw van Marc Dutroux, Michelle Martin, 30 jaar celstraf had gekregen wegens haar betrokkenheid bij de ontvoering en moord op Dutroux’ slachtoffers.

G

  • John Wayne Gacy (Killer Clown) (VS)
  • Gerald en Charlene Gallego (Gallego Seks Slave Killers) (VS)
  • Luis Garavito (Het Beest) (Latijns-Amerika)
  • Donald Henry Gaskins (VS)
  • Ed Gein (VS)
  • Harvey Glatman (The Lonely Hearts Killer) (VS)
  • John Wayne Glover (Granny Killer) (Australië)
  • Sean Patrick Goble (VS)
  • Cayetano Santos Godino (Latijns-Amerika)
  • Daniel Gonzalez (Europa)
  • Delfina en María de Jesús González (Zusters uit de Hel) (Latijns-Amerika)
  • Steven Grieveson (Sunderland Strangler) (Europa)
  • Caroline Grills (Auntie Thally) (Australië)
  • Karl Grossman (Europa)
  • Belle Gunness (Europa)

Ed Gein

Eén van de meest gestoorde seriemoordenaars ooit is Ed Gein. Het is niet voor niets dat films als Psycho en Silence of the Lambs voor een deel zijn gebaseerd op Ed Gein, een beruchte en gestoorde seriemoordenaar.

Hij had als diepe wens een vrouw te worden, maar zag er niets in om zichzelf te castreren. Hij begon overlijdensberichten in de kranten te lezen. Overleden vrouwen die hem deden denken aan zijn moeder, ging hij op het kerkhof opgraven. Hij nam de huid en botten om allerlei voorwerpen van te maken. Spieren en organen zette hij in de koelkast zodat hij die later kon opeten. Hij heeft diverse kledingstukken gemaakt van vrouwenhuid, waaronder een riem van vrouwentepels. Ook bekleedde hij trommels met mensenhuid en gebruikte hij schedels als drinkbekers en versiering in zijn woning.

Dit leegroven van graven en de onderdelen van de lichamen gebruiken was niet meer genoeg. In 1954 pleegde hij zijn eerste moord. Na de tweede moord was de politie hem op het spoor, en zijn huis werd doorzocht. De politie vond in Ed Geins huis veel bizarre dingen, waaronder:
  • Een vrouwenlichaam ondersteboven opgehangen (hoofd, anus en vagina waren verwijderd)
  • Scheenbenen
  • Menselijke neuzen
  • Trommels van vrouwenhuid
  • Kommen en drinkbekers gemaakt van schedels
  • 9 maskers van echte mensenhuid
  • 10 vrouwenhoofden waarvan de bovenkant was afgezaagd
  • Een schoenendoos vol vagina’s
  • Gekrompen hoofden
  • Het hart van zijn slachtoffers

Zelfs na al dit bewijs hield Ed Gein vol dat hij zijn huis slechts versierd en gedecoreerd had, en geen kannibaal en necrofiel was. Wel bekende hij de dubbele moord.

Het verhaal gaat zelfs de ronde dat hij de politie die het huis doorzocht een maaltijd had aangeboden – een maaltijd gemaakt van mensenvlees. Dit is echter nooit bevestigd.

H

  • Matti Haapoja (Europa)
  • Fritz Haarmann (Slager van Hannover) (Europa)
  • Anna Marie Hahn (Arsenic Anna) (VS)
  • John George Haigh (Acid Bath Murderer) (Europa)
  • Said Hanaei (Spinnenmoorden) (Azië)
  • Robert Hansen (VS)
  • Anthony Hardy (Camden Ripper) (Europa)
  • Trevor Hardy (Beast in the Night) (Europa)
  • Mark Haydon (Snowtown murders) (Australië)
  • Gary Heidnik (VS)
  • William Heirens (Lipstick Killer) (VS)
  • Gregorio Cárdenas Hernández (Wurger van Tacubaya) (Latijns-Amerika)
  • Koos Hertogs (uit Nederland)
  • Hiroaki Hidaka (Azië)
  • Highway of Tears murders (onopgelost) (Canada)
  • Myra Hindley (Moors Murders) (Europa)
  • Niels Högel (Europa)
  • H.H. Holmes (VS)
  • Fritz Honka (Hakker van Sankt-Pauli) (Europa)
  • Frans Hooijmaijers (Dikke Frans) (uit Nederland)
  • William Horncy (Europa)

Gary Heidnik

Gary Heidnik is een Amerikaanse seriemoordenaar, kannibaal en verkrachter. Hij heeft meerdere vrouwen misbruikt, en tevens vijf dames ontvoerd en gevangengehouden in zijn kelder. Twee van zijn slachtoffers overleefden deze niet.

In 1962 is Heidnik (geboren op 22 november 1943) ontslagen uit het Amerikaanse leger omdat hij schizofreen was. Toch kreeg hij ondanks zijn schizofrenie een baan als verpleegkundige in 1965. In de kliniek waar hij werkte, zocht hij zijn slachtoffers uit: Latijns-Amerikaanse vrouwen. Hij had seks met ze wanneer hij ze had meegelokt naar zijn huis. Onder deze vrouwen ronselde hij nieuwe leden voor zijn sekte, de United Church of the Ministries of God. Deze sekte was een spirituele dekmantel voor zijn vreemde orgieën.

In 1978 werd hij voor het eerst veroordeeld voor het misbruiken van een gehandicapte vrouw. In de vier jaar gevangenisstraf die hij uitzat, ondernam hij drie keer een zelfmoordpoging. Op het moment dat hij weer op vrije voeten kwam, ging hij gelijk verder met zijn secte en haalde een Filipijnse vrouw naar Amerika, met wie hij trouwde. Tijdens dit huwelijks mishandelde en verkrachtte hij haar stelselmatig, en dwong haar tevens deel te nemen aan seksuele orgieën. Op het moment dat zijn vrouw het zo zat was, heeft zij een aanklacht tegen hem ingediend. Dit leidde er toe dat er vijf vrouwen in zijn kelder werden gevonden:
  • Deborah Dudle
  • Josefina Rivera
  • Sandra Lindsay
  • Lisa Thomas
  • Jacqueline Askins

De vrouwen leefden onder erbarmelijke omstandigheden, terwijl ze ook nog verkracht werden en zijn seksuele driften moesten doorstaan. Mishandeling en het eten van hondenvoer was ook de dagelijkse hel voor deze dames. Heidnik wilde van deze dames zoveel mogelijk kinderen, om een nieuwe gemeenschap met zichzelf als stamvader te starten.

Eén van zijn slachtoffers, Sandra Lindsay, was aan de mishandelingen overleden, en Heidnik besloot haar vlees aan de honden en de overgebleven vrouwen te voeren. Deborah Dudley, die dit continu weigerde, werd door Heidnik geëlektrocuteerd.

Op 7 juli 1999 is het doodvonnis van Gary Heidnik in werking getreden en is hij geëxecuteerd. Het vermogen dat hij had is verdeeld onder zijn slachtoffers.

I

  • Colin Ireland (Gay Slayer) (Europa)
  • Miyuki Ishikawa (Azië)

J

  • Jack the Ripper (Europa)
  • Jack the Stripper (Europa)
  • Ronald Janssen (België)
  • José María Jarabo (Europa)
  • Mark Jefferies (Australië)
  • Hélène Jégado (Europa)
  • Keith Hunter Jesperson (Happy Face Killer) (Canada)
  • Bible John
  • Russell Johnson (Bedroom Strangler) (Canada)
  • Vincent Johnson (Brooklyn Strangler) (VS)
  • Gilbert Paul Jordan (Alcohol Murders) (Canada)
  • John Joubert (VS)

Russell Johnson (Bedroom Strangler)

Russell Maurice Johnson (geboren: 1947) is een Canadese seriemoordenaar die in de media al snel de bijnaam ‘Bedroom Strangler’ had gekregen. In de jaren ’70 van de twintigste eeuw heeft Johnsson minstens drie vrouwen verkracht en vermoord, alhoewel zijn totale aantal slachtoffers na zijn veroordeling veel hoger bleek te liggen.

Russell Johnson achtervolgde zijn slachtoffers naar hun huis. Als de vrouwen lagen te slapen viel hij aan. Het gebeurde dat hij de vrouwen uren bekeek terwijl ze lagen te slapen, voordat hij ze verkrachtte en vervolgens wurgde.

In 1978 werd hij veroordeeld voor de moord op drie van zijn slachtoffers:
  • Diane Beitz
  • Louella George
  • Donna Veldboom

Vlak na zijn vervolging werd hij ontoerekeningsvatbaar verklaard en is hij overgeplaatst naar een beveiligde afdeling van een psychiatrische afdeling in Ontario. Nadat hij zijn straf te horen had gekregen, heeft hij nog 7 moorden bekend en 10 zaken waarbij hij vrouwen heeft verkracht en aangevallen, maar die het overleefden. Een groot deel van de moorden die door Russell Johnson gepleegd waren, werden niet opgemerkt als moord, omdat de lichamen geen sporen van geweld vertoonden. Zo werd bij twee van zijn slachtoffers het overlijden toegeschreven aan een verkeerde reactie op medicijnen.

Alle (dodelijke) slachtoffers van Russell Johnson:
  • Mary Hicks, 20 jaar
  • Alice Ralston, 42 jaar
  • Eleanor Hartwick, leeftijd onbekend
  • Doris Brown, 49 jaar
  • Diane Beitz, leeftijd onbekend
  • Louella Jeanne George, leeftijd onbekend
  • Donna Veldboom, 22 jaar

K

  • Theodore Kaczynski (Unabomber) (VS)
  • Kiyotaka Katsuta (Azië)
  • Edmund Kemper (The Co-ed Killer) (VS)
  • Béla Kiss (Europa)
  • Paul John Knowles (Casanova Killer) (VS)
  • Yoshio Kodaira (Azië)
  • Vasili Koelik (Europa)
  • Surender Koli (Azië)
  • Julian Koltun (Europa)
  • Joachim Kroll (Ruhrkannibaal) (Europa)
  • Peter Kudzinowski (Europa)
  • Richard Kuklinski (VS)
  • Genzo Kurita (Azië)
  • Peter Kürten (Vampier van Düsseldorf) (Europa)

Edmund Kemper

Edmund Kemper is sinds de Netflix-serie Mindhunter hoogstwaarschijnlijk één van de bekendste seriemoordenaars. Al toen hij 15 was, pleegde hij zijn eerste moorden: hij vermoordde zijn opa en oma door ze neer te schieten. In de jaren 70 van de twintigste eeuw werden er nog eens acht mensen vermoord door Kemper, zo ook zijn eigen moeder. Door zijn grote gestalte werd hij door bekenden vaak ‘Big Ed’ genoemd.

Toch is het plegen van de moorden niet de meest afschrikwekkende daad die Edward Kemper kon begaan, dit vond plaats als de personen al vermoord waren. Kemper was een zeer intelligente man, met een IQ van 145, en wordt gezien als één van de meest gestoorde seriemoordenaars ter wereld – mogelijk houdt dit verband met zijn hoge IQ. Er wordt namelijk gezegd dat een erg hoog IQ ervoor kan zorgen dat iemand een genie wordt, of juist een heel gestoord karakter kan veroorzaken.

”Als ik een meisje zie, dan wil ik aan de ene kant een praatje met haar maken en haar meenemen op een date. Aan de andere kant kan ik het niet nalaten om me voor te stellen hoe haar hoofd eruit ziet op een staak.” Uitspraak die Edmund Kemper heeft gedaan toen hij in zijn cel werd geïnterviewd door een psychiater

Al van jongs af aan vertoonde Kemper seksueel afwijkend gedrag – dat zich voor het eerst openbaarde toen hij 4 jaar oud was en vreemde tot bizarre seksrituelen uitvoerde op de poppen van zijn zusje. Toen hij 10 was ging hij de kat levend begraven, om het nadien op te graven, de kop eraf te snijden en de kop van de kat op een stok te plaatsen. Op zijn 15e was het martelen en doden van dieren niet meer genoeg en doodde hij dus zijn opa en oma met een jachtgeweer (27 augustus 1964). Na de moorden werd hij opgepakt en naar een psychiatrische kliniek gestuurd waar hij bevriend raakte met zijn psycholoog – wat erin resulteerde dat hij weer op vrije voeten kwam na zes jaar. Twee jaar na zijn vrijlating ging hij weer verder met moorden. In een tijdsbestek van een jaar (mei ’72 – april ’73) vermoordde hij 5 studentes van de universiteit en een leerling van het gymnasium. De levenloze lichamen van zijn slachtoffers liet hij niet achter, maar nam hij mee naar het huis waar hij nog samen met zijn moeder woonde. Hij had hierbij seks met de lichamen voordat hij ze in stukken sneed en in vuilniszakken langs de weg dumpte. In diezelfde periode vermoordde hij ook zijn moeder – en diens beste vriendin – en had ook seks met hun lichamen.

Na de moord op zijn moeder en diens vriendin verwachtte hij dat de politie hem elke seconde kon komen arresteren. Toen dit niet gebeurde, heeft hij zichzelf aangegeven en gemeld dat hij verantwoordelijk was voor al die moorden en de dingen die hij met hun lichamen had gedaan. Tijdens de rechtszaak smeekte Kemper om de doodstraf en wilde daarbij het liefst doodgemarteld worden.

L

  • Henri-Désiré Landru (Europa)
  • Bruce Lee (Europa)
  • Derrick Todd Lee (Baton Rouge Serial Killer) (VS)
  • Irene Leidolf (Europa)
  • Allan Legere (Monster of the Miramichi) (Canada)
  • Michel Lelièvre (België)
  • Eddie Leonski (Brownout Strangler) (Australië)
  • Stephan Letter (Europa)
  • Lissabon Ripper (Europa)
  • Samuel Little
  • Pedro Alonso López (Monster van de Andes) (Latijns-Amerika)
  • Dr. Louay (Azië)
  • Émile Louis (Europa)
  • Henry Lee Lucas (VS)
  • Bruno Lüdke (Europa)
  • Michael Lupo (Europa)

Samuel Little

Samuel Little is een seriemoordenaar die al een levenslange straf uitzat voor drievoudige moord. Deze straf kreeg hij in 2014 opgelegd voor de moorden eind jaren tachtig van de twintigste eeuw. In 2014 heeft hij overigens ook tientallen andere moorden bekend die hij al sinds 1970 heeft gepleegd, verspreid over een twintigtal Amerikaanse staten. Na de bekentenis van de moord op nog veel meer vrouwen, is hij later nog een keer veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf voor de moord op een vrouw in 1994. Onderzoekers hebben vastgesteld dat deze Amerikaanse seriemoordenaar sowieso nog 32 andere moorden heeft gepleegd. Little zelf beweert dat hij geen 36 moorden heeft gepleegd, maar dat het aantal eerder rond de 90 ligt.

M

  • Cedric Maake (Wemmer Pan-moordenaar) (Afrika)
  • William MacDonald (Mutilator) (Australië)
  • Patrick Mackay (Europa)
  • Hiroshi Maeue (Zelfmoordsite-moorden) (Azië)
  • Christine Malèvre (Europa)
  • John Lee Malvo (VS)
  • Charles Manson (VS)
  • Peter Manuel (Europa)
  • Zdzislaw Marchwicki (Vampier van Zaglebie) (Europa)
  • Futoshi Matsunaga en Junko Ogata (Azië)
  • Robert Maudsley (Hannibal de Kannibaal) (Europa)
  • Wladyslaw Mazurkiewicz (Gentleman Killer) (Europa)
  • Kenneth McDuff (Broomstick Murders) (VS)
  • Daisy de Melker (Afrika)
  • Ivan Milat (Backpacker Murders) (Australië)
  • Tsutomu Miyazaki (Otakumoordenaar) (Azië)
  • Stanislaw Modzelewski (Vampier van Galkówka) (Europa)
  • Aalt Mondria (uit Nederland)
  • Václav Mrázek (Europa)
  • John Allen Muhammad (Washington Sniper) (VS)
  • David Mulcahy en John Duffy (Railway Killers)

Daisy de Melker

Daisy de Melker, geboren als Daisy Louisa Hancorn-Smith, was een Zuid-Afrikaanse seriemoordenares, verdacht van de moord op haar twee echtgenoten en haar zoon. Alle drie de slachtoffers werden met arseen of arsenicum vergiftigd. Daisy werd als tweede blanke vrouw ooit in Zuid-Afrika veroordeeld tot de doodstraf (ophanging).

In 1923 heeft zij haar eerste man, William Alfred Cowle hoogstwaarschijnlijk vermoord met arseen. Hij was een paar dagen ziek en nadat er voor de tweede maal een arts bij was geroepen, was het leed al geschiedt: op het moment dat de arts aankwam, was Cowle al aan het schuimbekken, was zijn gezicht blauw en ging hij kapot van de pijn. Die dag is hij nog overleden. De doodsoorzaak is volgens de arts een hersenbloeding. Uit dit huwelijk had Daisy 5 kinderen gekregen, waarvan alleen het derde kind, Rhodes Cecil, het overleeft. De andere vier kinderen waren een natuurlijke dood gestorven.

Als zij in 1926 trouwt met Robert Sproat, wordt hij in oktober 1927 erg ziek. Veel pijn en spierspasmes kwamen voor maar hij lijkt te herstellen. Een maand later overlijdt hij alsnog, na van bier gedronken te hebben. Daisy en haar zoon Rhodes Cecil waren erbij aanwezig. De doodsoorzaak is arteriosclerose en een hersenbloeding.

In 1931 trouwt Daisy met Sidney (Sid) Clarence de Melker, een oud-rugbyspeler uit Zuid-Afrika. Een jaar later koopt ze in een winkel arseen om een zieke kat om te brengen, is het verhaal dat ze aan een winkelier verkoopt. Nog een maand later wordt haar zoon Rhodes Cecil erg ziek. Hij had even daarvoor koffie gedronken uit een fles die zijn moeder voor hem had klaargemaakt. Een collega van Rhodes wordt ook ziek aangezien hij ook van de koffie had gedronken, maar is een paar dagen later weer helemaal de oude. Rhodes is drie tot vier dagen na het drinken van de koffie overleden. De arts beschrijft zijn doodsoorzaak als ‘malaria in de hersenen’.

De broer van de tweede echtgenoot van Daisy de Melker vind de vele overlijdens nogal raar en gaat naar de politie. Er wordt besloten de drie lichamen op te graven en tijdens deze autopsies is arseen gevonden in de organen en de wervelkolom van haar zoon. Bij de andere twee slachtoffers (haar 1e en 2e echtgenoot) wordt een combinatie van arseen en strychnine aangetroffen. Ook in haarmonsters en nagelmonsters van haar zoons collega (die ook ziek was geworden) en in de desbetreffende thermoskan wordt arseen aangetroffen. Daisy de Melker is uiteindelijk op 30 december 1932 ter dood veroordeeld en werd opgehangen in de gevangenis.

N

  • Norio Nagayama (Azië)
  • Seisaku Nakamura (Dove Hamamatsumoordenaar) (Azië)
  • Arnfinn Nessett (Europa)
  • Original Night Stalker (onopgelost)
  • Dennis Nilsen (Muswell Hill Murderer / Kindly Killer) (Europa)
  • Akira Nishiguchi (Azië)
  • Colin Norris (Angel of Death) (Europa)
  • Gordon Northcott (Wineville Chicken Coop Murders) (VS)

O

  • Junko Ogata en Futoshi Matsunaga
  • Kiyoshi Okubo (Azië)
  • Clifford Olson (Canada)
  • Anatoli Onoprienko (Beest van Oekraïne) (Europa)
  • Original Night Stalker (onopgelost) (VS)
  • Dagmar Overbye (Europa)

P

  • Pietro Pacciani (Monster van Florence) (Europa)
  • William Palmer (Europa)
  • Moninder Singh Pandher (Azië)
  • Andras Pándy (Vader Blauwbaard) (België)
  • Carl Panzram (VS)
  • Thierry Paulin (Europa)
  • Leszek Pekalski (Vampier van Bytów) (Europa)
  • Marcel Petiot (Europa)
  • Kaspars Petrovs (Europa)
  • Phantom Killer (onopgelost) (VS)
  • Robert Pickton (Canada)
  • Aleksandr Pitsjoesjkin (Schaakbordmoordenaar) (Europa)
  • Silvo Plut (Europa)
  • Norbert Poehlke (Europa)
  • Craig Price (Warwick Slasher) (VS)
  • Cleophus Prince (Clairemont Killer) (VS)
  • Robledo Puch (Zwarte Engel) (Latijns-Amerika)

Cleophus Prince (Clairemont Killer)

Cleophus Prince is een veroordeelde Amerikaanse seriemoordenaar, verkrachter en inbreker. In 1993 is hij veroordeeld voor de moord op minstens zes vrouwen. In de media heeft hij de bijnaam ‘Clairemont Killer’ gekregen.

Voor een seriemoordenaar heeft hij een onbewogen jeugd gehad en opgegroeid in een harmonieus gezin. Er was geen geweld en ruzie. Ook in zijn latere jeugd was er geen vreemd gedrag waar te nemen bij Cleophus, zo gebruikte hij geen drugs en was hij nooit in aanraking met de politie geweest. In 1987 ging hij bij de Marine werken.

De slachtoffers van Cleophus Prince waren allemaal blanke vrouwen. Hij achtervolgde zijn slachtoffers naar huis, wanneer zij klaar waren op de sportschool. Op het moment dat de vrouwen gingen douchen, sloeg Prince toe. Hij pleegde de moorden altijd op plaatsen waar hij dichtbij woonde, of waar zijn vrienden vlakbij woonachtig waren.

De slachtoffers van Cleophus Prince zijn:
  • Tiffany Schultz, 21 jaar, vermoord op 12 januari 1990. Zij was zijn buurvrouw
  • Janene Weinhold, 21 jaar, verkracht en vermoord op 16 februari 1990
  • Holly Tarr, 18 jaar, vermoord op 3 april 1990
  • Elissa Keller, 38 jaar, vermoord op 21 mei 1990
  • Pamela Clark, 38 jaar, vermoord op 13 september 1990
  • Amber Clark, 18 jaar, vermoord op 13 september 1990

Pamela en Amber Clark waren moeder en dochter.

Q

  • Charles Quansah (Afrika)

R

  • Dennis Rader (BTK killer) (VS)
  • Raman Raghav (Azië)
  • Railway Killers (John Duffy en David Mulcahy)
  • Rainboy Maniac (onopgelost) (Latijns-Amerika)
  • Gilles de Rais (Europa)
  • Richard Ramirez (Night Stalker) (VS)
  • Raya en Sakina (Afrika)
  • Kenneth Regan (Europa)
  • Vera Renczi (Europa)
  • Ángel Maturino Reséndiz (Spoorwegmoordenaar) (Latijns-Amerika)
  • Raúl Osiel Marroquín Reyes (De Sadist) (Latijns-Amerika)
  • Gary Ridgway (Green River Killer) (VS)
  • Joel Rifkin (VS)
  • Ion Rîmaru (Europa)
  • Jack the Ripper (Europa)
  • Ripper Crew (VS)
  • Sergej Rjachovski (Nijlpaard) (Europa)
  • Thiango Rocha (Latijns-Amerika)
  • Danny Rolling (Gainesville Ripper) (VS)
  • Gert van Rooyen (Afrika)
  • Mark Rowntree (Europa)
  • Gong Runbo (Azië)

Dennis Rader

Dennis Rader, beter bekend als de BTK Killer, heeft in de periode 1974 – 1991 minstens tien mensen om het leven gebracht. BTK is een afkorting voor Bind, Torture, Kill (vastbinden, martelen, vermoorden). Terwijl de politie met man en macht naar hem op zoek was, stuurde hij berichten naar de politie en de media, waarin hij onder andere beschreef hoe zijn moorden gepleegd werden.

Rader bond zijn slachtoffers vast en begon ze te wurgen. Op het moment dat de slachtoffers bewusteloos werden, liet hij ze met rust en wurgde ze opnieuw wanneer de slachtoffers weer bij kennis kwamen. Terwijl zijn slachtoffers bewusteloos waren, leefde Rader zijn seksuele fantasieën uit op zijn slachtoffers.

Door een fout die hij zelf maakte – een floppy opsturen met daarin gegevens over een kerk waar hij lid van was – kon de politie hem middels DNA-sporen op de floppy opsporen en hem oppakken. Door dit bewijs kon hij niet anders dan bekennen dat hij de moorden had gepleegd.

S

  • Sakina en Raya
  • Darja Saltykova (Europa)
  • Altemio Sanches (Bike Path Rapist) (VS)
  • Charles Schmid (Pied Piper of Tucson) (VS)
  • John Martin Scripps (Tourist from Hell) (Europa)
  • Abdul Latif Sharif (VS)
  • Gerard Shaefer (VS)
  • Auto Shankar (Azië)
  • Arthur Shawcross (Genesee River Killer) (VS)
  • Harold Shipman (Dr. Death) (Europa)
  • Moses Sithole (ABC moorden) (Afrika)
  • Anatoli Slivko (Europa)
  • Patrick Soultana (uit Nederland)
  • Richard Speck (VS)
  • Sasja Spesivtsev (Europa)
  • Jack Owen Spillman (Werewolf Butcher) (VS)
  • George Joseph Smith (Bruiden-in-bad-moordenaar) (Europa)
  • Charles Sobhraj (Slang) (Azië)
  • Gerard Spruit (uit Nederland)
  • Gerald Stano (VS)
  • Charles Starkweather (VS)
  • Michel Stockx (uit Nederland)
  • Stoneman (Azië)
  • John Straffen (Europa)
  • Jack the Stripper (Europa)
  • Peter Stumpp (Weerwolf van Bedburg) (Europa)
  • Robert Succo (Europa)
  • William Suff (Riverside Prostitute Killer) (VS)
  • Ahmad Suradji (Azië)
  • Peter Sutcliffe (Yorkshire Ripper) (Europa)
  • Maria Swanenburg (Goeie Mie / Leidse Gifmengster) (uit Nederland)
  • James Swann (Shotgun Stalker) (VS)

Harold Shipman

Harold Shipman, Engelse arts, staat te boek als één van de seriemoordenaars met de meeste moorden op de naam. In de periode 1970 – 1998 vermoordde hij 218 van zijn eigen patiënten, vermoedelijk door een overdosis morfine toe te dienen. Doordat hij huisarts was, kwam hij langere tijd weg met het moorden, alhoewel er steeds vaker vraagtekens kwamen te staan bij het overlijden van zijn patiënten: de meeste slachtoffers waren namelijk vrouwen die in goede gezondheid verkeerden. Hoewel vaststaat dat hij 218 patiënten vermoord heeft, is het mogelijk dat hij nog veel meer patiënten om het leven heeft gebracht: in die periode – en binnen zijn huisartspraktijk – zijn namelijk 459 patiënten overleden.

T

  • Antti Taskinen (Europa)
  • Sipho Thwala (Wurger van Phoenix) (Afrika)
  • Ottis Toole (VS)
  • Metod Trobec (Europa)
  • Aleksandr Tsjajka (Europa)
  • Andrej Tsjikatilo (Slager van Rostov) (Europa)

U

  • Jack Unterweger (Europa)

V

  • Joseph Vacher (Franse Ripper) (Europa)
  • Dorangel Vargas (Latijns-Amerika)
  • Jose Antonio Rodriguez Vega (Europa)
  • Manuel Delgado Villegas (Europa)
  • James Vlassakis (Snowtown murders) (Australië)

W

  • Robert Wagner (Snowtown murders) (Australië)
  • Jeanne Weber (Europa)
  • Fred West (Europa)
  • West Mesa Bone Collector (onopgelost) (VS)
  • Peter Woodcock (Canada)
  • Randall Woodfield (I-5 Killer) (VS)
  • Steve Wright (Wurger van Suffolk) (Europa)
  • Aileen Wuornos (Damsel of Death) (VS)

X

  • Yang Xinhai (Monster Killer) (Azië)
  • Elias Xitavhudzi (Pangaman) (Afrika)

Y

  • Robert Lee Yates (VS)
  • Huang Yong (Azië)
  • Graham Young (Teacup Poisoner) (Europa)
  • Yoo Young-chul (Rainy Night Murderer) (Azië)
  • Shi Yuejun (Azië)

Z

  • Juana Barraza Zamperio (Oudevrouwtjesmoordenares) (Latijns-Amerika)
  • Petr Zelenka (Heparinemoordenaar) (Europa)
  • Zodiac Killer (onopgelost) (VS)
  • Hans van Zon (uit Nederland)
  • Anna Maria Zwanziger (Europa)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De verschillende soorten moordenaarsDe verschillende soorten moordenaarsEen moordenaar is iemand die een ander opzettelijk om het leven brengt. Vaak wordt dit gedaan met voorbedacht rade. Het…
Verschillen mannelijke en vrouwelijke seriemoordenaarsVerschillen mannelijke en vrouwelijke seriemoordenaarsMannen en vrouwen verschillen duidelijk van uiterlijk, maar de seksen verschillen ook op meerdere gebieden die misschien…
Moord als passieMoord als passieMoord uit passie zien we bij seriemoordenaars. Seriemoordenaars moorden uit lust, wraak of financieel gewin. Ze gaan pla…
Recensie speelfilm "The Watcher", de seriemoordenaarrecensieRecensie speelfilm "The Watcher", de seriemoordenaarSpeelfilm The Watcher van regisseur Joe Charbanic is een ietwat afwijkende film als het gaat om de standaard seriemoorde…
Nederlandse seriemoordenaarsNederlandse seriemoordenaarsIedereen heeft wel eens gehoord over seriemoordenaars, vaak horen we verhalen van seriemoordenaars in Amerika of andere…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DasWortgewand, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Seriemoordenaar
  • https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/4491801/samuel-little-seriemoordenaar-90-moorden-verenigde-staten
  • https://www.ad.nl/buitenland/grootste-seriemoordenaar-ooit-in-vs-in-mijn-wereld-deed-ik-wat-ik-wilde~a920b8b0/
  • https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-seriemoordenaars/
  • https://fhm.nl/de-5-meest-gestoorde-seriemoordenaars-aller-tijden/
  • https://www.npo3.nl/film-en-serie/reviews/een-kijkje-in-het-hoofd-van-een-seriemoordenaar
  • https://historianet.nl/misdaad/criminelen/seriemoordenaars/wie-is-de-ergste-seriemoordenaar-ooit
  • https://historianet.nl/misdaad/criminelen/seriemoordenaars/edmund-kemper-seriemoordenaar-met-de-bizarste-seksrituelen
  • https://nos.nl/artikel/2263396-al-veroordeelde-seriemoordenaar-vs-krijgt-weer-levenslang.html
  • https://www.crimesite.nl/recente-seriemoordenaars-in-nederland/
  • https://historianet.nl/wetenschap/geneeskunde/gruwelijke-theorie-verloskundigen-waren-seriemoordenaars
  • https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl/nieuws/in-huis-met-een-seriemoordenaar-jan-en-sanne-terlouw
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Bible_John
  • http://murderpedia.org/female.B/b/blauensteiner.htm
  • https://www.blikopdewereld.nl/rechtspraak/levenslang/boek-de-praktijk-van-de-levenslange-gevangenisstraf-in-nederland/3547-hoofdstuk-17-beest-van-harkstede-willem-van-eyk
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Alfabetmoorden
  • https://www.msn.com/nl-be/nieuws/fotos/mysterieuze-overlijdens-die-nooit-werden-opgelost/ss-BBM2PsU
  • https://nl.everybodywiki.com/Lijst_van_onopgeloste_zaken
  • https://www.wattpad.com/472814092-echte-horrorverhalen-ii-de-alfabetmoordenaar
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Richard_Trenton_Chase
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Chase
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Marc_Dutroux
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Michel_Fourniret
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Gary_Heidnik
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Russell_Johnson_(seriemoordenaar)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Daisy_de_Melker
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Cleophus_Prince

Reageer op het artikel "Seriemoordenaars: kenmerken en overzicht"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 07-08-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!