InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Roman Abramovich, geld moet rollen

Roman Abramovich, geld moet rollen

De inmiddels bijna 50 jarige Roman Abramovich behoort tot de rijksten der aarde. Hij is in Rusland geboren, hij groeide op zonder zijn ouders en heeft een schitterende carrière tot nu toe. Hij is onder ander eigenaar van de voetbalclub Chelsea en is in het bezit van diverse jachten. Zijn voetbalclub won de Champions League in 2012.

Algemeen

Volgens Forbes 2007 staat Roman Abramovich op de 16e plaats in de lijst van de rijksten der aarde (in 2003 stond hij nog op de 49e plaats). De in oktober 1966 geboren Rus, heeft een indrukwekkende carrière op zijn naam staan. Hij was betrokken bij de Russische politiek, de Russische oliemaatschappij, hij is eigenaar van de Engelse voetbalclub Chelsea, investeert in CSKA Moskou en was betrokken bij de aanstelling van Guus Hiddink als bondscoach van zijn geboorteland.

Roman Abramovich

Geboren op 24 oktober 1966 in een stadje aan de Wolga van Zuid Rusland; Saratov. Op 3 jarige leeftijd was hij al wees, verloor zijn moeder door een bacterie toen hij 1½ jaar oud was. Op zijn 3e jaar verongelukte zijn vader op een bouwplaats. Hij werd opgevoed door een oom en door zijn grootouders.

Hij volgt een industriële opleiding en gaat daarna werken in het leger als ontwerper.

Roman en voertuigen

Abramovich is dol op luxe jachten, zo wordt momenteel gebouwd:
De Eclipse;
Het op 2 na grootste jacht ter wereld, het schip is 147 meter lang. Het kostte hem ongeveer $ 300.000.000,-. Het heeft minimaal 2 zwembaden, een helikopter platvorm en een onderzeeër. Het schip dat wordt gebouwd bij Blohm & Voss in Hamburg zal in 2010 gereed zijn. De indeling van het vaartuig lijkt er als volgt uit te komen zien:
  • Helemaal onder in het schip ligt de machinekamer en de machine ruimten
  • Op de 1e verdieping wordt een 12 persoons onderzeeër ondergebracht
  • Op de 2e verdieping ligt het theater en een tentoonstellingsruimte
  • Op de 3e verdieping liggen 6 gastenverblijven
  • Op de 4e verdieping ligt het verblijf van Roman, compleet met een privé tuin (op het voordek), alsmede 6 VIP suites met een privé balkon
  • Op de 5e verdieping ligt de Saloon, de dinerkamer. Tussen deze twee zalen ligt een loggia die aan beide zijden open is, maar bij slecht weer gesloten kan worden.
  • Op de 6e etage bevindt zich het atrium, alsmede het verblijf voor de piloot, een openlucht gebied wat gebruikt kan worden voor een openlucht disco, er is een observatie ruimte en een casual dinerruimte voor gasten.
  • Op de 7e etage bevinden zich het zondek, bar en zwembad(en)
  • Op de 8e etage ligt het helikopterplatform en een “gesloten garage” waar 2 helikopters gestald kunnen worden. Hier bevindt zich ook een helikopterlift.

En zo kocht hij aan:

Ecstasea;

Een jacht van 85 meter lang, gebouwd door de Nederlandse werven Van Lent en De Vries

Pelorus;

Een jacht van 115 meter lang

Le Grand Bleu;

Een jacht van 112 meter lang, ooit toebehoort aan Paul Allen van Microsoft. Roman heeft dit schip gekocht in 2002 en heeft haar compleet laten restaureren, met een zwem- en sportdek.

Susurro;

Een jacht van 150 meter lang, in 1998 gebouwd door Feadship met een door Terence Disdale ontworpen interieur.

Hij kocht een privé Boeing 767-33A/ER, welk geregistreerd staat in Aruba. Het luchtschip heeft de naam “The Bandit”. Het vliegtuig is aangekocht in 2005 en volledig gerestaureerd. De Franse krant “Le Figaro”, plaatste in september 2007 een foutief bericht dat Roman de onbekende klant was voor de 1e privé airbus A380 Superjumbo. Op de Dubai Vliegshow van dat jaar werd bekend dat het niet Roman, maar Prins Al-Walid bak Tatal het vliegtuig besteld had.

In 2004 kocht hij twee Maybach 62 limousines. Deze zijn omgebouwd tot bomproof en hebben kogelvrij glas. Hiermee was ongeveer 1.000.000,- Engelse Ponden gemoeid. Een Ferrari FXX (kosten circa $ 2.200.000,--) is ook in het bezit van Abramovich, een bolide waarvan er slechts 30 gemaakt zijn.

Abramovich anno 2008

Knightsbridge

In april werd bekend gemaakt dat Roman aan een enorm project is begonnen. De afgelopen tientallen jaren kocht hij negen losse appartementen in één gebouw in de chique Londense wijk Knightsbridge. Hiervoor heeft hij in totaal € 25.300.000,- neergeteld. Hij is voornemens deze appartementen samen te voegen tot één geheel en het om te vormen tot klassiek Victoriaans, net als de buitenkant van het gebouw. Wanneer dit klaar is zal de waarde van het pand bijna 8 keer zoveel waard zijn als de aankopen van Roman, de duurste privé woning van heel Groot Brittanië.

Het pand heeft 8 verdiepingen, 5 bovengronds en 3 ondergronds, waar een bioscoop, sauna, zwembad en ontspanningsruimte zal worden ondergebracht. Achter het grote huis staan vier woningen voor het personeel. Roman is voornemens hier met zijn nieuwe vriendin Daria Dasha Zukhova te gaan wonen.

Schilderijen

In mei kocht hij een drieluik aan van Francis Bacon, een Engels/Ierse schilder. Het werd aangekocht bij veilinghuis Sotheby’s in New York, voor een bedrag van bijna € 60.000.000,-. Bij veilinghuis Christie’s werd “Benefits Supervisor Sleeping” van Lucian Freud aangekocht voor een bedrag van bijna € 20.000.000,--.

Beide schilderijen leverden een record op; het 1e schilderij omdat er nog niet eerder zo een hoog bedrag was neergeteld voor een naoorlogs kunstwerk, het 2e schilderij omdat er nog niet eerder zo een hoog bedrag was neergelegd voor een kunstwerk van een nog levende kunstenaar.

Skybox

Er liggen plannen klaar bij Roman Abramovich om in 2009 een skybox te gaan bouwen met zicht over Stamford Bridge.
Gerelateerde artikelen
Agatha Christie, Grand Dame of MysteryAgatha Christie, Grand Dame of MysterySchrijfster Agatha Christie is een van grotere schrijvers en is m.n. bekend om haar detectiveromans. Wie is deze vrouw?
Far from the madding crowd, een topromanrecensieFar from the madding crowd, een topromanThomas Hardy schreef deze roman in 1874 en wordt als zijn beste werk beschouwd. De roman geeft een perfecte weergave van…
De Schreeuw - Edvard MunchDe Schreeuw - Edvard MunchDe Schreeuw van Edvard Munch is een schilderij dat eigenlijk iedereen wel kent. Maar wat is nu eigenlijk het verhaal era…
Agatha Christie, Queen of CrimeAgatha Christie werd wereldberoemd met haar misdaadromans. Ze creëerde de onvergetelijke detectives Hercule Poirot en Mi…
De Mona Lisa (La Joconde)De Mona Lisa (La Joconde)Waarschijnlijk het allerberoemdste schilderij ter wereld: de Mona Lisa, gemaakt door Leonardo da Vinci.

Reageer op het artikel "Roman Abramovich, geld moet rollen"

Reactie

Dirk van den Bogerd, 23-01-2010 15:07 #1
Is het mogenlijk dat de heer Abramovich ons(mijn vriendin en ik )financieel kan helpen, met een gift van 10.000 euro dan zijn al onze zorgen uit de wereld en kunnen wij een gelukkig leven gaan leiden, nu leven wij op de straat.

Infoteur: Storm
Laatste update: 01-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!