InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Bewakingscamera's: gebruik en privacyregels

Bewakingscamera's: gebruik en privacyregels

Bewakingscamera's: gebruik en privacyregels Camerabewaking is onmisbaarbaar geworden in een maatschappij waar vandalisme en diefstal frequent plaatsvindt. Er zijn verschillende soorten camera's op de markt met verscheidene opties, zoals infraroodbeamers, detectoren, luidsprekers en accupakketten. Beveiligingscamera's worden 24u op 24u en 7 op 7 gecontroleerd door operatoren in een controlekamer. Van daaruit kan de klant en eventueel de politie op de hoogte gebracht worden wanneer er iets verdachts gebeurt. Het is niet toegestaan om zomaar een bewakingscamera te plaatsen. Dit moet conform de camerawetgeving gebeuren.

Bewakingscamera's

Om indringers, vandalisme en diefstal tegen te gaan zijn technische hulpmiddelen zoals bewakingscamera's vaak gevraagde hulpmiddelen. Plaatsen waar camera's worden opgesteld zijn energieparken, kabelparken, ondergrondse parkings, haventerreinen, leegstaand vastgoed, gebouwen, werven, autoparken en banken.

Bron: DayronV, PixabayBron: DayronV, Pixabay
Controle bewakingscamera's
Het is niet altijd mogelijk om overal bewakingsagenten in te schakelen en daarom wordt er vaak beroep gedaan op camera's waarvan de beelden op groot scherm gevolgd worden door operatoren in een controle kamer. Op die manier kunnen er via een groot scherm ook meerdere camera's van verschillende klanten gecontroleerd worden. Zo kan er snel gereageerd worden wanneer er iets verdachts gebeurt. De klant en politie kunnen dan tijdig op de hoogte worden gebracht. Dit gebeurt per klant altijd volgens een strakke procedure. In de praktijk gebeurt het ook vaak dat het niet altijd even duidelijk is wanneer de klant of politie opgebeld moet worden, bijvoorbeeld wanneer er iemand zich op een beveiligd terrein begeeft maar geen slechte intenties heeft (verkeerd gelopen). Het beroep van operator alarmcentrale stoelt dan ook vaak op ervaring en intuïtie om onduidelijke situaties het hoofd te bieden.

Cameraopties

Tegenwoordig zijn bewakingscamera's uitgerust met verschillende opties zoals infraroodbeamers, luidsprekers, accupakketten, en LED-verlichting. Dit alles is gekoppeld aan intelligente software, zodat er nauwkeurig naar beelden kan gekeken worden per gebeurtenis en op data. Het voorkomt ook dat er te veel 'vals alarm' gegeven wordt, bijvoorbeeld wanneer er een kat op een beveiligd terrein loopt. Algemeen kan men met een standaard elektriciteitsaansluiting van 220 volt al een uitgebreide bewakingscamera installeren.

Een voorbeeld van een infraroodcamera die een mens filmt / Bron: NASAIPAC, Wikimedia Commons (Publiek domein)Een voorbeeld van een infraroodcamera die een mens filmt / Bron: NASAIPAC, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Infrarood, luidsprekers, accupakketten en LED-verlichting
Infraroodbeamers geven elektromagnetische straling weer die voor het menselijk oog niet zichtbaar is. Ze worden vaak ingezet om in het donker te kunnen filmen. De camera zendt hierbij een licht uit dat voor de indringers niet zichtbaar is, waardoor ze niet door hebben dat ze gevolgd worden. Via 'speakers' bevestigd aan de bewakingscamera, is het hedendaags al mogelijk om als operator in de controlekamer een boodschap in te spreken naar indringers. Zo kun je de indringers laten verschieten en vanop een afstand wegjagen. Accupakketten kunnen worden gemonteerd in de camera's, zodat het mogelijk is om in de dag deze accu's te kunnen opladen en er stroomtoevoer voorzien is tijdens de nacht- en weekenduren.Via LED-verlichting (daglicht) is het mogelijk via een schijnwerper het beveiligde terrein te beschijnen als het donker is. Het is vaak groen van kleur. Meestal wordt LED-verlichting gekoppeld aan bewegingsdetectoren, zodat er wanneer er in het verlichte deel gelopen wordt er meteen alarm wordt geslagen.

Camerabewaking België: privacyregels

Er mag niet zomaar een camera geplaatst worden. Een camera aan de voorgevel van je huis plaatsen is verboden wanneer je hier geen toestemming voor hebt gevraagd. Er dient ook onderscheid gemaakt te worden tussen een videoparlofoon (om te zien wie er heeft aangebeld aan je huis) of een echte bewakingscamera. Een bewakingscamera heeft namelijk tot doel om naast identificatie, ook misdrijven te voorkomen, vast te stellen en de openbare orde te handhaven. In België is dit vastgelegd in de zogenoemde Camerawet van 21.03.2007: 'wet tot regeling van het gebruik en de plaatsing van bewakingscamera's'. Men dient rekening te houden met vier principes: besloten en niet-besloten plaatsen, proportionaliteit, bevoegdheid en pictogram aanbrengen.

Besloten en niet-besloten plaatsen

Een besloten plaats kan een voor het publiek toegankelijke of niet toegankelijke plaats zijn en om hier een camera te kunnen plaatsen dien je toestemming te krijgen van het gemeentebestuur. Een hotel of camping is een voorbeeld van een voor het publiek toegankelijke besloten plaats. Kenmerkend is dat deze plaats afgebakend is en diensten voor het publiek verstrekt. Een niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats is ieder gebouw of plaats dat specifiek gericht is naar een bepaald type gebruiker en mag alleen betreden worden door de eigenaars en bezoekers.

Een niet-besloten plaats is zoals de omschrijving zegt, een plaats die niet afgebakend is van de openbare ruimte, zoals bijvoorbeeld een park of een parking. Hierbij is het belangrijk om eerst toelating te vragen aan het gemeentebestuur, die hierover zal beslissen in de gemeenteraad. Vervolgens wordt dit ook besproken met de korpschef van de lokale politie.

Proportionaliteit

Er moet een evenwicht bestaan tussen het belang van het individu en van de privacy van de gefilmde persoon.Wanneer dit niet in proportie is, zal een bewakingscamera geweigerd worden. Hierbij wordt namelijk de vraag gesteld of het wel degelijk nodig is dat er een camera geplaatst wordt en er geen mindere ingrijpende maatregelen mogelijk zijn.

Bevoegdheid

Wanneer men eigenaar is van een domein of gebouw, is het niet verboden om de camera te richten op het eigendom. Men mag echter niet de camera richten naar plaatsen waar men niet bevoegd voor is, zoals bijvoorbeeld het eigendom van de buren of de openbare orde. Zo is het niet toegestaan om de openbare weg voor je eigendom te filmen.

Pictogram

Het is verplicht om via een pictogram aan te geven aan de bezoekers of er aan camerabewaking gedaan wordt. Op dit vastgesteld pictogram moet verwezen worden naar de wet van 21.03.2007.

Camerabewaking Nederland: privacyregels

Nederland heeft een soortgelijke camerawetgeving als België. Hier geldt ook dat het verplicht is om mensen te waarschuwen door middel van een bord wanneer ze gefilmd worden en is er hetzelfde principe voor bevoegdheid, proportionaliteit en het verschil tussen besloten en niet-besloten plaatsen. Cameratoezicht valt hier onder de Wet bescherming persoonsgegevens, ook wel Privacywet genoemd en moet aangemeld worden bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Hier zijn echter enkele uitzonderingen op. Zo is het niet nodig om je aan te melden:
  • Als er enkel eigendom gefilmd wordt en niets daaromheen
  • Als er enkel het tijdstip, de datum en plaats wordt opgeslagen bij de beelden.
  • Als enkel de leidinggevenden en de personen die instaan ter beveiliging toegang hebben tot de beelden.
  • Als de beelden alleen bij gebeurtenissen worden afgegeven aan de opsporingsdiensten.
  • Als de beelden na 24 uur vernietigd worden indien er geen incidenten te melden zijn
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt je afstandsbedieningWil je weten hoe de afstandsbediening van jouw televisie, stereo of video werkt? Hier staat in korte lijnen uitgelegd de…
Alarmsysteem installeren: soorten alarmen en prijzenAlarmsysteem installeren: soorten alarmen en prijzenWie op reis gaat en zijn woning met een gerust gemoed wil achterlaten kan opteren voor een veilig en goed ontwikkeld ala…
Infrarood versus gas terrasverwarmingInfrarood versus gas terrasverwarmingZowel op de afgekoelde zomeravonden als op de koude winterdagen wordt er vaak terrasverwarming gebruikt om het buiten wa…
Sauna kopen: Infrarood sauna, stoomcabine of gewone sauna?Een eigen sauna is een droom voor velen. Wie wil er tenslotte geen wellness center in zijn eigen huis? Maar wat is nou e…
Grenzen bij professioneel handelenBij professioneel handelen worden de grenzen bepaald door de wet, instellingsregels, je beroepsgroep en je persoonlijke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ElasticComputeFarm, Pixabay
  • http://www.lokalepolitie.be/5416/home/76-nieuws/136-camerabewaking.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Infrarood#/media/File:Human-Infrared.jpg
  • https://www.rrb-security.nl/regelgeving-camerabewaking-in-nederland/
  • Afbeelding bron 1: DayronV, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: NASAIPAC, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Bewakingscamera's: gebruik en privacyregels"

Infoteur: Brunos
Gepubliceerd: 08-11-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!