InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Veilig vuurwerk afsteken: Voorkom ongelukken

Veilig vuurwerk afsteken: Voorkom ongelukken

Veilig vuurwerk afsteken: Voorkom ongelukken Veel mensen sluiten het jaar graag af met het afsteken van vuurwerk. Helaas gebeuren er nog jaarlijks ongelukken en raken er mensen gewond. Jongeren tussen de 10 en 19 jaar zijn de grootste risicogroep wanneer het gaat om ongelukken met vuurwerk. In de meeste gevallen is het gevolg van een vuurwerkongeluk letsel aan de handen en/of aan het hoofd. Grote oorzaken van dergelijke ongevallen zijn dat het vuurwerk niet op de juiste manier wordt afgestoken, dat mensen hun eigen vuurwerk maken en dat er geen hulpmiddelen worden gebruikt. Er zijn veel dingen die je zelf kunt doen (of laten) om op een verantwoorde manier met vuurwerk om te gaan.

Tips bij het kopen van vuurwerk

In 2017 mag je op drie dagen vuurwerk aanschaffen, namelijk op 28, 29 en 30 december. Het vuurwerk in elke categorie heeft andere kenmerken voor geluid, gevaar en gebruik. Ook is er voor elk van de categorieën een andere minimumleeftijd waaraan voldaan moet worden om het te mogen aanschaffen. Vuurwerk dat buiten de bovengenoemde data wordt verkocht op onofficiële verkooppunten, is doorgaans illegaal en voldoet niet aan de veiligheidsrichtlijnen zoals deze in Nederland zijn.

Vuurwerkcategorie F1

  • Soort vuurwerk: Kindervuurwerk, zoals trektouwtjes, knalerwten, sterretjes en Bengaalse lucifers
  • Gevaar: Weinig
  • Geluid: Bijna geen geluid
  • Mag worden afgestoken in: Huis of een andere besloten ruimte
  • Minimale leeftijd: 12

Vuurwerk in categorie F1 mag gedurende het gehele jaar worden afgestoken.

Vuurwerkcategorie F2

  • Soort vuurwerk: Klein vuurwerk, zoals rotjes en donderslagen, maar ook cakes en fonteinen
  • Gevaar: Weinig gevaar
  • Geluid: Laag geluidsniveau
  • Mag worden afgestoken in: Een afgebakende plaats buitenshuis
  • Minimale leeftijd: 16

Vuurwerkcategorie F3

  • Soort vuurwerk: Groot vuurwerk, zoals het vuurwerk dat gebruikt wordt voor shows en evenementen
  • Gevaar: Middelmatig gevaar
  • Geluid: Luid, maar niet schadelijk voor het gehoor
  • Mag worden afgestoken in: Een open ruimte buitenshuis
  • Minimale leeftijd: 18

Zorg ervoor dat je je vuurwerk aanschaft bij een legaal verkooppunt, dus bij een winkel met een verkoopvergunning voor vuurwerk. Controleer of het etiket op het vuurwerk is voorzien van een artikelnummer en een handleiding inclusief een afbeelding of beschrijving van de effecten van het vuurwerk. Ook dient er een handelsnaam, een merk en de tekst 'geschikt voor particulier gebruik' op het etiket te staan.

Tips om je huis vuurwerkveilig te maken

Je mag sowieso niet meer dan 25 kilo aan vuurwerk in je huis opslaan, maar het is aan te raden om het vuurwerk dat je in je bezit hebt op te slaan in een bergingsruimte of een schuur. Als je op oudejaarsavond niet thuis bent, zorg dan dat je je brievenbus hebt dichtgeplakt of een brievenbusklem hebt bevestigd, zodat hier geen vuurwerk door naar binnen gegooid kan worden. Zet ook de buitenvuilnisbakken binnen en sluit alle ramen en deuren wanneer je je huis verlaat. Wanneer je in het bezit bent van huisdieren, zorg dan dat deze op oudejaarsavond binnen zijn en niet naar buiten kunnen. Veel dieren zijn bang voor vuurwerk. Dat is niet alleen zielig voor het beestje, maar je loopt ook het risico dat ze van schrik weglopen.

Zorg voor een goede voorbereiding bij het afsteken van vuurwerk

Om op een veilige manier met vuurwerk om te gaan, is er een aantal richtlijnen dat je kunt volgen. Op deze manier beperk je de kans dat er iets misgaat aanzienlijk. Zo kun je zorgen dat je een aansteeklont en veiligheidsbrillen in je bezit hebt en kleding aantrekken die bestand is tegen vonken. Stop geen los vuurwerk in je jas- of broekzakken en lees van tevoren de gebruiksaanwijzing die bij het vuurwerk meegeleverd is, zodat je weet wat de juiste manier van afsteken is. Ook kun je beter geen vuurwerk vanuit je hand afsteken. Zet siervuurwerkpotten klem tussen vier stenen en zorg dat je een flesje hebt om vuurpijlen in af te steken. Zorg dan wel dat het flesje stevig staat en niet kan omwaaien of omgestoten kan worden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het flesje voor de helft in te graven of voor de helft met zand te vullen. Voor grote vuurpijlen kun je een pvc-buis in de grond slaan.

Tijdens het afsteken van vuurwerk

Zorg dat de omstanders op een veilige afstand staan, het liefst op minimaal zes meter en dat je je veiligheidsbril op hebt. Steek het vuurwerk met gestrekte arm af met een aansteeklont, zodat het zover mogelijk bij je gezicht vandaan ontbrandt. Richt je vuurwerk nooit op mensen, dieren of brandbare objecten. Vuurwerk is géén speelgoed. Speel dan ook geen spelletjes door met vuurwerk naar elkaar te gooien of iets dergelijks. Bundel losse vuurwerkelementen niet en haal vuurwerk ook niet uit elkaar; experimenteer niet! Eigen gemaakt vuurwerk kan op een onverwacht moment afgaan of op een onverwachte manier reageren. Dit is niet alleen gevaarlijk voor jezelf, maar ook voor de omstanders. Heb je geprobeerd vuurwerk af te steken, maar het weigert? Laat het dan liggen en probeer het niet opnieuw aan te steken. Het kan namelijk alsnog ontsteken op een moment dat jij er niet op bedacht bent.

Mogelijke boetes en straffen

Je mocht bij de jaarwisseling van 2016/2017 vuurwerk afsteken tussen 31 december 2016 om 18:00 uur en 1 januari 2017 om 02:00 uur. Wanneer je je niet aan deze tijd houdt, dan loop je het risico beboet te worden. Hier staat een geldboete van 100,- op. Wanneer je meer dan de toegestane 25 kilo vuurwerk in je bezit hebt, dan kan het boetebedrag, afhankelijk van het aantal kilo dat je bezit, zelfs oplopen tot meer dan 750,-. Het bezitten, ter beschikking stellen van en afsteken van professioneel vuurwerk kan worden bestraft met een taakstraf of zelfs met een gevangenisstraf. Voor het volledige overzicht van vuurwerk gerelateerde boetes en straffen kun je je wenden tot de website van het Openbaar Ministerie.

De bovengenoemde bedragen golden in 2016/2017.
© 2017 Mileena, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aanpassing tijden afsteken vuurwerk 2014/2015Jaarlijks gebeuren er veel ongelukken tijdens oud en nieuw met vuurwerk. Het kabinet heeft in 2014 preventiemaatregelen…
Vuurwerk, wees voorzichtigVuurwerk, wees voorzichtigBinnenkort is het weer oud en nieuw en gaat er veel vuurwerk de lucht in. Dit is natuurlijk prima. Maar hoe kan je nou v…
Vuurwerkverbod in NederlandVuurwerkverbod in NederlandBij een jaarwisseling hoort voor veel mensen vuurwerk. Men heeft het gevoel dat het nieuwe jaar inknallen erbij hoort. T…
Vuurwerkregels voor het kopen en afsteken van vuurwerk 2016Vuurwerkregels voor het kopen en afsteken van vuurwerk 2016Voor het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling en andere festiviteiten zijn speciale regels opgesteld. Deze reg…
Vuurwerk voor kinderenVuurwerk voor kinderenVuurwerk kan erg gevaarlijk zijn. Legaal vuurwerk dat je koopt bij de fietsenwinkel of bouwmarkt is, indien volgens de g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nidan, Pixabay
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vuurwerk/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-weten-als-ik-vuurwerk-koop
  • http://www.wonengids.nl/oud-en-nieuw/blog/vuurwerk-tips-en-regels/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurwerk
  • https://www.om.nl/vaste-onderdelen/zoeken/@96127/richtlijn-2f/

Reageer op het artikel "Veilig vuurwerk afsteken: Voorkom ongelukken"

Infoteur: Mileena
Gepubliceerd: 13-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!