InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Zelfmoord (zelfdoding) bezien vanuit Joods perspectief

Zelfmoord (zelfdoding) bezien vanuit Joods perspectief

Zelfmoord (zelfdoding) bezien vanuit Joods perspectief Is het stoppen van zelfmoord (zelfdoding) louter een kwestie van publiek belang of is het ook een spirituele zaak waarbij God betrokken is? Beschouw een man met veel problemen: ongeneeslijk ziek, geen baan meer, diep in de schulden, zijn vrouw wil van hem scheiden en zijn kinderen zijn van hem vervreemd. Hij wil een eind aan zijn leven maken en staat op een brug. De politie ziet het. Moet de politie interveniëren? Van wie is het leven eigenlijk? Zelfmoord wordt gezien als criminele daad binnen het Jodendom. Maar bij mensen die mentaal ziek zijn wordt zelfmoord niet als criminele daad beschouwd.

De politie intervenieert

De politie schakelt een psycholoog in die probeert op de man in te praten. Is dit een goede zaak? Als een persoon geen keus heeft geboren te worden, moet hij/zij dan ook geen keus hebben het leven te beëindigen?

Het Joods perspectief op zelfmoord (zelfdoding)

Het Jodendom beschouwt zelfmoord (zelfdoding) als een criminele daad1. Iemand die zelfmoord pleegt wordt beschouwt als een moordenaar. Het maakt niet uit of hij iemand anders doodt of zichzelf. Zijn ziel is niet van hem om te doven.

De Joodse weerstand tegen zelfmoord wordt gevonden in het verhaal van Noachs Ark. Na de Zondvloed zegt God tegen Noach: "Ik zal uw eigen bloed eisen; van al het gedierte zal Ik het eisen en van de mensen onderling zal Ik het leven des mensen eisen." (Genesis 9:5)

De Talmoed (Baba Kama 90b) leert van het eerste gedeelte van het vers: "Ik zal uw eigen bloed eisen," dat men niet zijn eigen lichaam mag verwonden. Zo mag hij zich al helemaal niet van zijn eigen leven beroven.

Metafysische wetten

Er is een diep spiritueel gevolg als gevolg van zelfmoord. Wanneer een persoon zelfmoord pleegt kan een ziel nergens naar toe. Het kan niet terugkeren naar het lichaam, omdat het lichaam is vernietigd. En het krijgt geen toegang tot de werelden van de zielen, omdat zijn tijd nog niet is gekomen. Deze staat van voorgeborchte der hel is erg pijnlijk. Een persoon wil zelfmoord plegen omdat hij wil vluchten, maar in werkelijkheid is zijn situatie veel slechter. Na de dood zijn er geen oplossingen, slechts gevolgen.

Wanneer een Jood zelfmoord pleegt krijgt hij geen volwaardige begrafenis en er is zelfs een debat of de shiva (de zevendaagse rouwperiode, klik hier) moet worden aangehouden of het kaddiesj gebed moet worden gezegd.

In de praktijk wordt zelfmoord tegenwoordig echter als een normale dood beschouwd, omdat aangenomen wordt dat de persoon niet bij tegenwoordigheid van geest was.

De zelfmoord van koning Saul

In de bijbel zien we een incident waarin zelfmoord lijkt te worden toegestaan.

De Filistijnen vechten tegen Israël en de mannen van Israël vluchten voor de Filistijnen en worden afgeslacht op de berg Gilboa. De Filistijnen pakten Saul en zijn zonen op en zij doodden de zonen van Saul. De strijd focuste zich tegen Saul. De boogschutters vonden hem en Saul was bang voor ze. Saul zei tegen zijn wapendrager: "Trek uw zwaard en doorsteek mij daarmee, opdat deze onbesnedenen niet komen en mij doorsteken en de spot met mij drijven." Maar zijn wapendrager wilde niet, omdat hij er voor terugschrok. Daarop nam Saul het zwaard en stortte zich er in. Toen zijn wapendrager zag, dat Saul dood was, stortte hij zich ook in zijn zwaard en stierf met hem. (I Samuël, 31:4-6)

De wijzen bieden een aantal redenen waarom Sauls zelfmoord uniek was:
  • Saul vreesde dat zijn vijanden hem zouden martelen en hem zouden dwingen afgoden te dien (Ritva, 14de eeuw).
  • Zelfmoord wordt toegestaan wanneer men gedwongen wordt te bekeren (Rabbeinoe Tam, 12de eeuw).
  • Zelfmoord wordt alleen toegestaan als de levens van anderen in gevaar zouden zijn als gevolg van marteling (Rabbi Shlomo Luria, 16de eeuw).
  • Saul handelde uit respect voor het Israëlietisch koningschap omdat hij bang was dat de Filistijnen met hem door hun steden zouden paraderen. Met andere woorden hij pleegde zelfmoord om Gods naam te heiligen (Y'dai Moshe, 20ste eeuw).

Conclusie: zelfmoord absoluut verboden tenzij er ongewone omstandigheden zijn

Zelfmoord is absoluut verboden tenzij er ongewone omstandigheden zijn, zoals gedwongen bekering, het in gevaar brengen van levens van anderen, of het heiligen van de Naam van God.

Voetnoot

1 Zelfmoord wordt in het Jodendom alleen als criminele daad beschouwd als iemand het bij zijn volle verstand doet en gezond is. Tegenwoordig plegen veel mensen zelfmoord terwijl ze mentaal ziek zijn (depressie, schizofrenie, etc.). Veel Joodse wijzen zeggen dat in dat geval zelfmoord geen criminele daad is. Joden die uit martelaarschap zelfmoord plegen omdat ze weigeren hun geloof af te zweren zijn ook niet strafbaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelfdoding onder jongeren: de cijfers en statistiekenZelfdoding onder jongeren: de cijfers en statistiekenZelfdoding is nog altijd een taboe. En met name zelfdoding onder jongeren wordt door velen nog altijd in de doofpot gest…
Joodse Bijbel: De dood van Koning SaulJoodse Bijbel: De dood van Koning SaulKoning Saul en zijn drie zonen, Jonathan, Abinadab en Malkishua vinden de dood tijdens hun strijd tegen de Filistijnen.…
Joodse Bijbel: Koning Saul wil David dodenJoodse Bijbel: Koning Saul wil David dodenNa de overwinning op Goliath is David enorm populair geworden. Koning Saul is jaloers op hem en wil hem doden. Jonathan,…
Zelfmoordpoging of zelfmoordZelfmoordpoging of zelfmoordPer jaar sterven er in Nederland ongeveer 1700 mensen aan zelfdoding. Bij vrouwen komt een zelfmoordpoging vaker voor da…
Hoe gaat de uitvaartverzekering om met zelfmoord?Hoe gaat de uitvaartverzekering om met zelfmoord?Wanneer een dierbare door zelfdoding om het leven komt, blijven de nabestaanden ontredderd achter. Niet alleen is er ver…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HASTYWORDS, Pixabay
  • AISH
  • https://www.myjewishlearning.com/article/suicide-in-jewish-tradition-and-literature/

Reageer op het artikel "Zelfmoord (zelfdoding) bezien vanuit Joods perspectief"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 22-10-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Jodendom
Schrijf mee!