InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Posttarieven 2017

Posttarieven 2017

Posttarieven 2017 De posttarieven staan al jaren onder druk. Met een voortdurende reeks van verhogingen van het posttarief in het achterhoofd wordt elk jaar in de laatste maanden uitgekeken naar nieuwe meldingen hierover van PostNL. Of liever, er wordt gehoopt dat een dergelijke mededeling eens een jaartje achterwege zal blijven. De grote vraag: wat zijn de posttarieven voor 2017?

Hoe zit het met de posttarieven?

Een postzegel is heel wat meer dan een leuk stickertje dat je op je poststukken plakt. Met de aankoop en het plakken van de zegel betaal je in feite voor de verwerking van het poststuk. Voor dat geld moet er heel wat gedaan worden. Nadat je de brief in een oranje brievenbus van PostNL hebt gestopt, worden er heel wat stappen doorlopen. Allereerst moet de post worden opgehaald, gesorteerd naar bestemming, vervoerd, gesorteerd naar postcode, straat en huisnummer, en uiteindelijk moet iemand de brief bij de ontvanger in de brievenbus stoppen. En dat alles gebeurt in de meeste gevallen binnen één tot twee dagen. Dat is heel wat voor de 73 cent die je aan waarde aan postzegels op de envelop plakt. Dat alles is dan ook alleen maar mogelijk als het postvolume hoog is, dat wil zeggen dat er vele poststukken tegelijk kunnen worden opgehaald, gesorteerd en bezorgd. En in dat hoge postvolume zit m nou net de kneep.

De krimpende postmarkt

Met een steeds intensiever gebruik van digitale communicatie, zoals chat en e-mail, neemt het totale volume aan poststukken al jaren af. De daling van het postvolume bedroeg in 2015 zelfs 11%. Minder poststukken betekent ook dat er minder postzegels worden geplakt en dat de inkomsten dalen. Als de inkomsten niet meer kloppen met de kosten dan zijn er een paar mogelijkheden.
  • Je zorgt zoor zoveel mogelijk kostenbesparingen, en zorgt ervoor dat het hele proces zo efficiënt mogelijk verloopt.
  • De prijs die de gebruiker voor de postdiensten betaalt gaat omhoog. Ofwel: je betaalt méér voor de postzegels.

Kostenbesparende maatregelen

In de afgelopen jaren heeft PostNL gewerkt aan verregaande bezuinigingen. Alle postkantoren werden gesloten en vervangen voor postagentschappen, meestal in supermarkten of benzinestations. Er werden allerlei procedures gestart die het postproces moesten optimaliseren en efficiënter maken, zonder dat aan de uiteindelijke dienstverlening getornd mocht worden. Er werd een streep gehaald door een groot deel van het personeelsbestand. Dit alles bleek onvoldoende om de teruglopende inkomsten uit het postverkeer zelf op te vangen. En dus werd er gekeken naar de prijs die je betaalt voor het ophalen, verzenden en bestellen van de poststukken zelf. En die prijs is, we hebben het de afgelopen jaren gemerkt, steeds opnieuw gestegen. Toch blijft de postmarkt onder druk staan, en worden er nieuwe maatregelen overwogen. Denk aan het laten vervallen van één bezorgdag (maandag), en het verminderen van het aantal oranje brievenbussen van PostNL.

Internationaal gegeven

De terugloop van het totale postvolume is geen nationale aangelegenheid. Je ziet overal ter wereld waar de digitale communicatiemogelijkheden ruim voorhanden zijn dat het postvolume achteruit loopt. Maatregelen zoals die in Nederland genomen worden zul je ook over de grens aantreffen. Zo is ook de prijs van postzegels in onze buurlanden de afgelopen jaren flink gestegen.

De waarde-aanduiding op de postzegels

In vroeger tijden kon je aan de postzegel precies zien welke waarde deze vertegenwoordigde. Een postzegel waar 39 cent op stond vertegenwoordigde een waarde van 39 cent. Dat was duidelijk. Een dergelijke aanduiding betekende echter ook dat na elke tariefsverhoging je nieuwe zegels nodig had. Ofwel zegels met een nieuwe waarde-aanduiding die bij het standaardtarief hoorden, ofwel zegels met een kleine waarde, die je kon bijplakken om de oude zegels op te maken. Het bijdrukken van zegels met een waarde van slechts één of twee cent betekende echter meteen een druk op de onkostenkant van PostNL. En daarnaast was het natuurlijk lastig voor de consument.

Nieuwe waarde-aanduiding

Er is daarom gekozen voor een nieuw systeem, waarbij niet meer de frankeerwaarde op de zegel vermeld wordt, maar de tariefgroep waar de zegel voor bedoeld is. Je hebt in Nederland zegels met een waarde-aanduiding van 1 of 2. Het standaardtarief, voor poststukken tot 20 gram, vraagt om een zegel met waarde-aanduiding 1, voor de volgende tariefgroep (tot 50 gram) heb je een zegel met waarde-aanduiding 2 nodig. Belangrijk voordeel voor de consument: je hoeft na een tariefverhoging geen nieuwe zegels te kopen, je kunt gewoon de oude voorraad opmaken, zónder bijkomende kosten. Ook voor PostNL is dit systeem een kostenbesparing, er hoeven geen tijdelijke zegels met een lage waarde te worden aangemaakt.

Tariefverhogingen

In 2014, 2015 én 2016 zijn de tarieven voor het postverkeer flink gestegen. En ook in 2017 zijn de tarieven gestegen, gemiddeld met 8%. Hierdoor stijgt het basistarief met 5 cent naar 0,78. Ook in 2018 stijgen de tarieven, wat uiteraard gevolgen heeft voor de tarieven van 2018.

Tarieven 2017

In de tabel hieronder zie je de posttarieven van 2017.

GewichtPosttariefZegel met waarde-aanduidingAangetekende verzending
0 - 20 gram 0,781 8,35 *)
20 - 50 gram 1,562, of 2 keer een zegel met aanduiding 1. 8,35 *)
50 - 100 gram 2,34Elke combinatie van waarden, die in totaal '3' oplevert (1 keer een 2 met 1 keer 'n 1; 3 keer 'n 1) 8,35 *)
100 - 250 gram 3,12Elke combinatie van waarden, die in totaal '4' oplevert. 8,35 *)
250 gram - 2 kilo 3,80Elke combinatie van waarden, die in totaal '5' oplevert 8,35 *)
brievenpuspakje, met verzendbewijs 3,95Dit regel je bij een PostNL servicepunt, er wordt een door PostNL geprinte postzegel opgeplakt. 8,35
Pakket tot 2 kilo 3,50Deze prijs geldt als je een zegel online bestelt en zelf uitprint, voor pakjes die door de brievenbus kunnen.n.v.t.
Pakket tot 10 kilo 6,50Deze prijs geldt als je een zegel online bestelt en zelf uitprint. 8,15
Pakket tot 10 kilo 6,95Dit regel je bij een PostNL servicepunt, er wordt een geprinte postzegel opgeplakt. 8,60
Pakket tot 30 kilo 13,25Dit regel je bij een PostNL servicepunt, er wordt een geprinte postzegel opgeplakt. Bestel je een online zegel, dan betaal je 12,71 14,90 **)
0 - 20 gram, internationaal 1,331 keer een zegel met aanduiding 1 Internationaal 11,95
20-50 gram, internationaal2,66Een combinatie van zegels 'internationaal', die de waarde 2 opleveren. 11,95
50 gram - 100 gram, internationaal 3,99Een combinatie van zegels 'internationaal', die de waarde 3 opleveren 11,95
100 gram - 250 gram internationaal 6,6511,95
Pakket tot 2 kilo, internationaal 9,31Wil je met Track and Trace versturen dan wordt de totaalprijs 13,-14,65
Pakket tot 5 kilo, internationaal 19,50met Track and Trace 21,15
Pakket tot 10 kilo, internationaal 25,-met Track and Trace 26,55
Basistarief frankeermachines 0,72

*) Bestel je de aangetekende zegel via de website en print je 'm zelf uit, dan betaal je 7,90.
**) Bestel je de zegel online, dan betaal je 14,36
Gerelateerde artikelen
De postzegels van 2014: Het eerste halve jaarDe postzegels van 2014: Het eerste halve jaarPostzegels zijn niet alleen noodzakelijk om te betalen voor de verzending van onze poststukken. Postzegels zijn ook leuk…
De postzegels van 2014: het tweede halve jaarDe postzegels van 2014: het tweede halve jaarIn elk land worden elk jaar heel wat nieuwe postzegels uitgegeven, tot grote vreugde van de actieve postzegelverzamelaar…
De postzegels van 2015: het eerste halve jaarDe postzegels van 2015: het eerste halve jaarElk jaar geeft PostNL in Nederland nieuwe postzegels uit. Ook in 2015 staat er weer een verrassend aanbod postzegels kla…
De postzegels van 2016, het eerste halve jaarDe postzegels van 2016, het eerste halve jaarVoor de postzegelverzamelaars is december altijd een spannende maand. Dan wordt bekend welke postzegels PostNL het komen…
De postzegels van 2013: het tweede halve jaarDe postzegels van 2013: het tweede halve jaarPostzegels plak je op poststukken, waarmee je betaald voor de afhandeling van je post. Maar er kan meer mee: postzegels…
Bronnen en referenties
  • http://www.postnl.nl/over-postnl/pers-nieuws/persberichten/2016/oktober/nieuwe_tarieven_postnl.html?searchResult=position2
  • https://www.postnl.nl/tarieven/tarieven-2017/

Reageer op het artikel "Posttarieven 2017"

Reactie

Festivo, 28-12-2016 11:35 #1
Geachte,
Jammer dat het weer duurder wordt. Er staat wel een goede service tegenover en daarom versturen we al jarenlang per post, maar toch, denkt u niet dat het concurrentie bevordert? Duitsland en België zouden weleens in een goedkoper tarief mogen vallen dan de andere landen.
Met groet, H. van Vliet, Festivo. Reactie infoteur, 28-12-2016
Theoretisch kan het hogere tarief inderdaad voor kansen zorgen bij de concurrentie. In de praktijk is het voor de concurrenten lastig om een even goed netwerk als PostNL in heel het land op te bouwen, en zal een concurrent daarom zich eerder beperken tot bepaalde gebieden. PostNL heeft echter de verplichting om overal actief te zijn.
Wat uw suggestie voor een lager tarief voor de directe buurlanden betreft, dat is uiteraard een sympathiek idee als je veel post naar België en Duitsland verstuurt. Mocht PostNL ooit iets dergelijks doen, dan zal dat ongetwijfeld wel consequenties hebben voor het overige buitenlandtarief. En dat is voor een andere groep post-verzenders dan weer minder prettig, vrees ik.

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 19-10-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!