InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De werking van slimme prullenbakken door M2M en IoT

De werking van slimme prullenbakken door M2M en IoT

De werking van slimme prullenbakken door M2M en IoT Veel gemeenten kiezen voor een ‘slimme’ stad door vuilnisbakken, parkeerautomaten, lantaarnpalen, defibrillatoren en andere draadloze objecten, te laten communiceren met een netwerk. Met sensoren, die niet zichtbaar zijn en ‘always on’. Die door draadloos gebruik gemeentelijke diensten een seintje geven (M2M) of via het internet der dingen (IoT). Maar wat doen alle elektromagnetische velden van het draadloos gebruik met de mensen? Wat doet de hoeveelheid elektromagnetische velden hiervan in een gebied? Wat doet een gemeente met het voorzorgsbeginsel?

M2M (machine-to-machine)

Machine-to-Machine (M2M) is een techniek welke zorgt voor communicatie van machines of apparaten op afstand die via internet gegevens uitwisselen. Het maakt informatieoverdracht mogelijk zonder menselijke tussenkomst, door een draadloze actie op afstand. De apparaten hebben een SIM-kaart nodig en een telefoonnummer om contact te maken. 097-nummers zijn hiervoor beschikbaar gesteld.

Welke instelling maakt gebruik van de M2M techniek?

De Machine-to-Machine (M2M) techniek is in bijna alle bedrijven toe te passen. In bijvoorbeeld:
  • Energie- en Nuts bedrijven. Om controle te hebben op het energieverbruik worden slimme meters gebruikt bij de particulier. Slimme meters waarbij het energie- of nutsbedrijf op afstand de meter kan uitlezen;
  • Beveiliging en bewaking. Bewakingscamera's worden met de M2M techniek uitgerust;
  • Zorg. Artsen monitoren hun patiënten steeds meer door middel van M2M-technologie. Ze stellen dan op afstand een diagnose op basis van verzamelde gegevens.

Het internet der dingen (IoT)

Bij het internet der dingen kunnen apparaten zelf actie ondernemen zoals instructies doorgeven en ontvangen of/en de omgeving monitoren. Met meestal sensoren kan de gemeente een stadsobject zo een uitwisseling laten maken met een netwerk. Bijvoorbeeld een parkeerplaats die aangeeft dat het vol is, verkeerslichten regelen van afstand, straatlantaarns die ‘zeggen’ dat ze kapot zijn of containers die ‘zeggen’ dat ze geleegd moeten worden, een 'slimme container'.

De gebruikers van het IoT

Het internet der dingen wordt onderhand gebruikt voor:
  • voertuigen. Samen met het Global positioning system (GPS) en locatie gebaseerde diensten (LBS) kan M2M informatie doorgeven, zoals brandstof, de positie van het voertuig, brandstofverbruik de snelheid, de gereden kilometers en onderhoudsinformatie;
  • Consumenten elektronica. Denk aan de e-reader, draadloze digitale fotolijstjes en de virtual reality-brillen;
  • Agrariërs. Koeien met sensoren kunnen de gezondheid en melkproductie weergeven, stopt met de sensoren in de grond dan kan de vochtigsheidgraad worden weergeven.

Wat is een slimme container?

Slimme containers zijn vuilnisbakken met zonnepanelen, die zonder tussenkomst van mensen de gemeentelijke diensten een seintje geven wanneer ze vol zijn. Ze zorgen dat er veel meer in kan door het afval zelfstandig samen te persen. De pers in de vuilnisbak krijgt de stroom van een ingebouwd zonnepaneel. De sensoren geven de gemeente een seintje wanneer de bak vol is.

Goedkoper

Een slimme afvalbak kost ongeveer 4200 euro waar een normale afvalbak zo’n 1000 euro kost. De gewone afvalbakken hebben een afschrijvingstermijn van meestal zeven jaar en dan worden ze vervangen. De uitgave voor een slimme afvalbak en de kosten die tegenover de gewone afvalbak staan, worden door het samenpersen van het afval op den duur gecompenseerd. De slimme container hoeft, doordat het afval samengeperst wordt, veel minder vaak geleegd te worden. De slimme vuilnisbak kan 600 liter vuilnis bevatten in plaats van 125 liter bij een gewone vuilnisbak. Door het gebruik van slimme vuilnisbakken worden de ophaalrondes met 80 procent teruggeschroefd, wat de kosten aan personeel veel minder maakt. Het personeel kan voor andere taken worden vrijgemaakt of wordt ontslagen. Zo zijn de slimme afvalbakken op de lange termijn goedkoper, is de gedachte.

Gezondheidsschade

Maar niet iedereen is blij met een slimme vuilnisbak met een zonnepaneel, in de straat. Bezorgdheid is er bij mensen voor de gezondheid van mens, dier en plant. Wat doen al die toegenomen elektromagnetische velden in de stad voor alle organismen? Gratis wifi, alle antenne-installaties die er al zijn en nu ook de slimme vuilnisbakken erbij. En wat komt er nog meer? Deze invasie van draadloze toepassingen zorgt voor een sterk verhoogde stralingsblootstelling voor alle burgers. Zolang hier wetenschappelijk geen duidelijkheid over is, of het de gezondheid schade berokkend, moet het voorzorgsbeginsel in werking treden.

Wat is het voorzorgsbeginsel?

Het voorzorgsbeginsel is een algemeen beginsel wat het EU-recht betreft en staat vermeld in artikel 191 van het verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (EU). Dit beginsel maakt het mogelijk om vergaande maatregelen te nemen om mogelijke schadelijke gevolgen van een product te voorkomen. Bij een potentieel dreigend gevaar voor het milieu of de gezondheid van mensen, dieren en planten kan de Europese Commissie of de lidstaten op grond van dit beginsel maatregelen nemen om mens en omgeving te beschermen tegen onzekere risico’s die mogelijk schade kunnen brengen. Het voorzorgsbeginsel is een algemeen beginsel in het recht van de Europese Unie. Wanneer wetenschappelijke gegevens geen volledige risicobeoordeling mogelijk maken, kan men op basis van dit beginsel het product zelfs weer uit de handel nemen. De overheid hoeft dus niet te wachten tot het schadelijk effect wetenschappelijk bewezen is. Het voorzorgsbeginsel is eigenlijk het zekere voor het onzekere nemen.

Draadloos gebruik

In het geval van de draadloze vuilnisbakken, zijn er vele wetenschappers die waarschuwen voor gezondheidsschade door draadloos gebruik. Gratis wifi en vuilnisbakken die slim zijn, maken gebruik van draadloze toepassingen in een stad waar mensen zijn. De Europese Commissie zegt dus dat het voorzorgsbeginsel mag worden toegepast wanneer een product schadelijke gevolgen kan hebben, gebaseerd op een objectieve, wetenschappelijke evaluatie. Wanneer de evaluatie niet voldoende zekerheid geeft kan men op dit feit mogelijk plaatsing van de slimme vuilnisbakken verhinderen. De helft van de wetenschappers is overtuigd van de gezondheidsschade en de andere helft van de wetenschap zegt dat er niets aan de hand is, behalve een thermisch effect voor een lichaam, wat geen schade kan geven. Een evaluatie van slimme vuilnisbakken zal dan eerst met voldoende zekerheid en openheid naar de burgers toe, bepaald moeten worden.

Risicoanalyse

Het voorzorgsbeginsel is te vergelijken met een risicoanalyse. Bij een risicoanalyse worden bedreigingen benoemd en de eventuele schade. Volgens de Europese Commissie mag het voorzorgsbeginsel dus worden toegepast wanneer er de volgende drie voorwaarden zijn:
  • de constatering van de eventueel schadelijke gevolgen;
  • de wetenschappelijke gegevens die beschikbaar zijn over het nadeel van plaatsing en schadelijkheid voor de gezondheid;
  • de wetenschappelijke onzekerheid. De mate van kijken naar de draadloze materie geeft veel onzekerheid en onduidelijkheid bij burgers doordat de wetenschappers verschillende geluiden laten horen. Van niets aan de hand tot de grootste pandemie ooit komt eraan.
Gerelateerde artikelen
De slimme meter geeft lichamelijke klachten, geen besparingDe slimme meter geeft lichamelijke klachten, geen besparingIn Nederland wordt begin 2015 begonnen aan de grootscheepse uitrol van de slimme meter. Een energiemeter die draadloos a…
Slimme energiemeter, voor de consument en energieleverancierDe slimme energiemeter, ook wel slimme meter genoemd, geeft inzicht in het energieverbruik voor de consument maar ook vo…
Waarom de slimme meter weigeren i.p.v. toestaanWaarom de slimme meter weigeren i.p.v. toestaanDe slimme meter geeft automatisch aan de energieleverancier of netbeheerder hoeveel gas en elektriciteit er verbruikt wo…
Slimme zorgpleister met monitoring voor COPD-patiëntenSlimme zorgpleister met monitoring voor COPD-patiëntenPhilips heeft samen met het Nijmeegse Radboud Universitair Medisch Centrum een slimme pleister voor COPD-patiënten ontwi…
Draadloos gebruik is schadelijk zegt professor PallDraadloos gebruik is schadelijk zegt professor PallBij veel mensen is nog steeds onduidelijk wat draadloos gebruik met een lichaam doet. Geeft het beschadigingen? Niet nu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: George100, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.beperkdestraling.org/
  • http://www.express.be/sectors/nl/energy/brussel-investeert-150000-euro-in-slimme-vuilnisbakken/216836.htm
  • http://www.kimbols.be/mobiliteit/mobiliteitsaanpassingen/antwerpen-t-stad-wordt-slim.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Risicoanalyse
  • http://www.sms-services.nl/de-zakelijke-beller-is-steeds-vaker-een-slimme-vuilnisbak/
  • http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=URISERV%3Al32042

Reageer op het artikel "De werking van slimme prullenbakken door M2M en IoT"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 22-09-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!