InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat gebeurde er in het jaar 1951?

Wat gebeurde er in het jaar 1951?

Wat gebeurde er in het jaar 1951? 1951 was het jaar dat de heksenjacht in Engeland werd afgeschaft, evenals de provinciale kentekens. Het was het jaar waarin Hennie Huisman werd geboren en Dick Maas. De eerste televisie-uitzending vond plaats waarvoor veel voorbereiding nodig was geweest. Het EHBO-diploma werd vormgegeven en de zebrapaden kregen hun huidige vorm. Simon Vestdijk bracht drie romans uit. Wat gebeurde er nog meer?

Geboren in 1951

In 1951 werden er 228.000 kinderen geboren in Nederland. Daaronder waren Herman Heijnsbroek en Gerd Leers. Er werden ook flink veel muzikanten geboren waaronder Henk Temming, Arne Janssen en Benny Neyman. Maar ook André Hazes, Harrie Jekkers en Henny Huisman hoorden daarbij. In de sport zijn Gerrie Knetemann en Louis van Gaal in 1951 geboren, evenals Johan Neeskens en Rene en Willy van de Kerkhof. In de filmindustrie waren dat Dick Maas en Connie Breukhoven.

De eerste in 1951

Troonsafstand in België

Op 16 juli deed Koning Leopold III der Belgen troonsafstand. Hij was daarmee de eerste Belgische koning die abdiceerde. Hij was hiertoe gedwongen doordat zijn positie onhoudbaar was geworden. Zijn zoon, de twintigjarige Boudewijn, volgde hem de dag erna op. Boudewijn bleef nadat hij koning was geworden bij zijn ouders wonen op het kasteel van Laken.

Televisie-uitzending in Nederland

Op dinsdag 2 oktober 1951 vond de eerste televisie-uitzending plaats. Omroepster Jeanne Roos kondigde alles aan. Het programma was vanzelfsprekend zorgvuldig samengesteld waarbij de diverse omroepen hadden samengewerkt. Nadat verschillende mannen hadden verteld over het belang maar ook over het gevaar van dit nieuwe medium kwam er een toneelstuk, de Toverspiegel, dat ook over televisie ging. Er waren slechts 500 televisietoestellen in het land, maar op de radio en in de krant werd er melding gedaan van deze gebeurtenis en werd er commentaar gegeven.

Zebrapaden zoals we die nu kennen

Op 31 oktober werden de eerste zebrapaden, zoals we die nu kennen, in Groot-Brittannië in gebruik genomen. Dit gebeurde in Slough. In Nederland hadden we echter al zebrapaden, maar dan waren de strepen in de lengterichting aangebracht.

Tupperware party's

Tupperware werd in 1946 uitgevonden door Earl Silas Tupper. Het werd geen commercieel succes, totdat Brownie Wise, een huisvrouw uit Florida, in 1951 Tupperware party’s ging organiseren om te laten zien hoe het product werkte.

EHBO

Het diploma EHBO werd in 1951 vorm gegeven door het oranje kruis. Het was bedoeld om de eenheid te bewaken in hulpverlening en opleidingen.

Politiek Nederland

Kneppelfreed

Vanwege het feit dat kantonrechter mr. Wolthers bij herhaling Friese inwoners verbood in het Fries te communiceren in de rechtszaal vond op 17 oktober 1951 Kneppelfreed plaats. Kneppelfreed is Fries voor knuppelvrijdag. Het leidde tot vele berichten in de pers, twee ministers die naar Friesland werden gestuurd om de gemoederen te bedaren en de overplaatsing van mr. Wolthers naar Utrecht. Daarnaast werd het Fries in het lager onderwijs toegestaan en werd in 1956 het recht om Fries te spreken in de rechtszaal bevestigd.

Kabinet Drees/Van Schaik

Op 23 januari viel het kabinet Drees/Van Schaik. VVD minister Stikker bood zijn ontslag aan vanwege het feit dat de VVD-fractie met een motie van wantrouwen was gekomen. Volgens de VVD had Stikker zich moeten verzetten tegen het voorstel van minister van Maarseveen om de soevereiniteit over Nieuw-Guinea over te dragen aan de Nederlands-Indonesische Unie. Het feit dat Stikker zijn ontslag indiende leidde tot een kabinetscrisis. Hierna keerde het kabinet Drees terug, al was deze iets gewijzigd.

Ambonezen

Molukse KNIL-soldaten kwamen in 1951 op dienstbevel met hun gezinnen naar Nederland. Omdat er in eerste instantie verwacht werd dat ze maar even zouden blijven leefden ze lange tijd afgescheiden van de Nederlandse samenleving. Ze mochten niet integreren en woonden in barakkenkampen in Schattenberg en Lunetten.

Opgericht

  • De EU (Europese unie) is opgericht in 1951. Eerst heette deze de EGKS (Economische Gemeenschap voor Kolen en Staal) en daarna de EEG (Europese Economische Gemeenschap.
  • De WMO (Wereld Meteorologische Organisatie).
  • Het Radboudumc.
  • De IOM (Internationale Organisatie voor Migratie) De IOM werd door twaalf landen opgericht in 1951 om te helpen bij de terugkeer van Europese oorlogsvluchtelingen of bij hun hervestiging in andere landen.

Afgeschaft

Het provinciale kenteken in Nederland

In 1906 werden de provinciale kentekenplaten ingevoerd. Elk kenteken in Nederland bevatte een letter om de provincie aan te duiden. De M stond bijvoorbeeld voor Gelderland, de G en GZ voor Noord-Holland en de K voor Zeeland. In 1951 werd dit afgeschaft en vervangen door een meer landelijk systeem.

Heksenjacht in Groot Brittannië

In Groot Brittannië is het vanaf 1951 officieel verboden om op heksen te jagen. In dat jaar werd de wet tegen hekserij ingetrokken.

De oorlog met Duitsland

Nederland, net als andere landen waaronder de Verenigde Staten en Frankrijk beëindigde pas op 26 juli 1951 de staat van oorlog met Duitsland. Op 5 mei 1945 werd de capitulatie van Duitsland getekend. Er werd echter in 1951 geen vredesverdrag getekend omdat dit niet kon. Op dat moment bestond het Duitse Rijk niet meer, maar waren er twee Duitse staten. Nog steeds is er geen vredesverdrag getekend.

Boeken

De NBG vertaling van de Bijbel

De Statenvertaling werd vanaf het einde van de achttiende eeuw het meest gebruikt maar in de twintigste eeuw zocht men naar een modernere vertaling. Een aantal theologen besloot hieraan te beginnen en ze werden uiteindelijk gesteund door het Nederlands Bijbelgenootschap. De vertalers kwamen uit verschillende protestantse kerken. In 1951 was hun vertaling voltooid en werd het in protestantse kerken in gebruik genomen.

‘De Dokter en het lichte Meisje’, ‘De vijf roeiers’ en ‘Ivoren wachters’

Simon Vestdijk was zeer productief. In het jaar 1951 kwamen er drie romans uit van zijn hand en werkte hij aan een roman dat het jaar gepubliceerd werd: ‘De verminkte Apollo’. Daarnaast schreef hij ook het muziekessay Het 'programma' in de muziek.

Ik heb altijd gelijk

Dit boek van Willem Frederik Hermans ging over een soldaat die uit Indonesië terugkeert in Nederland. Het werd geschreven na de politionele acties van Nederland in Indonesië.

The Catcher in the Rye (Vanger in het graan)

Dit boek van J.D. Salinger was controversieel omdat seks en prostitutie vrij werden beschreven in grove taal. Het heeft tevens mensen aangezet tot het plegen van misdaden.

The Day of the Triffids (De triffids komen)

Deze novelle van John Wyndham was de eerste die niet onder pseudoniem uitkwam maar onder de eigen naam van de schrijver.

Films

The African Queen

De film (met Humphrey Bogart en Katharine Hepburn) was gebaseerd op het boek van C.S. Forester. Op de foto hierboven zie je een moment uit de film. Katherine Hepburn schreef na de opnames een bestseller over haar ervaringen tijdens het maken van de film.

On the Riviera

Jack Martin (Danny Kaye) krijgt een groot geldbedrag om voor zijn look-a-like Henri Dunant door te gaan.

Alice in Wonderland

Deze animatiefilm was gebaseerd op het boek van Lewis Caroll en was lange tijd de bekendste film van Walt Disney.

A streetcar named desire

Deze film (met Vivien Leigh en Marlon Brando) was gebaseerd op het toneelstuk van Tennessee Williams. De verwijzingen naar homoseksualiteit en seks werden uit de film gehaald zodat het meer paste bij de wensen van Hollywood. De film won vier Oscars.

Scrooge / A Christmas Carol

Het verhaal over de gierigaard met Kerstmis is meerdere keren verfilmd. In 1901 werd de eerste al gemaakt. In 1951 kwam de vierde uit. Alastair Sim en Jack Warner speelden de hoofdrollen.

Bedtime for Bonzo

Professor Peter Boyd probeerde in deze film zijn reputatie te redden door een laboratoriumaap te gebruiken om aan te tonen dat omgeving meer invloed heeft op het gedragsontwikkeling dan afkomst. Ronald Reagan die de professor speelde werd later president van de Verenigde Staten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Disney Treasures: The Complete GoofyDisney Treasures: The Complete GoofyWie kent hem niet, de lieve maar o zo onhandige Goofy. Over Goofy zijn verschillende filmpjes gemaakt, korte en lange fi…
EU Verdrag en de Europese RaadEU Verdrag en de Europese RaadHet verdrag van Lissabon, getekend in Lissabon op 13 december 2007, heeft de status van de Europese Raad als hoogste lic…
Disney Treasures: The Complete PlutoDisney Treasures: The Complete PlutoIedereen heeft hem eens op tv gezien of erover gehoord. Pluto, de hond die gecreerd is in de Walt Disney Studios. Deze h…
recensieRecensie: Maigret op kamers – Georges SimenonIn 1951 publiceerde de Belgische schrijver Georges Simenon de roman 'Maigret en Meuble'. Deze detective verscheen in 195…
Kentekenplaten - geschiedenis en andere weetjesKentekenplaten - geschiedenis en andere weetjesAan het kenteken op een auto kunt u zien hoe oud een auto is en waar hij vandaan komt in Europa. Maar wanneer is het ken…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RubyGoes, Flickr (CC BY-2.0)
  • Bronnen bezocht op 4 januari 2016
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/1951
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Roman_uit_1951
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_kenteken
  • http://www.npogeschiedenis.nl/nieuws/2011/september/Eerste-tv-uitzending.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Zebrapad

Reageer op het artikel "Wat gebeurde er in het jaar 1951?"

Infoteur: Gway
Laatste update: 30-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!