InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Twaalfhonderd organisaties voor verbod consumentenvuurwerk
nieuws uitgelicht

Twaalfhonderd organisaties voor verbod consumentenvuurwerk

Twaalfhonderd organisaties voor verbod consumentenvuurwerk Jaarlijks vieren heel wat mensen de overgang van het oude naar het nieuwe jaar door te genieten van een vuurwerkspektakel. Jammer genoeg veroorzaakt vuurwerk bij heel wat mensen ook (verwoestende) letsels. De schade hiervan loopt voor de Nederlandse burger makkelijk op tot tientallen miljoenen euro’s per jaar. Begin januari 2017 hebben 1.200 organisaties en ruim 40.000 particulieren daarom een manifest voor een verbod op consumentenvuurwerk ondertekend. Het verbod is er nog niet, en daarom neemt iemand best preventieve maatregelen om schade door vuurwerk te voorkomen.

Doel van verbod op consumentenvuurwerk

Twaalfhonderd organisaties zijn de mening toegedaan dat er minder vuurwerkletsels zullen zijn wanneer er een verbod is op consumentenvuurwerk. Nu zijn de vuurwerkwonden vaak ernstig en permanent. Zo zijn er jaarlijks tientallen personen die tijdens het kijken naar of afsteken van vuurwerk ernstige letsels oplopen: afgerukte handen, brandwonden over grote delen van het lichaam en oogletsels waarbij één of twee ogen verloren gaan, zijn slechts enkele voorbeelden van waartoe vuurwerkschade kan leiden. De patiënt heeft hierbij enorm veel pijn en moet bijgevolg regelmatig naar het ziekenhuis voor een behandeling of ingreep. De achttien organisaties pleiten er bijgevolg bij de Ministeries van Veiligheid en Justitie en Infrastructuur en Milieu voor om professionele en veilige vuurwerkshows te organiseren waar iedereen van kan genieten en naar kan kijken. Deze shows zouden daarnaast de traditie van het overgangsfeest behouden. De huidige klakkeloze vorm van jaarlijks vuurwerk afsteken door consumenten zou dan voorbij zijn. Dit manifest bestond in 2014 uit negen organisaties; in 2015 waren er dat 18, in 2016 reeds 33 en begin 2017 waren dat er 1.200. Andere organisaties en particulieren mogen zich uiteraard uitspreken over het vuurwerkmanifest dat online gepubliceerd is.

Deelnemende organisaties

Volgende organisaties tekenden als eerste een verbod op consumentenvuurwerk in 2015. Op de website van het Vuurwerkmanifest is een volledige lijst te vinden.
  • 50PLUS!
  • AJN - Artsen Jeugdgezondheidszorg Nederland
  • Algemene Nederlandse Vereniging Ter Voorkoming Van Blindheid
  • Bartiméus
  • European Society of Ophthalmology
  • GroenLinks
  • Hersenletsel-uitleg en Project Overprikkeling
  • Het Oogziekenhuis Rotterdam
  • Het Oogzorgnetwerk
  • Hoornvlies Patiënten Vereniging
  • Kinderparticipatie en Kinderrechten
  • KNGF Geleidehonden
  • Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst
  • Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde
  • Koninklijke Visio
  • Landelijke Huisartsen Vereniging
  • Meldpunt vuurwerkoverlast
  • Nederlands Oogheelkundig Gezelschap
  • Nederlandse Vereniging van Orthoptisten (NVvO)
  • Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulpartsen (NVSHA)
  • Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde
  • Nederlandse Vereniging voor Medische Milieukunde (NVMM)
  • Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie
  • NVSHV (Nederlandse vereniging voor spoedeisende hulp verpleegkundigen)
  • Oogfonds
  • Oogvereniging
  • Optometristen Vereniging Nederland (OVN)
  • Partij voor de Dieren
  • Stiching Hoormij
  • Stichting DCN Geleidehonden
  • Vereniging OOG in OOG
  • Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland
  • VISION 2020

Kortere afsteektijd van vuurwerk?

Kortere afsteektijden voor vuurwerk blijken geen effect te hebben. In 2015 waren er 18% minder vuurwerkongevallen, maar uiteindelijk bleek dit nauwelijks een gunstig effect te hebben. Dit bleek uit een peiling van Veiligheid NL die begin 2015 gepubliceerd werd.

(Huis)dieren en assistentiehonden

Naast het feit dat er veel materiële schade mogelijk is bij mensen, is vuurwerk ook allerminst goed voor dieren. Jaarlijks wordt de media overspoeld met verhalen over weggelopen honden, doodgevallen paarden of verminkte poezen, zelfs wanneer de eigenaar preventieve maatregelen heeft genomen. Ook assistentiehonden lijden onder het geknal van vuurwerk, dat in sommige gemeenten en steden reeds in oktober lijkt te beginnen. Jammer genoeg zijn er jaarlijks enkele assistentiehonden die door de plotse, harde knallen, dermate schrikken dat ze zich niet meer kunnen herstellen en een trauma oplopen. Deze honden zijn soms nog te hertrainen, maar er zijn ook schrijnende situaties bekend waarbij de hond voor zijn eigen bestwil wordt afgekeurd omdat de baas er niet meer op kan vertrouwen. Dergelijke ernstige incidenten kosten de maatschappij handenvol geld en maken vele partijen verdrietig. In één klap zijn de mobiliteit en zelfstandigheid van de baas plots verdwenen. Daarom roepen ook meerdere assistentiehondenscholen zoals KNGF Geleidehonden en Stichting Gebruikers Assistentiehonden door middel van posters en berichten op social media op om enkel tussen oud en nieuw vuurwerk af te steken op de daarvoor toegelaten plaatsen.

Preventie van schade door vuurwerk

Aangezien eind 2016 nog geen vuurwerkverbod is afgekondigd, zullen heel wat mensen tijdens de jaarwisseling naar vuurwerk willen kijken of hiervoor zelf willen zorgen. Oogschade valt te voorkomen door het dragen van een vuurwerkbril. Een goede vuurwerkbril is gemaakt van polycarbonaat waardoor hij onbreekbaar is en daarenboven moet hij stevig op het gezicht passen. De vuurwerkbril valt op vele mogelijke manieren te verkrijgen. Sommige organisaties en bedrijven delen deze gratis uit aan bijvoorbeeld basisschoolkinderen, maar op het internet zijn ook enkele leveranciers te vinden. Deze zijn te raadplegen door in Google te zoeken naar het woord “vuurwerkbril”.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Komt er een vuurwerkverbod in Nederland?De roep om een verbod op consumentenvuurwerk begint steeds luider te klinken. Een deel van de Nederlandse bevolking is v…
Voor- en tegenstanders over zelf vuurwerk afstekenVoor- en tegenstanders over zelf vuurwerk afstekenHet afsteken van vuurwerk door particulieren kent voor -en tegenstanders. Beiden hebben argumenten om hun mening te onde…
Kindervuurwerk: Sterretjes zijn zeer gevaarlijk!Kindervuurwerk: Sterretjes zijn zeer gevaarlijk!Bij iedere jaarwisseling wordt er overal in de wereld vuurwerk afgestoken. Er wordt daarom in Nederland veel aandacht be…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ericspaete, Pixabay
  • De Telegraaf, 20 december 2015
  • http://www.oogfonds.nl/vuurwerk
  • http://www.vuurwerkmanifest.nl
  • http://www.vuurwerkmanifest.nl/#deelnemers, geraadpleegd op 13 januari 2017

Reageer op het artikel "Twaalfhonderd organisaties voor verbod consumentenvuurwerk"

Infoteur: Miske
Laatste update: 30-08-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Oogweetjes en oogtips
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!