InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Samenvatting Sinterklaasjournaal 2015

Samenvatting Sinterklaasjournaal 2015

Vol verwachting klopt ons hart! Zaterdag 14 november 2015 zal de stoomboot van Sinterklaas rond 12.00 de haven van Meppel binnenvaren. Het Sinterklaasjournaal is vanaf 9 november op tv te volgen. Alle gebeurtenissen worden uitgebreid behandeld in dit journaal. Elk jaar blijft het spannend. Zal Sinterklaas wel aankomen? Hoe is het met de pieten dit jaar? Zijn er voor alle kinderen mooie cadeaus? Wil je op de hoogte blijven van het nieuws rond Sinterklaas? Volg elke dag het Sinterklaasjournaal om op de hoogte te blijven.

Sinterklaasjournaal 2015

Elke dag na het Sinterklaasjournaal zal dit verslag worden aangepast. Handig als je het Sinterklaasjournaal hebt gemist en je wel op de hoogte moet blijven.

Vrijdag 4 december

Gisteravond konden de pieten het grote Pietenhuis niet meer in, de deur zat op slot. En de pakjesavond zat ook nog op slot! De enige manier om binnen te komen, was met de steen van de Huispiet, maar die lag nog ergens in Nederland. De pieten hadden deze nacht alle overige stenen uit het land opgehaald. Daarna moesten ze alle stenen één voor één uitproberen. Tot hun grote vreugde zit er plotseling een steen bij die het doet! Het Pietenhuis kan weer open, en even later ook de pakjeskamer. Dat was net op tijd, want de pieten moesten met Sinterklaas naar alle scholen.

Tot hun schrik zijn ze binnen de pot met stenen kwijt. Het Sinterklaasjournaal gaat op zoek en komt tot de volgende ontdekking: Sinterklaas heeft de pot naar goudsmid Lex gebracht. Dieuwertje maakt zich wel zorgen, maar dat hoeft niet van Sinterklaas. Hij heeft een verrassing voor alle Pieten. Hij heeft de goudsmid voor elke Piet een ring laten maken van de hunebedstenen. Zo hoeven ze niet meer door de schoorsteen!

Donderdag 3 december

Al onze cadeautjes voor pakjesavond, liggen in de pakjeskamer en die zit op slot. Niemand kan hem openkrijgen; Sinterklaas niet, want die is zijn ring kwijt. Huispiet ook niet, want zijn sleutel ligt binnen en zijn steen is kwijt. En de andere Pieten kunnen hem niet openen, want alle stenen liggen in de pakjeskamer. Rommelpiet blijft ook maar rommel maken, want hij is zijn knuffel kwijt.

Huispiet heeft een idee! Hij zet alle Pieten in de rij voor de deur, en hij laat elke Piet 's nachts een steen uitproberen. De stenen hebben ze gekregen van een kleutergroep uit het land. Zodra de Huispiet het gaat uitleggen aan de pieten, valt achter hem de deur in het slot en nu kunnen de pieten het Pietenhuis niet meer in!

Woensdag 2 december

Goudsmid Lex wil iets zeggen in het Sinterklaasjournaal. Hij vraagt aan alle kinderen in het land om te blijven zoeken naar de stenen. Hij moet de pakjeskamer in, maar dat lukt nu niet. Hij heeft het ook over een geheime afspraak, maar hij wil daar niks over zeggen. Dan staat ineens Sinterklaas achter hem.

Er is nieuws over de Rommelpiet. Alle knuffels worden weer ingepakt om terug te geven aan de kinderen. Maar de piet wil een paar knuffels houden. Wan anders is hij weer helemaal alleen. De knuffels zijn van de kinderen, dus die moeten wel terug.

Het bleek dat de pepernoten op waren. Dus in de keuken is er hard gewerkt om veel pepernoten bij te bakken. De pieten vertellen trots aan de Sint dat er weer genoeg pepernoten zijn. Dan vraagt Sinterklaas of ze wel al in de voorraadkast hadden gekeken. Die blijkt nog helemaal vol te liggen met pepernoten. Luister had een pepernoot in zijn oor en heeft niet goed geluisterd.

Dinsdag 1 december

Alle hunebedstenen zijn terug, en dat betekent dat de pieten niet meer het dak op hoeven. De Huispiet heeft alleen de deur van de pakjeskamer achter zich dichtgetrokken. In de kamer liggen de stenen en zijn sleutels. En zijn eigen steen is hij weer kwijt. Hij gaat weer op bezoek bij Dieuwertje om te kijken of zijn steen soms nog in de studio ligt. Dieuwertje belooft dat we met zijn alle zullen helpen zoeken om de steen terug te vinden.

Jeroen is op bezoek bij Hendri en Arie. Zij zijn 50 jaar geleden getrouwd en hebben na hun trouwdag samen hun schoen gezet. Als ze het verhaal aan Jeroen vertellen gebeurt er iets geks. Ineens verschijnt Sinterklaas in de kamer. Het lijkt alsof hij door de schoorsteen komt en er zitten allemaal vlekken op zijn gezicht.

Er is nieuws uit het Pietenhuis. Het lijkt er namelijk op dat alle pepernoten op zijn. Maar de komende dagen moet er nog flink gestrooid worden. Als dat echt waar is, dan hebben de pieten er een probleem bij!

Maandag 30 november

Heel veel kinderen hebben al hunebedstenen gevonden. In het Pietenhuis gaan ze kijken of de pot met stenen alweer helemaal vol is. De Huispiet gaat ze tellen, zo kan hij er misschien ook achter komen hoeveel pieten er zijn. Aan het eind is de pot helemaal vol. Hij wil de pot verschuiven, maar dat kan niet, want hij is veel te zwaar. Dan besluiten ze de pot te laten staan. Ze verlaten de kamer en de deur valt in het slot. Maar de sleutels van de Huispiet liggen nog binnen. Nu kan er niemand meer naar binnen daar! Even later komt goudsmid Lex op bezoek. Hij en Sinterklaas willen naar de pot met stenen lopen, maar de kunnen de kamer niet in, omdat de deur op slot zit.

De Rommelpiet is vorig jaar zijn eigen knuffel verloren. Nu mag hij knuffels van de kinderen lenen. Maar één van zijn mooiste knuffels is nu ook verdwenen. De Wellespiet helpt hem met zoeken. Ze gaan ook echt goed zoeken! Met het gevolg dat ze er weer een rommeltje van maken. Dan vinden ze de knuffel. Hij lag in het bed van de Hoofdpiet. Dan geeft de Hoofdpiet het toe: hij had de knuffel. Ze zullen hem vannacht weer terugbrengen in de klas.

Dan is er nieuws vanuit de keuken. Luisterpiet spitst zijn oren en hij hoort Sinterklaas zeggen dat alle pepernoten op zijn! Het zal toch niet waar zijn?

Zaterdag 28 november

Dieuwertje had de Huispiet in de studio verwacht, maar hij is er niet. Ze neemt contact op met het Pietenhuis. Ze heeft contact met Pietje Paniek. De Huispiet is allang onderweg naar de studio en hij zou iets belangrijks vertellen over de hunebedstenen. Pietje Paniek raakt in paniek en ondertussen komt Huispiet aanlopen in de studio. Hij was met het openbaar vervoer en het was druk op de weg. De Huispiet vertelt over de hunebedstenen. Hij vraagt aan de kinderen of ze willen helpen zoeken naar de hunebedstenen. Dan gaat de Huispiet weer weg, maar hij heeft per ongeluk zijn hunebedsteen laten liggen in de studio.

Sinterklaas was weer op bezoek bij goudsmid Lex. Hij komt even kijken of de smit zijn werk al af heeft. Maandag komt de goudsmid naar het grote Pietenhuis. Het is nog niet duidelijk wat Sinterklaas van plan is. Sinterklaas had ook een gek vlekje op zijn neus. We weten ook niet wat dat is!

De pieten staan op het punt om schoenen te vullen en knuffels terug te brengen. De Rommelpiet is het Sinterklaas knuffeltje vergeten, dus ze rent terug naar zolder. Alleen het knuffeltje is weg, en ze moet deze terugbrengen naar de kinderen in de klas. De Hoofdpiet deed net wel geheimzinnig op de trap, zou hij er iets mee te maken hebben?

Aan het eind van de aflevering komt de Huispiet weer terug om zijn hunebedsteen op te halen.

Vrijdag 27 november

De Huispiet is opnieuw de pieten aan het tellen, omdat veel kinderen willen weten hoeveel pieten Sinterklaas heeft. Het gaat alleen weer mis, want alle pieten sluiten na het tellen weer achteraan in de rij. Zo telt de Huispiet de pieten dubbel.

Op de zolderkamer is het helemaal vol met knuffels! Dan komt er nog een lading knuffels binnen. Daar zit wel een hele leuke knuffel bij: een Sinterklaasknuffel. Die knuffel is opgehaald in een klaslokaal.

Er is vreemd nieuws over Sinterklaas. Twee pieten komen hem 's nachts tijdens het schoenen vullen tegen. De pieten staan beneden bij de voordeur en dan ineens horen ze de stem van Sinterklaas, die op het dak staat. De pieten gaan met de steen via de voordeur naar binnen. Als de pieten naar de schoentjes lopen staat ineens Sinterklaas daar. Hoe komt hij nou ineens binnen?

Donderdag 26 november

Vannacht hebben de pieten weer veel knuffels opgehaald. Ze wisten waar ze moesten zijn, want dat hadden jullie doorgegeven op het Sinterklaasjournaal. Ga zo door allemaal, want dan kan de Rommelpiet goed slapen.

Jeroen is 's nachts op pad, omdat hij nieuwsgierig is naar de hunebedstenen. Dan komt hij een piet tegen. De piet zit verdrietig op de grond. Hij heeft wel een zak met cadeaus, maar geen steen om de huizen mee binnen te komen. Gelukkig is er een andere piet op straat die weet waar een hunebedsteen ligt. Zo helpen ze elkaar.

Verderop bij de gymzaal horen drie pieten Sinterklaas en Opapiet. Ze rennen naar de ramen en gluren naar binnen. Daar zien ze Sinterklaas en Opapiet op gymtoestellen. Het lijkt alsof Opapiet aan Sinterklaas leert hoe hij over de daken moet lopen. Zodra de pieten de gymzaal instappen zijn Sinterklaas en Opapiet verdwenen! Heel vreemd!

Woensdag 25 november

We zagen gister dat veel kinderen een knuffel in hun schoen deden voor rommelpiet. Maar daar was niet alleen rommelpiet blij mee! Alle pieten zitten op zolder met de knuffels te spelen. Hoofdpiet vindt het maar niks, want hij vindt dat de pieten allang op pad moeten om schoentjes te vullen.

We weten allemaal dat Sinterklaas zijn ring kwijt is. De ring die heel lang geleden werd gemaakt door de opa van goudsmid Lex. Vandaag ging Sinterklaas op bezoek bij goudsmid Lex. Waarom? Dat was niet helemaal duidelijk. Sinterklaas zegt tegen de goudsmid dat hij niet voor zijn ring komt, maar voor de pieten die de hunebedstenen zijn kwijtgeraakt. Sinterklaas weet het dus wel! Sinterklaas heeft een plannetje, maar wat dat is weten we nog niet.

Dinsdag 24 november

Kinderen leggen knuffels in hun schoenen voor de verdrietige rommelpiet. Daar zal de Rommelpiet vast heel blij mee zijn.
In het Pietenhuis was een geheimzinnige bezoeker. Andere pieten staan nieuwsgierig door het raam te kijken. Ze zien Opapiet buiten! Als Sinterklaas komt aanlopen, dan zegt hij dat er niemand was.

Dieuwertje neemt contact op met het Pietenhuis. Ze spreekt met Wellespiet. Die wil graag weten welke kinderen een knuffel
In hun schoen achterlaten. Dan kan je dat doorgeven op internet!

Maandag 23 november

De afgelopen dagen zijn in heel Nederland huiskamers, winkels en klaslokalen overhoop gehaald door een rommelpiet. Wij weten inmiddels dat het gaat om de verdrietige piet die zijn knuffel is kwijtgeraakt! Hij is er nu naar op zoek. Veel kinderen hebben een hunebed steen gevonden of gaan er naar op zoek. Dat is belangrijk, want uiteindelijk moet elke piet weer een steen hebben om de huizen in te komen.

In het Pietenhuis komt de Sint tot de ontdekking dat zijn paard er niet is. De Hoofdpiet biecht het verhaal op bij de Sint. Hij vertelt eerlijk dat het paard is kwijtgeraakt bij de paardengym. De Hoofdpiet geeft aan dat ze het paard al aan het zoeken zijn. Dan ineens komen er allemaal pieten met verschillende paarden aanlopen.

De Hoofdpiet wil stiekem even een dutje doen in het bed van Sinterklaas. Daar schrikt hij, want Verdrietpiet is er ook! Die piet heeft er een rommeltje van gemaakt. De Hoofdpiet wordt een beetje boos en zegt dat het Pietje een stoere piet moet zijn, en niet meer zo verdrietig moet wezen. Sinterklaas komt binnenlopen. Hij vindt het Pietje wel zielig, en laat het verdrietige Pietje met een knuffel in zijn bed slapen.

Zaterdag 21 november

Zoals iedereen weet zijn de pieten de hunebedstenen kwijtgeraakt. Het is heel lastig, want vanavond zullen veel kinderen hun schoen zetten.

Drie pieten lieten gister het paard van Sinterklaas ontsnappen. Ze gaan op zoek naar het paard. Maar ze komen zoveel witte paarden tegen, dat ze niet weten welk paard van de Sint is.

In het Pietenhuis heeft iemand weer alle kasten overhoop gehaald. Dan denkt Hoofdpiet de Rommelpiet te kunnen vinden, door zijn spoor te volgen. Aan het einde van het spoor vindt hij het verdrietige pietje. Hij wordt een beetje boos op het pietje. Het rommelpietje vertelt dat hij zijn knuffel kwijt is. Daarom haalt hij van alles overhoop om zijn knuffel te vinden. Van Hoofdpiet moet het pietje alles weer opruimen. Als hij even later komt controleren is het nog steeds een rommeltje. Het lijkt alsof het pietje door het dakraam is ontsnapt.

Vrijdag 20 november

De pieten zijn alle hunebedstenen kwijt! Dat is heel erg, want daarmee kunnen ze onze huizen openmaken. Sinterklaas weet hier waarschijnlijk nog niks van, en dat wil de Hoofdpiet graag zo houden. Sinterklaas is dus zijn ring kwijt, en de pieten de stenen. Pietje Paniek raakt in paniek en wil het aan Sinterklaas vertellen. Andere pieten houden hem tegen, want de Hoofdpiet zal straks vast een oplossing hebben.

Er wordt aangebeld bij het Pietenhuis. De goudsmid komt op bezoek bij Sinterklaas. De Hoofdpiet heeft geregeld dat de goudsmid een nieuwe ring kan maken. Maar Sinterklaas wil het liefst alleen zijn eigen ring, met hunebedsteen!

Drie pieten nemen het paard mee naar 'paardengym'. Ze willen dat het paard meer beweegt. Eén piet doet voor hoe het moet, en dan is het paard ineens weg! Dolores is op bezoek bij een familie, want daar hebben ze een steen gevonden die van één de pieten moet zijn. Ze leggen de steen voor de deur, zodat de pieten vannacht naar binnen kunnen.

Donderdag 19 november

De Verdrietpiet kwam weer langs bij Sinterklaas. Hij kan steeds niet slapen. De Verdrietpiet wil wat vragen aan Sinterklaas. De piet wil weer een snoepje of een bekertje chocolademelk. De Hoofdpiet houdt hem tegen. Dan begint de Verdrietpiet weer te huilen. Sinterklaas komt aanlopen. Sinterklaas doet heel lief tegen de Verdrietpiet en hij gaat een verhaaltje voorlezen voor het pietje. We weten nog steeds niet waarom het pietje zo verdrietig is. Een andere vraag waar we nog geen antwoord op hebben: waarom maakt de Rommelpiet overal zo'n rommeltje van? En welke piet maakt die rommel?

Een veel gestelde vraag op de website van het sinterklaasjournaal is: hoeveel pieten heeft Sinterklaas? De Hoofdpiet gaat iets bedenken om alle pieten te tellen. Er zijn nog maar weinig pieten die 's nachts door de schoorsteen komen. De pieten gebruiken nu de hunebedsteen. De pieten staan voor het huis in een lange rij. De Hoofdpiet geeft aan dat alle pieten omstebeurt naar binnen mogen, en de steen in de ton gooien. Zo kan hij alle stenen tellen. Maar heel veel pieten hebben de steen niet meer! Veel stenen zijn kwijtgeraakt of verdwenen. Deze liggen nu overal verspreid in het land. Hoe moeten de pieten nu ons huis in? En nu weten we nog niet hoeveel pieten er zijn.

Woensdag 18 november

De pieten hebben allemaal een steen. Die komen uit een oude pot uit een hunebed. Met deze magische hunebedstenen kunnen ze de deuren openmaken. Een van de pieten strooit tijdens het pepernoten gooien per ongeluk zijn steen ook weg. Hij vraagt aan Huispier of hij een nieuwe steen mag. Maar dat kan niet. Maar de piet mag wel de steen van Huispiet lenen vannacht.
Dolores gaat op bezoek bij een basisschool. En het is duidelijk dat rommelpiet is langs geweest! Waarom rommelpiet er zo een rommel van maakt, dat is nog een raadsel.

Dinsdag 17 november

Sinterklaas is nog steeds zijn ring kwijt! En de steen die Huispiet heeft gekregen is ook nog niet gevonden. De andere pieten vinden dat Sinterklaas met de Huispiet moet gaan praten. Sinterklaas vindt het allemaal niet zo erg. Sinterklaas neemt de pieten mee naar buiten. Daar staat de schat van de witte wieven met stenen! Dat is een geschenk van Meppel. In de schat zit voor elke piet een steen. Daarmee kunnen de pieten de huizen in, en hoeven ze nooit meer door de schoorsteen.

Maandag 16 november

Jeroen is op bezoek bij een mevrouw, waarvan het huis helemaal overhoop is gehaald. Ze vermoedt dat er een piet is langs geweest. Misschien wel Rommelpiet? Jeroen denkt alleen echt dat de hond er een rommeltje van heeft gemaakt. Het is volgens hem niet de Rommelpiet geweest, maar de rommelhond. Dieuwertje vraagt zich af waarom een piet er zo een rommel van zou maken.

Sinterklaas probeert uit te zoeken waar zijn ring is gebleven. Sinterklaas vraagt het nog eens aan de Huispiet, maar hij weet ook niet waar de ring is. Dolores had hem nog op het bureau gelegd, maar daar ligt hij echt niet. Hoe moet Sinterklaas nou de deur openen? Huispiet heeft nog de steen, die hij zaterdag had gekregen van de burgemeester. Dat was dezelfde steen als de stenen waar de ring van Sinterklaas mee is gemaakt. Huispiet maakt zijn broekzakken leeg, maar de steen zit er niet meer in.

Zaterdag 14 november

Verslag vanuit Meppel. De plaats waar de boot van Sinterklaas zal aankomen. Jeroen en de burgemeester staan op een boot in Meppel. Ze zien de boot van Sinterklaas nog niet. Dieuwertje zit in de studio en zij probeert contact te maken met de stoomboot, maar dat lukt nog niet. Aan de kade in Meppel gaan ze heel hard liedjes zingen om Sinterklaas te verwelkomen.

Dieuwertje krijgt ondertussen contact met de stoomboot en ze ziet Hoofdpiet. Hij zegt dat het geen mist is, maar dat het 'De witte wieven' zijn. Ze geeft aan Jeroen door dat hij en de burgemeester er op af moeten gaan. Ze proberen toch nog een keer Sinterklaas te 'roepen' door met zijn alle liedjes te zingen op de kade.

De mist is ondertussen verdwenen rond de stoomboot, en Sinterklaas en de Hoofdpiet horen in de verte al de Sinterklaasliedjes. De stoomboot ziet Meppel, maar Meppel ziet Sinterklaas nog niet! Jeroen en de burgemeester varen richting de stoomboot.
Niet veel later ziet Dieuwertje de stoomboot aankomen! Jeroen en de burgemeester weten nog van niks, maar dat komt vast wel goed.

Ze komen elkaar later tegen en Sinterklaas en zijn pieten stappen aan wal. Sinterklaas maakt zich zorgen om zijn paard, en de Hoofdpiet maakt zich zorgen om zijn sleutelbos. Jeroen stelt ze gerust. Het paard was al in Meppel gespot, en de sleutels liggen onder de welkomsmat. Ze gaan samen naar het paard. Sinterklaas en zijn pieten stappen over op een andere boot.
Het paard staat naast de welkomstmat. Dan komt er ook een pietje in beeld. Hij leek iets te doen bij de mat, maar het was niet helemaal duidelijk! De boot komt aan bij de mat, en ze stappen van boord. Ze kijken onder de mat, maar er liggen geen sleutels! Pietje Paniek raakt natuurlijk meteen in paniek. Jeroen en de burgemeester zijn helemaal van slag. Hoe kan dit nou? Sinterklaas denkt dat alles toch wel goed komt.

De Hoofdpiet heeft wel een oplossing! "Als je iets kwijt bent, dan moet je het zoeken!" Alle pieten gaan meteen zoeken, en ze vragen aan alle kinderen aan wal of zij de sleutels hebben gevonden. Ondertussen zijn de twee mannen met de takken en de aansteker begonnen met het maken van een vuurtje in de top van de toren van Meppel. De Huispiet gaat er op af! Dieuwertje roept Jeroen op, om de burgemeester te waarschuwen dat de kerktoren in brand staat! Jeroen denkt dat het niet echt is, en dat het lijkt op het verhaal van de Meppelse muggen. Daar leek het ook alsof de toren in brand stond. Gelukkig komt de Huispiet in actie en hij blust het vuur! Op het eind worden ook de sleutels gevonden. Dat is wel heel fijn, want nu kunnen Sinterklaas en de pieten het grote Pietenhuis in, en ze kunnen nu weer bij de cadeautjes.

Avondjournaal zaterdag 14 november

Heel veel kinderen hadden het niet gedacht, maar Sinterklaas is toch veilig aangekomen in Nederland. De pieten zijn in de middag van Meppel naar het bietenhuis gelopen. De Huispiet spreekt de pieten toe en geeft aan dat de pieten het huis wel netjes moeten houden! Vorig jaar heeft hij het netjes achtergelaten, dus nu moet het netjes blijven. "Zolang het huis netjes is, houden we het huis netjes!"

De Huispiet doet de deur open en dan schrikt hij! Overal ligt rommel en Sinterklaas kan elk moment komen. De vraag is wel: wie heeft die rommel gemaakt? Toen Dolores de ring kwam brengen, was het nog netjes. De pieten gaan snel aan de slag en als Sinterklaas binnenkomt is alles weer netjes. Sinterklaas kijkt op zijn bureau, en dan ziet hij zijn ring niet meer.

Vrijdag 13 november

Morgen moet de stoomboot aankomen, maar de boot is verdwaald in de mist. Dieuwertje probeert contact te maken met Sinterklaas. Maar dat lukt niet. Jan Boerenfluitjes is op bezoek in het journaal. Hij is weerman en heeft verstand van het weer. Ze wil van hem weten of de mist op zee blijft hangen. Maar dat is heel moeilijk te zeggen. Hij geeft steeds antwoord met een spreuk. Maar het is niet duidelijk of de mist af gaat nemen. Dieuwertje vindt dat ze niks aan dit gesprek heeft gehad.

De stoomboot moet morgen aanleggen in Meppel. De mannen met de takken en de aansteker komen in beeld. Meppel heeft namelijk geen vuurtoren. Dus ze gaan een vuurtoren maken, zodat Sint en de pieten weten waar ze moeten zijn. Ze gaan morgen het vuur aansteken! Dieuwertje vindt dat wel te gevaarlijk.

Ze schakelen over naar Jeroen en de burgemeester. Ze lopen over de kade. Hij kijkt onder de mat en de sleutels liggen er nog! Gelukkig! Ze lopen verder langs de kade. Ze komen de mevrouw tegen van het interview. Ze herkent Jeroen niet meer. Ze wil nog een keer het verhaal van het Mirakel van Meppel vertellen. Dan lopen ze weer verder en zien het paard van Sinterklaas aan de kade staan. Dat is heel vreemd. Want het paard is er wel, maar de stoomboot niet. Daar maken ze zich zorgen over!

Donderdag 12 november

Gister waren we blij dat Dolores de sleutels uit het grote Pietenhuis heeft gehaald, maar toen voer de stoomboot de mist in. Nu worden de mensen vast een beetje bang dat Sinterklaas is verdwaald en niet in Meppel zal aankomen. Jeroen gaat het vragen aan de mensen op straat. Een getrouwd stel geeft aan dat er geen enkele rede tot paniek is. Iemand anders op straat zegt dat het geen mist is, maar dat het de witte wieven zijn. Als je daar in terecht komt, dan kom je er nooit meer uit! Dan komt Jeroen twee mannen tegen. Ze hebben takken en aan aansteker in hun handen. Het is niet duidelijk wat ze ermee gaan doen.

Jeroen heeft een afspraak met de burgemeester voor een belangrijke taak. Ze gaan een welkomstmat neerleggen voor Sinterklaas. Ze leggen de mat neer bij de kade. De burgemeester zet zijn fiets niet op slot. "Dat kan gewoon in Drenthe!"
Dan komt Dolores aanrijden met de sleutelbos van Sinterklaas. De burgemeester weet wel een veilige plek. Hij legt ze onder de welkomstmat, aan de kade. "Dat kan gewoon in Drenthe".

Er zijn beelden vanaf de stoomboot. De pieten aan het roer zien niks door de dichte mist. Ze zijn verdwaald. Ze horen enge geluiden en de pieten worden bang. Of misschien is het toch het paard? Ze kijken om zich heen, maar ze zien het paard niet meer. Sinterklaas komt de stuurhut binnen. Hij kan het paard ook niet vinden!

Woensdag 11 november

Het pakjesruim van de stoomboot zit dicht, en de sleutels liggen in de hal van het grote Pietenhuis. Dolores moest vannacht met de ring van Sinterklaas naar het Pietenhuis. De deur zit op slot. Ze moest van Sinterklaas drie keer op de deur tikken met de ring van Sinterklaas. Dat doet ze, en de deur gaat vanzelf open. Ze pakt de sleutelbos, en gaat naar de kamer van Sinterklaas. Daar klopt ze weer drie keer met de ring van Sinterklaas en dan gaat de kamer open. Ze legt de ring op zijn bureau. Ze neemt de sleutels mee en vertrekt weer.

Jeroen staat weer in Meppel en doet een verslag aan het Sinterklaasjournaal. Dan komt de mevrouw van het interview weer langs, en ze geeft aan dat ze een afspraak hebben, maar daar weet Jeroen niks van. Ze gaan samen naar het historisch museum, want daar is een tentoonstelling over het Mirakel van Meppel. De mevrouw laat in het museum ook een schat zien. Het lijkt een hele grote vaas met kiezelstenen. Ze geeft aan dat dit een schat is van de witte wieven, die ooit gevonden is door een schaapsherder. Toen Sinterklaas de kinderen had gered, kreeg hij een steen van de schaapsherder als beloning. Van die steen heeft Sinterklaas toen zijn ring laten maken.

Op de stoomboot weet nog niemand dat de sleutels weer terug zijn. Op de stoomboot zijn ze nog druk aan het zoeken. Sinterklaas geeft aan dat Hoofdpiet zich geen zorgen om de sleutels hoeft te maken. Hij moet zich meer richten op de dichte mist op zee. En dan verdwijnt de stoomboot in de mist.

Dinsdag 10 november

Veel kinderen hebben door Sinterklaas laten controleren of de pieten hun schoenen wel kunnen vullen. Het lijkt erop dat Sint bij heel veel huizen naar binnen kan. Het slechte nieuws is dat Sint waarschijnlijk niet bij alle cadeaus van de kinderen kan. Dat komt omdat de sleutels van het pakjesruim in het Pietenhuis liggen. Heel vreemd. De pieten op de boot weten dit alleen nog niet. Zij zijn op de boot aan het zoeken naar de sleutels!

Sint zegt half in zijn slaap dat de sleutels op het tafeltje in de hal liggen. Maar ze hebben helemaal geen hal op de boot. Maar Sinterklaas bedoelt de hal in het Pietenhuis.

Jeroen heeft vandaag een afspraak op de hei om een oud Drents verhaal te horen van de mevrouw die hij gister heeft geïnterviewd. Zij vertelt over een jongen en een meisje die heel lang geleden op de hei liepen. De witte wieven verzamelen schatten, vertelt zij. En als je er één vond dan werd je steenrijk. Witte wieven lijken flarden mist, maar het zijn spookachtige heksen. Maar die witte wieven mochten je niet te pakken krijgen. Ze wonen in speciale huizen, namelijk de hunebedden. De kinderen hebben alleen geen schat gevonden, want het werd zo donker 's avonds dat ze niks meer konden zien. Ze hoorden wel een piepend geluid, en dat was het mirakel van Meppel. Sinterklaas kwam uit de mist verschijnen en heeft de kinderen veilig thuisgebracht.

Dolores is op bezoek bij een goudsmid die de ring van Sinterklaas moet maken. Sinterklaas heeft ooit die steen gekregen omdat hij ooit twee kinderen van de hei heeft gered van de witte wieven. Dolores krijgt de opdracht om vannacht naar het Pietenhuis te gaan om de ring daar neer te leggen. Ze moet drie keer met de ring op de deur kloppen. Sinterklaas vraagt ook of zij de sleutels mee wil nemen naar Meppel.

Maandag 9 november

Presentator Jeroen is op bezoek in Meppel. Daar zal sinterklaas zaterdag aankomen. Hij interviewt een mevrouw over Sinterklaas. Maar ze kan nu niks over sinterklaas vertellen, morgen heeft ze wel een verhaal over 'mirakel'. Wat dat precies is, zien we misschien morgen.

Dieuwertje heeft contact met de stoomboot. Het gaat ontzettend goed op de boot zeggen Pietje Paniek en de Hoofdpiet. Jasper van Dijk heeft een vraag gesteld aan het Sinterklaasjournaal. Ze gaan proberen zijn vraag te beantwoorden. Jasper heeft namelijk geen schoorsteen en hij vraagt zich af hoe het cadeautje dan in zijn schoen terecht kan komen? Maar Pietje Paniek en Hoofdpiet hebben hier gen antwoord op. Pietje Paniek raakt ook nog eens in paniek. Dieuwertje neemt contact op met Sinterklaas om een antwoord op de vraag te vinden. Hij geeft antwoord: “ja dat gaat wel lukken hoor, tot zaterdag!” Maar de vraag blijft: hoe werkt dat dan bij huizen die geen schoorsteen hebben?

Dolores gaat op zoek naar het grote huis waar Sinterklaas en zijn pieten straks gaan slapen. Het klusbedrijf TipTop is bezig met klussen en maakt alles in orde! Dolores kijkt door het raam en ziet daar de sleutels van de Hoofdpiet liggen. En de deur zit op slot. Ze vraagt zich af hoe Sint en zijn pieten dan straks naar binnen kunnen.

Wat is het Sinterklaasjournaal?

Het Sinterklaasjournaal is een journaal dat uitgezonden wordt door NTR op Zapp (3). Het journaal is een dagelijks verslag van de ontwikkelingen en achtergronden rondom de intocht en het verblijf van de Sint en zijn Pieten in Nederland. Het journaal wordt ook dit jaar weer gepresenteerd door Dieuwertje Blok. Voor scholen is er de mogelijkheid om het Sinterklaasjournaal lespakket te bestellen, om op school perfect aan te kunnen sluiten bij de verhaallijn van de NTR.

Afleveringen

De afleveringen worden elke werkdag om 18.00 uur uitgezonden. Op zondag is er een weekoverzicht en aan het eind volgt een jaaroverzicht. Op de dag van de intocht is er een extra lange uitzending van het journaal. Dit is een (gedeeltelijke) live-verbinding.
In 2015 begint het programma op maandag 9 november en eindigt het op 4 december.

Bekroning

Het Sinterklaasjournaal is een aantal keer genomineerd voor de Televiszier-ring. In 2013 vielen ze in de prijzen en wonnen ze de Gouden Stuiver op het Gouden-Televizier-Ring Gala. In 2014 werd het programma genomineerd voor de Zilveren Nipkowschijf, maar viel het niet in de prijzen.

Presentatie en verslaggeving

Het programma wordt gepresenteerd door Dieuwertje Blok. Zij doet dit al vanaf 2001. De voice-over is van Kees Driehuis. In het presentatieteam zitten ook de verslaggevers Jeroen Kramer en Dolores Leeuwin.

Rolverdeling Sinterklaas en pieten

Er zijn elk jaar een aantal pieten die een belangrijke rol spelen in het verhaal.
  • Sinterklaas wordt gespeeld door Stefan de Walle, sinds 2011.
  • Hoofdpiet wordt gespeeld door Erik van Muiswinkel, sinds 2001.
  • Huispiet wordt gespeeld door Maarten Wansink, sinds 2001.
  • Wellespiet wordt gespeeld door Dick van den Toorn, sinds 2001.
  • Pietje Precies wordt gespeeld door Bob Fosko, sinds 2002.
  • Pietje Paniek wordt gespeeld door Jochem Myjer, sinds 2009.

Wat gebeurde er vorig jaar?

De boot van Sinterklaas is onderweg van Spanje naar Nederland. In Nederland is het sinterklaasjournaal gestart met de presentatrice Dieuwertje Blok, die contact heeft met de stoomboot. Op de boot willen de pieten een schilderij ophangen van Dieuwertje. Ze denken dat ze door de boot heen hebben geboord, want er komt allemaal water uit de muren. De pieten raken in paniek en zijn bang dat de boot zal zinken! Dieuwertje probeert contact op te nemen met de pieten, maar zij ziet geen pieten op de camerabeelden. Ze is bang dat de boot zonder pieten in Nederland zal aankomen! Ze denkt dat alle pieten van boord zijn gesprongen, omdat er een probleem was aan boord. Huispiet en Sinterklaas komen er ook achter dat er geen pieten meer aan boord zijn, en vinden dat wel erg vreemd. Ze lijken nu nog maar met zijn tweeën te zijn.

In Gouda, waar de boot zal aankomen, horen ze dat er te weinig pieten zijn. Ze hebben daar al naar een oplossing voor het pietenprobleem gezocht. Opapiet zal nieuwe pieten opleiden in Nederland. Opapiet is eigenlijk te oud en mag niet meer werken van Sinterklaas, maar nu kan hij Sinterklaas toch helpen en nieuwe pieten opleiden.

Op zaterdag 15 november 2014 komt Sinterklaas veilig in Nederland aan, en zijn nieuwe pieten gaan hem meteen helpen. De oude pieten staan ook ineens aan wal, en zo heeft Sinterklaas dubbel zoveel pieten. De vraag is nu of alle Pieten wel in het pakhuis passen. De Hoofdpiet staat voor een moeilijke beslissing en besluit om samen met de pieten terug te gaan naar Spanje. Zij voelen zich overbodig en vertrekken met de stoomboot weer richting Spanje. Ze vergeten alleen dat in de stoomboot ook nog de pakjes voor pakjesavond liggen.

De nieuwe pieten gaan aan het werk, maar dat valt niet mee. Ze hebben het veel te druk om piet te zijn. Ze hebben namelijk nog ander werk en een gezin en ze willen graag thuis slapen. Er is nu een probleem, want wie gaat nu alle schoentjes vullen? Er zijn te weinig Pieten om cadeautjes rond te brengen, en de stoomboot met de Hoofdpiet, Pietjepaniek en andere pieten is nog steeds op weg terug naar Spanje!

Sinterklaas maakt zich zorgen over de pieten die naar Spanje zijn vertrokken met de stoomboot. Sinterklaas weet niet dat Opapiet nog in Nederland is, terwijl Opapiet druk bezig om de nieuwe Pieten zo goed mogelijk op te leiden.

Een paar dagen latere gedraagt Sinterklaas zich vreemd. De pieten houden hem een beetje in de gaten en ze denken dat hij ziek is. Dan horen ze Sinterklaas iets zeggen over een vakantie en ze denken dat Sinterklaas op vakantie gaat. De volgende dag kunnen ze Sinterklaas nergens vinden, en ze vermoeden dat hij echt weg is! Maar hij is niet op vakantie. Hij is met een kleine bootje naar de stoomboot gevaren! Sinterklaas roept zijn echte pieten onmiddellijk terug naar Nederland. Dan wordt het vast weer 'ouderwets gezellig'.

Alles lijkt nu goed te komen, maar dan ineens zijn alle verlanglijstjes weg! Er is dus een nieuw probleem! De verlanglijstjes moesten allemaal bij Sinterklaas terechtkomen, maar deze zijn spoorloos verdwenen. Nergens te vinden, nergens te zien. Na een oproep in het Sinterklaasjournaal hebben gelukkig veel kinderen een nieuw lijstje gemaakt. Pietje Precies en Zeurpiet brengen de nieuwe verlanglijstjes naar Sinterklaas om deze in het boek te leggen. Tot hun schrik komen ze erachter dat het grote boek van Sinterklaas weg is! Er wordt met man en macht gezocht, maar niemand weet waar het boek is. Terwijl de pieten nog aan het zoeken zijn keert Hoofdpiet op de laatste dag terug naar Spanje. De Hoofdpiet zit in de bus richting huis en daar komt hij erachter dat het grote boek van Sinterklaas in zijn koffer zit. Een man naast hem in de bus wil in het boek kijken en zo komen ze er samen achter dat Opapiet alle verlanglijstjes heeft overgeschreven in het grote boek. Nadat alle verlanglijstjes waren overgeschreven, zijn ze in de open haard gegooid. Daarom waren ze nergens meer te vinden. De Hoofdpiet stuurt de buschauffeur snel langs het pietenhuis om het boek op tijd terug te brengen! Zo komt het gelukkig allemaal nog goed voor pakjesavond!

Lees verder

© 2015 - 2017 Stonecorner, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het SinterklaasjournaalHet SinterklaasjournaalIeder jaar kunnen alle kinderen de Sint en zijn Pieten volgen via het Sinterklaasjournaal. Zo weten de kinderen in Neder…
Witte Pieten: de oplossing voor de pietendiscussie?mijn kijk opWitte Pieten: de oplossing voor de pietendiscussie?Het is november 2014en er is er een hevige pietendiscussie gaande in Nederland. Op social media gaan voor- en tegenstand…
Sinterklaasjournaal 2016, de Pieten en uitzendingen op tvSinterklaasjournaal 2016, de Pieten en uitzendingen op tvDe landelijke intocht van Sinterklaas en zijn vele Zwarte Pieten vindt plaats op zaterdag 12 november 2016. Rond 12.00 u…
Intocht Sinterklaas 2010Zoals elk jaar komt Sinterklaas ook dit jaar weer naar Nederland. De intocht van Sinterklaas is iets waar veel kinderen…
Zwarte Piet ter discussieZwarte Piet ter discussieZwarte Piet, de roetzwarte knecht van Sinterklaas, staat ter discussie. Sommige Nederlanders menen dat de zwarte Pieterb…
Bronnen en referenties
  • http://www.schooltvwebshop.nl/producten/programma/sinterklaasjournaal
  • http://sinterklaasjournaal.ntr.nl/#/home
  • http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/feestdagen/145057-sinterklaasjournaal-samenvatting-2014.html

Reageer op het artikel "Samenvatting Sinterklaasjournaal 2015"

Reactie

James, 05-12-2015 18:59 #1
In dit verhaal zijn stenen die deuren kunnen openen om pakjes te bezorgen waardoor pieten niet meer door de schoorsteen moeten. Of te wel word langzaam het hele Sinterklaas verhaal veranderd om zo dus ook langzaam te kunnen veranderen in blanke pieten. Beetje jammer

Infoteur: Stonecorner
Laatste update: 15-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!