InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De ‘slimme’ menstruatiecup controleert je menstruatie

De ‘slimme’ menstruatiecup controleert je menstruatie

De ‘slimme’ menstruatiecup controleert je menstruatie Een geslachtsrijpe vrouw of meisje, heeft elke maand een maandverband, tampon of een menstruatiecup nodig voor de menstruatie. Een menstruatiecup lijkt op een bekertje met daaronder een steeltje of een lus. De cup is gemaakt van soepel en buigzaam materiaal, zoals rubber of siliconen. Nu komt er in 2016 ook een ‘slimme’ cup op de markt. Een ‘slimme’ menstruatiecup die via Bluetooth en een app via de smartphone ‘vertelt’ wanneer te verschonen.

Wat is een menstruatiecup?

De menstruatie, hoe vaak ook vervloekt, betekent dat een lichaam prima werkt. De menstruatie is namelijk een onderdeel van de menstruatiecyclus. De baarmoederwand wordt klaargemaakt om een ongeboren mensje in de eerste fase van ontwikkeling te ontvangen (embryo). Is er geen embryo, dan wordt de baarmoederwand opgeruimd en wordt deze weer klaargemaakt voor het volgende embryo (de ovulatie). Het woord menstruatie komt van het Latijnse woord Menses, wat maandstonde betekent. Het komt elke maand terug behalve bij een zwangerschap. De menstruatie (het opruimen van de baarmoederwand) uit zich in een bloeding, die twee tot tien dagen kan duren. De tweede dag is het bloedverlies meestal het sterkst. Een vrouw verliest tijdens de menstruatie gemiddeld ongeveer 50 milliliter bloed. Om het bloed op te vangen wordt er maandverband, tampons of een menstruatiecup gebruikt.
Vrouwen verliezen tussen de 30 en 60 ml bloed per menstruatie en een menstuatiecup kan maximaal 30 ml bloed opvangen.

Hoe werkt de menstruatiecup?

De cup wordt ingebracht in de vagina en zuigt zich vacuüm. In de vagina zorgen spieren ervoor dat de cup op zijn plaats blijft zitten. Het menstruatiebloed wordt opgevangen door de cup. Bij goed inbrengen lekt de cup niet en valt er niet uit. De menstruatiecup zal twee tot vier keer per dag geleegd moeten worden. Ook ’s nachts kan de menstruatiecup gedragen worden. Er zijn modellen verkrijgbaar van rubber, siliconen en thermoplastisch elastomeer.

Eenmalig of herbruikbaar

De menstruatiecup is er in een duurzame variant die wel 10 jaar mee kan en een eenmalige versie, die na gebruik weggegooid moet worden.

Eenmalig

De eenmalige cup, de softcup gaat één keer mee. De softcup heeft geen steeltje en ziet eruit als een pessarium. De softcup is gemaakt van flexibel zacht kunststof en door de lichaamswarmte wordt het zachter en vormt het zich naar het lichaam. Wanneer de softcup goed ingebracht is sluit het goed af en kan tot maximaal 12 uur ingehouden worden. Het lijkt wel een op een pessarium maar de softcup is géén voorbehoedsmiddel. Het wordt wel zo hoog als een pessarium ingebracht: ter hoogte van de baarmoedermond. De softcup kan worden ingehouden tijdens het vrijen. Het verwijderen gebeurt door met de (wijs) vinger achter de rand te haken en de softcup voorzichtig naar beneden te trekken. Een softcup kan niet gereinigd worden en niet nog een keer gebruikt worden. Een softcup is daarom voor eenmalig gebruik.

Herbruikbaar

De menstruatiecup wordt ook in de vagina gebracht maar een stukje lager dan de softcup. Afhankelijk van je bloedverlies, zul je de menstruatiecup tussen twee en vier keer per dag, moeten legen, schoonmaken en weer inbrengen. Het legen gebeurt in het toilet, daarna spoel je de cup eerst met koud water om te voorkomen dat het materiaal van de cup gaat ruiken. Spoel dan met warm water en zeep de cup schoon. Gebruik als het mogelijk is desinfecterende, ongeparfurmeerde zeep, die pH-neutraal is. Droog de cup met een schone, pluisvrije doek of wrijf hem met een pluisvrij schoon papiertje droog. En de cup is weer klaar voor gebruik.
De menstruatiecup en de softcup kunnen ook gedragen worden tijdens de nacht het en sporten.

Kickstarter en looncup

Naast de menstruatiecup, softcup is er sinds oktober 2015 ook een ‘slimme cup’, de looncup. De looncup is ontwikkeld door een particulier en wordt aangeboden op het crowdfunding platform Kickstarter. Een platform voor ondernemers of particuliere uitvinders, die een project op de markt willen brengen, maar onvoldoende startkapitaal hebben. Om dit kapitaal bij elkaar te krijgen biedt hij/zij het project aan bij een crowdfunding platform en vermeldt hij/zij het bedrag dat nodig is om tot productie te komen. Op deze manier kan iedereen investeren in het project van de looncup. Kickstarter heeft miljoenen gebruikers en bestaat sinds april 2009. In 2015, werd het bedrijf een Benefit Corporatie*.
*Een Benefit Corporatie is een soort van bedrijf dat niet alleen winst maakt, maar ook de wereld wil verbeteren. Ze moeten voldoen aan strenge maatschappelijke en sociale normen en ook bewijs leveren dat ze daadwerkelijk de wereld willen veranderen. In Nederland zijn nog maar een handvol Benefit Corporaties.

De looncup te koop

De menstruatiecups zijn in 2019 te koop bij de drogist en online bij meerdere aanbieders te bestellen.

De ‘slimme’ cup

De ‘slimme’ cup is een menstruatiecup die gebruik maakt van Bluetooth om de menstruatie te controleren. Het is 's werelds eerste ‘slimme’ menstruatiecup, die de menstruatiecyclus bijhoudt met een app middels de smartphone en tablet.

Wat geeft de looncup aan

  • De app geeft aan wanneer de menstruatieperiode begint.
  • Daarnaast meet de looncup de inhoud. De app geeft aan wanneer de cup vol raakt en verschoond moet worden. Het geeft een zachte herinnering over hoe vol de cup is. Als de inhoud voor de helft gevuld is dan worden de herinneringssignalen sneller op elkaar gegeven.
  • Wanneer de cup vol is geeft de smartphone of smartwatch een signaal.
  • Sensoren houden de kleur van de vloeistof in de gaten. Een lichte kleur kan bijvoorbeeld wijzen op bloedarmoede en donker bloed kan wijzen op baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder (endometriose).

Net als andere menstruatiecups is de looncup gemaakt van zachte siliconen. De batterij, sensoren en bluetoothantenne zitten in het silicone materiaal en hebben dus geen rechtstreeks contact met het lichaam.

Doorsnede van de looncup

De looncup staat met Bluetooth 4.0 in verbinding met je telefoon. Andere eigenschappen zijn:
  • Grootte: 24 mm. En 71 mm. Inclusief antenne 13 mm.
  • Inhoud van de cup: 58mm
  • Gewicht: 16 g (hetzelfde als andere menstruatiecups)
  • Materiaal: medische siliconen, hypoallergeen, latex-vrij, en BPA vrij. BPA (Bisfenol A) is een synthetische organische verbinding, welke wordt gebruikt bij het fabriceren van kunststoffen.
  • Batterij: 6 maanden. Hij kan niet vervangen worden en je zou dus een nieuwe moeten kopen.

Sensor

De sensor geeft informatie aan de smartphone over hoeveelheid en kleur over het menstruatiebloed. De veiligheid staat hoog in het vaandel en de medische siliconencup wordt goed getest.

Batterij

De batterij heeft een grootte van een contactlens en is netjes weggestopt binnen de cup. Je kunt niet voelen dat het in je lichaam zit en je hoeft niet bang te zijn dat het eruit valt of gaat lekken. De looncup is duurzaam en herbruikbaar voor meer dan zes maanden.

Antenne

Daar waar je looncup aan vasthoudt is de antenne en het onderste deel, de stengel, is afneembaar. De antenne heeft contact met de smartphone door een geïnstalleerde app

Hergebruik

Door de technische toepassingen van sensor, antenne en batterij moet er niet teveel water bijkomen. Het advies is om de looncup heel voorzichtig te wassen met water en zeep. De batterij van de looncup is niet vervangbaar of oplaadbaar en gaat ongeveer 6 maanden mee.

Op 9 juli 2019 heeft Looncup zijn FCC-certificering doorstaan. FCC is gespecialiseerd in certificering van de geldende wet- en regelgeving.

Tips

  • Oefen het inbrengen eerst in de vertrouwde omgeving van je eigen badkamer. Tijdens de menstruatie is de vagina vochtiger en gaat het inbrengen beter.
  • Oefen het vouwen van de cup.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van het maandverband en de tamponElke vrouw wordt ongesteld. Al eeuwen lang. Maar hoe gingen vrouwen hier vroeger mee om? Sinds wanneer kennen wij het ma…
Tampon voor de eerste keer inbrengen, hoe doe je dat?Tampon voor de eerste keer inbrengen, hoe doe je dat?Wanneer je voor de eerste keer ongesteld bent sta je voor een keuze. Wil ik maandverband gebruiken of tampons? De meeste…
Maandverband, tampons & alternatieven tijdens de menstruatieMaandverband, tampons & alternatieven tijdens de menstruatieBen je net voor het eerst ongesteld geworden dan wil je waarschijnlijk wel wat meer weten over maandverband en tampons.…
Beppy tampon: draadloze tamponsBeppy tampon: draadloze tamponsDraadloze tampons zijn een alternatief voor het gebruik van maandverband of tampons tijdens de menstruatie. De Beppy tam…
De Keeper: goedkoop 'groen' alternatief voor maandverbandDe Keeper: goedkoop 'groen' alternatief voor maandverbandWie ongesteld wordt, grijpt naar maandverband of tampons. Minder bekend is de Keeper, een groen en goedkoop alternatief…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Speck Made, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • https://www.kickstarter.com/projects/700989404/looncup-the-worlds-first-smart-menstrual-cup
  • http://www.bright.nl/nu-ook-een-slimme-menstruatiecup
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Menstruatiecup

Reageer op het artikel "De ‘slimme’ menstruatiecup controleert je menstruatie"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 06-10-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!