InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Posttarieven 2016

Posttarieven 2016

Posttarieven 2016 Hoewel er veel persoonlijke berichten via online diensten, zoals e-mail of chat, worden verstuurd, wordt er ook nog veel gebruik gemaakt van gewone postdiensten, zoals PostNL. Voor dit soort diensten betalen we door het plakken van postzegels van een bepaalde waarde. De posttarieven worden zo nu en dan naar boven bijgesteld. Wat zijn de posttarieven voor 2016?

Wie betaalt voor de post?

In lang vervlogen tijden was het de ontvanger die voor de verwerking en bezorging van het poststuk moest betalen. Omdat de ontvangers niet altijd thuis of in leven waren, of soms waren verhuisd, kon een poststuk vaak niet bezorgd worden. Er was dan wel een dienst verleend, maar de ontvanger kon er niet voor betalen. Dat moest anders. Halverwege de negentiende eeuw werd het systeem van postzegels bedacht. Voortaan was het niet langer de ontvanger, maar de verzender van het poststuk die de rekening betaalde. Dat gebeurde door het kopen en plakken van een postzegel. In Engeland werd de eerste postzegel geplakt en binnen korte tijden volgden de andere landen, waaronder ook België en Nederland.

Er komt heel wat bij kijken

Als je er even bij stil staat dan begrijp je dat er heel wat bij komt kijken voor jouw poststuk op zijn bestemming is.
  • Je stopt je brief in een enveloppe, en plakt daar de postzegel met de juiste waarde op. Op de enveloppe schrijf je de naam en het adres waar het poststuk bezorgd moet worden. Belangrijk onderdeel van het adres is de postcode.
  • De brief deponeer je in een van de brievenbussen van PostNL, die in de meeste gevallen op loopafstand bij jou in de buurt bereikbaar zijn.
  • Op een vaste tijd wordt de inhoud van de brievenbus opgehaald en naar een distributiecentrum gebracht.
  • De post wordt gesorteerd op regio. Dit sorteren gaat op grond van postcode en is geautomatiseerd.
  • De post voor een bepaalde regio wordt naar die plaats vervoerd.
  • Opnieuw wordt de post gesorteerd, nu op wijken en straten.
  • Het poststuk wordt voor een postbesteller in de juiste brievenbus gedeponeerd.
Dit alles gebeurt in de regel binnen één werkdag.

Het kostenplaatje

Als je het bovenstaande lijstje op je laat inwerken zie je dat er veel menskracht aan te pas komt voor het ophalen en bezorgen, veel brievenbussen waar je de post in kunt stoppen, veel techniek en geavanceerde machines voor het automatisch sorteren, en heel veel auto’s en chauffeurs voor het vervoer. Het in stand houden van zo’n uitgebreid pakket aan techniek en dienstverlening, daar hangt uiteraard een prijskaartje aan.

Minder post

Door de opkomst van digitale mogelijkheden om berichten te verzenden, neemt jaarlijks de hoeveelheid normale brievenbuspost af. Minder post, dat betekent ook dat er minder inkomsten zijn voor PostNL. Dat levert een probleem op, want we verwachten allemaal wel dat de dienstverlening op hetzelfde niveau blijft. Om dit op te lossen heeft PostNL de nodige maatregelen moeten nemen. Denk aan:
  • Optimalisatie van het post-proces
  • Inzetten van goedkopere arbeidskrachten, vaak helaas ten koste van vast personeel
  • Het schrappen van één bezorgdag (de maandag).
  • Verhogen van de posttarieven
Vooral de laatste springt voor diegenen die vaker post verzenden het meest in het oog.

Waarde-aanduidingen

Aanvankelijk stond op elke postzegel het posttarief vermeld, de waarde in guldens, centen en euro’s. Met elke nieuwe tariefswijziging werd het nodig nieuwe postzegels uit te geven. De oude voorraad was immers alleen nog maar bruikbaar door aanvullende zegels te plakken – en die moesten dan weer apart worden aangemaakt en verkocht. Dat leidde enkele jaren terug tot een aanpassing: voortaan geen bedrag meer, maar een waardeaanduiding van 1 of 2 (waarbij de 2 dezelfde waarde had als twee keer ‘n 1). Op grond van de gewichtsklasse van het poststuk moest dan een combinatie van waardes worden geplakt. Dit systeem had voordelen:
  • Bij een tariefwijziging hoefden er geen nieuwe zegels te worden aangemaakt en hoefde er geen waardes bijgeplakt te worden.
  • Wie eenmaal zegels van een bepaalde waarde in huis had kon deze na een tariefwijziging gewoon blijven gebruiken. Het is dus niet nodig je zegelvoorraad te vervangen.
Een voordeel voor alle partijen!

De posttarieven voor 2016

In de tabel hieronder zie je de posttarieven zoals die vanaf 1 januari 2016 golden. Er is ruimte voor een verhoging van de tarieven in 2016 en PostNL heeft de verantwoording om tot een hoger tarief te komen voorgelegd aan de ACM (Autoriteit Consument & Markt). De ACM bepaalt vervolgens hoeveel de tarieven mogen stijgen. Ook in de jaren ná 2016 zijn de posttarieven gestegen.

Gewicht Posttarief Zegel met waardeaanduiding Aangetekende verzending
0 - 20 gram€ 0,731€ 8,15 *)
20 - 50 gram€ 1,462, of 2 keer een zegel met aanduiding 1.€ 8,15 *)
50 - 100 gram€ 2,19Elke combinatie van waarden, die in totaal '3' oplevert (1 keer een 2 met 1 keer 'n 1; 3 keer 'n 1)€ 8,15 *)
100 - 250 gram€ 2,92Elke combinatie van waarden, die in totaal '4' oplevert.€ 8,15 *)
250 gram - 2 kilo€ 3,65Elke combinatie van waarden, die in totaal '5' oplevert€ 8,15 *)
brievenpuspakje, met verzendbewijs€ 3,95Dit regel je bij een PostNL servicepunt, er wordt een door PostNL geprinte postzegel opgeplakt.€ 8,15
Pakket tot 2 kilo€ 3,50Deze prijs geldt als je een zegel online bestelt en zelf uitprint, voor pakjes die door de brievenbus kunnen.n.v.t.
Pakket tot 10 kilo€ 6,50Deze prijs geldt als je een zegel online bestelt en zelf uitprint. Het kan nog iets voordeliger. Bestel je op deze manier vijf zegels, dan betaal je € 34,75€ 8,15
Pakket tot 10 kilo€ 6,95Dit regel je bij een PostNL servicepunt, er wordt een geprinte postzegel opgeplakt.€ 8,60
0 - 20 gram, internationaal€ 1,251 keer een zegel met aanduiding 1 Internationaal
Pakket tot 2 kilo, internationaal€ 9,00Wil je met Track and Trace versturen, dan komt er € 4,00 bij. De totaalprijs wordt dan € 13,-
Basistarief frankeermachines€ 0,65
*) Bestel je de aangetekende zegel via de website en print je 'm zelf uit, dan betaal je € 7,70.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Posttarieven 2015Posttarieven 2015In Nederland wordt de particuliere post door PostNL opgehaald, gesorteerd en bezorgd. Daarnaast bezorgt PostNL ook veel…
Posttarieven 2014Posttarieven 2014De meeste post wordt in Nederland verwerkt door PostNL. Deze dienst kost uiteraard geld. We betalen voor het verzenden e…
Posttarieven op 1 jan. 2018 én 1 jan. 2019 opnieuw omhoogPosttarieven op 1 jan. 2018 én 1 jan. 2019 opnieuw omhoogDe prijs van postzegels is flink in beweging. Na twee prijsverhogingen in 2013, gingen de tarieven van postzegels op 1 j…
Posttarieven 2014-2015 BelgiëPosttarieven 2014-2015 BelgiëIn België wordt de meeste post verwerkt door BPost. Uiteraard gebeurt dit niet gratis, er moet voor het verzenden en ont…
De postzegels van 2014: Het eerste halve jaarDe postzegels van 2014: Het eerste halve jaarPostzegels zijn niet alleen noodzakelijk om te betalen voor de verzending van onze poststukken. Postzegels zijn ook leuk…
Bronnen en referenties
  • www.postnl.nl/tarieven

Reageer op het artikel "Posttarieven 2016"

Reacties

M. Huizen, 23-02-2016 11:04 #3
Mag ik om tot een bedrag van €0.73 te komen, zegels gebruiken van verschillende waarden? Reactie infoteur, 23-02-2016
Zegels met een waardeaanduiding 1 of 2 blijven geldig.
Zegels met een waarde in euro's en euro-centen mogen worden gecombineerd tot het verschuldigde bedrag.
Zegels met een waarde in guldens en gulden-centen zijn niet meer geldig.
Kerstzegels zijn alleen in de kerstperiode te gebruiken.

Anouschka van Veenhuizen, 20-02-2016 18:00 #2
Goedemiddag,
Ik heb een vraag over het post tarief. Mijn brief woog 31 gram. (ik heb deze niet gewogen) op de envelop heb ik een zegel met waarde aanduiding 1 geplakt en verstuurd. Ik krijg nu bericht dat er te weinig op de envelop is geplakt dit had €1,46 moeten zijn. Nu moet ik opeens €2,19 gaan bij betalen. Waarom moet ik niet het verschil gaan betalen tussen de €1,46 en de €0,73 die ik er op had geplakt. Dus voor een brief van 31 gram moet ik €0,73 + €2,19 gaan betalen en dat voor 3 velletjes die in de envelop zaten Reactie infoteur, 20-02-2016
Het is altijd vervelend om te moeten bijbetalen.
Het uitgangspunt is uiteraard dat degene die post verzendt ook verantwoordelijk is voor de juiste frankering. Frankeer je te weinig, dan moet er worden bijbetaald en wordt de rekening in eerste instantie neergelegd bij de ontvanger van je poststuk.
Maar je betaalt meer dan alleen het verschil tussen hetgeen je frankeerde en hetgeen er gefrankeerd had moeten zijn.
De extra kosten zitten in de extra handelingen die PostNL moet doen. Dat is o, a. de signalering, het kaartje waarop moet worden bijgeplakt en de daarbij behorende administratie.
Wil je dit soort onaangename verrassingen voorkomen, dan is het slim te wegen. In de regel, afhankelijk van papier en envelop, kun je meestal nét twee velletjes papier in een envelop verzenden voor het basistarief (waardeaanduiding 1).

Peter, 01-01-2016 01:27 #1
Hallo,
En weer wordt de consument en het bedrijfsleven in 2016 genaaid door de posttarieven ca. 8% te verhogen.
Dit zorgt voor meer faillissementen en daardoor nog veel minder post om te bezorgen.

Ik begrijp niet dat dit zomaar kan en mag.
Daar kun je leuke verhaaltjes van vroeger bijschrijven maar die hou je maar voor jezelf.
Het lijkt alsof je het goed praat dat deze diefstal, want dat is het gewoon als je geen concurrentie hebt, en de tarieven bovengemiddeld verhoogt. We hebben minder dan 1 % inflatie, al jaren. Een verlaging van 15% zou meer aan de orde zijn om de diefstal van vorige jaren enigszins te compenseren.

Ik woon niet ver van de landsgrenzen en ga eens vergelijken hoeveel onze buren tellen.
wellicht ben ik er goedkoper uit voor de internationale post.

DIEVEN! Reactie infoteur, 01-01-2016
Als we uitgaan van post t/m 20 gram:

Tarief België:
Koop je tien zegels (binnenland), dan betaal je per zegel 72 cent. Losse zegels 77 cent.
Koop je internationale zegels, bv. voor gebruik van post naar een Nederlands adres, dan betaal je € 1,10 als je er ineens 5 koopt, anders € 1,20.

Tarief Duitsland
Je betaalt binnen Duitsland het basistarief: 70 cent.
Een internationale zegel, voor gebruik van post naar een Nederlands adres, 90 cent.

Kortom, de post in Duitsland is het goedkoopst, maar aangezien je voor een Nederlands adres een internationale zegel nodig gaat hebben is uiteindelijk toch de duurdere Nederlandse zegel nog steeds het goedkoopst voor je post naar een Nederlands adres.

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 26-10-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!