InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Vluchtelingencrisis: tips om zelf vluchtelingen te helpen

Vluchtelingencrisis: tips om zelf vluchtelingen te helpen

Vluchtelingencrisis: tips om zelf vluchtelingen te helpen De vluchtelingencrisis anno 2015 neemt ernstige proporties aan. Honderdduizenden mensen trachten Europa te bereiken om hier een betere toekomst te zoeken. Onderweg sterven er honderden vluchtelingen op de Middellandse Zee. De beelden die de westerse maatschappij elke dag bereiken zijn zo schrijnend dat vele burgers smeken om een oplossing voor dit probleem. Hoe sterk is Europa om het vluchtelingenprobleem aan te pakken? Overal in Europa zijn er kandidaten om hulp te bieden. De vraag is echter hoe zij dat het best kunnen doen. Een vluchteling in huis nemen is af te raden, maar er zijn uiteraard andere zaken die je kan ondernemen.

Vluchtelingencrisis: wat is het probleem?

Europa staat in 2015 - en meer dan waarschijnlijk ook de jaren daarna - voor een gigantische uitdaging om de vluchtelingen op een menswaardige manier te helpen. Vluchtelingen gaan op zoek naar landen waar het beter vertoeven is. Migranten, die aankomen in de Zuid-Europese landen, willen zo snel mogelijk naar andere delen van de Europese Unie (West-Europa) reizen om daar een gelukkiger leven te gaan leiden. Echter de asielsystemen in Noord-Europa hebben hun limiet bereikt waardoor de opvangcentra geen plaats meer hebben om alle vluchtelingen op te vangen. Verschillende landen hebben dan ook al laten weten dat ze geen vluchtelingen meer wensen en eisen heel snel een oplossing op Europees niveau.

Alle landen dienen dezelfde verantwoordelijkheid op te nemen in de opvang van vluchtelingen. De crisis wordt enorm versterkt door de schrijnende beelden van gezonken oversteekboten op de Middellandse Zee, en dood aangespoelde lichamen van mensen en kinderen. De Europese bevolking snakt naar een oplossing. Verschillende regeringen in Europa maken er werk van om meer plaatsen vrij te maken, maar organisatorisch wordt het voor deze landen quasi-onmogelijk om nog méér te doen. Daarenboven maken de verschillende politieke stromingen in de Europese politiek de besluitvorming nog moeilijker.

Bron: LaughingRaven, PixabayBron: LaughingRaven, Pixabay

Wat doet Europa?

In Europa heerst er anno 2015 een grote diversiteit hoe de vluchtelingencrisis het best wordt bezworen. Sommige beleidsmensen wensen opnieuw de grenzen te sluiten en anderen willen dat Europa nu echt eens toont hoe het tot een allesomvattende oplossing kan komen voor deze vluchtelingen. Ook de zin en de onzin van de Schengenzone komt weer ter sprake. Europa is in deze problematiek té passief en moet naast debatteren ook voor concrete oplossingen zorgen. Een eerlijke spreiding van vluchtelingen over heel Europa komt nu hoog op het agenda te staan. Donald Tusk, de voorzitter van de Europese Raad, wil 120.000 vluchtelingen op een eerlijke manier verspreiden.

Zes eenvoudige tips om vluchtelingen te helpen

Stel je huis ter beschikking

Er zijn mensen die er totaal geen probleem mee hebben om een vluchteling in huis te nemen. Enige voorzichtigheid is hier wel aan de orde. Vluchtelingen zijn heel vaak getraumatiseerd door de vreselijke gebeurtenissen die ze hebben meegemaakt, waardoor samenwonen met deze mensen erg moeilijk kan zijn. Indien je een huis ter beschikking hebt, dan kan je dit huis aanbieden aan de gemeentediensten om het ter beschikking te stellen aan vluchtelingen.

Vrijwilliger worden in een opvangcentrum

Indien je er iets voor voelt om zelf vluchtelingen te helpen, dan kan je je informeren in het opvangcentrum voor asielzoekers. Je kan er dan meehelpen met de opvang, les geven, activiteiten organiseren en nog veel meer. Eigenlijk zoeken de asielcentra permanent vrijwilligers om vluchtelingen mee te helpen begeleiden.

Doe samen activiteiten, ga samen winkelen

Vluchtelingen zijn gebaat met eenvoudige hulp. Neem een vluchteling uit je buurt onder de arm en ga samen winkelen. Vertel hem of haar over de buurt en waar men de belangrijkste zaken kan terugvinden. Onze groenten zijn helemaal anders en vaak willen vluchtelingen dan ook wat uitleg hoe deze klaargemaakt moeten worden. Even de dokter of apotheek in de buurt tonen is een goed idee.

Bron: PublicDomainArchive, PixabayBron: PublicDomainArchive, Pixabay
Speelgoed en kleren doneren
Speelgoed, kledij en meubels kan je afgeven in een asielcentrum in de buurt. Je doet er goed aan om even contact op te nemen met het asielcentrum om te kijken wat ze echt nog nodig hebben. Op deze manier kan je spullen, die je anders toch zou weggooien, toch een nuttige invulling geven.

Stort een gift

Een financiële gift overmaken kan uiteraard altijd. Het wordt ook enorm geapprecieerd door de organisaties die vluchtelingen helpen. Dit hoeven geen grote hoeveelheden zijn. Een kleine gift wordt al enorm geapprecieerd en vele kleintjes maken een groot. Giften doen kan in België via "Vluchtelingenwerk Vlaanderen" of via deze Nederlandse vluchtelingenorganisaties.

Communiceer positief over het vluchtelingenvraagstuk

Indien je actief bent op sociale media, dan zie je heel wat berichtgeving over het vluchtelingenvraagstuk. Deel de positieve berichtgeving en fotomateriaal en laat blijken dat je echt wil meewerken aan de opvang van vluchtelingen. Toon aan dat het je zeker niet koud laat. Negatieve berichten tracht je te weerleggen en je kan je standpunt verdedigen waarom ook deze vluchtelingen recht hebben op een menswaardige toekomst.
Gerelateerde artikelen
Stichting VluchtelingStichting Vluchteling is de enige hulporganisatie in Nederland die gespecialiseerd is in het helpen van vluchtelingen in…
Verschil tussen een asielzoeker en vluchtelingVerschil tussen een asielzoeker en vluchtelingDe woorden asielzoeker en vluchteling zijn door de Europese vluchtelingencrisis in 2015 weer erg populair. Deze twee ter…
Hoe kan je een vluchteling helpen?Hoe kan je een vluchteling helpen?Er zijn veel vluchtelingen die de tocht naar Europa niet overleven. De mensen die het wel overleven zijn vaak zwaar getr…
Lesbos 2015: overspoeld door dode en levende vluchtelingennieuws uitgelichtLesbos 2015: overspoeld door dode en levende vluchtelingenIn september en oktober 2015 werd het eiland Lesbos in Griekenland overspoeld door vluchtelingen. Naast de vele levenden…
Uitgenodigde VluchtelingenHet asielbeleid is een hot issue in de Nederlandse media. Er is echter een groep waar maar weinig mensen aan denken in h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Antriksh, Pixabay
  • Metrotime.be, http://nl.metrotime.be/2015/09/02/must-read/zo-kan-jij-de-vluchtelingen-helpen/, 3 september 2015
  • Vluchtelingenwerk.be, http://www.vluchtelingenwerk.be/nieuws/welke-hulp-kan-ik-bieden, 3 september 2015
  • Utopiagekte.nl, http://www.utopiagekte.nl/2015/09/hoe-kunnen-wij-vluchtelingen-helpen.html, 3 september 2015
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Vluchteling, 3 september 2015
  • Afbeelding bron 1: LaughingRaven, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: PublicDomainArchive, Pixabay

Reageer op het artikel "Vluchtelingencrisis: tips om zelf vluchtelingen te helpen"

Reactie

Tijs, 08-09-2015 23:15 #1
De angst leeft dat wanneer grote aantallen vluchtelingen de komende maanden Nederland bereiken, de huisvesting van deze mensen ten koste gaat van mensen die (zeer) lang wachten op een sociale huurwoning. Solidariteit wordt gevraagd van hen die juist solidariteit nodig hebben. Gevolg: mogelijk afname van draagvlak om mensen die voor oorlog en ellende hebben moeten vluchten in de Nederlandse samenleving op te nemen. Laten we juist solidariteit vragen van mensen die enige draagkracht hebben: mensen die in het bezit zijn van een tweede woning en of vakantie woning! Laten we hen vragen deze woning gedurende 1 jaar ter beschikking te stellen aan vluchtelingen. Dit stelt de overheid in staat om gedurende dat jaar een permanente oplossing te realiseren.

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 08-09-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!