InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Werkloos en nu?

Werkloos en nu?

Werkloos en nu? Hoewel in 2015 het aantal openstaande vacatures weer toeneemt, zijn er altijd nog genoeg werklozen in Nederland. Maar liefst 7,0 procent van de Nederlandse bevolking is werkloos. Dit zijn ongeveer 625 duizend personen die in een WW-uitkering of bijstandsuitkering zitten. Bovendien komt het voor dat sommigen helemaal geen uitkering ontvangen, omdat hun partner nog wel werkt. Werkloos zijn, is op zijn zachtst gezegd een ware nachtmerrie. Niet alleen krijgen werklozen minder geld, maar ook psychische problemen liggen op de loer. Je bent dus werkloos en nu?

Economische crisis

Al sinds 2008 is er sprake van een economische crisis waarbij een grote groep Nederlanders in de uitkering terechtkwam.
De crisis trof vooral jongeren: in 2012 had maar liefst zestien procent van de jongeren geen werk. Maar ook de ouderen werden zwaar getroffen, meer dan de helft van hen komt na hun ontslag immers niet meer aan het werk. In 2015 zit nog zestig procent van de 45-plussers langer dan twee jaar bij huis. Bij 55-plussers ligt dit cijfer beduidend hoger: gemiddeld 70 procent heeft na een jaar nog steeds geen baan gevonden. Nederland staat in 2015 wat dat betreft bovenaan als het gaat om langdurige werkloosheid.

Gevolgen werkloosheid

Werkloos zijn, het is de nachtmerrie van iedere Nederlander. Toch komt het maar al te veel voor. Duizenden werklozen staan anno 2015 op met de gedachte geen werk meer te hebben. Geen werk betekent niet alleen grote geldzorgen; het omvat een veel groter gebied. Zo heeft iemand zonder werk een grote kans op het ontwikkelen van diverse psychische problemen. Geen werk staat immers ook voor verlies aan sociale contacten en zinvolle tijdsbesteding. Bovendien krijgen 55-Plussers dagelijks te maken met afwijzingen waardoor zij het leven soms zwaarmoediger inzien dan anderen. Hulplijn Korrelatie heeft daarom gewaarschuwd dat werklozen een hoog risico lopen op het ontwikkelen van depressies.

Werkloos, en nu?

Careerbuilder heeft in 2015 de resultaten van een onderzoek vrijgegeven waarin stond dat langdurig werklozen niet bang hoeven te zijn voor gaten in hun CV. Als gevolg van de economische depressie kijken werkgevers niet meer naar grote gaten in het CV of oninteressant werk. Uit de researchgegevens bleek dat werkgevers juist sympathie tonen voor werkzoekenden met een dergelijk CV. Maar liefst 85 procent van de ondervraagde werkgevers gaf aan hiervoor begrip te hebben. Zeer positief nieuws dus voor een grote groep werkzoekenden. Maar daar staat wel tegenover dat een werkloze zich heeft ontwikkeld in de tussentijd. Maar hoe doe je dat zonder geld?

1. Vrijwilligerswerk

Tijdens het onderzoek kwam naar voren dat werklozen door vrijwilligerswerk een grotere kans hebben op een baan.
Meer dan de helft van de ondervraagde werkgevers gaf aan liever een werknemer te hebben die ook als vrijwilliger heeft gewerkt. Vrijwilligerswerk zegt immers veel over de gepassioneerde houding van de werknemer. Bovendien laat je door middel van vrijwilligerswerk zien dat geld geen rol speelt. Dat bewijst volgens vele werkgevers van een goed karakter en integriteit. Zij zoeken immers iemand die echt wilt werken; niet iemand die het doet voor zijn poen.

2. Zoek een hobby

Het klinkt misschien cliché, maar een hobby kan een werkloze goed doen. Niet alleen is een hobby een uitstekend middel voor verveling, ook kan in een leuke baan resulteren. Er zijn in 2015 ontzettend veel bloggers die van hun hobby hun beroep hebben gemaakt. Houd je niet van schrijven? Dan zijn er gelukkig nog een hoop andere hobby's te vinden. Huur een stuk grond af en begin een moestuintje of een wijngaard. Bovendien heb je de tijd om iedere dag een flink eind te wandelen.

3. Ga de schoolbanken in

Werkgevers vinden het belangrijk dat je als werkzoekende wel up-to-date blijft. Ga daarom niet stilzitten thuis, maar volg liever een cursus of ga de schoolbanken weer in. Want uit het onderzoek van Careerbuilder blijkt dat eenenzestig procent van de ondervraagden liever een werkloze heeft die zich in de tussentijd flink heeft ontwikkeld. Een cursus geeft aan dat de werkzoekende serieus is over zijn werk en initiatief durft te nemen. Een cursus heeft echter nog meer voordelen. Zo kom je tijdens de cursus andere mensen tegen die je de mogelijkheid geven om te gaan netwerken. Hoe meer vaardigheden, hoe bekwamer je dus bent als werknemer. Gedurende een carrière stop je immers nooit met leren.

4. Een tijdelijk contract

Hoewel tijdelijke contracten niet zo aantrekkelijk klinken, wordt het werkzoekenden ten zeerste aangeraden. Maar liefst negenenzeventig procent van de werkgevers gaf aan dat dit je CV in 2015 ten goede doet. Waarom? Dit heeft te maken met het feit dat een werkgever wilt zien over welke competenties jij beschikt en hoe je uiteindelijk presteert op het werk. Een tijdelijke baan brengt echter nog meer voordelen met zich mee. Zo kunnen temporaire contracten er toe leiden dat je na een geslaagde periode kans maakt op een vaste baan.
© 2015 - 2019 Saidasilvia, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf ontslag genomen, wat zijn uw rechten?Zelf ontslag genomen, wat zijn uw rechten?Werknemers die zelf ontslag hebben genomen, hebben normaal gesproken geen recht op een WW-uitkering. Toch zijn er een pa…
Vrijwilligerswerk, een dankbare hobbyMeer dan een miljoen mensen in Nederland doen vrijwilligerswerk, de meeste zijn boven de 45 maar vrijwilligerswerk kan e…
De IOW na de WW uitkering voor oudere werklozen van 60-plusNaast de WW is er een inkomensvoorziening voor oudere werklozen. Op het moment dat de WW eindigt en u als oudere nog gee…
WW-uitkering, de meest gestelde vragen?De duur en de hoogte van uw ww-uitkering is afhankelijk van uw arbeidsverleden en het salaris. Indien u recht hebt op ee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Foto: Pixabay
  • CBS (2015). Totaalbeeld arbeidsmarkt. Geraadpleegd op dinsdag 28 juli 2015, van http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arbeid-sociale-zekerheid/publicaties/arbeidsmarkt-vogelvlucht/korte-termijn-ontw/2006-arbeidsmarkt-vv-totaal-art.htm?RefererType=RSSItem
  • Economie EenVandaag (2014). Werkloosheid: stress en depressie op de loer. Geraadpleegd op dinsdag 28 juli 2015, van http://economie.eenvandaag.nl/tv-items/53404/werkloosheid_stress_en_depressie_op_de_loer
  • NOS (2015). Boven de 45 jaar en werkloos? Vergeet het maar! Geraadpleegd op dinsdag 28 juli 2015, van http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2040774-boven-de-45-jaar-en-werkloos-vergeet-het-maar.html
  • Careerbuilder (2015) The shocking truth about the skills gap. Geraadpleegd op dinsdag 28 juli 2015, van http://careerbuildercommunications.com/skillsgapstudy2014/

Reageer op het artikel "Werkloos en nu?"

Infoteur: Saidasilvia
Laatste update: 15-01-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!