InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Sderot (Israël) onder vuur van Palestijnse raketten
nieuws uitgelicht

Sderot (Israël) onder vuur van Palestijnse raketten

Sinds een aantal jaar ligt Sderot (Israël) onder vuur van Palestijnse raketten die door terroristische groeperingen dagelijks worden afgeschoten. De laatste maanden zijn meer dan 900 raketten op Sderot afgeschoten. Bewoners lijden aan psychologische en financiële trauma's. Toch blijven de meeste bewoners in de stad en tonen zich vastberaden om niet te zwichten voor Palestijnse terreur.

Sderot

Sderot is in 1953 gesticht op iets meer dan een kilometer afstand van Gaza. De meeste Joodse inwoners zijn immigranten uit Iran, Marokko, Roemenië, Ethiopië en de voormalige Sovjet Unie. In 1996 heeft de stad meer dan 20.000 inwoners.

Sderot onder vuur

Meer dan 250.000 Israëli's leven nu onder de dreiging van de Hamas Kassam raketten. Het hoofd van de Israëlische Millitaire Inlichtingendienst (Aman) zei tegen de de Israël Knesset Parlement Defensie en Buitenlandse Zaken Commissie: "Sinds 1 januari 2008 tot 20 januari 2008 zijn meer dan 430 raketten en mortieren richting Sderot, de Westelijke Negev en Asjkelon afgeschoten." In 2007 zijn er over de 2300 raketten en mortieren op Israël afgeschoten vanuit Gaza. Hoeveel raketten zullen in 2008 worden afgeschoten?

Elke keer als Hamas raketten afschiet gaat er een sirene af in Sderot. Er is dan 15 seconde tijd om dekking te zoeken. Dit eist een erg hoge emotionele tol. Je hoort een angstaanjagend gefluit van Hamas Kassam raketten over je hoofd vliegen en een paar seconde later voel je een enorme explosie. Op de radio komt vervolgens het bericht: "Geen schade, geen gewonden, en een paar mensen behandeld voor shock". Dit is de realiteit in Sderot. Dag in dag uit. En soms vallen er wel doden en gewonden en is de schade groot.

Overal in de stad zijn schuilkelders, inclusief bushaltes waar men onder kan schuilen. In totaal zijn er 52 haltes. Uit onderzoek bleek echter dat deze slechts 20 centimeter beton bevatten. Dat is onvoldoende om een directe inslag tegen te gaan. Daarvoor is 40 centimeter nodig. Bovendien zijn er 752 huizen die geen schuilplaatsen hebben.

Israël in de tegenaanval

De afgelopen jaren heeft Israël regelmatig geprobeerd om de terroristen uit te schakelen. Daarbij vonden voornamelijk luchtaanvallen plaats. Maar het wordt steeds duidelijker dat een grondoffensief noodzakelijk is om de aanvallen van de terroristen te doen stoppen. Vanaf woensdag 27 februari 2008 is Israël met een soort van offensief bezig. Nog steeds worden weinig grondtroepen ingezet. Israël is daar huiverig voor omdat Hamas juist geïnteresseerd is in een uitgebreide Israëlische campagne in de veronderstelling dat het Israëlische leger zware internationale kritiek te verduren zal krijgen. Dit gebeurde ook in het verleden. Vandaar dat Israël de voorkeur geeft aan kwalitatieve chirurgische operaties die bovendien een groter verrassingseffect hebben dan een grondoffensief. Maar dit stuit wel op verzet van de bevolking van Sderot die ondertussen bestookt blijft worden door raketten. Het moreel wordt aangetast. Bovendien wordt de strijd van Hamas beloond die door kan blijven schieten. Daarom zal Israël vroeg of laat toch met een grondoffensief moeten komen. Van belang is dat Israël hierbij goede controle houdt op de media, zodat het daar niet de strijd gaat verliezen.

Edit: Bestand met Hamas is sinds half december 2008 afgelopen: druk van Israëlische bevolking op regering voor grondoffensief neemt toe

Een bestand tussen Hamas en Israël, dat een half jaar heeft geduurd, is half december ten einde gekomen. Omdat er tijdens het bestand toch al door Hamas raketten werden afgeschoten en Hamas vele wapens heeft weten binnen te smokkelen om raketten te fabriceren die verder reiken dan voorheen (zo waarschuwt de Shabak, binnenlandse veiligheidsdienst van Israël), neemt de druk van de Israëlische bevolking op een grootscheepse aanval toe. Leider van Kadima, Tsipi Livni heeft al aangekondigd dat wanneer zij als premier wordt gekozen in februari 2009, zij het bewind van Hamas in Gaza omver zal werpen. Ook Netanjahoe van de Likoed is voor een groot grondoffensief. De huidige premier Olmert en minister van defensie Ehud Barak willen nog liever afwachten. Overigens is Israël momenteel bezig met het ontwikkelen van een raketschild dat over een jaar klaar moet zijn. Vooral Ehud Barak verwacht veel van het raketschild.

Gerelateerde artikelen
Wat zijn Kassam- en Gradraketten?Regelmatig wordt Israël vanuit Gaza door raketten getroffen. Er zijn verschillende soorten raketten: o.a de Kassam en de…
De Gazastrook, altijd in de schijnwerpersAl vele jaren vormt de Gazastrook of kortweg Gaza, een bron van nieuws. Dit gebied zeer dicht bevolkt door Palestijnen,…
Iron Dome: Israëls raketschild tegen Palestijnse rakettenIn antwoord op de voortdurende raketaanvallen (Kassam, Katoesja) vanuit Gaza op Israël door de terroristische organisati…
nieuws uitgelichtPalestijnse kinderen imiteren terroristenPalestijnse kinderen spelen met plastic wapens en imiteren de vechtmethoden van de terroristische organisaties. Natuurli…
Hamas hield zich aan het bestand: mythe of feit?mijn kijk opHamas hield zich aan het bestand: mythe of feit?SP-politica Anja Meulenbelt zet zich al jaren in voor de Palestijnse zaak. In het Israëlisch-Palestijnse conflict kiest…

Reageer op het artikel "Sderot (Israël) onder vuur van Palestijnse raketten"

Reactie

W. H. Gianotten, 21-12-2008 14:00 #1
Het zou beter zijn te stoppen met het terroriseren van de bevolking in de Gaza strook. Het afsluiten van de Grenzen van de gaza is een onmenselijke actie. Israel daagt de palestijnen alsmaar uit tot een machteloze actie als een reactie op het onrecht dat Irael hen aan doet. Overigens is Irael niet hef Beloofde laand maar het geroofde land. Reactie infoteur, 21-12-2008
Geroofde land van wie? Hadden de Palestijnen (Arabieren) dan al een eigen land voordat de Joden terugkeerden?

Etsel

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!