InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – Club 2018

Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – Club 2018

Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – Club 2018 In 2018 is Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa. In de Friese hoofdstad en in de provincie staan tal van projecten op het programma. Een niet onbelangrijk onderdeel van het organiseren van evenementen en het uitvoeren van projecten is het verkrijgen van voldoende financiële armslag om de plannen daadwerkelijk uit te kunnen voeren. LF2018 trok daarvoor sponsoren aan, krijgt revenuen uit entreebewijzen en ging op creatieve manieren speuren naar meer inkomsten. De sponsorclub wordt Club 2018 genoemd.

Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018

De organisatie van Leeuwarden-Fryslân 2018 zoekt op verschillende manieren naar het verkrijgen van budget om in het jaar 2018 de projecten uit te kunnen voeren waartoe in het Bidbook een aanzet is gegeven en waar in aanloop naar 2018 en tijdens het festivaljaar steeds meer organisaties op aanhaken.
Kosten – de schatting is 78 miljoen euro – worden gemaakt voor:
  • Marketing en communicatie;
  • Organisatie;
  • Programmering.

Leeuwarden-Fryslân 2018 wordt financieel gedragen door:
  • Gemeente Leeuwarden;
  • Provincie Fryslân;
  • Rijk;
  • Regio;
  • Bedrijfsleven;
  • Kaartverkoop en merchandising;
  • Overige fondsen.

Economische impul aan de regio

De activiteiten rondom Leeuwarden-Fryslân 2018 geven een economische impuls aan de Friese hoofdstad en de regio. De investering van de 78 miljoen euro vanwege de organisatie van de Culturele Hoofdstad is in de periode 2014 tot 2019 een directe investering in de provincie. De verwachting is dat de werkelijke impuls een veelvoud van dat bedrag zal zijn als gevolg van uitgelokte investeringen en extra bezoekers naar stad en regio. Die vermenigvuldiging behelst minimaal een factor twee, is de verwachting.

Club 2018

Een evenement loopt pas lekker wanneer het lokaal een vruchtbare bodem vindt. Dat betekent dat niet alleen regionale en lokale overheden zich achter het project scharen, maar dat ook het midden- en kleinbedrijf van het gebied zijn schouders onder het evenement zet. MKB doet dat wanneer er positieve impulsen te verwachten zijn.

Crowdfunding onder bedrijfsleven

De organisatie van LWD2018 heeft daarvoor Club 2018 in het leven geroepen, een vorm van crowdfunding onder het bedrijfsleven. Voor een bedrag van precies 2018 euro word je lid van Club 2018 en officieel sponsor van Leeuwarden-Fryslân 2018. Het Club 2018-lid krijgt daarvoor:
Het kratje met het logoHet kratje met het logo
  • een promotiekratje met LWD2018 gadgets - een vlaggetje op een standaard voor op het bureau - en lekkere dingen, door de Club 2018-leden aan te vullen;
  • het gebruiksrecht van het logo 'Officieel Sponsor 2018';
  • een vermelding op de website van LWD2018;
  • vermelding in officiële uitingen, zoals het programmaboekje;
  • redactionele aandacht in social media en diverse andere media;
  • naamsvermelding op de Club 2018-sponsorauto die door heel Friesland rijdt;
  • reclamezendtijd van 2018 seconden op Omrop Fryslân TV;
  • deelname aan Club 2018-netwerkbijeenkomst met interessante sprekers, twee keer per jaar;
  • twee exclusieve toegangskaarten voor de openingsceremonie van Leeuwarden-Fryslân 2018;
  • twee exclusieve toegangskaarten voor de sluitingsceremonie van Leeuwarden-Fryslân 2018;
  • de mogelijkheid voor het bestellen van kaarten in de voorverkoop.

Official Sponsor van 2018

Het eerste lid van Club 2018 was het Friese bedrijf Merkmakers uit Leeuwarden, dat op 29 januari 2015 lid werd. Merkmakers mag zich vanaf die datum Official Sponsor van 2018 noemen. Directeur Wytze Visser stortte 2018 euro, kreeg zijn kratje met leuke dingen en mag het logo gaan gebruiken. Merkmakers is de eerste van een club die samen met 2017 andere bedrijven in totaal 2018 leden zal gaan tellen.

Producten

Ondernemers die lid zijn van Club 2018 kunnen een product uitgeven dat het Club 2018-logo mag voeren. Daarmee wordt op veel verschillende manieren LF2018 onder de aandacht gebracht en toont het MKB dat LF2018 breed gedragen wordt. Een van de Club 2018-leden van het eerste uur is Heleen Sonnenberg van Weduwe Joustra, de berenburgproducent en verkoper uit Sneek. Weduwe Joustra brengt een nieuw slokje op de markt dat nog een naam moet krijgen. Het alcoholpercentage is helder: precies 20,18 procent.

Landelijke televisie lid van Club 2018

Omroep MAX werd op 2 juli 2015 lid van Club 2018. Het overgrote deel van de clubleden bestaat uit bedrijven die uit Friesland komen, maar ook niet-Friezen kunnen lid worden.

Omroep Max

Jan Slagter is als Omroep Max bij de ontwikkelingen van Culturele Hoofdstad Leeuwarden Fryslân betrokken. Omroep MAX gaat programma’s gaan maken over de Culturele Hoofdstad en de Friese cultuur, bijvoorbeeld een live middagprogramma Tijd voor Max uit het centrum van Leeuwarden, een uitzending van de Friese paardenshow, een programma over fanfaremuziek en een over zangkoren.

Ameland en Hidde Dirks Kat

VVV Ameland omarmt als een van de eersten de gedachte achter Culturele Hoofdstad. Directeur Cinto Prosperi. "Culturele Hoofdstad van Europa is een kans voor Friesland en de Wadden. Zo’n kans mag je niet laten schieten.” Ameland brengt tijdens het Leeuwarden-Fryslân 2018-jaar het festival MadNes en de Kunstmaand November onder de aandacht en er komt een project rond gamen: Gameland. Verder haakt het Waddeneiland aan met een festivaljaar rondom walvisvaarder Hidde Dirks Kat, HDK2018.

Culturele Hoofdstad Leeuwarden Fryslân

  • Website www.2018.nl
  • Twitter @LWD2018

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018Leeuwarden en de hele provincie Fryslân is in het jaar 2018 Culturele Hoofdstad van Europa, samen met Valletta op Malta.…
Buro HDK 2018 en het Hidde Dirks Kat-jaar op AmelandBuro HDK 2018 en het Hidde Dirks Kat-jaar op AmelandBuro HDK 2018 is een open kunstproject op Ameland rondom de Amelander walvisvaarder Hidde Dirks Kat. In 2018 is het twee…
Ype Poortinga en zijn boek over Hidde Dirks KatYpe Poortinga en zijn boek over Hidde Dirks KatDe Friese schrijver Ype Poortinga (1910 – 1985) schreef een boek over Amelander walvisvaarder Hidde Dirks Kat en zijn lo…
Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – De thema’s van LWD2018Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – De thema’s van LWD2018Leeuwarden en Friesland zijn in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa. Niet alleen de stad maar de hele provincie doet mee…
Paardenkracht en Mannenmoed op Ameland - collagetheaterPaardenkracht en Mannenmoed op Ameland - collagetheaterTer ere van het jubileum van het Interkerkelijk Zangkoor Ameland – het koor bestaat in 2011 zestig jaar - studeerden de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LWD2018
  • Projectplan CH2018
  • http://www.2018.nl/nl/nieuws geraadpleegd op 7 juni 2015

Reageer op het artikel "Culturele Hoofdstad van Europa 2018 – Club 2018"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 27-02-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Culturele Hoofdstad van Europa
Schrijf mee!