InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Boerkaverbod in Nederland: maximale boete 405,-
nieuws uitgelicht

Boerkaverbod in Nederland: maximale boete 405,-

Boerkaverbod in Nederland: maximale boete  405,- In Nederland wordt een verbod op het dragen van gezichtsbedekkende kleding zoals een boerka of nikab ingevoerd, als het aan het kabinet Rutte II ligt althans. Het gaat niet om een geheel verbod, maar specifiek om een verbod met betrekking tot het onderwijs, de zorg, het openbaar vervoer en overheidsgebouwen. Wie hier toch gezichtsbedekkende kleding draagt kan een maximale boete krijgen van 405,-. Eerdere wetsvoorstellen op dit gebied redden het niet, lukt het in 2015 wel?

Afspraken in regeerakkoord Rutte II

In het regeerakkoord van het kabinet Rutte II uit 2012 is opgenomen dat het verboden wordt om gezichtsbedekkende kleding te dragen. Een hidjab (hoofddoek) of chador (Perzisch gewaad) is geen probleem, maar een boerka of nikab is dat wel volgens VVD en PvdA, omdat juist deze het gezicht geheel bedekken. Een volledig verbod op het dragen van deze kleding - zoals Rutte I dit nastreefde - is niet aan de orde, maar 'in de openbare ruimte kan de politie ten behoeve van identificatie gelasten de gezichtsbedekkende kleding af te leggen' en daarnaast mag deze kleding niet gedragen worden in het onderwijs, de zorg, het openbaar vervoer en in overheidsgebouwen. Wie dit toch doet zou dan een boete moeten krijgen en tevens staat in het regeerakkoord dat vrouwen die een boerka of nikab dragen niet voldoen aan de eisen voor het ontvangen van een bijstandsuitkering. Dit lijkt erop te wijzen dat de regeringspartijen van mening zijn dat deze vrouwen zichzelf achterstellen bij het vinden van een baan, terwijl zij juist de verplichting hebben om zich op dit gebied flexibel op te stellen. Dit houdt verband met de Participatiewet.

Lange tijd is niets gedaan met het plan deze voornemens om te zetten in een wetsvoorstel. In 2015 lijkt hier echter toch schot in te komen. Minister Plasterk van Binnenlandse Zaken is de aangewezen bewindspersoon om met een wetsvoorstel te komen. RTL Nieuws wist in mei 2015 te melden dat een wetsvoorstel in de maak was.

Eerder negatief advies

De mogelijkheid van het invoeren van een boerkaverbod in Nederland is in de Tweede Kamer eerder onderwerp van discussie geweest. In 2006 is op aanvraag van toenmalig minister Rita Verdonk een onderzoeksrapport gemaakt waarin de mogelijkheden werden onderzocht. Professor Ben Vermeulen bracht een negatief advies uit vanwege het discriminatoire karakter van een dergelijke wet. Bovendien zou een boerkaverbod onverbindend verklaard kunnen worden als gevolg van strijdigheid met internationale verdragen waaraan Nederland gebonden is. Naar aanleiding van dit advies heeft Verdonk wetgeving niet doorgezet. Later zijn nog twee initiatiefwetsvoorstellen in de Tweede Kamer besproken (Wilders/Fritsma en Kamp). Beiden haalden het niet. Anno 2015 lijkt een meerderheid van VVD en PvdA (aangevuld met partijen als PVV en CDA) er wel te komen.

Boete bij het dragen van een boerka

Wie met een boerka de deur uit gaat kan alleen een boete krijgen wanneer dit bij formele wet strafbaar is gesteld. Zou wetgeving hiervoor gemaakt worden dan kunnen vrouwen die gezichtsbedekkende kleding dragen in het onderwijs, de zorg, het openbaar vervoer en in overheidsgebouwen straks een boete van de eerste categorie krijgen. Dit komt neer op een maximale boete van 405,-. Omdat het niet om een algeheel verbod gaat mag een boerka of nikab dragen op straat nog wel. Zo zal een bezoek aan een winkel of markt geen probleem zijn en zal het op de meeste werkplekken ook niet verboden zijn, maar wil men bijvoorbeeld een school, ziekenhuis of gemeentehuis bezoeken dan zal rekening gehouden moeten worden met de wet.
Gerelateerde artikelen
Soorten hoofddoeken binnen de islam en regels in West-EuropaSoorten hoofddoeken binnen de islam en regels in West-EuropaVeel moslima's dragen een hoofddoek, want zij zien dit als een islamitisch voorschrift. In de Koran staan twee stukken t…
Boete bij zwartrijden in het openbaar vervoerBoete bij zwartrijden in het openbaar vervoerBij zwartrijden wordt het vanaf 2015 echt serieus. Het kabinet Rutte kondigde in juli van dat jaar aan dat het de boete…
Openbaar vervoer en de marktordeningOpenbaar vervoer en de marktordeningWie is er verantwoordelijk voor het openbaar vervoer? Binnen het openbaar vervoer is een marktordening. Hier zijn alle a…
Het openbaar groen beheren met een beeldbestekHet openbaar groen beheren met een beeldbestekVeel gemeenten in Nederland beheren het openbaar groen met een beeldbestek. Aan de hand van een vastgesteld beeldkwalite…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/kabinet-voert-beperkt-boerkaverbod
  • https://decorrespondent.nl/1934/Kabinetcheck-Gezichtsbedekkende-kleding-wordt-verboden/143748418-3d18e756

Reageer op het artikel "Boerkaverbod in Nederland: maximale boete 405,-"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 22-05-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!