InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Meer doen in minder tijd

Meer doen in minder tijd

Meer doen in minder tijd Meer doen in minder tijd, dat willen veel mensen wel. We willen immers zoveel, maar we hebben er de tijd niet voor … of zouden we misschien niet zo heel efficiënt en effectief met onze tijd omgaan? Wil dat dan zeggen dat je meer uit je tijd kunt halen? Daar lijkt het wel op, maar hoe pak je zoiets aan?

Signalen signaleren

Alles staat of valt met hoe efficiënt en effectief je echt bent. Sommige mensen denken immers dat ze heel goed bezig zijn, aan het eind van de dag ook denken en het gevoel hebben dat ze erg druk zijn geweest. Echter, per saldo blijkt er toch niet heel veel gedaan te zijn.

Er zijn wat signalen die, als je ze herkent, duidelijk zijn voor wat betreft het wel of niet meer kunnen doen in minder tijd, zoals:
  • Het idee dat het heel druk is en na verloop van tijd jezelf toch afvragen wat je nu allemaal gedaan hebt.
  • Stel je veel uit vanuit het idee dat het er niet van komt.
  • Kom je niet tot een stukje efficiency in je werk.
  • Het idee dat iets snel te veel is en je eigenlijk even een break wilt houden.
  • Moeite hebben met concentratie en dus snel afgeleid zijn door alle prikkels van buiten (fysiek in collega’s of online door e-mails die binnenkomen).
  • Niet naar deadlines toe te werken, maar moeite hebben ze überhaupt te halen.
  • Standaard te laat komen op afspraken.
  • Weinig grip op de situatie en eerder het idee hebben dat je geleefd wordt.

Aan de slag

Bron: Domeckopol, PixabayBron: Domeckopol, Pixabay
Ben je echt zo druk?
Bedenk bij het gevoel van druk zijn of je werkelijk zo druk bent of dat het slechts in je hoofd zit. Werk niet naar je eigen gedachten toe, maar bekijk het proces rationeel. Denk aan …
  • Waar ben je zo druk mee?
  • Wat levert het op?
  • Wat maakt dat jij dit nu moet doen?
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat we onze tijd zo’n 15 tot 25 min. korter inschatten c.q. we 15 tot 25 min. langer over zaken doen. Het is maar hoe je het ziet.

Wat te doen?

Als je je realiseert dat het meer in je hoofd zit, kan je ook de volgende stap maken. Het is eigenlijk niet meer dan een andere mindset. Je moet loslaten dat je het zo druk hebt en aan de slag gaan met de zaken die moeten. Kan je zaken combineren, zitten er lagere prioriteiten bij etc. Zorg dat je een “to do” lijst maakt en deze afwerkt.

Zorg dat de informatie die je in je hoofd houdt, eruit gaat en je geest in ieder geval niet meer belast. Deze gedachten maken de mens uiterst inefficiënt en komt op dagbasis zeker zo’n 30 min., zo blijkt uit onderzoek. Bovendien werkt het positief als je zaken van je lijst af kunt strepen.

Focus

Focus is belangrijk, dat maakt je efficiënter en dat kan je trainen. Zorg dat je continu in het NU bent en je niet mee laat slepen in je gedachtestroom of de waan van de dag. Je kunt jezelf er bij helpen door een reminder bij je werkplek te leggen en dat kan van alles zijn. Als je er naar kijkt denk je weer naar bewust in het NU te staan.

Verdeel taken of richt ze beter in

Misschien ben je zelf overal het beste in, maar geef op zijn minst andere de kans om het ook te doen. Al was het maar om het ook te leren en misschien wel beter te worden (en daar moet je het dan weer tijd voor geven).

Als je iets moet doen, wat je de volgende dagen ook moet doen, kijk dan of je het proces anders in kunt richten. Kan je als het ware “vooruit” werken, dat levert de volgende dagen weer tijd op en je zit nu toch in het proces.
Maak je een dagtaak van “op de hoogte zijn” of haal je de highlights eruit (je kent wel de kopie e-mails die we dagelijks krijgen). Dat laatste scheelt veel tijd, maar dan weet je niet alle details. Maar ja, moet je alle details weten of kan je daarvoor naar een ander lopen.

Relativeer

Als je leert relativeren, kom je ook dichter bij jezelf om te beseffen dat het misschien niet allemaal op één dag hoeft. Bedenk hoe belangrijk het allemaal is en geeft er eerlijk antwoord op.
Dat helpt je ook om af en toe pas op de plaats te maken, terug te kijken en te bekijken waar zaken efficiënter en effectiever kunnen. Die “pauze” levert je behalve rust ook nieuwe ideeën op.

Tot slot

Als je efficiënter en effectiever werkt komt er meer uit je handen in minder tijd. Als het niet in je natuur zit, gaat het niet altijd vanzelf en zal je jezelf aan moeten leren. Dat doe je in verschillende stappen. Iets wat absoluut haalbaar is al je het serieus oppakt.
Gerelateerde artikelen
Efficiënt werken: je werkplek optimaliserenEfficiënt werken: je werkplek optimaliserenDe omstandigheden op je werkplek kunnen zo zijn dat je er makkelijker last krijgt van hoofdpijn, vermoeidheid, rug- en n…
Efficiënt werken: Productief en efficiënt je dag door komenEfficiënt werken: Productief en efficiënt je dag door komenProductief en efficiënt werken valt nog niet altijd mee. Op je werk is er vaak veel afleiding, zodat je productiviteit n…
Effectief en efficiënt studerenEffectief en efficiënt studerenEffectief studeren is heel belangrijk wanneer je je studie met succes wilt afronden. Zeker wanneer er veel zelfstudie bi…
Ejectiefractie (injectiefractie) cardio MRI scanMisschien heb je er ooit van gehoord of moet jij binnenkort op voor een ejectiefractiescan (ook wel injectiefractie). Wa…
Logistiek: CapaciteitsmanagementLogistiek: CapaciteitsmanagementHet management van capaciteit is een belangrijke taak om de productiefaciliteit zo efficiënt mogelijk in te richten. Het…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Meer doen in minder tijd"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!