InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Hoe begin je een blog?

Hoe begin je een blog?

Hoe begin je een blog? Bloggen anno 2015 is hip, hot en happening. Voor veel mensen is dit de ideale uitlaatklep om hun gedachtes te delen met volgers en voor sommigen is het zelfs een manier om geld te verdienen. Hoe dan ook, een blog zet je niet zo maar op. Zo moet je bijvoorbeeld wel een passie hebben voor het onderwerp waar je over schrijft. En er zijn meer dingen waar je rekening mee moet houden... Een blog begin je niet zo maar, hoewel er verschil zit tussen de 'gezelligheidsblogger' en de 'professionele blogger'. Voor die laatste groep zijn er genoeg tips om succesvol je eigen blog op te zetten. Wie weet kun je er zelfs geld mee verdienen in de toekomst! Denk in ieder geval goed over de volgende punten na.

Stap 1: Kies het onderwerp waarover je gaat schrijven

Allereerst moet je een doel hebben. Waar ga je precies over schrijven en voor wie ga je schrijven? Misschien is beauty jouw ding, of mode, of juist finance of ICT. Een blog wordt vaak het meest succesvol wanneer er met passie over het onderwerp wordt geschreven. Daarnaast is het heel belangrijk dat je veel van het onderwerp afweet. Zo kom je geloofwaardiger en professioneler over en weten mensen je blog sneller te vinden. Als jij altijd de beste tips en artikelen weet te plaatsen blijven bezoekers namelijk terugkomen en die terugkerende bezoekers zijn heel belangrijk als je de bezoekersaantallen wil laten stijgen.

Begin overigens niet met bloggen omdat je gratis producten wil ontvangen of geld met bloggen wil verdienen. Dat is niet alleen de verkeerde insteek, maar ook nog eens een tegenvaller. Je moet namelijk flink investeren voordat merken jou weten te vinden en men prikt er snel doorheen als je niet vol passie voor je blog schrijft. Je bent namelijk pas interessant voor een merk als je een (groot) bereik hebt en dat moet je eerst nog opbouwen. Bloggen houd je het beste vol als je het met veel plezier doet! Dat wil niet zeggen dat je er geen geld mee kunt verdienen, maar houd er rekening mee dat alleen de betere bloggers dit voor elkaar krijgen. Het is geen hoofddoel, maar wel een fijne bijzaak.

Stap 2: Kies een naam voor het blog

Niet geheel onbelangrijk is de naam voor het blog. Je kunt kiezen ervoor kiezen om het onderwerp terug te laten komen in de titel, maar tegelijkertijd kan dit beperkend zijn. Wanneer jouw blog de titel 'The Blonde Salad' draagt, verwachten mensen dat je blond haar hebt. Hetzelfde geldt voor een blog als 'Beautygloss', men denkt dan dat je over beauty schrijft en niet over kleding naaien bijvoorbeeld. Als je bekendheid hebt gegenereerd kom je hiermee weg, maar vooral in het begin is dit een goed punt om rekening mee te houden.

Verder wil je een naam die makkelijk uit te spreken én te typen is. Kort maar krachtig is hierbij de sleutel tot succes. Daarnaast moet de naam ook begrijpelijk zijn. Denk hier goed over na en leg de naam aan anderen voor zodat zij hun mening erover kunnen geven.

Stap 3: Kies een blogplatform

Dan het website-gedeelte. Tijd om een blogplatform uit te kiezen. Dit kun je bijvoorbeeld doen via WordPress of Blogspot. Beiden zijn makkelijk in gebruik, hoewel je bij WordPress meer keuzes hebt qua widgets en lay-out. Bij Wordpress en Blogspot kun je gratis je blog beginnen. Dat is mooi meegenomen, want waarschijnlijk wil je vooral in het begin je kosten laag houden.

Stap 4: Kies een lay-out

Een blog moet er aantrekkelijk uitzien, omdat je anders de kans loopt dat bezoekers binnen een paar seconden weg zijn. De eerste indruk is veelzeggend. Als je een blog begint via WordPress kun je, zonder geld kwijt te zijn, al een gelikte lay-out krijgen. Verwacht niet dat het blog er binnen een uur perfect uitziet, want het heeft veel tijd nodig om zowel het blogplatform te leren kennen als de lay-out functies. Qua tekst is het handig om met een schreefloos lettertype rekening te houden, omdat dit beter leesbaar is op een scherm.

Ken je iemand die een mooi blog voor jou kan maken? Dan is het zeker aan te raden om van die diensten gebruik te maken. PS: Denk je eraan om van bloggen je werk te maken indien het blog een succes wordt? Houd dan rekening met ruimtes voor advertenties/banners in de lay-out.

Stap 5: Schrijf pakkende teksten

Teksten moeten makkelijk weg te lezen zijn als je bezoekers wil laten terugkeren op het blog. Spelfouten zijn menselijk, maar eigenlijk uit den boze. Kijk blogposts dus altijd na voordat ze online gaan. Verder is het belangrijk dat zinnen lekker lopen, zodat de bezoeker niet na één alinea al afhaakt. Pakkende teksten zijn onmisbaar!

Stap 6: Post regelmatig

Als jij jezelf graag onder de professionele bloggers wil scharen is het goed om te weten dat bezoekers regelmatig een nieuwe blogpost van je verwachten. Bloggen is een (leuke) verplichting, dus laat bezoekers weten wanneer ze een nieuw artikel kunnen lezen. Misschien is dit elke dag om 15:00 uur, of een paar keer per week. Hoe dan ook, communiceer de dag en tijd met de lezer zodat zij sneller terugkomen.

Stap 7: Niet spammen

In het beginstadium schiet het qua bezoekersaantallen niet op. Wellicht bezoeken familieleden en vrienden het blog, maar voor anderen is het vaak nog moeilijk om je blog te vinden. Je kunt je blog onder de aandacht te brengen door actief deel te nemen op fora van het onderwerp waarover je schrijft. Let hierbij wel op dat je niet gaat spammen. Zo kun je bijvoorbeeld ook een reactie achterlaten bij blogs van concullega's, wat een goede manier is om ervoor te zorgen dat mensen je naam herkennen. Maar in reacties ook meteen de URL naar je blog te plaatsen wordt over het algemeen niet gewaardeerd. Er is een tijd en plaats voor alles, en in dit geval kun je vaak je naam intypen plus de URL naar het blog zodat je naam klikbaar wordt. In de reactie zelf plaats je dus niet de URL.

Ook kun je onder je blognaam reageren op social media (zie stap 8). Je username veranderen in de naam van je blog is hierbij meer dan genoeg. Ga mensen dus niet aansporen om een kijkje te nemen op jouw blog, want dan is de kans aanwezig dat je reactie als spam gemarkeerd wordt en dat is waarschijnlijk een reputatie die je liever niet wil hebben...

Stap 8: Vergeet social media niet

Social media is super belangrijk als je bezoekers op de hoogte wil houden. Plaats artikelen daarom altijd door naar social media kanalen zoals Twitter en Facebook. Ben je goed in filmpjes maken? Dan is YouTube een goede plek. En vergeet Instagram niet. Hier kun je contact onderhouden met concurrenten, netwerk en bezoekers. Bloggen is veel persoonlijker dan een gemiddelde website en naar dat persoonlijke aspect zijn veel bezoekers nieuwsgierig.

En geld verdienen dan...?

Het is niet vanzelfsprekend om geld te kunnen verdienen met een blog. Allereerst moet je dus een vast publiek opbouwen en naamsbekendheid genereren. Kijk dus niet gek op als dit jaren duurt. Bovendien moet je iets nieuws kunnen bieden. Wie nu nog begint met een beautyblog heeft een kleine kans om 'groot' te worden omdat er simpelweg al zoveel verschillende beautyblogs zijn. Daarom is het dus zo belangrijk dat je er veel plezier en liefde instopt, want dan is de kans groter dat je er iets voor terugkrijgt. Als het dan zover is kun je geld verdienen door merken die willen dat je over hun product schrijft (advertorial) of merken die graag op je website te zien willen zijn in de vorm van een banner. Je kunt ook geld verdienen door een merk via jouw social media kanalen onder de aandacht te brengen. Op zo'n moment is het handig om jezelf aan te sluiten bij een mediabureau die dit aspect voor jou regelt. Zij hebben vaak een groot netwerk (dat betekent uiteindelijk vaak meer inkomsten voor jullie allebei) en kunnen je helpen om dit zakelijke deel van het bloggen te regelen.

Wat je met bloggen verdient hangt voornamelijk van je bezoekersaantallen af. Een mediabureau helpt je met het bepalen van de juiste prijs.
© 2015 - 2019 Renee93, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe wordt jouw blog succesvol?Hoe wordt jouw blog succesvol?Bloggen is in dit tijdperk met computers en smartphones razend populair. Bloggen is ook leuk. Schrijf over jouw passies,…
Social networking in De Sims 3Social networking in De Sims 3Bij het spel De Sims 2 kon je ook al bezitten over een mobiele telefoon die je moest kopen. Met de komst van de Sims 3 i…
Je eigen blog starten: Tips voor beginnersJe eigen blog starten: Tips voor beginnersEen blog of weblog is een website in dagboekstijl dat regelmatig wordt bijgehouden. De auteur van het blog, de blogger,…
Hoe installeer ik een Wordpress BlogHoe installeer ik een Wordpress BlogMet Wordpress software kun je prachtige websites en blogs maken. Dit is een erg nuttige en gebruiksvriendelijke applicat…
Zes tips om te bloggen met succesZes tips om te bloggen met succesEr zijn steeds meer mensen die een blog hebben, veel mensen hebben er tegenwoordig zelfs meerdere. Als blogger kun je ve…
Bronnen en referenties
  • http://www.girlscene.nl/p/4805/je_eigen_blog_hoe_begin_je
  • http://www.bloggenenloggen.nl/fashion-blog/
  • http://www.beautygloss.nl/2010/10/27/5-tips-voor-beginnende-beautybloggers/
  • http://bybeautybloggers.nl/opstarten/

Reageer op het artikel "Hoe begin je een blog?"

Infoteur: Renee93
Gepubliceerd: 27-02-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!