InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Energiebesparing en zuinig met water in de duurzame badkamer

Energiebesparing en zuinig met water in de duurzame badkamer

Energiebesparing en zuinig met water in de duurzame badkamer Wanneer het tijd wordt voor een nieuwe badkamer wordt steeds vaker gekeken naar duurzaamheid. Energiebesparing, waterbesparing en andere zaken die het milieu ontzien worden steeds populairder. Door bij het ontwerp al na te denken over duurzame energie en het milieu kun je geld besparen en je mondiale voetafdruk (de ruimte die nodig is op aarde om in jouw onderhoud te voorzien) verkleinen. Bij het ontwerp van je nieuwe badkamer kijk je niet alleen naar het comfort maar ook naar de volgende zaken die de duurzaamheid van je badkamer vergroten.

Materialen voor de badkamer

Door gerecyclede materialen te gebruiken zoals sloop- of steigerhout vergroot je de duurzaamheid van je badkamer. Dat het daarmee ook goed is voor je portemonnee is mooi meegenomen. Het is bovendien verstandig om niet te kiezen voor materialen zoals acryl of vinyl aangezien dit aardolieproducten zijn en ze nauwelijks te recyclen zijn. Glas en keramische tegels zijn beter. Ze zijn bovendien gemakkelijker schoon te maken.

Duurzame manier van schoonmaken

Het gemak waarmee de badkamer schoongemaakt kan worden is een van de belangrijkste onderdelen van het ontwerp. Wanneer gekozen is voor materialen die eenvoudig en snel gereinigd kunnen worden zijn er minder chemische middelen nodig en kun je volstaan met een simpel schoonmaakmiddeltje van azijn en citroen. Kies daarom niet voor bubbelbaden, douchecabines en stoomcabines. Neem eerder een inloopdouche en een gewoon bad. Neem een vloer die gemakkelijk te reinigen is (dus bijvoorbeeld geen kiezelstenen vloer) en denk hierbij ook aan de hoeken en inhammetjes. Met een dweil moet je makkelijk op alle plekken kunnen komen. Een hangend toilet kan daarom een goede keuze zijn. Denk ook goed na over de ventilatie. Wanneer dit met een (dak)raam of ander goed werkend ventilatiesysteem gerealiseerd kan worden betekent dit minder schimmel en dus minder schoonmaken. Goed nadenken over het ontwerp met betrekking tot het schoonmaken scheelt je later tijd die je weer kunt besteden aan leukere dingen.

Energiebesparende manier van handdoeken drogen

Door handdoeken niet meteen in de was te doen bespaar je water en energie. Denk dus ook na over een manier waarop je je handdoeken kunt drogen. Kies voor een radiator waarover je ze kunt hangen. Je kunt ook een rekje kopen dat je aan de radiator bevestigt. Er zijn mensen die een stang aan de muur hebben waarover handdoeken opgehangen kunnen worden en anderen hebben zelfs een waslijn boven het bad hangen. Dit laatste kan overigens ook prima gebruikt worden wanneer bij regenachtig weer regenpakken gedroogd moeten worden.

Water in de duurzame badkamer - toilet - waterbesparende douchekop - afvalwater en kranen

Toilet

Kies voor een toilet met een kleinere spoeling en een watervrij urinoir. Wanneer een watervrij urinoir op de juiste manier schoongemaakt wordt bespaart het veel water. Bij het schoonmaken van een watervrij urinoir gooi je er geen water doorheen, maar moet je sprayen, schoonmaken en nasprayen.

Zuinig: nieuwe generatie douchekoppen

De ontwikkelingen op het gebied van waterbesparende douches gaan snel. De oude waterbesparende douchekoppen hadden als nadeel dat er weinig druk was, waardoor mensen de neiging hadden juist langer te douchen. Er zijn nu oplossingen als de Upfall shower, de Water Recycling Shower en de Upcycle douche. Deze reinigen tijdens het douchen het water dat afgevoerd wordt en maken het binnen een minuut klaar voor hergebruik. Hierdoor is een krachtigere straal mogelijk met minder water. Rene Betgem, de uitvinder van de Upfall Shower, claimt 90% te kunnen besparen op water, gas, afvalwater en C02 per douchebeurt.

Afvalwater

Maak gebruik van een waterterugwinsysteem waarbij zogenaamd grijswater hergebruikt kan worden voor spoelwater voor de w.c. Ook kun je douchewater met een warmteterugwinsysteem (WTW) laten geleiden langs de afvoerput waar het warme douchewater door wegstroomt. Op die manier wordt de warmte opnieuw gebruikt en bespaar je 60% aan energie per douchebeurt.

Kranen

Door een thermostaatkraan aan te schaffen bespaar je water dat normaal gebruikt wordt om het stromende water op de juiste temperatuur te laten komen.

Energiebesparing: led verlichting

Gebruik ledverlichting in de badkamer om energie te besparen. Er zijn inbouwspotjes en allerlei andere mogelijkheden op dit gebied.

Duurzaamheid bij inrichting en gebruik

Ook bij het gebruik van de badkamer kun je nadenken over duurzaamheid. Koop handdoeken van biologisch en fair trade-katoen, een badmat van natuurrubber, fair trade- en biologische zeepproducten. Natuurlijk ga je zo min mogelijk in bad of deel je een bad en douche je zo kort mogelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Om de CO2-uitstoot tegen te gaan is het van belang dat er minder gebruik gemaakt gaat worden van de voorraden van nuclea…
Duurzame energie ver weg of dichtbij?mijn kijk opDuurzame energie ver weg of dichtbij?Duurzame energie: we hebben er allemaal wel eens van gehoord of wat van gezien, op de radio, in een tv reclame of in de…
Energie besparen, goed voor het milieu en onze beursEnergie besparen, goed voor het milieu en onze beursOmdat gas en elektriciteit alsmaar duurder worden leidt energiebesparing niet alleen tot een hoger wooncomfort maar ook…
Duurzaam consumeren is bewust consumerenDuurzaam consumeren is jezelf een bewuste houding aanmeten als het gaat om wat je koopt en waarom. Duurzaam consumeren d…
Duurzame ontwikkeling van vastgoedDuurzame ontwikkeling van vastgoedWanneer een bedrijf zich interesseert voor verduurzaming van de huisvesting, wil zij natuurlijk direct weten welke ingre…
Bronnen en referenties
  • http://www.duurzaamthuis.nl/douchen-met-3-liter-water
  • http://www.duurzaamthuis.nl/duurzaam-wonen/badkamer

Reageer op het artikel "Energiebesparing en zuinig met water in de duurzame badkamer"

Infoteur: Gway
Laatste update: 30-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Duurzaamheid
Schrijf mee!