InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Welke koelkast, vaatwasser of fornuis in de duurzame keuken

Welke koelkast, vaatwasser of fornuis in de duurzame keuken

Welke koelkast, vaatwasser of fornuis in de duurzame keuken Nu bij veel mensen het besef komt dat we duurzamer met ons milieu moeten omgaan is er steeds meer vraag naar duurzame oplossingen voor het huishouden. Wanneer het tijd wordt voor een nieuwe keuken gaan steeds meer mensen op zoek naar energiezuinige en milieuvriendelijke apparatuur. De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Wanneer je een nieuwe keuken gaat plaatsen is het slim om je te verdiepen in de nieuwste snufjes op het gebied van duurzaamheid.

Duurzaam koken: gas, inductie, hooikist of wonderpan?

Inductie

Milieucentraal zegt dat gas de beste optie is. Dat is omdat gas minder energie verbruikt dan elektrisch koken. Maar wanneer je zelf elektriciteit opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen dan is een inductiekookplaat weer beter. Want hoewel er naast fossiel gas ook biogas wordt geproduceerd zullen we van dat laatste nooit genoeg kunnen opwekken. Biogas zal meer gebruikt worden voor auto’s die op gas rijden.

Hooikist

Vroeger werd de hooikist vaak gebruikt tijdens het koken. Eerst werd eten gegaard waarna het in een met hooi gevulde kist werd warm gehouden. Door de hoge temperatuur in de goed geïsoleerde kist kon het gerecht daar nagaren. Nu we zuiniger met gas willen omgaan verdient de hooikist een tweede leven. Je kunt er geen fastfood in bereiden omdat koken met de hooikist wat langzamer gaat. Hij is dus meer geschikt voor stoofschotels, bietjes, rijst, pasta en andere zaken. Je kunt de hooikist ook gebruiken om eten in warm te houden voor als er een gezinslid wat later thuis komt. Op die manier hoef je geen magnetron te gebruiken om het eten op te warmen.

De wonderpan

Een wonderpan is een pan die je op het fornuis zet en als een oven werkt. Je hoeft op die manier minder ruimte te verwarmen. Zo bespaar je energie.

Duurzaam afwassen - vaatwasser of op de hand?

Het waterargument

In een gemiddelde gootsteen past tien tot dertien liter water. Dat gebruik je dus per afwasbeurt. Vaatwassers in de beste energieklasse gebruiken tien liter water. Als je vervolgens bedenkt dat je een vaatwasser minder vaak aanzet dan dat je met de hand de afwas doet kun je concluderen dat wanneer water het argument is, de vaatwasser een zuinigere keuze is.

Het energie-argument - de zonne-boiler

Een afwasmachine gebruikt vier keer meer energie dan afwassen met de hand. Maar als het warme water voor de handafwas uit een elektrisch toestel komt dan is de vaatwasser beter. Ook wanneer je onder de lopende kraan afwast kun je eigenlijk beter een afwasmachine gebruiken. Voor warm water voor de handafwas kun je ook een zonne-boiler gebruiken. Dat zijn buizen die op je dak liggen die gevuld zijn met water of gas. Dit wordt verwarmd door de zon. De warmte wordt overgebracht op water dat in een vat in je woning staat. Een zonne-boiler bespaart 50% per jaar aan energiekosten. Plaats je een nieuwe, normale boiler zet hem dan zo dicht mogelijk bij de keuken (of de badkamer) zodat de leidingen korter kunnen zijn en er zo minder energie verloren gaat.
Een andere manier om duurzamer af te wassen is door gebruik te maken van een hot-fill. Je hebt hot-fill vaatwassers en er zijn voorzieningen die je kunt aansluiten op een standaard vaatwasser. Een hot-fill vaatwasser is aangesloten op de koud/warm waterkraan.

Duurzaam met water omgaan

In de keuken wordt uiteindelijk niet het meeste water verbruikt. Wil je hier toch een duurzame keuze maken, bijvoorbeeld omdat je niet aangesloten bent op het riool of wanneer je zuiniger met water wilt omgaan, is het goed om de ontwikkelingen op het gebied van water hergebruik in de gaten te houden. Het is mogelijk om afvalwater (uit de keuken of de badkamer) via een natuurlijk systeem klaar te maken voor hergebruik. Bij de 12 Ambachten in Boxtel is het mogelijk om een helder glaasje gerecycled afwaswater te drinken dat via een route langs planten en vijvers vanuit de gootsteen was afgevoerd. Zogenaamd grijswater (afvalwater afkomstig van huishoudelijke handelingen) wordt hier via een helofytenfilter klaar gemaakt voor hergebruik. Omdat er veel ruimte nodig is voor een dergelijk filter is het niet voor elk huishouden een mogelijkheid.

Voedsel bewaren in een koelkast of niet?

De koelkast hoort in huis tot de grootste energieverbruikers. Meestal ben je al goed bezig wanneer je een zeven jaar oude koelkast vervangt voor een nieuwe. Een A+++ koelkast verbruikt de helft van de energie van een A+ koelkast. Milieucentraal stelt dat het maken van een nieuwe koelkast ruimschoots goed gemaakt wordt door de stroom die zo’n koelkast bespaart. Oude koelkasten kunnen namelijk prima gerecycled worden. Door de koelkast op een koele plaats te zetten en genoeg ruimte achter vrij te laten kun je ook veel energie besparen.

Er zijn gezinnen die zonder koelkast leven. Door elke dag boodschappen te doen hoeven ze vlees, melk en dergelijke niet gekoeld te bewaren. Restjes worden dezelfde dag nog opgemaakt in een tweede warme maaltijd. Groenten en fruit worden op een slimme manier bewaard zodat er geen koelkast nodig is. Zo worden aardappelen, uien en bieten koel en in het donker bewaard, bijvoorbeeld in een kelder of koele garage. Andere groenten, zoals wortelen en prei, worden rechtop in een bak met vochtige aarde bewaard. Verder hebben ze uitgezocht welke combinaties van groenten en fruit goed werken voor de houdbaarheid en welke juist de houdbaarheid verkorten. Vroeger toen koelkasten nog niet bestonden werden groenten en fruit gedroogd bewaard of ingemaakt. Leven zonder koelkast is dus mogelijk.

Duurzame materialen in de duurzame keuken

Bij het bouwen van de keuken kies je voor hout met een FSC-keurmerk, bamboe en natuursteen. Je kunt ook kiezen voor gerecycled hout, sloop- of steigerhout bijvoorbeeld, en glas. Gebruik je lichtmetalen laden dan is dat beter voor het milieu dan aluminium laden die schadelijker zijn. Je kunt zelfs kijken naar de verpakking waar de meubels in geleverd worden. Er zijn keukenbedrijven die gebruik maken van goed recyclebare materialen bij het verpakken van hun keukenonderdelen.

Bij het verven van de keuken gebruik je eco-verf dat milieuvriendelijker is. Natuurlijk koop je niet teveel verf zodat je niet veel hoeft weg te gooien. Milieuvriendelijke verf is meestal ook beter voor je eigen gezondheid.

Dit zijn de zaken waarnaar je kijkt als je een nieuwe duurzame keuken gaat aanschaffen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe werkt een zonneboiler?Hoe werkt een zonneboiler?Een zonneboiler is een installatie op het dak van een huis, die door middel van de zonne-energie het water verwarmt. Dit…
Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Om de CO2-uitstoot tegen te gaan is het van belang dat er minder gebruik gemaakt gaat worden van de voorraden van nuclea…
Duurzaam eten betekent duurzaam kopen en kokenDuurzaam eten betekent duurzaam kopen en kokenDe trend van duurzaam leven zet zich ook door in onze keuken. Duurzaam betekent gericht op de toekomst. Eenderde van de…
Wat is duurzame energie?Duurzame energie is energie die is opgewekt op een milieu vriendelijk manier. Dit is steeds belangrijker aan het worden…
Bronnen en referenties
  • http://www.duurzamelifestyle.com/71-tips-om-je-energieverbuik-te-verlagen-en-om-honderden-euros-en-het-milieu-te-besparen/
  • http://wageningenwoontduurzaam.nl/
  • http://www.duurzaamthuis.nl/energiezuinig-koken-met-de-hooimadam

Reageer op het artikel "Welke koelkast, vaatwasser of fornuis in de duurzame keuken"

Infoteur: Gway
Laatste update: 28-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Duurzaamheid
Schrijf mee!