InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Bruiloft: ideeën voor de ceremoniemeester

Bruiloft: ideeën voor de ceremoniemeester

Bruiloft: ideeën voor de ceremoniemeester Ben je gevraagd als ceremoniemeester? Dan weet je misschien niet wat je allemaal moet regelen of doen. In de meeste gevallen is de bruid op de hoogte van wat er moet gebeuren en wat dus jouw taken zijn. Je kunt dus haar lijstje gebruiken om de dag georganiseerd door te komen. Maar de ceremoniemeester kan het bruidspaar verrassen met wat extraatjes. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een feestgids, een trouwsite, of een origineel gastenboek. Zo zijn er nog meer ideeën voor de ceremoniemeester.

Ideeën ceremoniemeester

Tijdens een huwelijk kan de ceremoniemeester op een originele manier invulling geven aan het feest. Zo is er de periode voor het huwelijk, tijdens het feest en na de huwelijksdag. Wat kun je als ceremoniemeester naast de praktische zaken allemaal doen om een bruiloft in te vullen?

Een feestgids maken

Een feestgids is een boekje waarin dingen over het bruidspaar staan. Het boekje wordt op de tafels in de feestzaal gelegd. Allerlei anekdotes die familieleden, vrienden en collega’s aanleveren kun je erin zetten. Je kunt er de liedjes inzetten die tijdens het feest meegezongen worden, zodat je die niet apart hoeft af te drukken. De gene die het boekje samenstelt kan het zo cliché of juist zo origineel maken als hij zelf wil. Hier wat ideeën voor de inhoud ervan:
  • Een kruiswoordpuzzel (op internet kun je hiervoor programmaatjes vinden)
  • Wist u datjes
  • Losse anekdotes
  • Foto’s van vroeger (eventueel bewerkt)
  • Horoscopen
  • Advertenties
  • Een alternatieve t.v.-gids
  • Een bewerkt sprookje
  • De stamboom van de familie
  • Een alfabet, de a is van…
  • Tips voor een perfect huwelijk
  • QR codes waarmee bijvoorbeeld de muziek van het lied afgespeeld kan worden
  • Een uitnodiging voor het 12,5 jarig huwelijksfeest

Een trouwkrant maken voor het bruidspaar

Wat het bruidspaar waarschijnlijk niet zal verwachten is een trouwkrant die je voorafgaand aan het huwelijk bij hen in de bus gooit. Voor dit boekje laat je de gasten die al getrouwd zijn hun grappige voorvallen, mooie herinneringen en blunders die ze tijdens hun trouwfeest meemaakten inleveren. Je zet ze leuk bij elkaar met wat fotootjes en de verrassing is klaar.

Een trouwsite maken

Je kunt ook een website maken voorafgaand aan het huwelijk. Je kunt er op de uitnodigingskaart naar refereren. Op deze website kun je praktische mededelingen kwijt, bijvoorbeeld een routebeschrijving met foto’s van de locatie of de foto’s van de ceremoniemeester zodat deze op het feest herkend kan worden. Als het bruidspaar een thema in gedachte heeft, kun je die op de website ook kenbaar maken.

Een video-boodschap tijdens het feest

Je zet in een aparte ruimte een filmcamera waar de gasten een boodschap voor het bruidspaar kunnen opnemen. Aan het einde van het feest geef je het bruidspaar de film op een USB mee.

Leeg receptenboek

Je kunt een leeg receptenboek kopen en vervolgens de gasten vragen om een recept mee te nemen. Tijdens het feest neem je de tijd om al die recepten in het receptenboek te plakken. Hierna kun je dit overhandigen aan het bruidspaar.

Sketches

Sketches zijn er in alle soorten en kwaliteiten. Bedenk dat niet elk bruidspaar een sketch kan waarderen, soms is er een dure dj of band gehuurd en nemen teveel sketches teveel tijd in beslag die ook door muziek ingevuld zou kunnen worden. In sommige gevallen vindt het bruidspaar het echter wel leuk. Dan kun je de gasten vragen iets in te studeren. Probeer als ceremoniemeester wel te waken voor al te lange toneelstukjes en kap eventueel af als het allemaal te lang duurt.

Gastenboek huwelijk

Bij de meeste bruiloften is er een gastenboek. Je kunt hier allerlei vormen aan geven:
  • Je kunt de gasten een tafelkleed laten beschrijven met textielstift. Eventueel kunnen ze er ook nog wat grappigs of leuks bij schrijven.
  • Je kunt een passe-partout rand kopen voor in een grote fotolijst. Hierop kan iedereen zijn naam schrijven. In het midden plaats je een foto van het bruidspaar.
  • Je kunt de w.c.-deur van het bruidspaar nemen en deze (aan de binnenkant) laten beschrijven door de gasten. Hierna lak je hem met transparante lak.
  • Je kunt een verjaardagskalender kopen en de gasten hun verjaardag laten invullen.
Natuurlijk zijn er online ook allerlei originele en mooie gastenboeken te vinden, in allerlei kleuren en stijlen.

De kinderen

Denk er ook aan dat er waarschijnlijk kinderen naar het feest komen. Om hen bezig te houden kun je ze een tasje geven met kleurpotloden en kleurplaten. Je kunt er ook ander klein speelgoed in doen. Wil je nog wat beter voorbereid zijn dan kun je een soort werkboekje voor ze maken waarin je kleurplaten, puzzeltjes, doolhoven en andere activiteiten opneemt. Je kunt deze werkboekjes ook kant-en-klaar kopen. Er zijn ceremoniemeesters geweest die een oppas hebben ingehuurd om de kleintjes bezig te houden. Maar je kunt ook in een aparte ruimte een film afspelen om hen bezig te houden, of een spelcomputer installeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Planning van ceremoniemeesterCeremoniemeester, een belangrijke taak tijdens de huwelijksdag van een naaste. Dat ceremoniemeester zijn veel werk is, i…
Belangrijk op de bruiloft: de ceremoniemeesterBelangrijk op de bruiloft: de ceremoniemeesterEen bruiloft is voor veel mensen spannend, en zeker ook voor de ceremoniemeester. Wat wordt er nu precies verwacht van j…
De functies bij een bruiloftDe functies bij een bruiloftEen trouwdag is een dag die u in principe maar een keer zal meemaken in uw leven. U wilt dan ook dat alles goed geregeld…
Trouwen: De trouwkaartenTrouwen: De trouwkaartenTrouwkaarten zijn er in veel verschillende soorten. Het is een hele zoektocht voor je de juiste kaart gevonden hebt die…
Bruiloft plannenHet plannen van een bruiloft kan beangstigend zijn. Het is de dag grootste dag van je leven en je wilt dan ook niets lie…

Reageer op het artikel "Bruiloft: ideeën voor de ceremoniemeester"

Infoteur: Gway
Laatste update: 29-08-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!