InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Eeuwenoude trans-Atlantische handel: Latijns-Amerika

Eeuwenoude trans-Atlantische handel: Latijns-Amerika

Eeuwenoude trans-Atlantische handel: Latijns-Amerika De belangrijkste herkomstgebieden van zilver waren de mijnen van Potosí, in wat nu Bolivia is, en de mijnen van Zacatecas in Noord-Mexico. De macht die het hier voor het zeggen had was de Spaanse Kroon. Spanje was het land dat Amerika ontdekte en het plunderde. Zo werden veel van de natuurlijke rijkdommen van Latijns-Amerika naar Europa verscheept.

Trans-Atlantische routes

De trans-Atlantische routes waren voor Spanje van groot belang. Halverwege de 16e eeuw ontstond de Carrera de Indias. Dit was een systeem waarbij galjoenen langs de kusten van alle gebieden voeren waar zilver en goud opgehaald kon worden, en de vloot voer dan tussen Zuid-Amerika en Spanje. De vloot bracht passagiers en vracht naar Zuid-Amerika, en goud en zilver ging naar het Iberisch schiereiland mee. De Kroon ontving de quinta real: een vijfde van de zilveropbrengsten die de Spaanse mijneigenaren af moesten dragen aan het vaderland. Op deze manier werd het Habsburgse Rijk een van de meest invloedrijke van deze tijd.

Andere landen

Portugal speelde op een andere manier een belangrijke rol in de trans-Atlantische handel. Dit land leidde veel expedities naar Afrika om daar slaven vandaan te halen. Zo ontstond de driehoek tussen Europa, Afrika en Azië. Lege schepen gingen van Europa naar Afrika, daar werden slaven ingeladen, en vervolgens gingen de schepen door naar Zuid-Amerika om de slaven daar uit te laden en goud en zilver in te laden om mee terug te nemen naar Europa. Maar ook de andere landen van Europa pikten hun graantje mee, zo hadden onder andere, Nederland, Frankrijk en Engeland hun kolonies of handelsconnecties met de Nieuwe Wereld.

Producten

Maar alleen zilver was niet genoeg. De reis naar Zuid-Amerika was bedoeld als reis naar Azië. Dat continent had rijkdommen die zeer aantrekkelijk waren voor Europese handelaren, zoals zijde en porselein. Maar Azië had een sterke interne markt en geen intentie om buitenstaanders binnen te laten. Als de Europeanen dus Chinese producten wilden kopen hadden ze iets nodig om dit tegen te ruilen. Zilver was hiervoor het perfecte ruilmiddel.

China

Dit was voor China een prima vervanger van het eerder gebruikte papieren briefgeld en de koperen betaalmunten. De Chinese handelaren wantrouwden alle betaalmiddelen die niet van goud of zilver waren. In China zelf was nauwelijks zilver te vinden, en aanvankelijk werd het uit Japan geïmporteerd, maar de Europese landen namen de markt geleidelijk aan over.
Ook India wilde handel drijven met China, maar China accepteerde van India alleen zilver als ruilmiddel, waardoor India zich ook moest richten tot Europa voor de aankoop hiervan. Zo werd het zilver voor Europa dé toegang tot de Aziatische markt, en was zilver het smeermiddel van de Aziatische handel.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eeuwenoude trans-Atlantische handel: Latijns-Amerika"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 18-10-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!