InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Kevin Malarkey: De jongen die uit de hemel terugkwam

Kevin Malarkey: De jongen die uit de hemel terugkwam

Kevin Malarkey: De jongen die uit de hemel terugkwam Het boek De jongen die uit de hemel terugkwam van Alex en Kevin Malarkey gaat over een jongen die na een na een zwaar auto-ongeluk in een coma raakte waaruit hij na twee maanden ontwaakte met verhalen over zijn verblijf in de hemel. Zes jaar na het ongeluk publiceerde zijn vader het verhaal in een boek dat later ook werd verfilmd. Het werd aan het publiek verkocht als een waargebeurd verhaal maar de moeder van de jongen onthulde in 2014 dat van het verhaal weinig klopt.

Kevin Malarkey was zes jaar oud toen hij in 2004 samen met zijn vader in de auto zat en het noodlot toesloeg: een zwaar auto-ongeluk. Kevin was er ernstig aan toe en werd in comateuze toestand opgenomen in het ziekenhuis. Na twee maanden ontwaakte hij uit zijn coma. Als gevolg van het ongeluk had hij een ernstige hersenbeschadiging opgelopen en was hij vanaf zijn nek verlamd. Het tragische verhaal kreeg een bijzondere wending toen Kevin zijn vader begon te vertellen over zijn ervaringen.

Kevin kon zich het ongeval nog goed herinneren. Hij vertelde zelfs dat hij had gezien hoe zijn vader bij de aanrijding uit de auto werd geslingerd en werd opgevangen door een engel. Terwijl zijn lichaam met een helikopter naar het ziekenhuis werd overgebracht ging zijn geest naar de hemel. Via een 'gat in de hemel' nam hij Jezus en Satan waar. Kevin vertelde zijn ouder het hele verhaal en zijn vader nam contact op het een uitgever.

Tyndale House, een uitgever van christelijke boeken publiceerde het boek in 2010 onder de titel The Boy Who Came Back From Heaven: A True Story. In augustus 2014 werd het boek in Nederland gepubliceerd onder de titel 'De jongen die uit de hemel terugkwam. Een bijzonder verhaal over wonderen, engelen en leven buiten deze wereld.' De inhoudsopgave en appendix met bijbelteksten onthult de christelijke ondertoon van het boek.

Heaven tourism

Het boek valt in het onder bepaalde christelijke stromingen in Amerika populaire genre heaven tourism of hemeltoerisme. Het meest bekende boek uit dit genre is wel 90 Minutes in Heaven van auteurs Don Piper en Cecil Murphy. Het boek verhaalt over een bijna-dood ervaring die auteur Piper - een protestantse predikant - had in 1989 na een zwaar ongeval. Volgens eigen zeggen ontmoette hij in de hemel diverse overleden familieleden. Het boek dat hij erover schreef stond meer dan vijf jaar in de New York Times best-seller lijst en er werden meer dan zes miljoen uitgaven van verkocht.

Auteur geeft toe dat hij het hele verhaal verzonnen heeft

Maar ging de jongen wel naar de hemel? Vijf jaar na het verschijnen van het boek heeft Kevin Malarkey onthult dat hij helemaal niet in de hemel is geweest. 'Ik zei dat ik naar hemel gegaan ben omdat ik dacht dat ik daar aandacht door zou krijgen', zo verklaart Kevin in een brief aan zijn uitgever. Hij roept mensen op om het vooral te houden bij het lezen van de bijbel en verhalen als het zijne te mijden omdat het nergens toe zou bijdragen.

Na het verschijnen van het boek zijn de ouders van Kevin gescheiden en zijn moeder had zich al eerder tegen het boek en de daarmee verspreidde leugens gekeerd. Waar je zou verwachten dat Kevin zelf financieel van de inkomsten uit de verkoop van het boek zou profiteren blijkt dat niet het geval te zijn. Hierdoor verbitterd kaartte Kevin's moeder de twijfelachtige achtergrond van het boek al in april 2014 aan via een blog.

Als reactie op de onthulling heeft uitgever Tyndale House bekend gemaakt te zullen stoppen met het drukken van het boek en het uit de boekhandels terug te trekken.
Gerelateerde artikelen
recensieDe jongen die in de hemel wasHet boek ‘De jongen die in de hemel was’ (‘Heaven is for real’) is het bijzondere waargebeurde verhaal van de (toen) dri…
Het Tonkin-incident, waargebeurd of verzonnen?Het Tonkin-incident vond plaats op 2 augustus 1964. Twee jaar ervoor had Johnson het Congres er toe gebracht hem onbeper…
recensieBlack Sabbath - Heaven and HellHeaven and Hell is het negende studio album van Black Sabbath. Het album verscheen op 25 april 1980 in de winkels. Het a…
Boekrecensie: Bob de straatkat (een waargebeurd verhaal)recensieBoekrecensie: Bob de straatkat (een waargebeurd verhaal)Een prachtig en waargebeurd verhaal over de vriendschap tussen straatmuzikant James Bowen en straatkat Bob. James kan am…
recensieBoekrecensie: Uit het nietsHerman Franke heeft zich geregeld in zijn columns in de Volkskrant en in zijn essays opgewonden over het populaire versc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ana J, Pixabay
  • Daily News - http://www.nydailynews.com/news/national/boy-admits-best-selling-book-trip-heaven-sham-story-article-1.2080895

Reageer op het artikel "Kevin Malarkey: De jongen die uit de hemel terugkwam"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 17-01-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!