InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Aanpassing tijden afsteken vuurwerk 2014/2015

Aanpassing tijden afsteken vuurwerk 2014/2015

Aanpassing tijden afsteken vuurwerk 2014/2015 Jaarlijks gebeuren er veel ongelukken tijdens oud en nieuw met vuurwerk. Het kabinet heeft in 2014 preventiemaatregelen genomen om vuurwerkoverlast te verminderen en de veiligheid te vergroten. Eén van de maatregelen is het aanpassen van de tijden waarop vuurwerk afgestoken mag worden. Vanaf oud en nieuw 2014/2015 geldt dat alleen vuurwerk mag worden afgestoken op oudejaarsdag vanaf 18.00 uur tot en met nieuwjaarsdag 02.00 uur.

Tijden vuurwerk afsteken

Vanaf oud en nieuw 2014/2015 worden de tijden waarop u vuurwerk mag afsteken aangepast. Voorheen mocht u op oudejaarsdag vanaf 10.00 uur tot en met nieuwjaarsdag 02.00 uur vuurwerk afsteken. Vanaf oud en nieuw 2014/2015 worden deze tijden verkort. Voortaan mag u op oudejaarsdag vanaf 18.00 uur tot en met nieuwjaarsdag 02.00 uur vuurwerk afsteken. De reden van deze verkorting is dat het kabinet in haar beleid heeft vastgesteld dat zij de vuurwerkoverlast wil beperken en de veiligheid wil vergroten. Met de verkorting van de tijden wordt beoogd om de overlast overdag te verminderen, aangezien winkeliers en het winkelend publiek vaak last hebben van het vuurwerk. Vanaf 18.00 uur zijn er minder mensen op straat en zal de maatregel de overlast verminderen en de veiligheid vergroten.

Vuurwerkvrije zones

Naast deze verkorting in tijden waarop vuurwerk mag worden afgestoken hebben diverse gemeenten vuurwerkvrije zones vastgesteld, zoals in de buurt van ziekenhuizen of kinderboerderijen. Ook met deze preventiemaatregel wordt beoogd om de vuurwerkoverlast te verminderen en de veiligheid te vergroten. De gemeente zorgt er zelf voor dat deze maatregelen gehandhaafd worden. Indien u toch in de vuurwerkvrije zone vuurwerk afsteekt, bent u strafbaar.

Minimumleeftijd

Voor het afsteken en kopen van vuurwerk geldt een minimumleeftijd. Afhankelijk van het soort vuurwerk geldt een minimumleeftijd. Er zijn 3 categorieën vastgesteld voor vuurwerk. Categorie 1 vuurwerk kan in een besloten ruimte of binnenshuis worden gebruikt, geeft bijna geen geluid en weinig gevaar. Voor categorie 1 vuurwerk geldt een minimumleeftijd van 12 jaar. Onder categorie 1 vuurwerk vallen knalerwten, trektouwtjes en grondbloemetjes. Categorie 2 vuurwerk moet buitenshuis in een afgebakende plaats worden gebruikt, heeft een laag geluidsniveau en geeft weinig gevaar. Voor categorie 2 vuurwerk geldt een minimumleeftijd van 16 jaar. Onder categorie 2 vuurwerk vallen Romeinse kaarsen, mijnen en kleine tollen. Categorie 3 vuurwerk moet buitenshuis in een open ruimte worden gebruikt, heeft een hoger geluidsniveau, maar is niet schadelijk voor de gezondheid en geeft middelmatig gevaar. Voor categorie 3 vuurwerk geldt een minimumleeftijd van 18 jaar. Onder categorie 3 vuurwerk vallen knalmatten, grote potten en grote vuurpijlen.

Verkoopdagen

U kunt op de laatste 3 dagen van het jaar vuurwerk kopen. In 2014 kunt u op 29, 30 en 31 december vuurwerk kopen bij een legale vuurwerkwinkel. In het beleid van het kabinet om de vuurwerkoverlast te verminderen was voorgesteld om het aantal verkoopdagen te verlagen naar 2 dagen. Dit is uiteindelijk niet doorgegaan, omdat men verwachte dat de rijen bij de verkooppunten langer zouden worden en mensen eerder online of uit het buitenland vuurwerk zouden gaan kopen. Met deze maatregel wordt de verkoop van illegaal vuurwerk juist in de hand gewerkt, wat juist voorkomen moest worden met het nieuwe beleid. Vandaar dat deze maatregel niet is doorgegaan.
© 2014 - 2019 Lisanne2014, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/12/12/oud-nieuw-vuurwerk-alleen-tussen-18u-en-02u-afsteken.html
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vuurwerk/vuurwerk-afsteken
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vuurwerk/vuurwerk-kopen

Reageer op het artikel "Aanpassing tijden afsteken vuurwerk 2014/2015"

Infoteur: Lisanne2014
Gepubliceerd: 13-12-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!