InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Jörg Zipprick, de Supermarktleugen

Jörg Zipprick, de Supermarktleugen

Jörg Zipprick, de Supermarktleugen Jörg Zipprick is een Duitse schrijver die onderzoek deed naar hoe supermarkten hun leugens verkopen aan hun over het algemeen goedgelovige klanten. Vrijwel iedere consument koopt in de supermarkt en kun je de betitelen als goedgelovig. Zipprick lichtte de supermarkt grondig door en komt tot de conclusie dat het supermarktbedrijf slechts illusies en leugens verkoopt. Zijn boek is in het Nederlands betaald en heet: de Supermarktleugen.

Inhoud:

Verbijsterende onthullingen

De supermarktleugen is voor velen een openbaring. Zipprick geeft aan wat er in de supermarkt gebeurt en als je je dit realiseert val je van de ene verbijstering in de andere. Laten we doen wat Zipprick doet: we stappen de supermarkt in. Zipprick beschrijft het in details; hier wordt het geschreven in vogelvlucht.

Iets schijnbaars onschuldigs

Allereerst zijn de meeste supermarkten linksom ingericht; de klant loopt tegen de klok in. Dat heeft een psychologische reden. Klanten die linksom lopen geven gemiddeld 10% meer geld uit dan wanneer ze rechtsom lopen. Wetenschappers zijn er niet in geslaagd om te achterhalen wat hiervan de achterliggende reden is. Dit lijkt een onschuldige manier om klanten te verleiden tot het kopen van producten maar je moet je realiseren dat klanten met voorbedachte rade een supermarkt binnen komen en slechts enkele producten willen. De supermarkten zullen er alles aan doen om te zorgen dat klanten veel onnodige producten kopen; producten waarvan ze van tevoren niet dachten dat ze nodig waren om te kopen.

Groentegeuren en de versbroodgeuren

De eerste afdeling die je in de supermarkt ziet is meestal de groenteafdeling. Alle groenten zijn bewerkt met een spray waardoor ze er frisser uit zien. Bovendien zijn ze bespoten zodat ze minder snel bederven. Daarnaast hangt er boven de groenteafdeling een aircosysteem waaruit verse groenten- en fruitlucht komt. Er zijn speciale bedrijven die dit soort geuren verkopen aan de supermarkten. De broodafdeling wordt bespoten met een synthetische vers brood geur op basis van schimmels en houtkrullen.

Geuren en muziek

De geuren verleiden de koper tot het doen van meerdere aankopen. Daarnaast is er de muziek. De muziek is aangepast op het klantenbestand. ’s Morgens zijn er meer oudere klanten waardoor er meer instrumentale muziek is van nummers uit de jaren 50, 60 en 70. ‘s Middags komen er meer jongeren en wordt er wat modernere muziek gedraaid. Supermarktmuziek zorgt ervoor dat klanten langer in de supermarkt blijven. Een winkel waar het stil is wordt sneller verlaten. Elke minuut dat een klant in een supermarkt is, maakt de kans groter op het doen van extra aankopen.

Steeds grotere winkelwagens

De winkelwagens en –mandjes die men pakt worden steeds groter. Dat komt omdat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat hoe groter het wagentje is, hoe meer inkopen de klant doet. Daarnaast zijn er steeds vaker winkelwagentjes voor kinderen. Dat is geen geinig speelgoed. Het kinderwinkelwagentje wordt uiteraard ook vol geladen zodat de ouder veel meer spullen verkoopt dan hij of zij nodig achtte. Daarnaast zijn er veel kinderproducten. Kindervoedsel is in feite een onzinnig gegeven. Kinderen kunnen op enkele uitzonderingen na alle voedsel voor volwassenen eten. Er bestaat alleen kindervoedsel zodat kinderen kunnen worden benaderd via marketing. Met stripfiguren, dierenplaatjes en cadeautjes in de vorm van klein speelgoed worden kinderen verleid om hun ouders te vragen tot het kopen van allerlei producten. Als ouder moet je sterk in je schoenen staan om ‘nee’ te zeggen aangezien er veel mensen omheen lopen die kunnen denken: ‘waarom maak jij je kind aan het huilen?’ Deze psychologische werking zorgt voor een extra verkoop van het aantal kindervoedselproducten.

Waarom staan de groenten aan het begin?

De groenten staan aan het begin. Men heeft daarom gelijk wat verse producten in de winkelwagen liggen. Hierdoor komt er een psychologisch mechanisme op gang. De klant denkt: ‘Nu heb ik iets gezonds in mijn kar, daar kan ook wel iets ongezonds tegenover staan.’ Daardoor wordt er meer snoep verkocht.

De psychologie van het hoogteverschil

In de supermarkt staat alles op een andere hoogte. De meest dure producten staan op grijphoogte. Minder dure alternatieven, vaak huismerken, staan op bukhoogte of rekhoogte. Omdat mannen gemiddeld 10 centimeter langer zijn dan vrouwen staat alles wat speciaal is gericht op vrouwen 10 centimeter lager. Volgens Zipprick loont het de moeite om eens omhoog of omlaag te kijken in de rekken want uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat goedkopere huismerken vaak beter van kwaliteit zijn dan dure merken.

De ongezondheid van supermarktvoedsel

Zipprick wijst ook op de ongezondheid van supermarktvoedsel. Roomboter is een relatief gezond product, veel gezonder dan margarine. Daarnaast zijn bakoliën erg ongezond. Bovendien wordt in veel producten te veel suiker gedaan waar je allerlei ziekten van kan krijgen. Verder is het gebruik van natriumchloride, in de volksmond zout geheten, te hoog; mensen krijgen hier hoge bloeddruk van. Daarnaast zitten er vele E-nummers in voedsel. E-nummers zijn dan wel door Europese overheden getest maar dat betekent niet dat ze veilig zijn. De Europese overheden houden geen rekening met de opeenhoping van E-nummers in het lichaam. In chips en koffie zit altijd acrylamide, hoewel in chips een stuk meer dan koffie. Acrylamide is een kankerverwekkende stof. In combinatie met de E-nummers en de geharde plantaardige oliën ofwel transvetten worden chips daardoor erg ongezond.

Camembert uit Ohio

Zipprick neemt producten als Nutella, melk, kaas, wijn en diepvriesproducten onder de loep. Het blijkt dat overal gevaren aan kleven. Camembert komt niet uit het Franse dorpje Camembert en zelfs niet uit Frankrijk maar tegenwoordig komt het uit Ohio, een staat in de Verenigde Staten. Goudse kaas en Edammer komt uit Polen en zelden uit Nederland en abdijkaas komt alleen langs een abdij als het van de fabriek naar een supermarkt wordt vervoerd, zo betoogt Zipprick.

Kunstgrepen

De supermarkt verkoopt veelal ziekmakende voeding. Via allerlei kunstgrepen in de vorm van fabricagemethoden en synthetische toevoegingen zorgen fabrikanten ervoor dat hun voedsel een klein beetje in de buurt van oorspronkelijke producten komt. Door duurbetaalde marketingfotografie komt er een product op de verpakking te staan dat totaal niet lijkt op de inhoud. Daar komt een klant pas thuis achter. Zipprick meldt dat er speciale voedingsfotosylisten bestaan die elke korreltje sesamzaad bedachtzaam op een broodje plakken voordat het gefotografeerd wordt. Verder wordt aardappelpuree gebruikt om roomijs te fotograferen en kan men uiteraard in fotonabewerkingsprogramma’s de foto’s opleuken. Productfotografen verdienen tegenwoordig meer dan modefotografen; een veelzeggend feit.

Bron: Clker Free Vector Images, PixabayBron: Clker Free Vector Images, Pixabay

Vlees roder maken

Vlees wordt verkocht onder lampen met een rode tint om het vlees extra lekker eruit te laten zien. In de fabriek is het vlees reeds bewerkt met stoffen die het roder maken. Daarnaast gebruikt men nitriet om het vlees minder snel te laten bederven. Nitriet is een ongezonde, want kankerveroorzakende, stof. Overigens is de kwaliteit van het vlees slechts een fractie van wat het ooit vroeger was. De kwaliteit is sterk omlaag gegaan omdat de dieren eten krijgen wat ze oorspronkelijk nooit aten zoals maispulp, sojapulp en synthetische mineralen. Bovendien zien ze nooit daglicht en hebben ze geen beweging. Dat maakt de dieren ernstig ziek; ze krijgen overal ontstekingen. Om dat te slim af te zijn krijgen de dieren preventief antibiotica. Een vleeseter krijgt hierdoor veel antibiotica binnen.

Conclusie: en toch kan de klant het beleid mede bepalen

Na deze reis door de supermarkt kun je zeggen dat de supermarktdirecties er uitstekend in zijn geslaagd om leugens te verkopen. Vrijwel iedereen trapt erin want zeg eens eerlijk: Hoeveel mensen ken je die nooit naar de supermarkt gaan? Zipprick gaat in zijn boek veel verder en onthult hoeveel synthetische stoffen we allemaal eten. Dat we ervan ziek worden is geen reden voor de supermarktdirectie om hun beleid te wijzigen. Wel kan het klanten op andere gedachten brengen; we worden sneller bewust van hoe commercieel denken de voedselkwaliteit verziekt. Uiteindelijk kan de klant door alle verleidingen heen besluiten om toch voor eerlijke producten zonder synthetica te kiezen. Als de klant dat doet, verandert de supermarkt vanzelf mee. Maar tot dit bewustzijn is slechts een enkele klant gestegen. Toch zie je al dat er steeds vaker biologische producten in de supermarkten komen, waarin beetje minder bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Dat komt omdat klanten steeds vaker kiezen voor de biologische markten.
Gerelateerde artikelen
mijn kijk opKindervoedsel is ongezond, onzinnig en gevaarlijkKindervoedsel is onzin. Vroeger aten kinderen hetzelfde als volwassenen alleen in kleinere porties. Dat is zeer lange ti…
Margarine is geen melkproductMargarine bestaat uit geharde plantaardige olie, tenminste voor ongeveer 90%. Voor de rest is het gemaakt van rundertalk…
Het verschil tussen vruchtensap en vruchtendrankEr is een wettelijk verschil tussen vruchtensap en vruchtendrank. Veel consumenten zien het woord vruchten op een literp…
Griekse gerechtenGriekse gerechtenDe Griekse keuken is al jaren populair in Nederland en blijft terrein winnen. Wat maakt de Griekse keuken nu zo populair…
Zintuigen; ruikenGrofweg zijn er 100 geuren, met onderling vele combinaties van geuren. Deze 100 geuren zijn weer verder onder te verdele…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Jörg Zipprick, de Supermarktleugen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 27-11-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!