InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > 10 tips om je te beschermen tegen marketing
mijn kijk op

10 tips om je te beschermen tegen marketing

Of je het nou wilt of niet, marketing is er en zal de komende jaren alleen maar groter worden. Er zijn zelfs al technieken dat ze in je hersenen kunnen kijken en zien welk onderdeel van de reclame jou verleidt. Marketing kom je overal tegen en je kunt er bijna niet meer onderuit komen. Om je te beschermen tegen marketing zijn hier 10 handige tips!

Inhoud


1. Geloof bijna geen enkele gezondheidsreclame

Eet geen in reclame gepromote zogenaamde gezonde voeding of een product om er slank uit te zien of te worden. Een goed voorbeeld hiervan is het product breaker van Melkunie. Dit wordt gepromoot als een gezond tussendoortje dat altijd kan. Dit is echter feitelijk onjuist. Als voorbeeld is de breaker met aardbei genomen, deze wordt vergeleken met de cola van Coca Cola.

100 ml Breaker Aardbei Coca Cola Original
energie (kcal)9942
Koolhydraten1310,6
- Waarvan Suikers1210,6
Vet30
- Waarvan verzadigd (slechtste)20
Eiwit30
Zoals te zien is, beschikt breaker over een zeer slechte voedingswaarde voor onze gezondheid. Het heeft zelfs meer suiker dan de cola van Coca Cola, wat al over enorm veel suiker beschikt. Kies breaker dus niet als tussendoortje, maar kies voor een gezond stuk fruit.

Een product dat volgens de reclame schijnt te helpen om buikvet te bestrijden en zo een sixpack te krijgen is de Abtronix. Dit is een Amerikaans product, maar wordt via Tommy Teleshopping ook in Nederland gepromoot. Het idee is om het om je middel te doen en dat door de vibrerende Abtronix het vet wordt verbrand en de sixpack wordt getraind. Het klopt dat de sixpack spieren worden getraind, maar het is onjuist dat er vet wordt verbrand. Laat je niet misleiden en denken dat je als persoon met overgewicht op de bank tv kan kijken en ondertussen van je buikje af kan komen. Dit kost echt werk, anders liep iedereen al met een sixpack rond.

2. Laat je niet verleiden door fancy logo’s

Kleuren hebben veel invloed op hoe iemand tegen een merk aankijkt, over alle merklogo's is nagedacht, de kleurkeuze is altijd goed onderbouwd. Dit is dan ook de reden waarom Facebook voor blauw gekozen heeft, blauw staat namelijk voor eerlijkheid, vertrouwen en betrouwbaarheid. Een ander voorbeeld is Mc Donalds, laat je niet verleiden door de nieuwe groene achtergrond van het Mc Donalds logo. Het is nog steeds enorm ongezond voedsel. Ook de milieuactiviteiten blijven hetzelfde. Een logo doet je soms anders kijken naar de werkelijkheid.

3. Laat je niet verleiden in de supermarkt

In je plaatselijke supermarkt wordt er vaak zonder dat je het zelf doorhebt een marketingspelletje met je gespeeld. Alle producten staan op een bepaalde plek met een reden, er zit een gedachte achter. Zo staan achteraan pas de producten die je echt nodig hebt. De weg hiernaar toe bevat echter allerlei niet of minder levensnoodzakelijke producten. Als je dan uiteindelijk bij de kassa bent dan staan er nog rekken vol met snoep en allerlei andere ongezonde producten die je lichaam en tanden zeker niet nodig hebben.

Hoe kan je jezelf hier tegen beschermen?

  • Maak een boodschappenlijstje en houd je daar aan
  • Eet een volledige maaltijd voordat je boodschappen gaat doen
  • Probeer de producten bij de kassa te vermijden, dit zijn namelijk doorgaans ongezonde producten.

4. Weet altijd meer over het product of dienst dan de verkoper

Verkopers weten over het algemeen meer over een product dan jij, hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld alle voordelen opnoemen of de nadelen positief omschrijven. Om je hier tegen te beschermen is het verstandig om van te voren details op te zoeken voordat je naar een showroom gaat. Als je bijvoorbeeld een auto wil kopen, weet dan van te voren alle ins en outs en laat de verkoper zijn woordje doen. Je ziet vrijwel meteen of hij uit zijn nek zit te praten of dat hij je daadwerkelijk wil helpen.

5. Wees immuun voor merken

Een fan van een merk zijn kost je gauw een paar duiten. Kijk maar naar Apple. Ze brengen ieder jaar een nieuwe iPhone uit, mensen die fan van Apple zijn, hebben eerder de neiging om deze nieuwe iPhone te kopen, terwijl hun oude iPhone misschien nog lang niet weg hoeft. Toch kopen ze vaak de nieuwe smartphone omdat ze fan zijn van het merk.

6. Denk altijd logisch na

Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat het ook. Je koopt of een slecht kwalitatief product of je wordt opgelicht. Wat ook nog een optie is, is dat je een gestolen product koopt. Hoe dan ook er zit altijd een luchtje aan.

7. Zet de tv uit of zap weg tijdens de reclame

Reclame beïnvloedt, of je het nou wil of niet. Jij maakt altijd de keuze, maar dit is niet altijd bewust. De wetenschap is er namelijk achter dat het onderbewuste een grote rol speelt. Mensen krijgen iedere dag zo ongelofelijk veel informatie op zich af, wat nooit allemaal bewust kan worden opgenomen. Dit gaat naar het onderbewuste.

8. Vier feestdagen niet omdat het moet, maar omdat je het wil

Je hoort wel mensen zeggen dat Valentijn verzonnen is om geld mee te verdienen. Dit klopt niet, maar het is wel omgebogen naar de commerciële kant. Als je Valentijn op deze manier ziet, doe er dan niet aan. Voor jou is dan de boodschap weg.

9. Speel de slimme toerist

Souvenirs zijn een enorme geldpot op toeristenplekken. Alles is te duur, maar toch neem je vaak iets mee naar huis. Het is echter toch veel leuker en goedkoper om het te houden bij het maken en verzamelen van eigen foto’s?

10. Houd je stug

Bij benzinestations is het tegenwoordig de trend om te vragen of je nog voor zoveel een Mars of andere suikerwaren wilt kopen. Dit gebeurt zo vaak dat voor de vele reizigers onder ons het nee zeggen op een gegeven moment kan stoppen en je er deel aan neemt. Houd echter voet bij stuk en sta zelfverzekerd achter die nee. Het is maar één letter meer dan de ja dus zoveel moeite kost het niet.
© 2014 - 2019 Freshprince, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in en…
Soorten marketing, strategie, kwaliteit en de 4P'sMarketing is opkomende rond 1950, vanaf daar heeft marketing grote sprongen gemaakt. Het wordt in iedere organisatie gea…
Economie: MarketingMarketing is niets anders dan de manieren waarop ondernemers hun producten verkopen. Er bestaan verschillende soorten ma…
Geld verdienen met thuiswerk via internet marketingGeld verdienen met thuiswerk via internet marketingInternet marketing is een fenomeen dat de laatste jaren alsmaar meer opgang maakt in de internetwereld. Het gaat om het…
Direct marketingDirect marketingDirect marketing is populair, want via direct marketing is het makkelijker om klanten met een toegesneden aanbod te bena…
Bronnen en referenties
  • https://www.youtube.com/watch?v=Jm-oKFEfVGU
  • http://melkunie.nl/breaker/
  • http://www.cocacolanederland.nl/Productinformatie.aspx
  • http://www.tommyteleshopping.com/fit-slank.html
  • http://www.consumeraffairs.com/health/abtronic.html
  • http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=118334791
  • http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/2058999/2009/11/24/Logo-van-McDonald-s-wordt-groen.dhtml
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/141480-psychologie-in-de-supermarkt-marketing-en-koopgedrag.html
  • http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3173042/2012/02/11/Meeste-Nederlanders-vinden-Valentijnsdag-commerciele-onzin.dhtml
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Valentijnsdag
  • http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1442701
  • http://www.hu.nl/OverDeHU/Nieuws/Gedragswetenschappers-vervang-snoep-rondom-kassas.aspx

Reageer op het artikel "10 tips om je te beschermen tegen marketing"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Ruud, 22-03-2015 19:41 #1
Beste mensen
Een mooi stukje hebben jullie geschreven.
Ik heb echter een vraag van een andere orde: Hoewel velen zeggen er gek van te worden, zie ik maar geen verzet van betekenis, en lijken we alles toch maar morrelend doch vooral slapjes te accepteren.
Ook na lang zoeken vind ik geen enkele Nederlandse organisatie die zich verzet tegen de extreme hoeveelheden reclame.
Op zich begrijpelijk, want ieder - en ik bedoel: ieder - medium waarmee zo'n organisatie zou kunnen communiceren is zelf al vergeven van de reclame. Tv, Internet, radio, kranten. Daar verdienen ze geld mee, dus die gaan echt geen anti reclameclub faciliteren.
Dus… Zijn we verloren…?
Ruud

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 21-11-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 12
Reacties: 1
Mijn kijk op…
Deze rubriek bevat artikelen welke naast objectieve informatie ook een mening en/of ervaring beschrijven.
Schrijf mee!