InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Marinedagen: 23, 24 en 25 juni 2017

Marinedagen: 23, 24 en 25 juni 2017

De Marinedagen zijn de open dagen van de Nederlandse Marine en vinden traditioneel plaats in het Noord-Hollandse Den Helder. In 2017 vinden de Marinedagen plaats op vrijdag 23, zaterdag 24 en zondag 25 juni. De Marinedagen worden elke editie weer bezocht door honderdduizenden belangstellenden. Omdat de toegang gratis is behoren de Marinedagen tot de grootste gratis toegankelijke evenementen van Nederland. Zoals gewoonlijk vindt het spektakel plaats op en rond de Nieuwe Haven wat een belangrijke plek is voor de Nederlandse Marine en haar vloot.

Marinedagen

De Marinedagen zijn de open dagen van de Koninklijke Marine, één van de krijgsmachtonderdelen van Nederland. De Marinedagen stonden voorheen bekend onder de naam Nationale Vlootdagen waarvan de eerste editie plaatsvond in 1956. De Marinedagen vinden altijd plaats in de Nieuwe Haven in Den Helder. De Nieuwe Haven is de grootste marinehaven van Nederland. De stad Den Helder staat ook bekend als de marinestad van Nederland. De Marinedagen worden steevast bezocht door honderdduizenden bezoekers. De Marinedagen behoren hierdoor tot één van de best bezochte gratis evenementen van Nederland.

Hoe vaak Marinedagen?

De Marinedagen vinden niet meer ieder jaar plaats. Vanwege bezuinigingen van Defensie vinden ieder jaar van twee krijgsmachtonderdelen de open dagen plaats. Omdat zowel de Luchtmacht, de Landmacht en de Marine open dagen organiseren, betekent dit dat ieder jaar één krijgsmachtonderdeel geen open dagen organiseert. De krijgsmachtonderdelen wisselen elkaar af en dit betekent dat de Marinedagen tweemaal per drie jaar worden georganiseerd. Dit geldt ook voor de Luchtmachtdagen en de Landmachtdagen.

Marinedagen 2017

In 2017 is het dus weer de beurt aan de Koninklijke Marine om de open dagen te organiseren. De Marinedagen duren in totaal twee dagen en vinden plaats in het weekend. De Marinedagen vinden plaats op vrijdag 23, zaterdag 24 en zondag 25 juni 2017. De locatie is zoals gewoonlijk wederom de Nieuwe Haven in Den Helder.

Marinedagen

Legenda
A. Nieuwe Haven
B. Treinstation Den Helder

Activiteiten

Tijdens de Marinedagen staat alles in het teken van, hoe kan het ook anders, de Marine en activiteiten op en aan het water. Zo kunnen bezoekers het materieel vanaf de kade gadeslaan en is er een groot dok ingericht waar bezoekers achter de schermen van de Marine kunnen kijken. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld marineschepen te betreden en een kijkje te nemen op het dek. Niet alleen de Marine, maar ook de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij (KNRM) en de Kustwacht zijn aanwezig. De Marinedagen staan bol van de demonstraties waarbij de Marine, de Korps Mariniers, de KNRM en de Kustwacht zijn te aanschouwen in actie. Voorbeelden van demonstraties die worden gegeven zijn:
  • Reddingsacties op zee
  • Onderscheppen van drugstransporten
  • Gecombineerde acties met helikopters
  • De overmeestering van piraten
  • Amfibische landingen

Gratis toegang

Zoals iedere editie zijn de Marinedagen gratis te bezoeken. Het is niet nodig om je vooraf als bezoeker te registreren, iedereen kan de Marinedagen vrij bezoeken. Struin de kades van de Nieuwe Haven af en laat je verrassen door het spektakel en de mogelijkheden die de Koninklijke Marine heeft.

Bereikbaarheid per auto en parkeren

Den Helder is gelegen in de kop van Noord-Holland en ligt daardoor vrij afgelegen. Bezoekers vanuit noordoost Nederland kunnen Den Helder bereiken via de Afsluitdijk en vervolgens de N99 naar Den Helder terwijl bezoekers uit het overige deel van Nederland moeten reizen via de A7 (route Purmerend, Hoorn, etc.) of via de A9 en N9 (route Alkmaar, Schoorl, enzovoorts). Parkeren is mogelijk op een Transferium. Bezoekers worden middels borden geleid naar de dichtstbijzijnde vrije parkeerplaatsen. Parkeren is overigens ook geheel gratis en middels pendelbussen word je van en naar de Nieuwe Haven gebracht.

Bereikbaarheid met openbaar vervoer

Om files en parkeerdrukte te vermijden wordt geadviseerd gebruik te maken van het openbaar vervoer. De trein is in dat geval het aangewezen openbare vervoersmiddel. De stad Den Helder beschikt over een eigen treinstation dat op circa 20 minuten lopen van de Nieuwe Haven is gelegen. Mindervaliden kunnen gebruik maken van busvervoer dat wordt ingezet tussen treinstation Den Helder en de Nieuwe Haven.

Werken bij de Marine

Naast belangstellende de kans bieden om eens mee te kijken bij de Marine hebben de Marinedagen ook als doel om personeel te werven. Wanneer het je interessant lijkt om bij de Marine te werken is een bezoek aan de Marinedagen absoluut aan te raden. Alles over werken bij de Marine is samengevat in het artikel Werken bij Defensie: vacatures en opleidingen.

Koninklijke Marine

De Koninklijke Marine is het oudste onderdeel van de Nederlandse krijgsmacht en bestaat formeel sinds het jaar 1488. Het is geen wonder dat de Marine al zo oud is gezien de roemruchte zeevaartgeschiedenis van Nederland. De voornaamste taak van de Marine is de bescherming van het Nederlandse kustgebied, zeegebied, scheepvaartroutes, de Nederlandse handelsvloot en havens. De Marine werkt overigens wereldwijd. Omdat voor het varen op de open zeeën geen toestemming nodig is van andere landen kan de Nederlandse Marine per zee bijna alle gebieden en landen ter wereld ongehinderd benaderen (90% van alle landen grenst aan zee). Naast de Marine bestaat de Nederlandse krijgsmacht uit de volgende onderdelen:
  • Koninklijke Luchtmacht
  • Koninklijke Landmacht
  • Koninklijke Marechaussee

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gratis dagje uit... Noord-HollandEen entree kaartje voor een pretpark kost al snel tussen de 15 en 30 euro. Voor een gezin van 4 personen met een modaal…
Uit in Den Helder: het MarinemuseumVoor menigeen zijn 'Den Helder' en 'marine' woorden die hij of zij in een adem uitspreekt. Logisch want Den Helder is de…
Werken bij de MarineWerken bij de MarineOveral om je heen wordt reclame gemaakt voor werken bij de marine. Allemaal leuk en aardig, maar wat moet je je daar nu…
Wat is defensie?De Nederlandse defensie zet zich in voor de vrede en veiligheid. Hiermee levert Nederland een bijdrage aan de stabilitei…
De marine startte in 1488 als een bedrijfDe marine is het oudste onderdeel van het Nederlandse leger en viert in 2013 officieel zijn 525ste verjaardag. Maar, ove…
Bronnen en referenties
  • Gemeente Den Helder, www.denhelder.nl
  • Ministerie van Defensie, www.defensie.nl
  • Ministerie van Defensie, www.werkenbijdefensie.nl

Reageer op het artikel "Marinedagen: 23, 24 en 25 juni 2017"

Reacties

Henry Burggraaff, 04-07-2015 20:15 #4
Als 37 jaar bij de baas maar de Vloot/marine dagen boeien mij nog steeds! steeds weer moet ik even over de haven met kennissen of familie. ik kom bijna dagelijks aan boord Zr Ms schepen gezien mijn werk. dus de schepen zijn niet echt nieuw voor mij als ik wil krijg een privé tour over het schip, maar het blijft mooi te zien hoe mensen uit alle windstreken genieten wat de Marine te bieden heeft! er is bijna geen land ter wereld dat zoiets heeft. over 2 jaar hebben we de Sail met de prachtige Tall Ships en dan ook weer marine dagen dus extra druk en extra gezellig""
Graag tot dan.

H. Billekens, 24-06-2015 09:08 #3
LS,
Is er dit jaar ook de vrijdag voorafgaande aan de vlootdagen geen dag voor oud-marinemensen, ofwel veteranendag? En zo nee, waarom niet?

Mvg, Hennie Billekens

Plasmeijer, 12-06-2015 15:39 #2
Is er tijdens de marinedagen ook iets te zien van de landmacht, of is het echt alleen maar over de marine? Reactie infoteur, 16-06-2015
Zoals gewoonlijk zijn er raakvlakken met andere legeronderdelen zoals de Landmacht en Luchtmacht. Echter heeft alles affiniteit met het water en Marine.

C. P. A. Kramer, 15-05-2015 11:12 #1
Ik ben nu 80 jaar en ik zou de vlootdagen graag nog een keer mee willen maken. Misschien kom ik nog oude maten tegen van 1953/1959. Smaldeel 5, fregat h m s Van Amstel of Ewijck.
Nieuw Guinea de Kortenaer en terug naar Nederland met de Johan Maurits. Van half 1958 tot half 1959 de Karel Doorman.

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 01-05-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Defensie
Reacties: 4
Schrijf mee!