InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Posttarieven 2015

Posttarieven 2015

Posttarieven 2015 In Nederland wordt de particuliere post door PostNL opgehaald, gesorteerd en bezorgd. Daarnaast bezorgt PostNL ook veel zakelijke post en postpakketten. We betalen PostNL voor deze dienst door postzegels te kopen en op het poststuk te plakken. De afgelopen jaren veranderden de posttarieven nog wel eens. Hoe zien de posttarieven voor 2015 er uit?

Postzegels plakken

Normaal gesproken wordt een brief of pakket binnen Nederland al op de volgende (werk)dag bezorgd. Dat is alleen mogelijk met een strakke en uitgekiende organisatie. En, logisch, dat kost natuurlijk geld. We betalen PostNL voor deze dienst door het juiste aantal postzegels op de brieven te plakken. De totale frankeerwaarde is dan het bedrag dat je voor de postdienst betaalt.

Organisatie

Er is een flinke organisatie nodig om het postverkeer goed te regelen. Binnen enkele honderden meters vind je overal in woongebieden brievenbussen, die zes dagen in de week geleegd moeten worden. De post moet dan worden verzameld en verwerkt in distributiecentra, waarna alle poststukken naar de goede regio gebracht moeten worden. Vervolgens moeten alle poststukken worden uitgesorteerd naar de juiste wijken en straten om persoonlijk bezorgd te worden.En in principe wordt al deze post de volgende dag al op het juiste adres bezorgd. Je begrijpt, er is heel wat organisatie en heel wat postverkeer op de weg om dat allemaal goed en op tijd te regelen.

Dat mag wat kosten

In het postbedrijf zijn heel wat mensen werkzaam, moeten veel auto’s en vrachtwagens op de weg worden gehouden en moeten ingewikkelde machines voor een efficiënt sorteerproces zorgen. Om nog maar niet te spreken over de kosten voor administratie, bestuur en gebouwen. Het is niet meer dan logisch, dat hier een prijskaartje aan hangt. Het aantal poststukken neemt echter af door de opkomst van digitale communicatiemogelijkheden. In veel gevallen heeft de traditionele brief, briefkaart of zelfs geadresseerde folder plaatsgemaakt voor een digitale variant. De organisatie moet echter overeind blijven, want we stellen er nog steeds prijs op dat ons poststuk liefst dezelfde dag nog wordt opgehaald en de volgende dag wordt bezorgd. Logisch, dat we de afgelopen jaren vaker met een prijsverhoging van de postzegels te maken kregen. Ook op 1 januari 2015 krijgen we opnieuw met een prijsverhoging te maken, het basistarief stijgt 5 cent. De nieuwe postzegelprijs voor een poststuk tot 20 gram wordt dan € 0,69.
Overigens, ook per 1 januari 2016 zullen de posttarieven opnieuw stijgen.

Plak je een 1 of een 2

Vroeger gebruikten we zegels, waar het tarief in guldens, centen, euro’s of eurocenten op stond. Na elke tariefwijziging moest je extra zegeltjes bijplakken. Lastig allemaal. Om dat te voorkomen gebruikt PostNL tegenwoordig zegels met waardeaanduidingen, een 1 of een 2. Na een tariefwijziging kun je gewoon je voorraad zegels opmaken zonder iets te hoeven bijplakken. Hierdoor hebben we als consument net even iets minder last van een tariefswijziging. Zodra zo'n wijziging wordt aangekondigd kun je immers nog snel een voorraadje zegels voor de oude prijs in huis halen.

Posttarieven 2015

Hieronder zie je de belangrijkste posttarieven zoals die vanaf 1 januari 2015 gelden.
Gewicht Posttarief Zegel met waardeaanduiding Aangetekende verzending
0 - 20 gram€ 0,691€ 7,95
20 - 50 gram€ 1,382, of 2 keer een zegel met aanduiding 1.€ 7,95
50 - 100 gram€ 2,07Elke combinatie van waarden, die in totaal '3' oplevert (1 keer een 2 met 1 keer 'n 1; 3 keer 'n 1)€ 7,95
100 - 250 gram€ 2,76Elke combinatie van waarden, die in totaal '4' oplevert.€ 7,95
250 gram - 2 kilo€ 3,45Elke combinatie van waarden, die in totaal '5' oplevert€ 7,95
brievenpuspakje, met verzendbewijs€ 3,95Dit regel je bij een PostNL servicepunt, er wordt een geprinte postzegel opgeplakt.€ 7,95
Pakket tot 10 kilo€ 6,95Dit regel je bij een PostNL servicepunt, er wordt een geprinte postzegel opgeplakt.€ 8,60
0 - 20 gram, internationaal€ 1,151 keer een zegel met aanduiding 1 Internationaal

Update

Na een paar jaar is de reeks tariefverhogingen helaas nog niet voorbij. Op 1 januari 2016 zal het basistarief met waardeaanduiding 1 (en dus alle andere hieruit afgeleide waarden) opnieuw omhoog gaan, nu met 4 cent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Posttarieven 2014-2015 BelgiëPosttarieven 2014-2015 BelgiëIn België wordt de meeste post verwerkt door BPost. Uiteraard gebeurt dit niet gratis, er moet voor het verzenden en ont…
De postzegels van 2015: het eerste halve jaarDe postzegels van 2015: het eerste halve jaarElk jaar geeft PostNL in Nederland nieuwe postzegels uit. Ook in 2015 staat er weer een verrassend aanbod postzegels kla…
De postzegels van 2015: het tweede halve jaarDe postzegels van 2015: het tweede halve jaarElk jaar geeft PostNL een aantal nieuwe postzegels uit. Postzegels zijn nodig bij de verzending van poststukken. Daarnaa…
Posttarieven 2014Posttarieven 2014De meeste post wordt in Nederland verwerkt door PostNL. Deze dienst kost uiteraard geld. We betalen voor het verzenden e…
Bronnen en referenties
  • www.postnl.nl/tarieven

Reageer op het artikel "Posttarieven 2015"

Reacties

H. Garrelds, 03-01-2016 12:24 #3
Volgens het nieuwe tarievenoverzicht kost een pakket € 6,50 en als dit aangetekend wordt komt er € 1,65 bij. Maar bij aantekend wordt vermeld € 8,60. Wat is nu juist?
Verder mis ik in het overzicht brievenbuspakje buiten NL. Was € 11,00 met tracktrace en is nu helemaal verdwenen? Reactie infoteur, 04-01-2016
Het is beide juist. De lagere prijs € 6,50 betaal je als je een zegel via de website bestelt en zelf uitprint. Het aangetekend-tarief is dan ook lager, in 2016 is dat dan € 8,15.
Ga je naar het PostNL-servicepunt, dan betaal je voor de verzending van zo'n pakket de hogere prijs, dus € 6,95, en als je aangetekend verstuurd wordt het € 8,60.
In het overzicht bij het artikel Posttarieven 2016 is ook de brievenbuspost buiten NL opgenomen, € 13,- voor verzending mét track-and-trace.

Henk Roelofs, 30-11-2015 12:50 #2
Ik moet een 50-tal boeken verzenden a € 3,46. Moet ik de kantoorhouder 50 maal een zegel laten drukken? Dat wordt dan erg duur. Kan het ook met een formulier voor alle boeken en de stempel Port Betaald op iedere envelop?
Begin van dit jaar heb ik een flink probleem hiermee gehad, omdat ik niet de juiste code gebruikte.
met vriendelijke groet,
Henk Roelofs Reactie infoteur, 30-11-2015
Het zal helaas 50 keer een zegel worden. Het aantal is te laag om te versturen via partijenpost. Dat zou wel met een formulier en stempels kunnen.

Jaspers, 30-12-2014 21:56 #1
Post tarief van 3,45 euro moet een combinatie van waarde van 5 zijn volgens mij en geen 6. (= 4,14) Reactie infoteur, 31-12-2014
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het aangepast, met dank!

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 22-12-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!