InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat gebeurde er in het jaar 1950?

Wat gebeurde er in het jaar 1950?

Wat gebeurde er in het jaar 1950? 1950, of volgens de Armeense jaartelling 1399, was een zeer bewogen jaar. Er vonden natuurrampen plaats, oorlogsmisdadigers werden aangepakt en nieuwe oorlogen startten. De Nederlandse regering verhoogde alle salarissen met minimaal 5 gulden per week. Daarnaast werden er een groot aantal beroemdheden geboren, waaronder Henk Krol, Ron Brandsteder en Sandra Reemer. Wat gebeurde er nog meer?

Het weer in 1950

De gemiddelde temperatuur dit jaar was 9,4 graden (-9,9 op 30 december en 23,6 op 6 juni). 11 Mei was de zonnigste dag met 92% zonneschijn. Op 2 januari was dit slechts 0%. Er viel 951.6 mm neerslag.

Op 23 augustus vond voor Nederlandse begrippen zware tornado plaats die veel schade veroorzaakte op de Veluwe. Enkele dagen daarvoor vond echter in Tibet de Assam aardbeving plaats. Deze is de grootste aardbeving in de geschiedenis, voor zover bekend, die veroorzaakt werd door twee verschuivende continentale aardplaten.

Geboren in 1950

Er werden een aantal acteurs geboren, onder andere Edwin de Vries, Derek de Lint en Peter-Jan Rens. Maar nog meer presentatoren, waaronder Hans Böhm, Peter Timofeeff, Gijs Wanders, Ron Brandsteder, Harry Vermeegen, Erwin Kroll, Maartje van Weegen, Ellen Brusse, Sandra Reemer, Dr Phil McGraw, Jack van Gelder en Tom Blomberg. In de muziek zagen Billy Ocean, Lenny Kuhr, Raymond van het Groenewoud, Bobby Mc Ferrin, Roger Hodgson, Peter Gabriël, Mory Kanté, Agnetha Fältskog, Maggie Mac Neal, Harry Sacksioni en Stevie Wonder het levenslicht. In de politiek waren dat Annemarie Jorritsma, Ed Nijpels, Jörg Haider, Willem Urlings, Henk Krol en Ernst Hirsch Ballin.

Politiek in 1950

De Koreaanse oorlog begon en zou duren tot 1953. Ook vond de invasie van Tibet plaats, door het Volksbevrijdingsleger. De Dalai Lama vluchtte. Het koloniale tijdperk eindigde voor Suriname en het Belgische volk sprak zich in een referendum uit over de terugkeer van Leopold III van België als koning der Belgen. Datzelfde jaar zou hij zijn plaats afstaan ten gunste van zijn zoon Boudewijn.

Soekarno riep Indonesië uit tot een aparte republiek. Het was dat jaar onrustig in Indonesië. Op Ambon werd de Republik Maluka Selatan uitgeroepen, de deelstaat Oost Indonesië verklaarde zich bij decreet onderdeel van de eenheidsstaat Indonesië. De bevelhebber van het KNIL droeg zijn hoofdkwartier over aan het Indonesische leger.
In Washington ontsnapte president Truman aan een aanslag. In Rotterdam vond er een havenstaking plaats tegen de komst van een Amerikaans oorlogsschip.

De Bom

In januari kondigde de Amerikaanse president Truman aan de waterstofbom (De H-bom, ofwel de Atoombom) te gaan ontwikkelen. Ondanks dat Albert Einstein hiervoor waarschuwde begon Amerika toch met de ontwikkeling ervan. In november bedreigde Truman China met deze atoombom.

Opgericht, geopend, gestart in 1950

De DAF-fabriek in Eindhoven werd geopend en in Enkhuizen ging het Zuiderzeemuseum voor het eerst open. De SER (Sociaal Economische Raad) werd opgericht en Station Vlissingen 14 april De DAF-fabriek in Eindhoven wordt geopend. In Vlissingen werd het derde stationsgebouw in gebruik genomen en begonnen in Oostelijk Flevoland de droogleggingswerkzaamheden. Verder werden het Brabants Orkest en het NCRV Vocaal ensemble opgericht. Daarnaast werd de oprichtingsakte van Stichting Natuurpark De Efteling ondertekend. Er kwam toen subsidie van de gemeente om de speeltuin de vernieuwen en er werd begonnen met de aanleg van de siervijver, de vonderplas en de roei- en kanovijver. Ook ontstond de cha-cha. De dans werd ontwikkeld vanuit de mambo en werd in 1950 voor het eerst in Amerika gezien. Ook werd de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK) opgericht. Moeder Teresa richt in Calcultta, India het Missionary of Charity op.

Uitgevonden in 1950

  1. De Turingtest (beschreven door Alan Turing) en uitgewerkt in zijn artikel Computing Machinery and Intelligence maakte het mogelijk om licht te werpen op de vraag of een machine menselijke intelligentie kon vertonen.
  2. Bell Laboratories maakte in september het automatisch antwoordapparaat.
  3. De creditcard werd uitgevonden door Ralph Schneider en Frans X. Mc Namara. In 1957 kwam hij op de Nederlandse markt.
  4. Tussen 1930 en 1950 werd de computer uitgevonden. In 1950 was er de eerste volledig elektronische digitale computer.
  5. De Vliegmachine, een kermisattractie. Het was de voorloper van de Apollo 2000.
  6. Voor diabetes werden medicijnen uitgevonden die de eilandjes van Langerhans stimuleren tot het afscheiden van insuline.
  7. Carpaccio, fijne plakjes rundvlees opgediend met olijfolie, kappertjes of mayonaise werd voor het eerst klaargemaakt in 1950 in Venetië. Het gerecht dankte zijn naam aan een doek van de Venetiaanse schilder Vittore Carpaccio.

Voorspellingen uit het jaar 1950

Maanlanding

In de film Destination Moon werd er voorspeld dat in de toekomst Amerikaanse bedrijven de droom van een Amerikaanse maanlanding werkelijkheid zouden maken. Na de daadwerkelijke maanlanding zijn er initiatieven als Mars One die die droom proberen te verwezenlijken. De Nederlandse stichting heeft als doel om in 2025, zonder mogelijkheid van terugkeer, vier mensen naar Mars te sturen en volgens planning zal dit plaatsvinden in 2024.

Wegwerpwereld

Volgens Waldemar Kaempffert zou alles wegwerpbaar of recyclebaar zijn. Alles zou bedekt zijn met kunststof en het eten zou in bevroren bakstenen geleverd worden. Wanneer de plichtsgetrouwe huisvrouw het huis zou schoonmaken, zou zij alleen de waterslang op alles hoeven te richten. In het midden van het huis zou een afvoer zitten waar al het water in weg zou kunnen lopen waarna ze de blower zou aanzetten die haar huis weer zou droog maken. Ook zouden volgens Waldemar niemand meer koken. Mensen zouden diepgevroren voorgebakken voedsel eten.

3D-t.v.

Associated Press schreef dat in het jaar 2000 3D-televisie de gewoonste zaak van de wereld zou zijn. Ook zou de geur van datgene dat op t.v. te zien zou zijn de kamer vullen.

De eerste in 1950

  1. De eerste telex werd verstuurd tussen Nederland en de Verenigde Staten.
  2. Wim van Est werd eerste in de ronde Bordeaux-Parijs.
  3. In juni vond de eerste niertransplantatie plaats.
  4. De strip Charlie Brown werd voor het eerst uitgegeven.
  5. James Dean kwam voor het eerst op het scherm met een reclame voor Pepsi.

Nieuwe woorden van 1950

  1. Bromfiets – Waarschijnlijk is het woord bedacht door drie medewerkers van het dagblad Het Parool, Gerton van Wageningen, Jan Bakker en Jan Bom. De bromfiets bestond al sinds de jaren 1920 maar werd in het begin aangeduid met rijwiel met hulpmotor.
  2. Teenager – Dit betekent jongen of meisje tussen de 13 en 19 jaar oud. Het komt van teen (fifteen, sixteen…) en age (=leeftijd), plus het achtervoegsel –er. Het is overgenomen uit het Engels, tien jaar later verscheen daarnaast het woord tiener, met teener als spellingvariant.
  3. Mozeskriebel in de badkuip– Deze uitdrukking was rond 1950 in gebruik in Den Haag. Later (in 1985) kreeg de term Mozeskriebel landelijke bekendheid door Koot en Bie.
  4. Big Bang – Deze naam werd in 1950 bedacht door de Engelse astronoom Fred Hoyle die daarmee de theorie belachelijk wilde maken. De theorie is gebaseerd op de waarneming dat het heelal uitdijt.
  5. Mieters – Eerst was dit een negatief en grof woord. Maar in 1950 kreeg het ineens de extra betekenis van ‘heerlijk, fijn’. Het is een verkorting van sodomieter/sodemieter dat ‘inwoner van de stad Sodom’ betekent.
  6. Alleenstaande mens - kwam pas in 1950 in de Grote van Dale voor.

Verder

In november was er een landelijke actie om mensen te vragen tijdens de piekuren niet zoveel elektriciteit te gebruiken. De vraag was te groot geworden en vanwege de oorlog had men de elektriciteitscentrales niet kunnen vernieuwen en uitbreiden.

Paus Pius XII deed een Dogma-verklaring betreffende de Tenhemelopneming van Maria.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tornado's in NederlandTornado's in NederlandEen tornado of wervelwind ziet er heel anders uit dan het rustige beeld op het plaatje. Een tornado wordt naar grootte i…
Waar op aarde komen tornado´s voor?Waar op aarde komen tornado´s voor?Een tornado kan overal op aarde voorkomen, vooral daar waar enorme onweersbuien ontstaan. In Noord-Amerika, in de Tornad…
Noodweer en tornado´s: StormjagersNoodweer en tornado´s: StormjagersWat zijn stormjagers? Wat zijn meteo stormjagers? Gaan stormjagers op pad zodra er noodweer ontstaat? Waarom jagen storm…
WK Voetbal 1950Na 12 jaren was er in 1950 dan eindelijk weer een WK om te organiseren, de reden hiervan was de oorlog die tussen 1940 e…
Disney Treasures: The Complete PlutoDisney Treasures: The Complete PlutoIedereen heeft hem eens op tv gezien of erover gehoord. Pluto, de hond die gecreerd is in de Walt Disney Studios. Deze h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • www.historyorb.com
  • www.scientific.nl
  • www.want.nl
  • www.kwalitisme.nl
  • www.diabetesfonds.nl
  • www.onzetaal.nl
  • www.wikipedia.nl
  • www.infonu.nl

Reageer op het artikel "Wat gebeurde er in het jaar 1950?"

Reactie

Huib Kleijn, 02-10-2016 15:44 #1
Ja ik ben jarig vandaag (geb. 2-10-1950) en vind het heel interessant om te zien wat er in de wereld speelde op deze dag! Veel dank hiervoor! Reactie infoteur, 03-10-2016
Hartelijk gefeliciteerd!

Infoteur: Gway
Laatste update: 30-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!