InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat gebeurde er in het jaar 1955?

Wat gebeurde er in het jaar 1955?

Wat gebeurde er in het jaar 1955? 1955 was het jaar dat vuurwerk afsteken met oud en nieuw in de mode kwam en dat in Nederland de vijfdaagse werkweek werd ingevoerd. Het was het jaar dat Disneyland geopend werd en dat Rosa Parks voorin de bus ging zitten en haar plaats weigerde af te staan aan een blanke man waarmee ze een actie ontketende tegen de scheiding van zwarte en blanke mensen. Wat gebeurde er nog meer in 1955? Lees het hier.

Het weer in 1955

In Nederland was de minimumtemperatuur in 1955 -4,8 graden, op 20 januari. De maximum temperatuur was 22,8 graden, op 17 juli. De gemiddelde temperatuur over het hele jaar was 9 graden en er viel in totaal 663 millimeter regen.

Geboren in 1955

In 1955 woonden er 10.680.000 mensen in Nederland. Er werden 229.222 baby’s geboren. Hieronder waren ook een aantal beroemdheden. In de muziekwereld waren dat componisten Belinda Meuldijk en Rob Bolland, gitaristen Eddie van Halen en Hans Visser en de zangers Hein Simons (heintje), Fay Lovsky en Marianne Weber. In de sport werden wielrenner Jan van Houwelingen geboren, voetbalcoach Ton Verkerk en zwemster Enith Brigitha. Ook werden er een aantal schrijvers en dichters geboren, te weten Wim van Til, Paul van Loon, Paul Cliteur, Connie Palmen en Ted van Lieshout. Daarnaast zogen ook nog een aantal acteurs hun eerste adem in. Dit waren onder anderen Michiel Romeyn, Lieneke le Roux, Bert Kuizinga en Liz Snoijink. Dat gold ook voor de politici Rob Oudkerk en Rita Verdonk en voor de bekende Nederlanders Patty Brard, John de Mol, Fons de Poel en Anton Corbijn. Daarnaast werden ook Robert ten Brink geboren en Rasti Rostelli.

In het buitenland werden zowel Steve Jobs van Apple en Bill Gates van Microsoft geboren. Ook Tim Berners-Lee zag in dit jaar het levenslicht. Deze man zou later de bedenker en grondlegger van het World Wide Web worden. Daarnaast werden John Grisham, Nina Hagen, Bruce Willis en Kevin Costner geboren en Jerry Seinfeld, Billy Idol en Whoopi Goldberg.

Ook gingen er een aantal beroemde mensen dood waaronder Albert Einstein, Thomas Mann en James Dean. En bij de ramp tijdens de 24 uur van La Mans kwamen coureur (Pierre Levegh) en 82 toeschouwers om het leven.

De eerste in het jaar 1955

  1. In januari zond de KRO het eerste kinderprogramma op de Nederlandse televisie uit: ‘Opstand in de kribbe'. Het was een toneelstuk dat ging over rebellerende beelden in een kerststal.
  2. Kort daarna, in februari, werd de poppenserie Dappere Dodo voor het eerst uitgezonden.
  3. In maart werd Johnny Jordaan tijdens een talentenjacht eerste (en Tante Leen tweede). Hiermee startte voor beiden hun carrière.
  4. Swiebertje (met Joop Doderer in de hoofdrol) werd in april voor het eerst uitgezonden.
  5. In mei werd in Den Haag de eerste steen gelegd van de Mobarak Moskee. Dit was de eerste moskee in Nederland en was bestemd voor diplomaten en personeel van internationale bedrijven en andere instellingen.
  6. Ook in mei ontstond de allereerste file in Nederland. Dit was op het knooppunt Oudenrijn.
  7. Toon Hermans gaf in het sanatorium Hoog Laren de eerste Nederlandse One Man Show.
  8. Het eerste deel van de Sissi-trilogie kwam uit, met Romy Schneider in de hoofdrol. De drie films gingen over het leven van keizerin Elisabeth van Oostenrijk-Hongarije.
  9. Het eerste boek van Nijntje, van Dick Bruna, kwam uit.
  10. De eerste coca-cola blikjes kwamen op de markt. Daarvoor was cola alleen verkrijgbaar in flessen.
  11. De eerste Albert Heijn supermarkt opende in Rotterdam zijn deuren.

Opgericht in 1955

  1. In april begon Ray Kroc met de uitbouw van een serie fastfoodrestaurants onder de naam Mc Donalds.
  2. De voorloper van Deloitte, Nederlands Accountants Maatschap (NAM), werd opgericht in 1955.
  3. Condor, de chartermaatschappij van Thomas Cook AG, wordt op 21 december als Deutsche Flugdienst GmbH opgericht.
  4. Ook werd het Warschaupact opgericht. Dit was een militair bondgenootschap van communistische landen in Oost-Europa, dat tussen 1955 en 1991 heeft bestaan.

Op de markt gebracht in 1955

  1. De eerste draadloze tv-afstandsbediening, de Flashmatic, werd door het Amerikaanse bedrijf Zenith op de markt gebracht. Je kon met het apparaat vier fotocellen activeren die in de vier hoeken van het t.v.-toestel waren ingebouwd. Je kon kiezen tussen vier opties: aan- en uitzetten van het beeld, van het geluid en het in twee richtingen wisselen van kanalen.
  2. In oktober werd de Citroën DS 19, bijgenaamd De Snoek op de markt gebracht.
  3. Tappan introduceerde de eerste magnetron voor thuisgebruik in 1955. Deze magnetron was gebaseerd op eerdere magnetrons die uitgevonden waren tijdens de tweede wereldoorlog en in 1946. De eerste thuis-magnetron was nog steeds te groot en te duur. In 1967 kwam er een gangbaardere versie van uit.
  4. Vissticks
  5. De humbucker. Dit wordt gebruikt om storing die bij single-coil elementen wordt veroorzaakt tegen te gaan door de elektromagnetische straling die van elektrische apparaten afkomt op te vangen.
  6. Philips ontwikkelt de eerste C-boog. Dit is een röntgensysteem in de vorm van een halve maan. Hiermee krijgen artsen de mogelijkheid om het röntgenapparaat in verschillende richtingen te bewegen. Diagnoses kunnen sneller gesteld worden.
  7. Ritalin komt op de markt. De werking van het middel werd per toeval ontdekt. Onderzoeker Charles Bradley maakte röntgenfoto’s van de hersenen van overbeweeglijke kinderen met behulp van lucht die als contrastmiddel de hersenkamers in werd gepompt. De kinderen kregen hiervan hoofdpijn en Charles gaf de kinderen wat mehylfenidaat. Tegen de pijn hielp het middel niet. Maar de amfetamine bleek in lage doses effectief tegen het probleemgedrag dat hij probeerde te onderzoeken. Ritalin (de toen nieuwe amfetaminevariant methylfenidaat) was sinds 1955 op de markt om lusteloze bejaarden wat op te peppen. Bradley’s opvolger Maurice Laufer probeerde dit middel bij de kinderen en het had een heel goed effect.

Uitvindingen 1955

Play-Doh, de boetseerklei werd per ongeluk door Joseph en Noah Mc Vicker uitgevonden terwijl ze bezig waren een product te ontwikkelen om behangpapier schoon te maken. Daarnaast werd het placebo-effect uitgevonden.

Sport

Na afloop van de zevende etappe in de Tour de France kreeg Wim van Est de gele trui, Wout Wagtmans de groene trui en Jos Hinsen was dagwinnaar.

Woorden uit 1955

  1. De term Derde Wereld wordt voor het eerst gebruikt. Dit was tijdens een toespraak voor de VN door de Indonesische president Soerkarno.
  2. Vrij Nederland journalist Jan Vrijman was de eerste die de term ‘nozem’ in de moderne betekenis van vetgekuifde liefhebber van rock ’n roll gebruikt.
  3. Het woord ego-document is bedacht door schrijver/historicus prof. Jacques Presser. Hij gebruikt het woord tijdens zijn colleges.

Verder

Maakte de Raad van Europa de keuze bekend van een ontwerp voor een Europese vlag. Ook werd het kleuteronderwijs in Nederland wettelijk geregeld. Hierbij ging het Rijk de bekostiging overnemen van gemeentes en kerken en ging toezicht uitoefenen en eisen stellen aan personeel en gebouwen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is illegaal vuurwerk?Er kunnen verschillende redenen zijn waarom vuurwerk wordt gezien als illegaal. In Nederland is het niet alleen verboden…
De duurste en meest gewilde 45-toeren jukeboxenDe duurste en meest gewilde 45-toeren jukeboxenHoewel de duurste jukeboxen over het algemeen de oudere 78-toeren jukeboxen uit de golden age zijn, zijn de latere 45-to…
Nijntje Pluis geschreven en bedacht door Dick BrunaWie is er niet groot gebracht met de boeken van Dick Bruna over Nijntje Pluis? Dit lieve kleine konijntje wat veel avont…
Uitvinders & EinsteinUitvinders & EinsteinEinstein is voor velen gelijk aan de formule E=MC² . Wie heeft daar nog nooit van gehoord? Het is de bekendste formule g…
Vuurwerk, wees voorzichtigVuurwerk, wees voorzichtigBinnenkort is het weer oud en nieuw en gaat er veel vuurwerk de lucht in. Dit is natuurlijk prima. Maar hoe kan je nou v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Myrhome, Pixabay
  • www2.deloitte.com
  • www.condor.com
  • www.aandachtvoorgeschiedenis.nl
  • www.geschiedeniszeeland.nl
  • www.gitaar.net
  • www.wijwordenwakker.org
  • www.dagboekarchief.nl
  • www.thepeoplehistory.com
  • www.want.nl
  • www.newscenter.philips.com
  • http://www.ivnvechtplassen.org/
  • www.weerverleden.nl

Reageer op het artikel "Wat gebeurde er in het jaar 1955?"

Infoteur: Gway
Laatste update: 30-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!