InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Crematie: de kist zelf in de oven invoeren

Crematie: de kist zelf in de oven invoeren

Crematie: de kist zelf in de oven invoeren Als we denken aan een crematie, denken we gewoonlijk aan een samenkomst in de aula van een crematorium, aan toespraken en bloemen en daarna gelegenheid tot condoleren met een kopje koffie en een plakje cake. Na een poosje eventueel een asverstrooiing of het bijzetten van een urn. Wat er daartussen gebeurt, daar denken we maar niet aan.

Invoeren in de oven

In sommige crematoria is het tegenwoordig mogelijk de kist zelf in de oven in te voeren. Hoe gaat dat?

Hoe dat gaat

Als u de kist zelf in de oven wilt invoeren of als u bij het invoeren in de oven wilt zijn, moet dat bespreken als de uitvaartonderneming bij u thuis komt om de uitvaart te regelen. U moet dit dus ruim op tijd bespreken, maar u kunt die beslissing ieder moment weer terugdraaien als het bij nader inzien niet goed voelt.

Tijd

Het tijdstip waarop de kist in de oven wordt ingevoerd, is niet altijd direct na de samenkomst in de aula. U moet er daarom rekening mee houden dat u misschien een paar uur in het crematorium moet blijven voordat de kist in de oven wordt ingevoerd. Als het tijdstip waarop dit gebeurt wel aansluit op de samenkomst in de aula, kan dat betekenen dat wanneer u in de aula komt, de koffie al op is en de laatste gasten op het punt staan te vertrekken. Dit is iets om in uw beslissing mee te wegen.

Oven

Goed, na dit alles overwogen te hebben besluit u het wel zelf te willen doen en het tijdstip sluit aan. De mensen die erbij willen zijn blijven dan achter in de aula. De kist moet dan naar de oven vervoerd worden. Dat gaat in ieder crematorium anders, want hoe dit gaat hangt ervan af waar de oven zich bevindt.

Soms bevindt de oven zich in een ander gebouw. In dat geval wordt de kist op een rijdend toestel gezet, een soort brancard en van daaruit in een rouwauto geplaatst. Daar mag u mee helpen. De auto rijdt langzaam naar het gebouw waar de oven zich bevindt, de mensen die meegaan lopen achter de auto aan.

Bij het gebouw waar de oven zich bevindt, belt uw begeleider aan en deur gaat open. Er komt weer een rijdend toestel waar de kist op gezet wordt, en u gaat het gebouw binnen. De ruimte waar de oven zich bevindt, is een praktisch ingerichte ruimte. Geen toeters en bellen zoals in de aula, maar betegeld en met veel apparatuur. De kist wordt voor de oven geplaatst.

Beslissing

De kist staat klaar voor de oven. Er wordt getelefoneerd om te vragen of de oven er klaar voor is. Dan wordt opnieuw gevraagd of er iemand onder de aanwezigen is die de kist zelf in de oven wil invoeren.

Schokkend

Denk even vooraf goed na of u hier 'ja' op wilt zeggen. Als u hier 'ja' op zegt, mag u (althans in een modern crematorium) een knop indrukken. Dat is alles.

Rouwtaak

Nadat u die knop heeft ingedrukt, duurt het een paar seconden voordat er iets gebeurt. In die paar seconden krijgt uw rouwproces een enorme push. De eerste rouwtaak waar een nabestaande voor komt te staan, is het aanvaarden van de werkelijkheid van het verlies. Door die knop zelf in te drukken, aanvaardt u dit. Het is niet mogelijk deze knop zelf in te drukken en daarna het verlies nog te ontkennen. Uw verlies beseft u in de paar seconden na het indrukken van die knop en uw verlies wordt ten volle bevestigd op het moment dat de oven open gaat, want anders dan bij een open dag in een crematorium, is de oven deze keer verhit. Voor de oven zich weer sluit ziet u de bloemen op de kist in een oogwenk verschrompelen.

Bij het verlaten van het gebouw kijkt u achterom en u ziet de rook uit de oven komen. Ook nu is ontkenning uitgesloten, want u weet om wie het gaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Begraven of cremeren?Begraven of cremeren?De keuze voor begraven of cremeren wordt vaak ingegeven door traditie en religie. Wat gebeurt er precies bij cremeren? W…
Wat kost een crematie?Na het overlijden zijn er twee mogelijkheden, begraven of cremeren. De meeste mensen hebben wel een duidelijke voorkeur…
Goedkope crematie of begrafenis: budgetuitvaartGoedkope crematie of begrafenis: budgetuitvaartDe kosten van een crematie of uitvaart kunnen torenhoog zijn. Maar het hoeft niet. Een crematie of uitvaart kan ook goed…
Resomeren, hoe werkt het?Resomeren, hoe werkt het?Resomeren kan al in diverse landen. Resomeren lijkt veel op cremeren, maar is toch net even anders. Bij resomeren wordt…
Uitvaartverzekering: uitvaart en begrafeniskosten verzekerenUitvaartverzekering: uitvaart en begrafeniskosten verzekerenOok al lijkt het misschien een beetje sinister om voor je dood al met de kosten van je begrafenis bezig te zijn, toch ka…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Crematie: de kist zelf in de oven invoeren"

Reactie

R. H. Kramer, 20-07-2009 16:09 #1
Invoeren van de kist in de oven is geen zeldzaamheid meer. Hoewel dit door de betrokkenen als 'heftig' wordt ervaren blijkt het emotioneel een geweldige hulp te zijn. Ik zeg vaak tegen een familie: Zoals een overledene van een kerk of aula naar een graf wordt gebracht, zo kan dat naar de ovenruimte gebeuren. Zoals een overledene in het graf wordt neergelaten, zo kan die in de oven worden ingevoerd."
In deze omgeving, midden Zuid-Holland, bestaat de knop om een kist in te voeren niet. Dat wordt door de aanwezigen die hebben besloten dat te doen, metterdaad met de hand uitgevoerd. Er zijn ovens die bij het begin van het proces reeds verhit zijn, er zijn er die koud starten. Verschil kan zijn dat bij de ene oven roodhete stenen wanden te zien zijn, bij de andere is er geen indicatie van hitte, behalve een grote gasvlam ver op de achtergrond.
Zonder uitzondering, na altijd een uitvoerig gesprek hoe het gaat en hoe dat er uit ziet, zijn de reacties zeer positief.
Reinier H. Kramer, uitvaartondernemer te Alphen aan den Rijn e.o.

Infoteur: Judithm
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Rouwverwerking
Reacties: 1
Schrijf mee!