InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Posttarieven 2014

Posttarieven 2014

Posttarieven 2014 De meeste post wordt in Nederland verwerkt door PostNL. Deze dienst kost uiteraard geld. We betalen voor het verzenden en ontvangen van post een bijdrage via de postzegel. De posttarieven wijzigen nog wel eens. Hier vind je een overzicht van de posttarieven van 2014. Ook de wijziging van het laagste tarief voor pakketpost van augustus 2014 is hierin meegenomen.

Post versturen en ontvangen

Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend. Je wil een leuke kaart of brief versturen, en duwt ‘m hiervoor in de oranje brievenbus van PostNL. Meestal diezelfde avond worden de brievenbussen geleegd. In grote distributieknooppunten wordt de post volautomatisch gesorteerd. Vervolgens worden alle poststukken naar de juiste regio’s vervoerd, opnieuw gesorteerd op postcode en straat en door de bestellers bij de ontvanger afgeleverd. In de meeste gevallen ligt je brief of kaart de volgende dag al bij de ontvanger op de deurmat. Dat het zo vanzelfsprekend lijkt te gaan, is natuurlijk, omdat PostNL een langdurige ervaring heeft opgedaan in het post-vak en alles tot in de puntjes is georganiseerd. Overigens staat het een en ander ook in de Postwet vastgelegd.

Het prijskaartje:de posttarieven

Het is niet meer dan logisch, dat aan deze dienst ook een prijskaartje hangt. In een bedrijf als PostNL zijn vooral de personele kosten groot. Ga maar eens na, hoeveel brievenbussen elke dag door medewerkers geleegd moeten worden en verwerkt. Ook het bezorgen van de post is een arbeidsintensief karwei, de bezorger zal de hele wijk door moeten lopen of rijden, ook al wordt er misschien slechts op enkele adressen post bezorgd. Uiteraard zijn er daarnaast nog meer kosten. Denk maar aan de kosten voor het uitgebreide wagenpark dat nodig is om de post door het hele land te vervoeren, gebouwen en administratieve afdelingen.

Wijziging postaanbod

Met de toename van de digitale mogelijkheden om elkaar berichten te versturen neemt de dagelijkse hoeveelheid post al jaren af. Minder post betekent: minder inkomsten. Het hele distributie- en bezorgingsapparaat moet echter in stand blijven. De logische consequentie is, dat de prijzen regelmatig met enkele centen per postzegel stijgen.

Wijziging tarieven

Zo werd er per 1 januari 2014 een nieuwe wijziging doorgevoerd, volgend op twee eerder wijzigingen in 2013. Het basistarief voor post tot 20 gram op € 0,64 kwam te staan. Ook werd er een tariefswijziging aangekondigd voor het laagste posttarief in de pakketpost: op 1 augustus 2014 ging het basistarief voor pakketpost met een maximumgewicht van 10 kilogram, van € 6,75 naar € 6,95.

Postzegels

Postzegels zijn niet alleen een betaling voor de te verrichten postdienst. Ze zijn daarnaast ook een bron van vreugde voor de filatelist. Menige zegel verdwijnt in de postzegelalbums van de verzamelaar. Heb je de uitgifte van een bepaalde postzegel gemist? Via Collectclub van PostNL kun je de meeste zegels nog een tijdje nabestellen.

Overzicht

Hieronder zie je een overzicht van de belangrijkste posttarieven vanaf 1 januari 2014. Merk op dat de tarieven in deze tabel inmiddels achterhaald zijn door de tariefswijziging die op 1 januari 2015 werd doorgevoerd. In het overzicht hieronder zijn de posttarieven voor frankeermachines of partijpost niet meegenomen. Eerst zie je het overzicht van de tarieven voor brievenbuspost, dat wil zeggen de post die de postbode gewoon in de brievenbus kan doen.

Gewicht Prijs zegel met waarde-aanduidding Aangetekend
0 - 20 gram€ 0,641€ 7,95
20 - 50 gram€ 1,282, of 2 keer een zegel met aanduiding 1.€ 7,95
50 - 100 gram€ 1,92Elke combinatie van waarden, die in totaal '3' oplevert (1 keer een 2 met 1 keer 'n 1; 3 keer 'n 1)€ 7,95
100 - 250 gram€ 2,56Elke combinatie van waarden, die in totaal '4' oplevert.€ 7,95
250 gram - 2 kilo€ 3,84Elke combinatie van waarden, die in totaal '6' oplevert€ 7,95
brievenpuspakje, met verzendbewijs€ 3,84Dit regel je bij een PostNL servicepunt, er wordt een geprinte postzegel opgeplakt.€ 7,95

Dan volgt het overzicht van de pakketpost.
Gewicht Prijs Aangetekend
0 - 10 kiloTot 1 aug. 2014: € 6,75
Vanaf 1 aug. 2014: € 6,95
€ 8,60
10 - 30 kilo€ 13,25€ 14,90

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De postzegels van 2014: Het eerste halve jaarDe postzegels van 2014: Het eerste halve jaarPostzegels zijn niet alleen noodzakelijk om te betalen voor de verzending van onze poststukken. Postzegels zijn ook leuk…
De postzegels van 2015: het eerste halve jaarDe postzegels van 2015: het eerste halve jaarElk jaar geeft PostNL in Nederland nieuwe postzegels uit. Ook in 2015 staat er weer een verrassend aanbod postzegels kla…
De postzegels van 2015: het tweede halve jaarDe postzegels van 2015: het tweede halve jaarElk jaar geeft PostNL een aantal nieuwe postzegels uit. Postzegels zijn nodig bij de verzending van poststukken. Daarnaa…
Posttarieven 2016Posttarieven 2016Hoewel er veel persoonlijke berichten via online diensten, zoals e-mail of chat, worden verstuurd, wordt er ook nog veel…
De postzegels van 2013: het eerste halve jaarDe postzegels van 2013: het eerste halve jaarPostNL zorgt ervoor dat onze poststukken netjes op de plaats van bestemming terecht komen. We plakken op onze poststukke…
Bronnen en referenties
  • www.postnl.nl

Reageer op het artikel "Posttarieven 2014"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 10-08-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!