InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Alternatieve industrie wacht op een ramp

Alternatieve industrie wacht op een ramp

Alternatieve industrie wacht op een ramp In de wereld worden vele onderzoeken gedaan naar alternatieve grondstoffen. Stel dat er een oliecrisis komt. Dan is het belangrijk dat de maatschappij zo snel mogelijk soepeltjes kan overschakelen naar een nieuwe brandstof. Dat zou biobrandstof kunnen zijn van een snel groeiende plant zoals hennep. Ook is het belangrijk om voedselkweektechnieken achter de hand te houden in het geval van een overstroming door zeespiegelstijging. In het begin van de 21e eeuw is er naarstig onderzoek gedaan naar de kweek van zilte groenten op gebieden die met zeewater zijn overstroomt. Wanneer we daar zilte groenten kweken, is er kleinere kans op hongersnood.
Zeepostelein als alternatieve groente / Bron: Patrice78500, Wikimedia Commons (Publiek domein)Zeepostelein als alternatieve groente / Bron: Patrice78500, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Rampen zorgen voor duurzame samenleving

De maatschappij kan veranderen maar we willen het nog even niet. Technisch en wetenschappelijk zijn er voldoende mogelijkheden om over te schakelen naar een duurzame samenleving. Voorlopig bepaalt de marktprijs en het winstmechanisme hoe de samenleving eruit ziet. Maar dat systeem kan omvallen. Markten kunnen instorten en er kunnen nieuwe crises ontstaan. Dat zijn geen rampen maar mogelijkheden en impulsen voor een maatschappelijke verandering met positieve gevolgen voor aarde en mensheid. Hier volgen enkele voorbeelden voor een rigoureuze maatschappijverandering naar duurzaamheid. Deze worden hieronder gespecificeerd en uitgelegd.
  • Na een zeeoverstroming kan er gemakkelijk worden begonnen met het verbouwen van alternatief voedsel.
  • Als de rubberhandel instort kan er overgeschakeld worden op paardenbloemen.
  • Als de staalprijs te hoog is kunnen we hennep gebruiken.
  • Hennep, een multifunctionele grondstof, is de meest ideale plant om biobrandstof te produceren.
  • Als kerncentrales de wereld uit moeten, kunnen we in enkele jaren op zonne-energie overstappen.

Autobanden / Bron: George Hodan, PublicDomainPicturesAutobanden / Bron: George Hodan, PublicDomainPictures

Alternatief voor rubberboom

Continental is een bandenfabrikant. In 2014 won dit bedrijf de Greentec Award met een autoband gemaakt van paardenbloemen. Deze prijs is in het leven geroepen om duurzame bedrijven te ondersteunen. Het is overigens helemaal niet nieuw om autobanden van paardenbloemen te maken. Dat gebeurde al in de Tweede Wereldoorlog toen de rubberhandel op zijn gat lag. Zonder paardenbloemen hadden de Russen en de Amerikanen nooit Nazi-Duitsland kunnen verslaan. Alle voer- en vliegtuigen hebben immers rubber nodig en paardenbloemen bieden een uitstekende grondstof voor rubber.

Rubber van paardenbloem

In de Tweede Wereldoorlog waren de Russen op zoek naar alternatieve bronnen voor rubber. Rubber was immers door het stil liggen van de wereldhandel vrijwel onverkrijgbaar. De Russen vonden in 1929 al uit dat paardenbloem een geschikte alternatieve grondstof voor rubber is. In 1942 drie jaar na het begin van de oorlog werd reeds op 200.000 hectare de paardenbloem gekweekt ten behoeve van de latex of het witte melksap van paardenbloemen dat zeer geschikt is om een alternatief voor rubber van te maken. Men maakte er onder andere landingsbanen voor vliegtuigen mee. In 1944 werden twee zakken met paardenbloemzaad aan de Amerikanen gegeven. De Russen en de Amerikanen werkten immers samen in de Tweede Wereldoorlog. De Amerikanen legden paardenbloemakkers aan en waren binnen enkele maanden tijd in 42 staten rubber aan het produceren. In 1944 produceerde men 100.000 ton aan rubber gemaakt van onder andere paardenbloemen. Na de oorlog vond men het makkelijker om zich weer te wenden tot de tropische rubberboom. Daarnaast waren er andere bronnen om rubber te maken dan paardenbloem.

Paardenbloemen zijn makkelijk kweekbaar

Paardenbloemen zijn zeer gemakkelijk te kweken. Door gebruik te maken van paardenbloemen in plaats van rubberplantages, kan de wereld heel wat milieuleed bespaard blijven. Helaas is de grote motivatie achter de wereldhandel niet duurzaamheid maar geld. Het is na de Tweede Wereldoorlog een stuk goedkoper gebleken om weer terug te schakelen naar de rubberplantages als grondstof voor rubber. Anno 2014 is het echter steeds belangrijker geworden om terug te kunnen vallen op duurzame alternatieven.

Hennep gaat de wereld redden

Andere alternatieven die de industrie achter de hand heeft voor de bouw van allerlei producten is hennep, een multifunctionele grondstof. Van hennep kun je kunststof maken dat sterker is dan plastic. Bovendien is het een stuk lichter. Henry Ford had al auto´s gemaakt met een carrosserie van hennep. Met een hamer was er geen deukje in te slaan. Van hennepzaad kun je vrij goedkoop en efficiënt een milieuvriendelijke biobrandstof maken. Bovendien kan je hennep gebruiken om papier, karton, kleding en plastic mee te maken. Mocht de wereld in een oliecrisis geraken dan kan men binnen enkele maanden overschakelen op hennep als grondstof. Hennep groeit zeer snel; na drie maanden is de plant oogstrijp. Bovendien kan hennep viermaal per jaar op een stuk land worden geproduceerd. In de Tweede Wereldoorlog werd naast paardenbloemen voor de rubberhandel veel hennep verbouwd, voor de vliegtuigindustrie.

Zilte groenten, de groenten voor na de ramp

Een mogelijkheid tot alternatieve grondstof is zilte groenten. In allerlei landen, ook in Nederland wordt onderzoek gedaan naar groenten die kunnen groeien op een verzilt landschap. In Nederland is onder andere de zilte aardappel ontwikkeld maar er is ook echt lepelblad of zeeradijs, zeepostelein, zeeaster, zeebiet, zeekraal en zeeraket. Dat is maar een greep uit de vele zeegroenten. Deze groeien allemaal in het wild aan de Nederlandse kust, waar van nature een zoutige grond is. Je zou stukken land kunnen bemesten door ze te overspoelen met zeewater. Hierna kun je er relatief eenvoudig zeegroenten op kweken. Maar daar denken de boeren voorlopig niet aan. Zeegroenten worden vooral onderzocht op het feit hoe men ze kan gebruiken als stukken land overstroomd zijn. Er zijn nog steeds veel wetenschappers die ervan uitgaan dat de aarde in de loop van de 21e eeuw met een zeespiegelstijging te maken gaat krijgen. Hierdoor kan agrarisch land overstroomd raken waardoor landgroenten er niet meer gekweekt kunnen worden. Door de mogelijkheid om in geval van nood zeegroenten op deze gebieden te kweken, zullen de Nederlanders kleinere kans hebben om geconfronteerd te worden met een hongersnood door tekort aan agrarische gebieden in het geval van overstromingen door een zeespiegelstijging.

Zonne-energie / Bron: PublicDomainPictures, PixabayZonne-energie / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay
Tijdens een oliecrisis zal blijken dat elektrische auto´s ineens over een actieradius van meer dan 1000 kilometer kunnen beschikken.

Alternatief voor kernenergie

Er zijn in de afgelopen decennia twee ernstige ongelukken geweest met kerncentrales, in Fukushima, Japan en Tsjernobyl, Rusland. In landen als Duitsland en Japan heeft dat ertoe geleid dat men geleidelijk de aanwezigheid van kerncentrales gaat elimineren. Het gevaar is te groot dat er een ramp gebeurt en als er een ramp komt, zijn de gevolgen tientallen tot honderden jaren nadien meetbaar. Als er nog een ongeluk zou gebeuren, zullen er weer meer landen stoppen met kernenergie. Het alternatief dat voor handen is, is al geruime tijd in ontwikkeling; zonnepanelen. In elk land zijn genoeg daken om zonnepanelen op te leggen teneinde de samenleving van zonne-energie te voorzien. We kunnen spoorwegen overdekken met zonnepanelen en zonnepanelen kunnen aan lantaarnpalen worden vastgemaakt. Als je alle bestaande gebouwen en infrastructuur zou gebruiken voor het monteren van zonnepanelen, zou je ze nooit op de grond hoeven te plaatsen. Zonne-energie is de meest rendabele en veilige vorm van energie. Uiteraard zijn er veel meer mogelijkheden zoals de motor die draait op water. Maar het patent op deze uitvinding en andere energiebesparende uitvindingen is door bedrijven als Shell opgekocht met als doel het patent van de markt te houden omdat dit bedrijf er belang bij heeft dat alternatieve energieën niet worden gebruikt. Maar de patenten liggen er en zijn beschikbaar in tijden van nood. Een regering zou een maatschappelijk nuttig en noodzakelijk patent kunnen nationaliseren. Het is voor veel bewoners van de maatschappij een geruststelling dat zij er niet persoonlijk voor verantwoordelijk zijn dat ze benzine verbruiken als ze auto rijden. Als het vanwege een oliecrisis had gemoeten, zou er binnen enkele maanden een (milieuvriendelijk) alternatief zijn voor benzine.
Gerelateerde artikelen
Van bio-industrie naar duurzaam vlees: oplossing dierenleed?Het meeste vlees wat tegenwoordig door de mens wordt geconsumeerd komt uit de bio-industrie. Dieren zitten opgesloten in…
75% benzinebesparing met de GEET-processor!In 1976 is er de Geet-processor uitgevonden. Hierdoor kan elke motor 75% langer doen met brandstof. De olie-industrie is…
Biologisch voedsel, ja of neeBiologisch voedsel, ja of neeEen toenemende trend is het kopen en eten van biologisch voedsel. Je koopt het als je er open voor staat en als je het k…
mijn kijk opBroeikaseffect: 'Beter vliegen dan rood vlees eten?'De gevolgen van de bio-industrie worden steeds meer merkbaar. Er zijn gevolgen waar de kenners niet op het eerste gezich…
Minerale olie in cosmeticaMinerale olie in cosmeticaMinerale olie is een bijproduct van de olie-industrie, en is een veelgebruikt ingrediënt cosmetica. Het is echter ook ee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jdparker, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.thecascadiacourier.com/2011/12/surviving-rubber-crisis.html
  • http://www.continental-truck-tires.com/www/transport_de_en/misc/press/press_releases/hidden/pr_2014_05_08_greentec_award_en.html
  • Afbeelding bron 1: Patrice78500, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: George Hodan, PublicDomainPictures
  • Afbeelding bron 3: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Alternatieve industrie wacht op een ramp"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 27-05-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!