InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Populaire en mooie meisjesnamen die beginnen met de letter A

Populaire en mooie meisjesnamen die beginnen met de letter A

Ben je op zoek naar een mooie naam voor je baby? Of gewoon benieuwd welke meisjesnamen die beginnen met de letter A in Nederland populair zijn? Lees hier welke meisjesnamen veel voorkomen en welke naam het meest populair is. Ook lees je over bijzondere en nostalgische meisjesnamen beginnend met de letter A.

Anna

Populariteit

De naam Anna is een veel voorkomende naam bij meisjes in Nederland. In de lijsten met populaire kindernamen van de jaren 2006-2012 staat de naam Anna hoog genoteerd, soms zelfs in de top 10. Waarom de naam Anna zo populair is, spreekt voor zich. De naam is kort en tijdloos. Daar komt nog bij dat vele variaties mogelijk zijn op en met de naam Anna. En natuurlijk is de naam Anne ook erg bekend.

Betekenis

De naam Anna stamt af van Hanna, wat 'lieflijke, genadige' betekent. Deze betekenis wordt ontleend vanuit de Hebreeuwse vertaling van Anna (Hanna).

Bekende Anna's

De naam Anna komt in de Bijbel al voor in het Bijbelboek Lucas. Daar was Anna een profetes. In de Romeinse mythologie was Anna de zus van koningin Dido van Carthago. Een aantal koninginnen van Engeland droegen ook de naam Anna, waaronder Anna Boleyn. In Nederland komt de naam Anna in de geschiedenis terug o.a. als Anna van Egmont (eerste vrouw van Willem van Oranje) en Anna Paulowna van Rusland (echtgenoten van koningen Willem II). Tegenwoordig kennen we een heel aantal bekende Anna's, zoals de schrijfster Anna Enquist en actrice Anna Drijver.

Afgeleiden en samenstellingen

De naam Anna (van oorsprong Hanna) kent veel afgeleide namen. In dit rijtje lees je een aantal afgeleiden:
  • An
  • Annabel
  • Anneke
  • Annet
  • Aniek
  • Ans
  • Anne

Ook samenstellingen doen het in Nederland erg goed. Door de naam Anna of Anne aan een andere naam of een deel van de naam te plakken, ontstaat een nieuwe naam. Hier een aantal voorbeelden:
  • Annelie(s)
  • Annemarie
  • Anne-wil
  • Annechien
  • Annemieke

Oud Hollandse namen

De naam Anna was in de tijd van de Bijbel al bekend. Maar ook daarna werd de naam Anna (in meerdere vormen) vaak gebruikt. Niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten. Een aantal afgeleiden zijn wel typisch Hollands te noemen. Denk daarbij aan namen als Aafke, Aagje, Ada, Agnes, Ans, Anke, Aukje en Agnetha.

Koninklijke namen

De drie dochters van onze koning en koningin hebben een voornaam die begint met de letter A. Hun namen zijn: Amalia, Alexia en Ariane. De keuze voor deze namen die allen beginnen met de letter A zal niet toevallig gebeurd zijn. Overigens zijn de namen Amalia, Alexia en Ariane in Nederland niet zo populair, ze worden slechts een aantal keer per jaar aan een nieuwe baby gegeven.

Populaire buitenlandse namen met de letter A

In Nederland krijgen kinderen steeds vaker een naam van buitenlandse komaf. Soms zijn de namen afkomstig van beroemde actrices of zangeressen. Een aantal voorbeelden van buitenlandse (of Engelse) namen: Aimee, Aïcha, Arwen, Anastasia, Ashley, Ava, Alyssia, Aya, Adèle en Ashanti.
Gerelateerde artikelen
Populaire en mooie meisjesnamen die beginnen met de letter BBen je op zoek naar populaire meisjesnamen die beginnen met de letter B? Of gewoon benieuwd welke meisjesnamen met de B…
Populaire en mooie meisjesnamen die beginnen met de letter EPopulaire en mooie meisjesnamen die beginnen met de letter EBen je op zoek naar een leuke, mooie of bijzondere naam voor je baby? Of gewoon erg benieuwd welke meisjesnamen die begi…
Populaire en mooie meisjesnamen met de letter CBen je op zoek naar een mooie, passende naam voor je baby? Of gewoon benieuwd hoe meisjesnamen die beginnen met de lette…
Populaire en mooie meisjesnamen die beginnen met de letter DBen je op zoek naar populaire en/of mooie meisjesnamen die beginnen met de letter D? Of gewoon erg benieuwd welke namen…
Meisjesnamen top 20 van 2006 tot 2017Meisjesnamen top 20 van 2006 tot 2017Je bent zwanger. een prachtige periode! Maar nu nog het bedenken van de perfecte naam. Dit kan behoorlijk lastig zijn. H…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.babynaam.info

Reageer op het artikel "Populaire en mooie meisjesnamen die beginnen met de letter A"

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 09-05-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!