InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Arme Albert: koning wil meer geld
mijn kijk op

Arme Albert: koning wil meer geld

Arme Albert: koning wil meer geld Naar eigen zeggen is "ex-koning zijn" een slecht betaalde job. De commotie rond de jammerklacht van de voormalige Belgische koning is wat bedaard, maar de geldnood van de afgetreden Albert II is bij uitblijven van nieuwe wetswijzigingen niet geledigd. Ondanks een pensioen van 76.916,67 € per maand, komt de vader van de huidige Belgische koning niet rond en heeft hij eind 2013 aan het Belgische volk financiële steun gevraagd.

Karige pensioenen

Verdient Albert II met zijn verzoek onze sympathie? Op pensioen gaan is voor veel Belgen een reële armoedeval. De armoedegrens ligt in België op 1.000,00 € voor een alleenstaande en 2.101,00 € voor een gezin van vier personen (*).
Van alle Belgen leeft 15 % onder die armoedegrens. Bij de gepensioneerden ligt dat op 20%. Eén op drie gepensioneerden leeft in een woning met rottend of lekkend dak, vochtige kelders en / of muren en schimmelinfecties dientengevolge. Zelfs na een lange en vruchtbare loopbaan zorgt de terugval in inkomen bij veel mensen voor problemen. Hoewel een groot deel van de gepensioneerden niet in de armoedestatistieken valt, moet het gros daarvan toch aan levensstandaard inboeten en besparen op allerlei socio-culturele activiteiten.

Verarmde koning?

Op vlak van inkomensverschil heeft Albert van Saksen-Coburg-Gotha uiteraard heel wat te klagen. Als koning verdiende hij nog
1,8 miljoen euro per jaar, waar dat nu nog slechts 923.000,00 is. Dat is grofweg maar de helft van wat hij gewend was. Toch is zijn vraag aan de ministerraad om een deel van zijn kosten aan de belastingbetaler over te dragen een kaakslag in het gezicht van de Belg, en niet enkel de gepensioneerden.

Weinig voltijds werkenden komen aan een brutoloon van 76.000,00 euro per maand. Het gemiddelde inkomen van de Belgische gepensioneerden (die 10 % van de Belgische bevolking uitmaken) ligt rond 1.220,00 euro. Een gepensioneerd koppel moet met een gemiddelde van 1.440,00 € de maand zien door te komen.Toch moet elk van hen zelf de energiefacturen betalen. Een groot deel slaagt daar ook nog net in, maar zij hebben dan ook geen kasteel te onderhouden of elke maand een jacht vol te tanken.
De koninklijke familie (die ondertussen twee koningen en drie koninginnen telt!) heeft de beschikking over meer dan één paleis:
  • het paleis van Brussel, waar het hof zetelt (het kantoor van de regerende koning
  • het paleis van Laken, waar koning Philippe en koningin Mathilde verblijven
  • kasteel Belvedère, waar Albert II en Paola verblijven
  • kasteel Stuyvenberg, voor prins Lorenz, prinses Astrid en koningin Fabiola

Merk op dat we het hier niet over paleizen vàn de koninklijke familie hebben, want voornoemde zijn eigendom van de Belgen en worden gratis ter beschikking gesteld aan onze vorsten. Voorwaarde is wel dat ze zelf instaan voor het onderhoud. Dat de kosten van dergelijke woningen astronomisch zijn zal niemand bestrijden, maar hoe velen onder ons krijgen hun rijhuisje of appartement gratis ter beschikking en klagen dan over de elektriciteitsfactuur? Daarnaast is er geen enkel wettelijke verplichting dat de afgetreden koning in een kasteel blijft wonen. Aan opties ontbreekt het de familie zeker niet, ze beschikt nog over verscheidene privé-eigendommen zoals een villa in Spanje en Zuid-Frankrijk. En wat te denken van het privé-vermogen van de koninklijke familie? We hebben er het raden naar, maar royalty-watchers schatten het tussen de 400 miljoen en één miljard euro.

Elke Belg gelijk voor de wet?

Dat is toch wat de grondwet ons wil doen geloven. Sinds het begin van de financiële crisis in 2008 staan de toplonen van bankiers, CEO's en politieke mandaten zwaar ter discussie. Voor de meeste werknemers zijn de enorme belastingvoordelen die zetelende parlementsleden en royals krijgen al een grote doorn in het oog (en een zware kost voor elke belastingbetaler).
Met zijn vraag aan de regering stelde Albert II zijn eigen inkomen in de spotlights en barstte heel wat politiek gekrakeel uit. Sindsdien vragen veel Belgen zich af waarom koninklijke familieleden die geen functie bekleden überhaupt nog zulke royale bedragen moeten toegestopt krijgen. Eén ding is zeker: Alberts verzuchting weekte ook buiten het parlement heel wat emoties los.
© 2014 - 2018 Ces1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mannelijke collega’s van Koning Willem-AlexanderMannelijke collega’s van Koning Willem-AlexanderEr zijn in de wereld nog vijf personen die koning zijn. De koningshuizen hebben ieder hun eigen geschiedenis en verschil…
Rijkste royalty’sRijkste royalty’sLeden van het koninklijk huis hebben financieel niets te klagen. De tien rijkste leden van het koninklijk huis wereldwij…
Koning Albert II van België, wie is deze vorst?Koning Albert II is de koning van België. Dat is de meeste informatie die het gros van de Belgen zelf weten over hun eig…
Datum uitbetaling Albert Heijn - Uitbetaaldata 2012Datum uitbetaling Albert Heijn - Uitbetaaldata 2012Albert Heijn betaalt al haar medewerkers tegelijkertijd uit. Heb je een (bij)baan bij Albert Heijn? Lees hieronder wanne…
Prins Albert II van MonacoPrins Albert II van Monaco (geboren op 14 maart 1958) is de huidige regerend vorst van het koninkrijkje Monaco dat ligt…
Bronnen en referenties
  • (*) Armoedegrens van 2011, te verhogen met de indexering
  • http://blog.seniorennet.be/waasland_informeert/archief.php?ID=364
  • http://www.vacature.com/carriere/salaris/hoeveel-verdient-koning-filip
  • Simon Demeulemeester,"Koning Albert heeft niet genoeg aan dotatie van 923.000,00 euro", Knack magazine, 07/11/2013, http://www.knack.be/nieuws/belgie/koning-albert-heeft-niet-genoeg-aan-dotatie-van-923-000-euro/article-normal-114786.html
  • Theo Francken, " Albert II: kroniek van een aangekondigde geldnood", Knack magazine, 07/11/2013, http://www.knack.be/nieuws/belgie/albert-ii-kroniek-van-een-aangekondigde-geldnood/article-opinion-114824.html
  • I.Pannecoucke, W.Lahaye, J.Vranken, R.Van Rossem, "Armoede in België, Jaarboek 2014", http://static.tijd.be/upload/armoede-628916.pdf

Reageer op het artikel "Arme Albert: koning wil meer geld"

Infoteur: Ces1
Laatste update: 18-10-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Mijn kijk op…
Schrijf mee!