InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > VU: grotere kans op schade huis en spullen door overstroming

VU: grotere kans op schade huis en spullen door overstroming

VU: grotere kans op schade huis en spullen door overstroming Een groep internationale wetenschappers waarschuwt: we hebben te maken met een steeds grotere kans op schade aan huis en haard door overstromingen. Dat komt onder andere door de klimaatverandering. Hoe is de prognose? Hoe groot is de schade nu, en mogelijk in de toekomst? Wat doe je daaraan als huishouden, of als land, of zelfs als Europa? Lees verder. Ons huis en de spullen die daarin staan, ze zijn ons dierbaar. Maar onder andere door klimaatverandering, vormen weersomstandigheden en natuurlijke fenomenen een toenemend probleem voor onze geliefde spulletjes. Met name overstromingen zijn een vorm van natuurgeweld waar we steeds meer last van gaan krijgen. Dat vertellen wetenschappers van de Vrije Universiteit in Amsterdam, die hun krachten op dit gebied bundelen met wetenschappers uit andere landen.

Schade nu 4,9 miljard, in 2050 23,5 miljard euro per jaar

Wat is er aan de hand? Tussen 2000 en 2012 was de schade die we in Europa leden door overstromingen, te becijferen op ongeveer 4,9 miljard euro per jaar. Maar dit bedrag en dus de onderliggende schade, loopt op. Uiteindelijk zal de totale schade door overstromingen in het jaar 2050 naar schatting uitkomen op zon 23,5 miljard euro per jaar. Aan de ene kant hebben we steeds vaker te maken met overstromingen. Maar er speelt meer. Al zitten we in een recessie, als we het op een grotere schaal bekijken, neemt ons vermogen toch steeds toe dankzij een globale economische groei. Dat betekent dat er meer financiële schade is als er een overstroming plaatsvindt. Vanwege deze constateringen, pleiten wetenschappers van de Vrije Universiteit Amsterdam, samen met collega-wetenschappers uit Oostenrijk en Italië, voor een andere aanpak. Het hele verhaal staat in tijdschrift Nature Climate Change, maar hier volgen nog meer feiten en goede raad.

Meer verzekeren, maar ook meer beschermen

De wetenschappers raden huishoudens (dus: u en mij) aan om zich zo goed mogelijk te verzekeren tegen de geldelijke schade door overstromingen. Kijkt u die verzekeringspolis dus toch nog maar eens na. Lastig punt is dat verzekeraars vaak proberen om schade door rampen uit te sluiten. Goede zaak om de verzekeraar te kiezen die op dat vlak humaan te werk gaat. Ook als land én als Europa moeten we maatregelen nemen. Op landsniveau geldt dit zeker in ons kwetsbare Nederland. Dan gaat het om dijken en stormvloedkeringen. Weet u ook weer waarvoor we waterschapsbelasting betalen. Maar belangrijk is ook dat er Europees beleid komt. De wetenschappers wijzen er namelijk op dat een overstroming niet netjes bij de landsgrens ophoudt. Het gaat om zogenaamde weersystemen van een grote omvang, en die treffen mogelijk meerdere landen. Zo was er in juni 2013 een overstroming die in grote gebieden van Centraal en Oost-Europa huishield. Totale schade: 12 miljard euro.

Tot slot een wetenschappelijk gefundeerde top drie van schade-beperkers bij overstromingen.

Met stip op 1: dijken

Vooral dijken zijn belangrijk om de schade van overstromingen letterlijk en figuurlijk in te perken. Moeilijk puntje: dit zijn de dure maatregelen bij uitstek. Toch is voorkomen beter dan genezen, stellen de wetenschappers. Zelfs bij een flink prijskaartje is dijken bouwen goedkoper dan schade verhelpen en vergoeden.

2. Verzekeringen

Wist u dat het aantal verzekerde huishoudens in de minderheid is als het gaat om waterschade? Het blijkt dat maar één op drie, ofwel 30% van de huishoudens verzekerd is. De wetenschappers raden aan om dit percentage tenminste te laten stijgen tot 50%. Dit is bijvoorbeeld het verzekerde percentage in veel door overstromingen geplaagde gebieden in de Verenigde Staten. Het gevolg is dat de onverzekerde schade die voor 2050 voorspeld wordt, kan dalen met 10 miljard euro. Moeilijk puntje: wij betalen als huishoudens al een flinke rekening aan Vadertje Staat in de vorm van belastingen, én sinds de crisis het inleveren op salaris en bankrente. Zeker in de toekomst is het de vraag of we genoeg pecunia (over)hebben voor de nodige verzekeringspremies. De premies kunnen namelijk ook nog eens fors stijgen door de klimaatverandering. Hogere risico's worden immers standaard niet afgewend op de bonus- en dividend-ontvangers van een gemiddelde verzekeringsmaatschappij, maar op de klant.

3. Solidariteitsfonds

Dan is er nog het budget van het EU Solidariteitsfonds, mocht u daarvan ooit gehoord hebben. Dit fonds heeft een budget bedoeld om een deel van de nationale kosten die een land voor de kiezen krijgt, op Europees niveau te dragen. Het wetenschappelijk idee is, dit budget te verhogen. Het lastige van dit verhaal klinkt helaas bekend voor de Europese Unie. Er kan namelijk een situatie voorkomen waarbij geld van laag-risico landen toestroomt naar hoog-risico landen. Ook is er de kans dat landen hun landelijke budget afknijpen onder het motto 'Europa regelt het wel.'

Buiten de trend gerekend?

De wetenschappers laten in hun verhaal een paar interessante trends buiten beschouwing, namelijk: vergroening, schaalverkleining, innovatie en solidariteit. Zo is er een mogelijke trend die tegengas kan geven aan verzekeraars en hun premiegretigheid plus (vaak) winstbejag. Dat is de neiging van mensen om onderling een pot geld te vullen en elkaar eruit te verzekeren van geld, maar ook van burenhulp bij wederopbouw. Samen sta je sterk, zeker op kleinere schaal. Dan blijft er ook niets aan de verzekerings-strijkstok hangen. Daarnaast is er een sterke trend in bouwen op het water. Denk aan het drijvende duurzame en zelfvoorzienende woonschip dat studenten van de Universiteit Delft niet heel lang geleden uit hun denktank stampten. In een land als Thailand wonen al talloze mensen in drijvende dorpen. Niet om nu te stellen dat de acute natuurverschijnselen bij overstroming vredig kunnen worden opgevangen, maar er is in ieder geval een grotere flexibiliteit ten aanzien van geleidelijker 'wassend water.' Tot slot is er weliswaar weinig reden tot juichen over de inspanningen om de klimaatverandering te keren, maar groeit het besef dat we er beter iets aan kunnen doen onder dat eerdergenoemde motto: voorkomen is beter dan genezen.
Gerelateerde artikelen
Verzekeren tegen overstromingU kunt het zo gek niet bedenken of u kunt zich er tegen verzekeren. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders zich willen ve…
Dekt mijn verzekering waterschade?Door het springen van leidingen of door hevig regenval kunt u waterschade oplopen aan uw huis. In bepaalde gevallen valt…
Verzekeraars verschillende schadeverzekeringenIn de huidige maatschappij kan er natuurlijk van alles misgaan. Soms kan dit behoorlijke kosten tot gevolg hebben. Om di…
Woonhuisverzekering: Wat is een opstalverzekering?Wat is een woonhuisverzekering? Is dat net als de opstalverzekering een verzekering, waarmee je jezelf beschermt tegen s…
Wanneer mini casco autoverzekering?Wanneer mini casco autoverzekering?Een mini casco autoverzekering afsluiten in 2019, waarom eigenlijk? Verzeker uw auto goedkoop en vergelijk de premies kr…
Bronnen en referenties
  • Persbericht VU / vrije universiteit Amsterdam

Reageer op het artikel "VU: grotere kans op schade huis en spullen door overstroming"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 12-05-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!