InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Landmachtdagen 2018: educatie en publieksevenement

Landmachtdagen 2018: educatie en publieksevenement

Landmachtdagen 2018: educatie en publieksevenement Honderdduizenden mensen bezoeken iedere editie van de Landmachtdagen, de open dagen van de Koninklijke Landmacht. Dit gratis toegankelijke evenement is bekend onder de naam Landmachtdagen. De Landmachtdagen vinden plaats van 22 tot en met 26 mei 2018. De vijf dagen bestaan uit vier dagen educatie op scholen en één dag vol publieksevenementen. Wederom vinden de publieksevenementen van de Landmachtdagen niet plaats op één kazerne, maar vinden er activiteiten plaats in heel het land. In diverse steden wordt er flink uitgepakt en kunnen bezoekers genieten van shows en demonstraties.

Landmachtdagen 2018

Vanwege veiligheidsredenen zijn de verschillende legeronderdelen van de Nederlandse Landmacht goed beveiligd. Tijdens de Landmachtdagen gaat het gordijn echter naar beneden en is iedereen welkom om de Landmacht beter te leren kennen. De Landmachtdagen duren in 2018 maar liefst vijf dagen, ze beginnen op dinsdag 22 mei en eindigen op zaterdag 26 mei 2018. Het programma bestaat uit de twee pijlers, namelijk 'educatie op scholen' en 'publieksevenementen'.

Programma 22 tot en met 25 mei 2018: militairen bezoeken scholen

Van dinsdag 22 tot en met vrijdag 25 mei 2018 zullen militairen verschillende basisscholen bezoeken en voorlichting geven aan leerlingen van de groepen 7 en 8. Militairen zullen vertellen over wat de Landmacht allemaal doet en hoe het is om werkzaam te zijn voor deze organisatie. Het is een interactief gebeuren waarbij de leerlingen de kans krijgen om vragen te stellen aan de militairen. Op de laatste dag mogen leerlingen met interesse voor logistiek en techniek het Materieellogistiek Commando bezoeken wat de belangrijkste onderhoudswerkplaats is van de Nederlandse krijgsmacht.

Programma 26 mei 2018: Publieksevenementen

Het onderdeel van de Landmachtdagen waar ieder jaar veel mensen naar uitkijken is het publieksevenement. Zoals eerder aangegeven vinden de Landmachtdagen niet meer plaats op één vaste locatie, maar vinden er activiteiten plaats in diverse Nederlandse steden. In diverse steden vinden de publieksevenementen plaats op zaterdag 26 mei 2018, maar sommige steden hanteren andere data:
  • Heerlen (Bonger): 12 mei 2018 van 10.30-16.00 uur
  • Tilburg (Pieter Vreedeplein): 22 mei van 10.00-16.00 uur
  • Breda (Kasteelplein), 23 mei van 10.00-16.00 uur
  • Valkenburg (Theo Dorrenplein), 23 mei van 10.00-16.00 uur
  • Dordrecht (Statenplein), 24 mei van 10.00-16.00 uur
  • Leusden (Kolonel H.L. van Royenweg, besloten scholierenontvangst), 25 mei van 9.00 - 16.00 uur
  • Woerden (Kerkplein), 25 mei van 10.30-12.00 uur
  • Eindhoven (Begijnenhof), 26 mei van 10.00-16.00 uur
  • Bergen op Zoom (Kijk in de Pot), 26 mei van 10.00-16.00 uur
  • Den Haag (Binnenhof), 26 mei van 10.00-16.00 uur
  • Schagen (Markt 23), 26 mei van 10.00-16.00 uur
  • Deventer (Grote Kerkhof), 26 mei van 10.00-16.00 uur
  • Enschede (Parkweg 49), 26 mei van 10.00-16.00 uur
  • Meppel (De Wheem), 26 mei van 10.00-16.00 uur
  • Sneek (Martiniplein), 26 mei van 10.00-16.00 uur
  • Assen (Balkenweg 3), 26 mei van 10.00-16.00 uur
  • Groningen (Kaapse Baan 3), 26 mei van 10.00-16.00 uur
  • Almere (Esplanade), 26 mei van 11.00-16.00 uur
  • Margraten (Amerikaanse Begraafplaats, Memorial Day), 27 mei vanaf 15.00 uur.

Vrij toegankelijk

De publieksevenementen zijn gratis en vrij toegankelijk voor iedereen. Er zijn dus geen entreekaarten benodigd. Met elk jaar ruim 100.000 bezoekers behoren de Landmachtdagen tot de grootste gratis te bezoeken evenementen van Nederland.

Landmacht

De Nederlandse Landmacht bestaat al sinds 1814 en dus al ruim tweehonderd jaar. De Landmacht is onderdeel van de Nederlandse krijgsmacht, net zoals de Marine, Luchtmacht en Marechaussee. De Landmacht dient ter bescherming van het Nederlandse volk en het Nederlandse grondgebied. Ook is de Landmacht actief bij internationale conflicten, het handhaven van stabiliteit en vrede, als ondersteuning bij rampen en voor humanitaire hulp. Vroeger bestond nog de dienstplicht, maar tegenwoordig bestaat de Landmacht uit een professioneel beroepsleger. Naast het personeel van de Landmacht zoals militairen, technici, enzovoorts beschikt de Landmacht over geavanceerd materieel. Denk hierbij aan pantservoertuigen, tanks, vrachtwagens, enzovoorts. De laatste jaren heeft de Nederlandse krijgsmacht te maken met grote bezuinigingsrondes waardoor onder andere de Landmacht is ingekrompen.

Overige open dagen defensie

Behalve de Landmachtdagen worden ook de Marinedagen en de Luchtmachtdagen georganiseerd door Defensie. Elk jaar worden er twee open dagen georganiseerd, wat wil zeggen dat ieder jaar één van de Defensieonderdelen geen open dag heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vaandelgroet aan Koning: 9 januari 2014Vaandelgroet aan Koning: 9 januari 2014Op 9 januari 2014 bracht de Koninklijke Landmacht ter gelegenheid van hun 200-jarige bestaan een vaandelgroet aan Koning…
Wat is defensie?De Nederlandse defensie zet zich in voor de vrede en veiligheid. Hiermee levert Nederland een bijdrage aan de stabilitei…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AlexVan, Pixabay
  • www.defensie.nl
  • www.wikipedia.org
  • www.defensiedagen.nl

Reageer op het artikel "Landmachtdagen 2018: educatie en publieksevenement"

Reacties

Maria Dupree, 12-05-2015 12:31 #4
Graag zou ik willen weten van hoelaat tot hoelaat 13 mei 2015 de bernard kazerne te bezoeken is ivm open landmachtdagen? Reactie infoteur, 12-05-2015
Ik zie deze kazerne niet tussen het programma staan

K. Pater, 05-05-2015 12:52 #3
Van oktober 1959 tot oktober 1960 was ik op de kazerne te Assen (Bravo batterij). Is er nog iets te doen i.v.m. de open dagen van de Landmacht?
mvg K.Pater

M. Gerrit, 01-05-2015 20:37 #2
Waar zijn de luchtmachtdagen, in welke plaatsen, op welke scholen? Reactie infoteur, 03-05-2015
De Luchtmachtdagen vinden dit jaar niet plaats

K. Elzinga, 17-04-2015 19:46 #1
Ik was van april 1959 tot april 1960 gelegerd in Ermelo (41 geneeskundig bataljon)
Is het mogelijk dat nog eens op die legerplaats kan kijken?
mvg. K.Elzinga. Reactie infoteur, 20-04-2015
Ik adviseer u om eens te bellen naar de kazerne en daar uw vraag te stellen

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 20-04-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Defensie
Reacties: 4
Schrijf mee!