InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Israël in vogelvlucht: korte beschrijving van het land

Israël in vogelvlucht: korte beschrijving van het land

Israël in vogelvlucht: korte beschrijving van het land Israël is een land en een volk. De geschiedenis van het joodse volk en haar wortels in het Land Israël hebben een reikwijdte van zo'n 35 eeuwen. In dit land werden zijn cultuur, nationale en religieuze identiteit gevormd; hier is haar fysieke aanwezigheid ononderbroken gebleven door de eeuwen heen, zelfs toen de meerderheid in ballingschap leefde. Met de vestiging van de Staat Israël in 1948 werd joodse onafhankelijkheid hersteld.

Ligging

Israël ligt in het Midden Oosten langs de oostelijke kustlijn van de Middellandse Zee, grenzend aan Libanon, Syrië, Jordanië en Egypte. Het ligt op het kruispunt van drie contingenten: Europa, Azië en Afrika.

Geografie

Lang en smal in omvang is het land 470 kilometer lang en 135 kilometer breed op zijn breedste punt. Hoewel klein in omvang heeft Israël de gevarrieerde kenmerken van een heel contigent: beboste hooglanden, vruchtbare groene valleien, bergachtige woestijnen, kustvlakte, semi-tropische Jordaan Vallei en de Dode Zee, het laagste punt op aarde. Bijna de helft van het land is half-woestijn.

Klimaat

Israëls klimaat wordt gekenmerkt door veel zonneschijn met een regen seizoen vanaf november tot april. De totale jaarlijkse neerslag varieert tussen de 50 en 70 centimeter in het noorden tot 2,5 centimeter in het uiterste zuiden. Regionale klimaatcondities variëren aanzienlijk: hete, vochtige zomers en milde, natte winters in de kustvlakte; droge, warme zomers en aangename winters in de Jordaan Vallei; en semi-woestijnachtige condities met warme tot hete dagen en koele nachten in het zuiden.

Flora and Fauna

De rijke variëteit van Israëls planten- en dierenleven reflecteert haar geografische lokatie alsook haar gevarieerde topografie en klimaat. Meer dan 500 soorten vogels en zo'n 200 zoogdieren en reptiel soorten en 2600 plantensoorten (waarvan 150 inheemse) worden gevonden binnen haar grenzen. Meer dan 150 natuurreservaten en 65 nationale parken omvatten zo'n 1000 vierkante kilometers in het land.

Water

De schaarsheid van het water in de regio heeft geleid tot maximaal gebruik van de beschikbare voorraad en het zoeken naar nieuwe bronnen. In de jaren 1960 werden Israëls waterbronnen samengebracht in een geïntegreerde rooster wier belangrijke tak, de National Water Carrier, water brengt van het noorden en het centrum naar het semi-woestijnachtige zuiden. Lopende projecten voor het gebruik van nieuw bronnen zijn wolken besproeiing, het recyclen van afvalwater en het ontzouten van zeewater.

Bevolking

Israël is een land van immigranten. Sinds de oprichting van de Staat Israël in 1948 is de bevolking vervijfvoudigd. Haar 7,1 miljoen inwoners (2007) bestaat uit een mozaïek van mensen met verschillende ethnische achtergronden, levensstijlen, religies, culturen en tradities. De bevolking bestaat uit 76,2% joden en 23,8% niet-joden waarvan de meeste van Arabische afkomst zijn.

Levensstijl

Ongeveer 92% van de de inwoners wonen in zo'n 200 stedelijke centra waarvan sommige liggen op oude historische plekken. Ongeveer 5% zijn leden van unieke rurale coöperatieve nederzettingen, de kibboets en de moshav.

Belangrijkste steden

Jeruzalem: Israëls hoofdstad (729,100 inwoners in 2007) staat sinds Koning David aan het hoofd van Jeruzalems nationale en geestelijk leven. Vandaag is het een bloeiende, vibrerende metropool en de grootste stad van het land. Hier heeft de regering zijn zetel.

Tel Aviv-Jaffa: Stad met 382.500 inwoners in 2007. Werd in 1909 gesticht als eerste joodse stad in de moderne tijd en is vandaag het centrum van het land op het gebied van industrie, commercie, financiën en cultuur.

Haifa:. Stad met 267.000 inwoners in 2007. Is een bekende kuststad uit de oude tijd. Nu is het een grote Midellandse Zee havenstad en is het het industriële en commerciële centrum van noord Israël.

Beer Sheva: Stad met 185.300 inwoners in 2007. De stad wordt in de bijbel genoemd als woonplaats van de aartsvaders en is vandaag het grootste stedelijk centrum in het zuiden van het land. Het verschaft voor de hele zuidelijke regio administratieve, economische, gezondheids, educatieve en culturele voorzieningen.

Regeringssyteem

Israël is een parlementaire democratie met wetgevende, uitvoerende en justitutionele afdelingen. Het hoofd van de staat is de president wiens taken voornamelijk ceremonieel en formeel zijn; het kantoor symboliseert de eenheid en soevereiniteit van de staat. De Knesset, Israëls parlement, telt 120 leden die werken in plenaire sessie en via 15 commité's. Haar leden worden om de vier jaar gekozen tijdens landelijke verkiezingen. De regering houdt zich bezig met binnenlandse en buitenlandse zaken. Aan het hoofd staat de premier en is gezamelijk verantwoordelijk voor de Knesset.

Onderwijs en wetenschap

Tussen het vijfde en achttiende levensjaar zijn kinderen in Israël leerplichtig. Bijna alle kinderen van drie en vier jaar oud gaan naar de kleuterschool. Israëls instituties van hoger onderwijs bevatten universiteiten die een breed bereik aan onderwerpen hebben in wetenschap en sociale wetenschap en dienen als onderzoeksinstituten met een wereldwijde reputatie. Het hoge niveau van wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling en de toepassing van Research & Development compenseert het lands gebrek aan natuurlijke bronnen.

Gezondheid

De Nationale Gezondheids Verzekerings Wet, die in januari 1995 in werking trad, verschaft standaard medische diensten, inclusief ziekenhuisopname voor alle bewoners van Israël. Alle medische diensten worden constant bevoorraad door de vier gezondheidsorganisaties. De levensverwachting in 2007 is 82,2 jaar voor vrouwen en 78,5 jaar voor mannen; de geboortesterfte is 4 per 1000 geboortes. De ratio van artsen en het aantal specialisten komt overeen met deze in de meeste ontwikkelde landen.

Sociale Voorzieningen

Het sociale voorzieningen systeem wordt gebaseerd op wetgeving die arbeiders beschermt en een brede nationale en gemeenschapsdiensten aanbiedt, inclusief zorg voor de ouderen, steun aan één oudergezinnen, programma's voor kinderen en jeugd, adoptie kantoren, alsook voorkoming en bahandeling van alcohol- en drugsverslaving. Het Nationale Verzekerings Instituut verschaft aan alle permanente bewoners (inclusief niet-staatsburgers), een breed bereik aan voorzieningen, inclusief werkloosheidsuitkering, oudedags pensioenen, slachtoffer uitkering, toelagen, kinderbijslag, etc.

Economische cijfers (2005)

Bruto Nationaal Produkt: 131 miljard dollar
Inkomen per hoofd van de bevolking: 18.700 dollar
Export van goederen en diensten: 57,9 miljard dollar
Import van goederen en diensten: 57,5 miljard dollar

Industrie

Israëls industrie concentreert zich op industriële produkten met een hoge toegevoegde waarde die hoofdzakelijk gebaseerd zijn op technologische innovatie. Deze bevatten medische electronica, agro-technologie, telecommunicatie, computer hardware en software, zonneënergie, voedselprocessing en fijne chemie.

Landbouw

Israëls landbouwsuccessen zijn het resultaat van een lange strijd tegen harde condities en het maximale gebruik maken van schaars water en bebouwbaar land. Tegenwoordig vormt de landbouw 2,5% van het Bruto Nationaal produkt en 2,2% van de export. Israël produceert 93% van haar eigen voedsel behoeften dat gesupplementeerd wordt door invoer van granen, oliezaden, vlees, koffie cacoa en suiker. Veel agrarische produkten worden uitgevoerd.

Buitenlandse handel

Er wordt handel gedreven met landen op de 6 contigenten. Zo'n 49% van de import en 33% van de export zijn met Europa als gevolg van het vrijhandelsverdrag met de EU sinds 1975. Eenzelfde soort overeenkomst bestaat met de Verenigde Staten sinds 1985. Zo'n 12,4% van de import en 38% van de export zijn met de Verenigde Staten.

Cultuur

Duizenden jaren geschiedenis, inzameling van joden uit meer dan 70 landen, een maatschappij waarbij vele etnische groepen naast elkaar leven, en een ongelooflijke invloed via satelliet en kabel hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van een Israëlische cultuur die wereldwijde elementen reflecteert terwijl gestreefd wordt naar een eigen identiteit. Culturele expressie door de kunsten is zo gevarieerd als de mensen zelf, met literatuur, theater, concerten, radio- en televisieprogrammering, entertainment, musea en gallerieën voor ieder geïnteresseerde en iedere smaak.
De officiële talen van het land zijn Hebreeuws en Arabisch, maar in het land kunnen op straat vele verschillende talen worden gehoord. De Bijbelse taal Hebreeuws was lange tijd beperkt tot liturgie en literatuur maar leefde een eeuw geleden op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Israel, a regional geography  Yehuda KarmonrecensieBoekrecensie: Israel, a regional geography Yehuda KarmonAlweer een behoorlijk oud boek uit 1971 over de regionale geografie van Israël: Israel, a regional geography van profess…
Israël in vogelvlucht: fysische geografie van het landIsraël in vogelvlucht: fysische geografie van het landIsraël is een klein land in het Midden Oosten. Maar ondanks haar geringe omvang is het in fysisch geografisch opzicht ee…
Wat is aardrijkskunde eigenlijk?Als je aan basisschoolleerlingen vraagt wat aardrijkskunde is, hoor je dikwijls: Leren waar plaatsen liggen, rivieren st…
Geografie Israël: tabellen, grafieken, kaartenGeografie Israël: tabellen, grafieken, kaartenHoewel Israël veelvuldig in het nieuws is (wat politiek betreft) zijn bepaalde basisgegevens over het land toch veel min…
Cultuur Israël: Belangrijke feiten over IsraëlCultuur Israël: Belangrijke feiten over IsraëlHet kleine land Israël krijgt veel belangstelling in de media. Dat betreft voornamelijk de politieke situatie. Veel mens…
Bronnen en referenties
  • Ministerie van buitenlandse zaken Israël

Reageer op het artikel "Israël in vogelvlucht: korte beschrijving van het land"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Israël
Schrijf mee!