InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Waarom kan hamsteren nuttig zijn? Voordelen van hamsteren

Waarom kan hamsteren nuttig zijn? Voordelen van hamsteren

Waarom kan hamsteren nuttig zijn? Voordelen van hamsteren Hamsteren lijkt een begrip uit een ver verleden, vaak gebruikt door mensen die een oorlog hebben meegemaakt. Hamsteren heeft vooral te maken met het voorbereiden op een tijd waarin er een schaarste komt aan voedsel, brandstof en andere levensbelangrijke producten. Maar sinds de financiële crisis van 2008 en het daarbij horende economische doemdenken is hamsteren ook iets actueels geworden. Steeds meer mensen bereiden zich voor op een verergering van de crisis en een ondergang van het financiële systeem. Ook de toenemende dreiging van terrorisme en het gebrek aan politieke daadkracht op het vlak van veiligheid en openbare orde maakt dat meer en meer mensen ongerust worden. Sommige mensen kanaliseren die angst door allerlei producten te hamsteren, gaande van voedingsmiddelen tot praktische instrumenten zoals een generator. Op welke manier kan hamsteren zo zijn voordelen hebben?

Hamsteren blijft actueel

Crisis

In een wereld waarin waarin crisis en depressie de modewoorden zijn geworden, lijkt hamsteren niet meer zo onzinnig als soms wordt gedacht. Doemdenken heeft altijd haar plaats gehad in de samenleving en ook in de eerste helft van de eenentwintigste eeuw is dat het geval. Pessimisten spreken sinds de financieel-economische crisis van 2008 al jaren over de ondergang van het financiële systeem, terwijl de opwarming van de aarde voor alsmaar extremere temperaturen en natuurrampen zorgt.

Terrorisme

Daarnaast vrezen meer en meer mensen voor spanningen tussen bevolkingsgroepen veroorzaakt door de immigratiecrisis van het midden van 2015. Tenslotte is er de haast voortdurende angst voor terrorisme op drukke plaatsen in het land. De overheid lijkt de openbare orde en veiligheid niet meer te kunnen verzekeren. (Zo werd bijvoorbeeld in de zomer van 2015 een terroristische aanslag op de trein van Amsterdam naar Parijs haast per toeval verijdeld door enkele dappere burgers). Om op het ergste voorbereid te zijn kan het nuttig zijn om je eigen veiligheid en welzijn te verzekeren door enkele dingen te gaan hamsteren.

Hamsteren tegen “overlevingsstress”

Wanneer er sprake is van extreme omstandigheden die levensbedreigend kunnen zijn, worden algemeen aanvaarde culturele regels nogal makkelijk overboord gegooid. Zo zie je dat er bij een aardbeving of overstroming makkelijk overgegaan wordt tot plunderingen, gewoon om voedsel te verzamelen of om voorwerpen van materiële welvaart in zijn bezit te nemen. Cruciaal hierbij is dat er geen orde meer van bovenaf kan opgelegd worden en dat iedereen op zichzelf aangewezen is. Dat brengt een bepaalde stress om te overleven met zich mee die mensen snel kan doen veranderen in onvoorspelbare, ongeleide projectielen.

Als de overheid je niet kan helpen

Het is net dat aangewezen zijn op jezelf dat hamsteraars gebruiken als basisidee. Stel dat je bij een ramp niet meer op de hulp van de overheid kan rekenen, wat dan? Dan kan je maar beter voorbereid zijn en voldoende eten en drinken in huis hebben om enkele dagen of weken te overleven. Bij de superstorm Sandy (2012) in de VS moesten sommige gezinnen het weken zonder elektriciteit doen. Wie kan je helpen als je niet weg kan, de telefoonlijnen zijn onderbroken en de hulpdiensten niet naar je toe kunnen komen?

Wat hamsteren?

Generator

Als je je huis niet uit kan omdat de straten blank staan of als de elektriciteit uit ligt, dan heb je maar beter enkele essentiële dingen in huis. De klassieke dingen die mensen hamsteren zijn voedselproducten die lang houdbaar zijn zoals flessenwater, suiker, zout, oploskoffie, kruiden, koekjes, enz... Maar ook lucifers en kaarsen komen van pas als de elektriciteit voor lange tijd stilligt. Sommige hamsteraars schaffen zich een generator aan als ultiem wapen tegen elektriciteitspannes. Maar ook hout om je te verwarmen en wapens om je te beschermen kunnen deel uitmaken van een hamsterpakket.

Andere voorwerpen

  • bewaarpotten
  • jerrycan (water, benzine)
  • kaarslantaarn
  • conservenblikken
  • multifunctioneel zakmes

Goud en cash geld

Regelmatig terugkerende problemen met internetbankieren, de spaargeldcrisis in Cyprus in 2013 en het aanhoudende financiële doemdenken van vooraanstaande economisten hebben ertoe geleid dat meer en meer mensen rekening houden met een nieuwe financiële crisis. Veel mensen beseffen nu hoe dramatisch een bankrun kan zijn voor banken en zelfs voor gehele landen. Daarom wordt er ook opnieuw meer cash geld gehamsterd en in een kluis gestopt voor als de pinautomaten leeg zijn. Daarnaast zijn ook goud en zilver gegeerd bij mensen die zich willen voorbereiden op een ondergang van het systeem van fiat geld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Snel cash geld nodig? Je gouden sieraden verkopenSnel cash geld nodig? Je gouden sieraden verkopenIn deze onzekere tijden van crisis hebben heelwat mensen nood aan cash geld. Ze gaan proberen om spullen te verkopen en…
Cash geld aan de kant houden: voordelen en nadelenCash geld aan de kant houden: voordelen en nadelenCash geld aan de kant houden wordt vooral gedaan in onzekere beurstijden, zoals bijvoorbeeld op het einde van 2011. Bele…
Schulden en jouw gezondheidSchulden en jouw gezondheidSchulden kunnen zorgen voor een slechte gezondheid. Als je in een financiële crisis zit is het belangrijk om op jouw gez…
Goud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeGoud en juwelen veilig bewaren in een kluis of safeDe goudprijs kende in de periode 2008-2011 een sterke opmars, mede omdat beleggers veiligheid boven risico verkozen in d…
Crisis op de beurs: vijf tips voor de belegger in aandelenCrisis op de beurs: vijf tips voor de belegger in aandelenEen crisis op de beurs en in de financiële wereld kan voor paniekreacties zorgen bij de beleggers onder ons. Sommige bel…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hamsteren, bezocht op 13/09/2015.
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Sandy_(orkaan), bezocht op 13/09/2015.
  • http://preppers.nl/forum/threads/3115-Waarom-ik-voorraden-hamster, bezocht op 13/09/2015.

Reageer op het artikel "Waarom kan hamsteren nuttig zijn? Voordelen van hamsteren"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Crisis
Schrijf mee!