InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Energie, hoe groen is groen?

Energie, hoe groen is groen?

Energie, hoe groen is groen? We zijn er ons goed van bewust: groene energie, opgewekt uit bronnen die het milieu niet belasten, kan ons uiteindelijk meer welvaart en welzijn brengen. Minder opwarming, minder stijging van de zeespiegel, minder ellende. Energiemaatschappijen proberen ons daarom groene energie te verkopen. Maar hoe groen is groen eigenlijk?

Energie

Het stroomverbruik is de laatste decennia enorm toegenomen. Elektriciteit is de levensenergie waarop onze maatschappij draait. De digitale tijd heeft een revolutie ontketend, computers, tablets, smartphones, en allemaal gevoed door elektriciteit. Opladers voeden overal in huis al onze draadloze apparaten. Was ‘vroeger’ één televisie in huis al een bijzonderheid, tegenwoordig worden televisies in meerdere vertrekken in huis gevonden. We zijn met z’n allen energie-grootverbruikers geworden.

Energiemaatschappijen

De elektriciteit stroomt niet zomaar uit onze stopcontacten. Energiemaatschappijen produceren en kopen de energie in en leveren deze aan ons, de klanten. De belangrijkste grondstoffen om die energie te maken, zijn momenteel olie, gas en kolen. Dat werkt prima, maar de verbranding van al die fossiele brandstoffen trekt een zware wissel op het milieu. CO2 en andere broeikasgassen zorgen voor een geleidelijke opwarming van de aarde. Gevolg: smeltende gletsjers en ijskappen, en daardoor een hogere zeespiegel. Vooral voor laaggelegen landen vervelend. Energie kun je ook opwekken met behulp van kernenergie, maar ook daaraan zitten risico’s. Als het mis gaat, dan gaat het ook goed mis. Denk maar aan de rampen bij Tsjernobil of Fukushima.

Liever groene energie

Als de stroom milieu-neutraal kan worden opgewekt, dan scheelt dat een fikse slok op de milieuborrel. Biogas, zonne-energie, windenergie, waterkracht-energie, het zijn vormen van energie die het milieu niet, of toch minder, belasten. Deze vormen worden dan ook wel ‘groen’ genoemd. Als we het over groene energie hebben, dan hebben we het over vormen van energie die op z’n minst milieu-neutraal zijn.

Paai de consument

Een energiemaatschappij, die openlijk adverteert met ‘groene energie’ laat goed zien, hoe milieuvriendelijk men bezig is. De consument kan die inspanningen wel waarderen, zeker als het geen consequenties heeft voor de energienota. Een klant die voor hetzelfde geld kan kiezen voor groene energie, of de ‘ouderwetse vervuilende’ energie, is snel overgehaald om het voortaan groen te doen. Energiemaatschappijen zullen hun best doen om hun groene gezicht extra te onderstrepen, dat levert klanten op.

Realisme

De vraag is natuurlijk, hoe groen is de energie die je daadwerkelijk geleverd krijgt? Het is best een probleem, dat je als consument op geen enkele manier direct kunt controleren of de geleverde elektriciteit is opgewekt in een kolencentrale, of door een windmolenpark. Reden om een onderzoek te starten. Krijg je ook wat je beloofd wordt? Hoe realistisch zijn de beloftes die de maatschappijen doen?

Hoe groen is groen?

Zeven organisaties, Consumentenbond, Hivos, Natuur & Milieu, Vereniging Eigen Huis, Wereld Natuurfonds, WISE en Greenpeace, sloegen de handen ineen, en startten een onderzoek. Op 12 februari 2014 werden de resultaten van het onderzoek gepubliceerd. In het onderzoek werden de stroomleveranciers beoordeeld op vier onderdelen van de bedrijfsvoering. Op elk onderdeel werd een score op duurzaamheid gegeven. Investeringen op het gebied van stroomopwekking telden voor 50% mee in de eindscore, de andere 50% werden bepaald door productie, levering en inkoop. Uit het onderzoek blijkt, dat het nogal tegenvalt.

Resultaten

Twee stroomleveranciers springen er bovenuit. Windunie en Raedthuys zijn de twee meest duurzame leveranciers, direct gevolgd door een viertal andere: Dong, Greenchoice, HVC Energie en Eneco. Als je een rapportcijfer zou mogen uitbrengen: deze zes scoren een voldoende. Alle andere scoren volgens het rapport onvoldoende tot slecht.

Scorelijst

De scorelijst hieronder zet alle energiebedrijven op een rijtje, bovenaan staan de beste op het gebied van duurzaamheid, verder naar beneden scoren de bedrijven volgens het rapport steeds minder. Het onderzoek en de resultaten zeggen dus niets over de tarieven.

Stroomleverancier Score
Windunie10
Raedthuys10
HVC Energie7,3
Eneco6,8
Dong Energy6,7
Greenchoice6,3
MKB Energie5,2
Hezelaer Energie5
Electrabel4,9
DGB4,8
Scholt Energy Control4,8
NieuweStroom4,7
Nuon4,7
Oxxio4,6
Bas Energie4,6
DVEP4,6
SEPA Green4,6
Nederlandse Energie Maatschappij4,6
Qwint4,6
Main Energie4,6
Innova4,6
Budget Energie4,6
Energiedirect.nl4,6
E.ON3,9
Anode Energie3,8
Robin Energie3,8
Delta N.V.3,8
Essent3,6
Atoomstroom3,6
Gerelateerde artikelen
Duurzame energie, rechtstreeks van de bronDuurzame energie, rechtstreeks van de bronDe wereld verandert continue en zo ook de energiemarkten. In een wereld, waar particulieren en bedrijven zelf elektricit…
Wat is groene stroom?Wat is groene stroom?Groene stroom of ecostroom is elektriciteit die op een milieuvriendelijke wijze uit hernieuwbare energiebronnen wordt ge…
Voordelen van Groene StroomVoordelen van Groene StroomGroene stroom wordt steeds populairder. Steeds meer particulieren en bedrijven besluiten hier gebruik van te maken omdat…
Duurzaam consumeren is bewust consumerenDuurzaam consumeren is jezelf een bewuste houding aanmeten als het gaat om wat je koopt en waarom. Duurzaam consumeren d…
Energieprijzen vergelijken levert veel geld opEnergieprijzen vergelijken levert veel geld opEen gemiddeld huishouden (2,2 personen) verbruikt ongeveer 3500 KwH (kilowattuur) aan elektriciteit en 1.600 m3 aan gas.…
Bronnen en referenties
  • http://www.natuurenmilieu.nl/nieuws/perscentrum/20140212-stroomsterren/

Reageer op het artikel "Energie, hoe groen is groen?"

Reactie

Pluvius, 17-02-2014 09:33 #1
Hoe kan het dat Delta hier zo slecht scoort? Is de enige die broeikasgasvriendelijke nucleaire energie aanbiedt, terwijl die oplichtertjes van de N.E.M. een stuk beter lijken? Reactie infoteur, 17-02-2014
… beoordeeld op vier onderdelen van de bedrijfsvoering. Op elk onderdeel werd een score op duurzaamheid gegeven. Investeringen op het gebied van stroomopwekking telden voor 50% mee in de eindscore, de andere 50% werden bepaald door productie, levering en inkoop.
In de opvatting van de opdrachtgevers is nucleair opgewekte energie ongetwijfeld niet duurzaam in verband met het probleem van het nucleaire afval.

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 23-09-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!