InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Straling Fukushima mogelijk merkbaar aan westkust V.S

Straling Fukushima mogelijk merkbaar aan westkust V.S

De komende 100 jaar zal de wereld nog te maken krijgen met de straling die vrijkwam bij de ramp met de kerncentrale in Fukushima. De straling van de verongelukte kerncentrale in Fukushima is veel hoger dan officieel wordt beweerd. Inmiddels is de straling van Fuklushima mogelijk aangekomen bij de Noord Amerikaanse kust; de straling is daar momenteel vijf maal zo hoog als normaal. Dat kan eventueel komende door de tientallen langzaam lekkende kerncentrales in de V.S. In de V.S. wordt zeewater niet gecontroleerd op radioactiviteit; de zeevissen die voor consumptie gevangen worden, worden ook niet op radioactieve straling getest. Vandaar dat amateurs er zelf met een geigerteller op uit gaan en er zelfs privé ondernemingen zoals die van Mike Adams van Natural News zijn die hoogwaardige technologische labaratoria bouwen om het voedsel te controleren op vervuilde elementen.
Screenshot van filmpje op YouTubeScreenshot van filmpje op YouTube

Inhoud:

Filmpje op YouTube

De verhoogde straling kwam aan het licht door het uploaden van een amateurvideo op YouTube op 23 december 2013. Twee weken later is deze video ruim een half miljoen keer bekeken. Naar aanleiding van deze video zijn de Amerikaanse autoriteiten onderzoek gaan doen. In de video is te zien hoe een man met een videocamera zijn geigerteller filmt. Met een geigerteller kun je radioactiviteit in de luchtomgeving meten. Uit de video blijkt dat hoe dichter hij bij de zee komt, hoe hoger de radioactiviteit is. Door de vochtige lucht van de zee ziet de geigerteller de radioactiviteit sneller. Wanneer de geigerteller boven de 100 microRem komt, geeft hij een alarmsignaal af.

Officiële reactie

De autoriteiten komen pas in actie nadat er onder het grote publiek ongerustheid bestaat over de sterk verhoogde radioactieve straling. Vervolgens wordt voordat een onderzoek is gestart allerlei conclusies van officiële zijde gegeven.
  • Een officiële milieu-inspector van Californië heeft ontkent dat zeker is dat het van Fukushima komt. Volgens hem kan het ook ´gewone´ verhoogde achtergrondstraling zijn. De normale achtergrond straling is 30 microRem en de aangetroffen waarde 150 microRem.
  • Verder doet hij zelfs de vreemde suggestie dat het van de rode verf van een voedselverpakking kan komen.
Zulke uitspraken doen bij mensen eerder de angst stijgen dat het wel eens om een zeer ernstig probleem kan gaan waarop de overheid geen duidelijk antwoord weet.

Cesium-137

In de lucht is het radioactieve element cesium-137 aangetroffen. Dat is het meest schadelijke radioactieve element. In het lichaam gedraagt het zich als het mineraal kalium; het wordt gewoon opgenomen. Daardoor kan het sneller schade veroorzaken dan elementen die het lichaam weer snel uitstoot. Cesium-137 kan ook door planten worden opgenomen. Dat is slecht nieuws voor alle eilandbewoners in de Stille Oceaan of Pacifische Oceaan. Op Hawaii wordt spirulina gewonnen; hierin zit relatief veel van het radioactieve element uranium. Cesium-137 wordt nog niet aangetroffen in spirulina; dat komt omdat spirulina dit element niet snel opneemt.

De Japanse kernramp

In Fukushima, Japan werd in 2001 een kerncentrale door een tsunami getroffen. Het deed de Japanners en de rest van de wereld beseffen hoe gevaarlijk kerncentrales zijn. Deze installaties mogen aan hoge veiligheidseisen zijn gebonden maar als er iets mis gaat, gaat het flink mis en zijn de gevolgen tientallen, zelfs honderden jaren lang merkbaar. In landen als Japan en Duitsland zijn mensen tot het inzicht gekomen dat de voordelen van kernenergie nooit kunnen opwegen tegen de levensgevaarlijke nadelen; daar worden de kerncentrales op termijn verboden. Een kerncentrale bouwen is Russische roulette spelen op mondiaal niveau. Je weet zeker dat er altijd een dodelijke ramp gebeurd, alleen weet je niet wanneer. De zekerheid dat een ramp komt kun je afleiden uit het feit dat de wereld regelmatig door tsunami´s, aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, overstromingen en meteorieten belaagd word; natuurrampen waartegen geen enkele veiligheidsmaatregel is opgewassen.

Menselijke fouten

Menselijk handelen vergroten een ramp. Ten eerste was het niet erg slim van het Japanse energiebedrijf Tepco om een kerncentrale te bouwen in een gebied waar tsunami´s, reusachtige vloedgolven uit zee, aan de lopende band plaats vinden. Bij het afhandelen van het ongeluk in Fukushima is een grote lijst aan fouten gemaakt. Een daarvan is het verkeerd doorgeven van de vrijgekomen straling. Onder de ongelukken vallen onder andere: het vrijkomen van radioactief water, zowel in zee als over werknemers heen. Men haalt verkeerde pijpen los, drukt op verkeerde knoppen op het bedieningspaneel en proberen teveel water in reservoirs te doen zodat er weer hoeveelheid radioactief water lekt. Elke maand gebeuren er in Fukushima één of twee van zulke ernstige ongelukjes.

Diersterfte in Pacifische oceaan

Een van de zaken die nauwelijks aandacht krijgen in de media is dat wetenschappers de massale sterfte aan dieren in Pacifische Oceaan wijten aan de ramp van Fukushima en de vele straling die daarbij vrij is gekomen. Zeesterren, zeekomkommers, zeeëgels en zeeleeuwen aan de Noord-Amerikaanse westkust sterven in grote getale. Wat de zeesterren betreft, ziet men dat hele kolonies in 24 uur verdwijnen. Dat komt in dit geval door een bacterie-infectie die volgens wetenschappers mogelijk gelinkt kan worden aan Fukushima. De tonijn die in dit gebied wordt gevangen heeft veel hogere radioactiviteit waarden dan elders in de wereld. Als de Fukushimaramp niet de oorzaak is zou je verwachten dat er een ramp is gebeurd in deze regio, zonder dat hiervan verslag is gedaan in de media; en dat gaat wel erg ver. Daarom denken de meeste onderzoekers dat na bijna drie jaar de radioactieve straling die bij de Japanse kernramp vrij kwam nu inmiddels de hele Pacifische Oceaan heeft besmet, met catastrofale gevolgen voor het leven in de oceaan. Persoonlijke observaties van schippers luiden dat er veel minder dierlijk leven in deze oceaan is en dat er zelfs een walvis met een tumor is aangetroffen.

Bagatelliseren, een bestuurdersreflex

Bedrijven en autoriteiten lijken direct een een afzwakkingsreflex te schieten als het om gevaren van radioactieve straling gaat. Bagatelliseren is door bestuurders tot een kunst verheven. In september 2013 werd officieel toegegeven dat twee jaar na de ramp de radioactieve straling 18 maal hoger was dan officieel werd beweerd. Dat maakt de gedachte dat de officiële autoriteiten op het moment van de ramp over de stralingswaarden hebben gelogen. Tepco, het bedrijf dat de kerncentrale bezit, heeft een slechte reputatie op het gebied van eerlijke informatie overdragen. Een element als cesium-137 doet er 300 jaar over om aan radioactiviteit te verliezen. Dat betekent dat eenmaal ontsnapte radioactiviteit tientallen jaren levensgevaarlijk kan zijn. Mensen eten allerlei zeeplanten en zeedieren; in deze organisme wordt radioactiviteit opgehoopt zodat daarin een nog grotere radioactiviteit ontstaat. Over de hele wereld wordt nog steeds radioactiviteit aangetroffen die afkomstig is van fall-out van de atoombommen op Nagasaki en Hiroshima; zo ernstig gevaarlijk is de verspreiding van radioactiviteit. We eten nog steeds de naweeën van de atoombommen die de Tweede Wereldoorlog beïndigden.

Veilige en schone energie neemt toe

Bedrijven en de overheid hebben samen grote baat bij het in stand houden van de kernindustrie, die jaarlijks duizenden miljarden euro´s oplevert. Het enige lichtpuntje: schone en veilige energie neemt toch steeds meer terrein in. Jaarlijks worden honderden miljarden in schone energie geïnvesteerd ondanks dat overheden geen officiële besluiten nemen om schone energie te promoten.
Gerelateerde artikelen
Radioactieve straling meten: kopen van een geigertellerRadioactieve straling meten: kopen van een geigertellerEen geigerteller is een goede methode om radioactieve straling in de omgeving op te meten. Een geigerteller hoeft ook ni…
Fukushima kerncentrales, wat zijn de gevolgen?Fukushima kerncentrales, wat zijn de gevolgen?Fukushima heeft zes kerncentrales, waarvan er 4 in grote problemen zijn geraakt na de aardbeving op 11 maart 2011 en de…
Stralingsziekte en de symptomenStralingsziekte en de symptomenStralingsziekte is een ziekte die vrijwel altijd optreedt door blootstelling aan radioactieve of ioniserende straling. W…
Aardbeving en tsunami, Japan 2011Aardbeving en tsunami, Japan 2011Aan de noordoostelijke kust van Japan, deed zich op vrijdag 11 maart 2011 een aardbeving met een kracht van 9 op de scha…
Bronnen en referenties
  • Video geigerteller: http://www.youtube.com/watch?v=LcQLxT49ZP0
  • Officiële reactie: http://www.hmbreview.com/news/health-officials-respond-to-beach-radiation-scare/article_8c7e7fb0-74de-11e3-9c9d-001a4bcf887a.html?mode=story
  • Ongelukjes Fukushima: http://truth-out.org/news/item/19680-eight-months-ten-mishaps-a-look-at-fukushima-errors
  • Straling 18 maal hoger dan gemeld: http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-23918882
  • Schone energie neemt toe: http://fresh-energy.org/2012/01/worldwide-funding-for-clean-energy-hits-260-billion/

Reageer op het artikel "Straling Fukushima mogelijk merkbaar aan westkust V.S"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-01-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!