InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat brengt 2014 ons? Economie, belasting, klimaat en zorg
nieuws uitgelicht

Wat brengt 2014 ons? Economie, belasting, klimaat en zorg

Wat brengt 2014 ons? Economie, belasting, klimaat en zorg Wat brengt 2014 ons? Wat staat er te gebeuren met onze planeet, het heelal daaromheen? En wat is de regering dit komende jaar met zijn onderdanen van plan? Zullen we veel moeten bezuinigen, zoals het kabinet ons voorhoudt, of zitten er ook nog leuke verrassingen in het verschiet? De regering en de belastingdienst hebben zich ingespannen om het jaar 2014 interessant en ingewikkeld te maken. Leest u mee...

De economie

Als we de economen mogen geloven, gaat de economie een half procent vooruit en zal de koopkracht in 2014 stijgen. De wereldhandel trekt aan en de VS laat een flinke groei zien. In 2008 is in de VS door de FED ( de Amerikaanse Centrale Bank) een maandelijkse gift in gang gezet van 85 miljard dollar, om de economie te stimuleren. Dat is gelukt. Beter dan in Europa, dat gekozen heeft voor bezuinigen. In 2014 gaat de Fed de maandelijkse toelage geleidelijk verminderen. Niet slechts voor de VS zelf, maar ook voor Europa en de opkomende economieën China, Brazilië en India zal een spannende tijd volgen. De Fed zal goed door iedereen in de gaten worden gehouden.

Klimaatverandering

De Werkgroep inzake Klimaatverandering zal gedurende dit jaar zeker twee rapporten uitbrengen: het eerste zal gaan over de impact van de stijgende temperatuur en het tweede over hoe we de gassen die verantwoordelijk zijn voor de opwarming, kunnen beperken of verminderen.

Steden zijn grote veroorzakers van de opwarming van de aarde door de broeikasgassen, zo tussen de 30% en 80%. Columbia University heeft een onderzoek gedaan naar het beleid van de Europese steden inzake het verlagen van broeikasgassen en het gebruik van duurzame energie, het zogenaamde mitigatieplan, en naar plannen voor het verminderen van de kwetsbaarheid van de steden, de zogenaamde adaptatieplannen. Slechts 25 % van de Europese steden heeft beide plannen klaarliggen en zelfs 35 % heeft nog geen enkel plan gemaakt. De steden in Groot-Brittannië zijn het best voorbereid. 93 % heeft een mitigatieplan. In België is dat 42 % en in Frankrijk 43 %. In Nederland zijn slechts 3 steden die de plannen hebben klaarliggen: Rotterdam, Nijmegen en Tilburg.

Europa

  • Op 1 februari 2014 wordt SEPA (Single Euro Payments Area) ingevoerd. Elke Europeaan krijgt een IBAN- nummer ( International Bank Account Number).
  • Bulgaren en Roemenen mogen in elk Europees land gaan werken.
  • Banen liggen niet meer voor het oprapen en veel mensen worden daardoor creatief. Het heeft een nieuwe baan uitgelokt: de shlashies, mensen met meerdere beroepen tegelijkertijd. Ook komen er steeds meer ZZP-ers die hun eigen baan creëren.
  • Google gaat samenwerken met Audi, Honda, Hyundai en General Motors. Er komt Android in de auto's. Apple doet hetzelfde met andere automerken en ontwikkelt de iOs in The Car.

Belastingvoorstellen

De Eerste Kamer moet er nog zijn goedkeuring aan geven.

  • Er zullen zwaardere maatregelen worden getroffen bij fraude. Mensen die toeslagen vragen, worden strenger gecontroleerd en gestraft. Er mag maar één bankrekeningnummer worden gebruikt voor de aanvraag van toeslagen en voor inkomsten- en omzetbelasting. Bij misbruik worden boetes opgelegd.
  • De Belastingdienst zet nummerplaatherkenning in. Men kan aangehouden worden om toeslagschuld te betalen.
  • Bij onjuiste belastinginformatie kunnen hoge boetes volgen. Men kan tot maximaal 6 jaar cel worden veroordeeld of tot betaling van ten hoogste 78.000 . Heeft men twee maal gefraudeerd, dan kan een boete volgen van 150%.
  • Tot 1 januari 2015 gaat de schenkbelasting omlaag. Tot 100.000 kan belastingvrij worden geschonken en niet slechts aan kinderen. De ontvanger moet het geld wel aanwenden voor de eigen woning. De schenkingsregel is blijvend als het geld gebruikt wordt om een restschuld van een woning af te lossen.
  • Belasting op alcoholhoudende dranken en tabak. De belasting op wijn, bier en sterke drank met 5,75 % verhoogd. Met de tabak wordt nog tot 1 januari 2015 gewacht, omdat de 9 cent waarmee de tabaksbelasting wordt verhoogd nu grenseffecten zou hebben (in Duitsland en België zijn de sigaretten dan goedkoper).
  • Bouwen of klussen. Bij bouwen of klussen hoeft slechts het lage tarief voor arbeidsloon te worden betaald: 6%.
  • Sociale woningen. Voor sociale woningen zal meer huur moeten worden betaald: tot 699. De inkomensgrens daarvoor stijgt tot 34.678.
  • Eigen woning. De hypotheekrenteaftrek wordt 51,5 %. Het Eigen-woning-forfait stijgt naar 0,7 %.
  • Voertuigen. Voertuigen vanaf 40 jaar oud worden vrijgesteld van belasting. Voorheen was dat 25 jaar. Er komt wel een overgangsregeling. De diesel wordt 3 cent per liter duurder, de LPG 7 cent per liter. Gebruikers van LNG (vloeibaar gas) krijgen een tijdelijke teruggaveregeling, omdat het gebruik van LNG positieve gevolgen heeft voor de werkgelegenheid. Het kentekenbewijs wordt een kaart ter grootte van een creditkaart.
  • Ondernemers. Werkgevers krijgen subsidie voor het bieden van praktijk-leerplaatsen. De verplichte heffingen, die ondernemers moeten betalen aan product- en bedrijfschappen, verdwijnen.

Overheid

  • Het paspoort en de ID-kaart zullen voortaan 10 jaar geldig blijven en hoogstens 38,48 gaan kosten.
  • De AOW gaat omhoog naar 65 jaar en twee maanden.
  • Het minimum loon gaat naar 1484,60 bruto. Ook de uitkeringen stijgen.
  • De overheid gaat meer betalen voor kinderopvang.
  • De postzegel wordt duurder: 0,64.
  • Het treinkaartje wordt ook 3,4 % duurder.
  • Gemeenten mogen niet meer bankieren in het buitenland.
  • Te hoge bonussen kunnen door de Minister van Financiën worden teruggevorderd.
  • De energie wordt 10 duurder en het water zelfs enkele tientjes.
  • Voor mensen met lonen tot 1750 zit er dit jaar een stijging in van 55 netto per maand.
  • Bejaarden gaan er op vooruit door een lagere premie van de ZVW (Zorgverzekeringswet) en een lager belastingtarief.
  • Boeren mogen niet meer mest produceren dan ze op hun eigen land kwijt kunnen. Als boeren een contract hebben, is een andere manier van lozen toegestaan.

Zorg

  • De eigen bijdrage voor de zorg wordt 360.
  • De zorgtoeslag gaat omlaag: 1 persoon 865, een huishouden 1665.
  • Het Persoons Gebonden Budget gaat 5 % omlaag.
  • De psycholoog en de psychiater vallen voortaan onder het eigen risico. Zij zullen dus veel geld gaan kosten.
  • Niet meer aftrekbaar zijn: rolstoel, scootmobiel en aanpassingen in en rond het huis.

Nieuwe ontdekkingen

  • Van 3D naar 4D. De 4de vorm is de tijd. Objecten veranderen na printen van vorm. Een kaas kan bijvoorbeeld zelf rijpen?
  • Touchscreens op smartfones gaan gemaakt worden van grafeen. Dat is een nieuwe, zeer sterke vorm van koolstof.

Veel van wat ons te wachten staat, is dus al bekend. Gelukkig blijft er nog wat te wensen, te hopen en te geloven.
Gerelateerde artikelen
Formule 1 Kalender 2014 en de live uitzendingen op tvFormule 1 Kalender 2014 en de live uitzendingen op tvFormule 1 is de koningsklasse van de autosport. Voluit heet het kampioenschap het FIA Formula One World Championship. He…
Play-offs Eredivisie 2013-2014 voor Europees voetbalPlay-offs Eredivisie 2013-2014 voor Europees voetbalNadat het eredivisieseizoen 2013-2014 is afgelopen zullen er naast de wedstrijden om promotie en degradatie ook wedstrij…
WK BMX 2014 Ahoy Rotterdam: Deelnemers, datum, tickets, infoWK BMX 2014 Ahoy Rotterdam: Deelnemers, datum, tickets, infoHet WK BMX 2014 vindt plaats in Ahoy Rotterdam. De startdatum van het WK BMX 2014 is 23 juli 2014 en de einddatum is 27…
Bronnen en referenties
  • Knack.be
  • Nos.nl
  • Rijksoverheid.nl
  • Nrc.nl
  • Scienceguide.nl

Reageer op het artikel "Wat brengt 2014 ons? Economie, belasting, klimaat en zorg"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 19-01-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!